Præst: muslimerne skulle lade sig omvende ~
Fra : Torben Østrup

Dato : 15-07-06 10:44

http://www.berlingske.dk/forside/artikel:aid=766228/ til hele artiklen
-Præsten Morten Kvist udtaler bl.a det følgende: "Hvis vi kigger os
lidt om, så er der ingen problemer med vietnamesere, med andre
kristne, med hinduer, med buddhister. Der er kun problemer med
muslimer. Og det er, fordi islam er et - i princippet - altomfattende
religiøst system, som ikke bryder sig om at møde hindringer på sin
vej.«

Og han fortsætter med det følgende: "»Nej. På et principielt niveau
kan der overhovedet ikke blive tale om at indgå kompromiser med islam.

Løsningen med islaam er derfor ifølge ham at muslimerne i stedet
lader sig omvende (= døbe) til kristendommen: "At missionere. Paulus
sagde om jøderne, at de træller under loven, og det er jo det,
muslimerne gør: De træller under loven. Hvis man kunne frisætte dem,
ville det være en kæmpebefrielse for dem. De skulle tage og lade sig
omvende".

Og der forsættes med det følgende: "Du mener altså, at muslimerne
skal lade sig døbe. Det er vist, hvad man kan kalde et kontroversielt
synspunkt, ikke?

»Jo, det er jeg godt klar over. Og der bliver også grinet ofte, når
jeg siger det. Muslimerne, nogle af dem i hvert fald, ryster
overbærende på hovedet og siger, at det går de aldrig med til. Det
er jeg da godt klar over."

Uddrag af artikel:

Men vi skal jo også kunne leve sammen. Kan det overhovedet lade sig
gøre, når positionerne stilles så skarpt og kompromisløst op, som
du gør det?

»Vi skal kunne leve side om side. Men der skal sættes betingelser for
sameksistensen, og det hele er et spørgsmål om, hvilken af to
uforenelige størrelser, der skal herske: Kristendommens ånd eller
islams ånd. I Europa lige nu foregår der en magtkamp, hvor muslimerne
forsøger at få deres måder til at vinde indpas. Vi skal sørge for,
at det er os, der vinder og sætter betingelserne - også for
muslimernes skyld, ja, for alles skyld. I England er der muslimer, der
i fuld alvor har foreslået, at de skal have deres egne sharia-systemer
kørende parallelt med de vestlige. I sådan en situation er der kun
én ting at gøre, nemlig fuldstændig at afvise enhver tale om et
andet system. Hvis vi giver efter for religionsfrihed på denne her
måde, vil det på længere sig betyde en undergravelse af
religionsfriheden. Men det forstår mange af muslimerne ikke, og derfor
er islam et problem for integrationen. Hvis vi kigger os lidt om, så
[...]

Men hvor kommer så tolerancen ind i billedet. Den tolerance, som de
fleste af os vel gerne vil bryste os af at besidde, og som vel også er
et helt afgørende træk ved et åbent, frit og demokratisk samfund som
det danske?

»Den totale tolerance kan meget vel ende i den totale pluralisme. Det
er der nogen, der går ind for, men det gør jeg ikke, for den totale
pluralisme kan ikke hænge sammen. I forbindelse med Muhammed-krisen
kunne man se højt placerede danskere, der var villige til at gå på
kompromis med ytringsfriheden, men dette er en tolerance, der er i
færd med at ophæve sig selv.«

Er kompromiser da slet ikke mulige?

»Nej. På et principielt niveau kan der overhovedet ikke blive tale om
at indgå kompromiser med islam.

På et praktisk niveau vil og skal det ske. Vi kan ikke leve med
indskrænkninger af ytringsfriheden, vi kan ikke leve med en principiel
forskel mellem mænd og kvinder, vi kan ikke leve med, at der nogen,
der må betragtes som urene, fordi de har nogle andre spisevaner. Der
er sådan set ikke så meget at snakke om.

Over for islam er der faktisk - ud fra en kristen betragtning - kun én
ting at gøre: At missionere. Paulus sagde om jøderne, at de træller
[...]

Torben Østrup

email: eastrup_news (snabel a) hotmail.com

Fra : El Trabajador

Dato : 16-07-06 16:07

"Torben Østrup" <eastrup@gmail.com> skrev i

> [...]
> muslimer. Og det er, fordi islam er et - i princippet - altomfattende
> religiøst system, som ikke bryder sig om at møde hindringer på sin

Er det nu også sivet ind i hovedet på en præst? Det er jo det, vi er nogle,
der har sagt i mange år. Overalt hvor der er muhamedanere, er der strid og
ballade.
--
El Trabajador