Ukendt Malawi
Fra : Aardvark

Dato : 20-06-01 15:54

Jeg har købt 3 stk blå Malawi-cichlider....og...jeg aner simpelthen ikke
hvad for en art det er !

Jeg har postet billeder i dk.binaer under 'ukendt Malawi', og håber at nogen
kender denne fisk.

Fiskene er isblå, den største af dem har svagt mærke...'pletter'. De er ca
4-5 cm lange.

/Brian

Fra : Aardvark

Dato : 20-06-01 15:55

der skulle stå...MØRKE pletter...

/Brian

Fra : Silverflame

Dato : 20-06-01 21:03

Det kunne godt ligne en Labeotropheus trewavasae... men det er lidt svært
at se. Billederne er jo ikke så skarpe. Kan du evt. lægge nogle lidt bedre
billeder ud?
MVH SF

Fra : Silverflame

Dato : 20-06-01 21:06

Har den en næse-lignende snude? Det er ikke lige til at se på billedet...

Fra : Aardvark

Dato : 20-06-01 21:58

Nej, afrundet...a la Mbuna....Pseudotropheus
Det jeg fik at vide, var, at de ikke blev meget større...alle 'Golden
Spec'...dvs max 10 cm.
Normalt bliver PS.'ere jo 15 cm +

De er Is-blå....med svage mørke pletter..især den jeg formoder er en han...

Jeg kan prøve med skarpere, men der er utroligt svært, da de konstant er i
bevægelse..derfor de 'forstyrrede' billder....har ikke en
super-DigiCam..bare et billig et...

/Brian

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 21-06-01 06:25

> Nej, afrundet...a la Mbuna....Pseudotropheus
> Det jeg fik at vide, var, at de ikke blev meget større...alle 'Golden
> Spec'...dvs max 10 cm.

Hej Brian
Jeg har ikke et kvalificeret gæt, men hvorfor kunne du få at vide, at de
ikke blev meget større, når manden der solgte dig dem ikke kunne fortælle
hvilken art? Lyder i mine ører mystisk.

> Normalt bliver PS.'ere jo 15 cm +

En sandhed med modifikationer.......Hvad med saulosi og lombardoi, bare for
at nævne et par stykker.

Håber du finder ud af, hvad det er du har købt, og ikke ender med at må
erkende at det er en "cirkusfisk" du har erhvervet dig. :-/

Mvh Renate

Fra : Aardvark

Dato : 20-06-01 21:59

Har selv 'Back 2 Nature' bogen om Malawi'er...kan sgutte finde dem i dén.

Men men...kan jo være det er ung fisk..fik dog fortalt at det var 1,2...dvs
1 han 2 hunner...og jeg stoler meget på min fiske-pusher...om ikke andet må
jeg bede ham om at ringe til leverandøren (som var én der solgte ud af alle
sine avls-par...)

Fra : Svein Tore Sølvik

Dato : 20-06-01 22:24

On Wed, 20 Jun 2001 16:53:35 +0200, "Aardvark" <aardvark@aardvark.dk>
wrote:

> [...]
>kender denne fisk.
>
>Fiskene er isblå, den største af dem har svagt mærke...'pletter'. De er ca

Kan det være av typen Lombardoi?

Sitter med mobil-surfing på nett, så jeg kan ikke sjekke websiden..
Men søk på google.com etter lombardoi så finner du sider med gode
bilder..

Har fire av disse selv..
Hannen blir gul etterhvert, hunnene forblir blå.. litt aggressiv fisk,
men jeg liker de godt :)

Men jeg kan som sagt ta feil siden jeg ikke har sett bildene du har
postet.. :)

Fra : Aardvark

Dato : 20-06-01 22:41

Kunne godt være denne..har lige slået den op....men er ikke sikker...der er
ting der adskiller den fra denne art...

/BRian

Fra : Aardvark

Dato : 20-06-01 23:04

Men har jeg ret i, at Lombardoi er...gul ?

Fra : Aardvark

Dato : 20-06-01 23:07

Så lige en Lombardoi i blå-lig.....men det er IKKE den.
Ellers et godt bud.

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-06-01 08:20

"Aardvark" <aardvark@aardvark.dk> wrote in message

> Men har jeg ret i, at Lombardoi er...gul ?

Ja, hvis der er tale om voksne hanner. Hunnen og ungerne er blå.

mvh
Jan

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 21-06-01 08:38

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> "Aardvark" <aardvark@aardvark.dk> wrote in message

> Ja, hvis der er tale om voksne hanner. Hunnen og ungerne er blå.

Stribede (blå og hvid) for at være lidt krakilsk. Jeg "opdagede" nyligt
at mine lombardoi'er havde snydt mig og fået unger. Jeg havde godt nok
bemærket, at hun ikke spiste så meget, og var lidt mistænkelig. Pludselig
for 3 dage side kom der en enkelt unge til syne i akvariumet. Den ligner sin
mor, bare mindre.

Mvh Renate

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-06-01 20:00

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message

> Stribede (blå og hvid) for at være lidt krakilsk.

Når vi nu _skal_ være lidt krakilske, så mørkeblå og lyseblå

vh
Jan

Fra : Aardvark

Dato : 21-06-01 21:05

Må indrømme...meget imod min vilje...men....
Det er sgu nok ungfisk af Ps. Lombardoi....

Beklager mit vredesudbrud i går, men jeg følte mig trådt på...sorry Carsten.

PS. Kan altså stadig godt lide DEN bog... ;-D

/Brian

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 21-06-01 21:16

> Må indrømme...meget imod min vilje...men....
> Det er sgu nok ungfisk af Ps. Lombardoi....

Hej Brian

Tror nu roligt du kan stole på, at du har en sund vilje. Jeg er ret
sikke på at det *ikke* er Pseudotropheus lombardoi. ( Lægger lige et billede
i dk.binaer af mine som ungfisk...)

> Beklager mit vredesudbrud i går, men jeg følte mig trådt på...sorry
Carsten.

> PS. Kan altså stadig godt lide DEN bog... ;-D

Billederne er nu ogse helt fine.

Mvh. Renate

Fra : Aardvark

Dato : 21-06-01 21:24

Ja...bruger den også, i princippet...kun til at genkende fisk...derefter
slår jeg op på nettet for at se beskrivelser osv osv osv...
Der findes nu dårligere bøger end denne...

/Brian

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 21-06-01 21:33

Har lige sendt billedet til dk.binear, men kan ikke selv se det. :-/ Nogen
der kan?

Mvh. Renate

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 21-06-01 21:36

> Har lige sendt billedet til dk.binear, men kan ikke selv se det. :-/ Nogen
> der kan?

Hmm, øv. Var lige lidt hurtig. Nu skulle det være der Brian

Mvh. Renate

Fra : Aardvark

Dato : 21-06-01 22:16

Kanon billeder, Renate....!!!!!!

Men det er IKKE dem....mine er virkeligt IS-blå....4 cm lange....og med
svagt mørke pletter...lidt runde i hovedet...og ligner lidt Ps. som
type...reelt ligner de Labidochromis caeruleus (Golden Spec) lidt i form og
størrelse...dog somsagt med mere afrundet hovede.
Vil prøve at tage bedre billeder...men svært når de fiser rundt....de er
ikke helt faldet til ro endnu.

Men tak for indsatsen, Renate...jeg påskønner det meget ;-D