Forældreansvar og ansvarsfraskrivelse
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 14-07-06 07:43

Jeg følger halvt og halvt med i den engelske serie "Brat camp", som kører på
TVDanmark/Kanal 4.

Hvad er det for et manglende svigt fra både forældre, omgangskreds og
nærsamfund, som kan få forældre til at sende deres børn væk i ramme alvor
til et så gudsforladt sted.

Et sted gennemsyret med en så syg holdning til tilværelsen at folk ikke må
ryge, når de er under 19 og drikker, når de er under 21, men godt må tjene
deres land og død for det på de mest morbide måder, når de er 18?

Jeg kan simpelthen ikke tro mine øjne og jeg kan godt forstå, at man på
programmets hjemmeside finder unge, som har haft tilbagefald.

I USA har mange mange opdragelseslejrer for børn af forældre, som ikke vil
gå aktivt ind og tage et ansvar. Det medfører dødsfald fra tid til anden,
når man tager et barn og sætter det ud på diverse fysiske øvelser, når
personalet ikke kender barnets sygehistorie og barnet ofte har fået lov til
at lade helbredet forfalde i perioden op til bortvisningen.

For bortvisning er det. Det er et svigt over for barnet og det er
ansvarsfraskrivning.

Det tungeste ansvar, vi som mennesker nogensinde kan pådrage os, er at blive
forældre. Hvis vi har forplantet vores genetiske arvemasse rundt omkring, er
det vores pligt at søge positiv indflydelse, indtil at barnet er myndig. En
positiv indflydelse, hvor en af de vigtigste ord, man kan lære at sige til
barnet er: Nej.

Til gengæld må det omkringliggende samfund også støtte de forældre, som er
ved at tabe magtkampen til skade for barnet. Familierne skal mobiliseres og
det nære miljø (skoler, kommune) må hjælpe med at forsyne forældrene med
værktøj, som sikrer at styrkeforholdet er på forældrenes side.

Hvis barnet træder ved siden af loven, må samfundet straffe med indførelse
af regler for barnet og forældrene trøste, samt hjælpe med at få disse nye
regler overholdt, indtil at forbrydelsen er sonet. Her hjælper det ikke, at
samfundet løfter pegefingeren første gang. Den første pegefinger burde
forældrene have løftet inden da.

Reglerne/sanktionerne skal efterleves i nærmiljøet og ikke indlæres lang
pokker i vold, for at man kan smide barnet tilbage til moradset uden
opfølgning bag efter.

Det er den lære, jeg får af at se programmerne og læse på hjemmesiden. Hvad
mener I andre?

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."