Er det racistisk?
Fra : Kim2000

Dato : 12-07-06 22:23

Er vi mon lidt følsomme eller er den god nok? Nogen der har set reklamen
eller har en link til det, så man kan få syn for sagen.

http://nyhederne.tv2.dk/it/index.php/id-34759.html?forside

mvh
Kim

Fra : GB

Dato : 12-07-06 22:28

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in news:44b5684b$0$13997
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Er vi mon lidt følsomme eller er den god nok? Nogen der har set reklamen
> eller har en link til det, så man kan få syn for sagen.
>
> http://nyhederne.tv2.dk/it/index.php/id-34759.html?forside

Det er jo racistisk at fremstille Herrefolket som almindelige mennesker.

GB

Fra : Kim2000

Dato : 12-07-06 22:41

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in news:44b5684b$0$13997
> $edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Det er jo racistisk at fremstille Herrefolket som almindelige mennesker.

Nu var mit spørgsmål faktisk ment alvorligt, umiddelbart synes jeg ikke den
lyder racistisk, men bare dårlig. Jeg er da ikke sikker på den sådan
umiddelbart vil få mig til at tænke på en hvid PSP, men det ville jo være
rart at se den, så man kan afgøre det.

mvh
Kim

Fra : Jim

Dato : 12-07-06 23:20

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> Er vi mon lidt følsomme eller er den god nok? Nogen der har set reklamen
> eller har en link til det, så man kan få syn for sagen.
>
> http://nyhederne.tv2.dk/it/index.php/id-34759.html?forside

Nu holder de kraftpettervælteme..
Prøv lige at række hånde i vejret ved en eller anden sportsbegivenhed og
udstød et "White Power", når du triumferer.
Så skal du se løjer..
Men hvor meget anderledes er det, når negre gør det samme.. altså udstøder
et "Black Power" med en knyttet hånd i vejret?
Kalder vi det for racistisk?

Det er ikke reklamen, der er racistisk, men de folk, der gør opmærksom på
forskellen mellem sort og hvid og relaterer den til forskelle mellem sorte
og hvide mennesker, der er det.

Fra : Michael Weber

Dato : 13-07-06 09:13

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> wrote in message
> [...]
> Men hvor meget anderledes er det, når negre gør det samme.. altså udstøder
> et "Black Power" med en knyttet hånd i vejret?

Helt generelt...
Det første udtrykker vilje til at undertrykke.
Det andet udtrykker vilje til at bryde undertrykkelsen.
Sådan var de forskellige udtryk vist oprindeligt tænkt.

> Det er ikke reklamen, der er racistisk, men de folk, der gør opmærksom på
> forskellen mellem sort og hvid og relaterer den til forskelle mellem sorte
> og hvide mennesker, der er det.

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Jim

Dato : 13-07-06 10:07

"Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det andet udtrykker vilje til at bryde undertrykkelsen.
> Sådan var de forskellige udtryk vist oprindeligt tænkt.

Hvis det er sådan, det forholder sig set med dine og negres øjne, så er I jo
de racistiske.
Skal den ene have lov, så skal den anden også.
Det er friheden til at udtrykke sig uden vold.
Hvori ser du undertrykkelsen?
Hvad er det for en undertrykkelse, du refererer til?

Fra : Michael Weber

Dato : 13-07-06 10:40

> [...]
> "Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er sådan, det forholder sig set med dine og negres øjne, så er I

Det er racistisk at undertrykke folk på baggrund af deres hudfarve som det
skete i USA.
Derfor er det også race-bestemt at sorte bruger udtrykket "Black Power".
Grunden til at det første er racistisk og det andet ikke er, skyldes
motiverne.
Man taler jo ikke om "positiv racisme".
"Black Power" bruges vistnok også af racistiske sorte i USA idag.

> Skal den ene have lov, så skal den anden også.
> Det er friheden til at udtrykke sig uden vold.
> Hvori ser du undertrykkelsen?

"White Power"-udtrykket forbinder jeg med bl.a. ku klux klan.
Så det er vel et historisk udtryk.
Jeg ser udtrykket som en sympati-tilkendegivelse for deres værdier og lign.
værdier, der
ser hvide mennesker som "noget" bedre.

> Hvad er det for en undertrykkelse, du refererer til?

Undertrykkelsen af slaver i USA.

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Jim

Dato : 13-07-06 11:08

> [...]
> Så det er vel et historisk udtryk.
> Jeg ser udtrykket som en sympati-tilkendegivelse for deres værdier og

Undertrykkelsen af sorte i USA finder ikke sted længere, så den kan de ikke
koge suppe på længere.
Desuden har jeg aldrig set nogen råbe "white power" til noget..
Men jeg skal ellers love for, at der står skrevet "Black power" på mangt en
mur og væg verden over.
Hvis de sorte forsøger at hævde sig selv med udtrykket "BP", så anser jeg
det for racistisk.
Og hvis en neger udtrykker sig med et "BP", så er han i mine øjne ikke meget
mere end en damn nigger.

Der bliver faktisk lavet en scene omkring dette problem i Rush Hour...
"Yo, what´s up ma' nigger"?
Det er helt ok at sige, en sort til en anden sort...
Men kommer der en kineser og siger det, så er det pludselig racistisk.

Herhjemme i Dk går den i perker-kredse..
"Hvad så din perker"?

Det skulle jeg lige sige til en muhams..
Så fik jeg kniven.

Men sådan vil de opføre sig i mit land.
Og ja, så er jeg åbenbart bedre, end de er.

For jeg går sgu ikke rundt og siger "hvad så dit blegansigt" til mine
venner, refererende til den hudfarve, selvom de er nok så solbrændte efter 2
uger på Tenerife.
Også selvom vi hvide mennesker bliver jagtet og undertrykt af den perkiske
"race".

Men en bedre sammenligning her i Dk ville jo nok være at referere til vores
kulturreligion...
"Hvad så Peter, din lede vantro kartoffel..."

Det giver mig så også den ret, at give en perker røvfuld, hvis jeg skulle
møde en, der sagde sådan til mig.
For jeg har ikke givet ham anledning til at tale sådan til mig i mit land.

Så nej, når nogen harcelerer over farvekontraster i en reklame, så er det
ikke reklamen, der er racistisk men derimod den, der hævder at det er en
racistisk reklame med den begrundelse.

De skal se at komme videre, ellers får de fandme lænker på igen.

Fra : Michael Weber

Dato : 13-07-06 12:14

> "Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse

> Undertrykkelsen af sorte i USA finder ikke sted længere, så den kan de
ikke
> koge suppe på længere.

Men folk forbinder stadig udtrykket "White Power" med undertrykkelse,
ligesom folk nok forbinder sætningen "Goddaw...A´ har et godt te´bud te´
dig.."
med Lars Larsen.

> [...]
> det for racistisk.
> Og hvis en neger udtrykker sig med et "BP", så er han i mine øjne ikke

"Black Power" bruges da sikkert også som racistisk udtryk.
Det vil da næsten være mærkeligt andet.

> [...]
> Det er helt ok at sige, en sort til en anden sort...
> Men kommer der en kineser og siger det, så er det pludselig racistisk.

Tror det handler om, om man er en del af "gruppen" og dermed
deler en fælles omgangsform og referenceramme.

På nogen arbejdspladser er tonen f.eks. rimelig hård,
hvor man kan sige ting til hinanden, uden det misforstås, men som i andre
sammenhænge vil være uacceptable.

> Herhjemme i Dk går den i perker-kredse..
> "Hvad så din perker"?
>
> Det skulle jeg lige sige til en muhams..
> Så fik jeg kniven.

Du tillægger en befolkningsgruppe en egenskab, jeg ikke kan genkende.
Jeg har f.eks. hørt danske teenagere kalde deres indvandrer-venner for
perker
uden problemer.

> [...]
>
> For jeg går sgu ikke rundt og siger "hvad så dit blegansigt" til mine
> venner, refererende til den hudfarve, selvom de er nok så solbrændte efter

Og hvis du gjorde, vil den fælles referenceramme hindre misforståelser.

> [...]
vores
> kulturreligion...
> "Hvad så Peter, din lede vantro kartoffel..."

De fleste danskere vil nok undre sig over referencen til religion, fordi
religion ikke spiller nogen større rolle.

Fra : Jim

Dato : 13-07-06 13:47

> [...]
>
> Men folk forbinder stadig udtrykket "White Power" med undertrykkelse,
> ligesom folk nok forbinder sætningen "Goddaw...A´ har et godt te´bud te´

Jamen Lars Larsen lever stadig i bedste velgående og hans slogan ligeså, og
ja.. Han har stadig gode tilbud.
Men slaveriet er ophørt i USA, medens det stadig står på i S.A.
Jeg tror nu nok liiiige, man skulle rette fokus et andet sted hen, istedet
for at køre rundt i samme rille..
Malcom-X er død...
Abepartheid er afskaffet i SuidAfrika..

> en
> meget
>
> "Black Power" bruges da sikkert også som racistisk udtryk.
> Det vil da næsten være mærkeligt andet.

Men gør man noget ved det?

> Tror det handler om, om man er en del af "gruppen" og dermed
> deler en fælles omgangsform og referenceramme.

Og derfor er berettiget til at anvende udtryk, som sagt af andre betragtes
som racistisk?
Hvis de vil undgå, at andre.. os der ikke er sorte...siger de udtryk, så må
de selv gå forrest.

> På nogen arbejdspladser er tonen f.eks. rimelig hård,
> hvor man kan sige ting til hinanden, uden det misforstås, men som i andre
> sammenhænge vil være uacceptable.

Eksempler?

> Du tillægger en befolkningsgruppe en egenskab, jeg ikke kan genkende.
> Jeg har f.eks. hørt danske teenagere kalde deres indvandrer-venner for
> perker
> uden problemer.

Danske?
Venner?

> 2
>
> Og hvis du gjorde, vil den fælles referenceramme hindre misforståelser.

Hvis jeg gjorde, ville det blive betragtet som værende en gang ævl.

Nåda.. gør den ikke?
Du er vist ny her..

Fra : Michael Weber

Dato : 13-07-06 14:51

> [...]
> som racistisk?
> Hvis de vil undgå, at andre.. os der ikke er sorte...siger de udtryk, så

Har arbejdet et sted hvor man sagtens kunne kalde chefen en "spade" hvis han
lavede
en fejl.
Tænk på "håndværker"-sjargon.

> Danske?
> Venner?

Åbenbart.

> Hvis jeg gjorde, ville det blive betragtet som værende en gang ævl.

> Nåda.. gør den ikke?
> Du er vist ny her..

Hvor mange danskere går i kirke hver Søndag eller læser i biblen
regelmæssigt ?!
I den henseende er det sværere at bruge en danskers religion som
provokation.

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Jim

Dato : 13-07-06 14:56

> [...]
> andre

> Har arbejdet et sted hvor man sagtens kunne kalde chefen en "spade" hvis

Nej, jeg kommer ikke i de kredse.

> Åbenbart.

Har jeg aldrig hørt om.

> Hvor mange danskere går i kirke hver Søndag eller læser i biblen
> regelmæssigt ?!
> I den henseende er det sværere at bruge en danskers religion som
> provokation.

Netop.. Danskeres forhold til religion blandt andre danskere er en
petitesse..
Men min kristenkulturelle baggrund i forhold til muhamserne er ikke at spøge
med.
Og vise versa.

Fra : Thomas M

Dato : 13-07-06 11:08

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> Er vi mon lidt følsomme eller er den god nok? Nogen der har set reklamen
> eller har en link til det, så man kan få syn for sagen.

http://i45.photobucket.com/albums/f83/Okotta/sony.jpg

Ja - den er racistisk.

Fra : Jim

Dato : 13-07-06 11:10

"Thomas M" <its@secret> skrev i en meddelelse

> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
>
> http://i45.photobucket.com/albums/f83/Okotta/sony.jpg
>
> Ja - den er racistisk.

Jeg kan ikke få øje på det racistiske.
Har man tvunget negeren til at deltage i reklamen?

Fra : Thomas M

Dato : 13-07-06 11:20

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke få øje på det racistiske.

Det kommer ikke som en overraskelse.

> Har man tvunget negeren til at deltage i reklamen?

Nej.

Fra : Jim

Dato : 13-07-06 11:21

> "Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse

> Det kommer ikke som en overraskelse.

Hvad mener du med det?
Er du selv sort?

> Nej.

Så må den medvirkende neger vel ikke synes, at den er racistisk.
Han/hun ville jo nok have meldt fra, hvis det var racistisk.

Fra : @

Dato : 13-07-06 12:26

On Thu, 13 Jul 2006 12:09:53 +0200, "Jim"
<Jim@donteventhinkaboutitpal.com> wrote:

>"Thomas M" <its@secret> skrev i en meddelelse

>Jeg kan ikke få øje på det racistiske.
>Har man tvunget negeren til at deltage i reklamen?

jeg lagde ikke engang mærke til hans hudfarve

det er vist kun racister der går op i den slags smådetaljer

--
Blasfemilove bør afskaffes. Det ville være en sær gud,
som har behov for at blive beskyttet af loven

Fra : Jim

Dato : 13-07-06 13:49

> jeg lagde ikke engang mærke til hans hudfarve

Hans? Er det en han?
Jeg ser kun, at det er en neger.. jeg er bedøvende ligeglad med hudfarven,
som jeg heller ikke lagde mærke til ved første øjekast..
Negeren ses jo knapt nok.

> det er vist kun racister der går op i den slags smådetaljer

Det er jo, jeg forsøger at forklare andetsteds.

Fra : Kim2000

Dato : 13-07-06 11:17

"Thomas M" <its@secret> skrev i en meddelelse

> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
>
> http://i45.photobucket.com/albums/f83/Okotta/sony.jpg
>
> Ja - den er racistisk.

Set i lyset af verdenshistorien så kan der da slet ikke være tvivl om det.
Endda i en sådan en grad at det er utroligt ingen af de involverede har
kunne se den reklame lynhurtigt ville blive tolket forkert. White is coming
lyder teksten. Nej, den går ikke. Men smuk pige.

mvh
Kim

Fra : Jim

Dato : 13-07-06 11:29

> [...]
> kunne se den reklame lynhurtigt ville blive tolket forkert. White is
> coming lyder teksten. Nej, den går ikke. Men smuk pige.

Hvor ser du den smukke pige?
Jeg kan se noget, jeg vil betegne som en bitch, der er trådt ud af en dårlig
80'er-reklame for Studioline med dårlig tøjsmag.

Og synes man ikke lige, at man burde tage at se verden lidt mere nuanceret,
som vi får smidt i hovedet evigt og altid.
Se nu reklamen, som den skal ses.
Den hvide udgave af en spilledåse komer på markedet, og det er vel ikke
løgn.
De kan så ligesom ikke rigtigt skrive "Red is coming".
Den kunne også være seksuelt betonet...
Men så havde de måske skrevet "White is cumming"?

Hvis den reklame er racistisk, så vil jeg havde pillet samtlige film af
"White men can't jump" ned af hylderne i diverse videobutikker.

Fra : Kert Rats

Dato : 13-07-06 12:07

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse
> Hvis den reklame er racistisk, så vil jeg havde pillet samtlige film af
> "White men can't jump" ned af hylderne i diverse videobutikker.

Hvad hedder det i dag, hvis man skal være politisk korrekt - neger eller
sort? Eller noget helt tredje?

Venligst

Kert Rats

Fra : Jim

Dato : 13-07-06 13:49

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad hedder det i dag, hvis man skal være politisk korrekt - neger eller
> sort? Eller noget helt tredje?

Jeg kalder dem begge dele... og ellers, hvad det passer mig..

Fra : Michael Weber

Dato : 13-07-06 12:22

> [...]
dårlig
> 80'er-reklame for Studioline med dårlig tøjsmag.

*ROFL*
Men hun ser ud til at have nogle gode nødder....en ikke uvæsentlig detalje.

Fra : Jim

Dato : 13-07-06 13:52

> [...]
> dårlig
>
> *ROFL*
> Men hun ser ud til at have nogle gode nødder....en ikke uvæsentlig

Nødder?
Jeg kan se, at hun reklamerer for Silicon Valley.
Og det er ikke det kønneste, jeg har set.

Fra : Michael Weber

Dato : 13-07-06 12:26

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> [...]
coming
> lyder teksten. Nej, den går ikke. Men smuk pige.

Ja, smuk pige men hendes sorte jakke ligner lidt en uniform.
heh.

> mvh
> Kim

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Jim

Dato : 13-07-06 13:54

> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> reklamen

> coming
>
> Ja, smuk pige men hendes sorte jakke ligner lidt en uniform.
> heh.

Har hun sort jakke på?
Den er da hvid..
Den sorte kan ikke engang kønsbestemmes..
Vi må have fat i David Attenborough..