Man bliver åbenbart dummere af 440Hz
Fra : Jesper

Dato : 09-07-06 14:17

Nedenstående artikel er hentet fra sitet 440hz.dk og er skrevet i 2005
(der refereres til en finansredegørelse fra dec 2004).

Sidste år havde Danmark et overskud på de offentlige budgetter på ca. 80
mia kr eller 5% af statsbudgettet, en EU rekord!

Læs pladderhumanisternes svanesang og slå dig på lårene af grin!

http://440hz.dk/2010-planen.htm

Dansk Folkeparti driver rovdrift på kommende generationer

Dansk Folkeparti tager sig dyrt betalt for at lægge stemmer til
Regeringens økonomiske politik.

På den ene side bruger DF finanslovsforhandlingerne til at øremærke
skattekroner til partiets kernevælgere og mærkesager. På den anden side
blokerer partiet for strukturreformer, som er nødvendige for at
finansiere Venstre og De Konservatives skattestop og skattelettelser.

Både Dansk Folkeparti og regeringen har med deres tætte samarbejde fået
tilgodeset vigtige politiske mærkesager i form af skattelettelser,
afgiftsnedsættelse og ældrecheck. Men resultaterne af det tætte parløb
mellem Dansk Folkeparti og regeringen er ikke holdbar for dansk økonomi
i længden.

Både den nuværende og tidligere regering har hidtil været enige om en
handlingsplan, der skal ruste Danmark økonomisk til de udfordringer, som
følger med den demografiske udvikling efter 2010. Den såkaldte
2010-plan.

Planen skal sikre, at der også er råd til offentlig velfærd, når de
store årgange forlader arbejdsmarkedet, uden at skattetrykket øges.

2010-planen har to hovedforudsætninger: Fortsat stort overskud på de
offentlige budgetter, så den offentlige gæld kan nedbringes hurtigt. Og
en kraftig stigning i beskæftigelsen frem mod 2010, så flere mennesker
aktivt bidrager til finansieringen af velfærdssamfundet.

Men regeringens egen målsætning for en bæredygtig økonomisk politik
opfyldes ikke. Overskuddet på den offentlige budgetter er styrtdykket
siden regeringen overtog roret i 2001.

2010-planens målsætning om nedbringelse af den offentlige gæld bliver
ikke opfyldt. Statsminister Anders Fogh Rasmussen, er med sine
udmeldinger i Jyllandsposten i gang med at løbe fra løfterne om en
bæredygtig økonomi.

Økonomi kurve

Figur 1. Oversigt over overskuddet på den offentlige saldo i
perioden fra år 2000 til 2003 vist i milliarder kroner. Ufinansieret
skattestop og skattelettelser har sammen med generel lavkonjunktur
betydet, at den offentlige gæld ikke nedbringes i det tempo som
2010-planen foreskriver. Egen figur. Kilde: Finansredegørelsen august
2004 og december 2004 , Finansministeriet.

Udviklingen i økonomien for 2004 er formentlig ikke så dyster som
antaget i Finansministeriets beregninger fra december 2004. Det
offentlige overskud er blevet større end forventet på grund af den
faldende rente på obligationer og større indtægter på afgifter end
forventet.

Dette ændrer imidlertid ikke på det langsigtede billede af mulighederne
for at opfylde målsætningen om en markant nedbringelse af statens gæld i
perioden frem mod 2010.

Når den offentlige gæld ikke nedbringes i det omfang, som er
målsætningen i 2010-planen, belastes de offentlige budgetter af større
renteudgifter i fremtiden. Og så er der ikke råd til så meget velfærd
uden at skattetrykket stiger. Det er en politik, som bliver dyr for de
generationer der i fremtiden skal finansiere velfærdssamfundet.

Set i lyset af ovenstående, er Dansk Folkepartis ældrecheck i realiteten
blot blevet en omfordeling mellem generationer, som skal pensioneres ude
i fremtiden, og pensionister i dag.

--
Jesper
The saw is family!

Fra : Allan Riise

Dato : 09-07-06 14:31

Jesper wrote:
> [...]
> 80 mia kr eller 5% af statsbudgettet, en EU rekord!
>
> Læs pladderhumanisternes svanesang og slå dig på lårene af grin!

Jesper, havde der ikke været de oliepriser der er i dag, og den højkonjuktur
på verdensplan, som den danske regering jo ikke har noget med at gøre, så
ville der ikke have været overskud men underskud, hvilket regeringen
udemærket godt selv ved, hvorfor de ikke lover nogen skattelettelser
overhovedet.

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 09-07-06 15:02

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
> ville der ikke have været overskud men underskud, hvilket regeringen
> udemærket godt selv ved, hvorfor de ikke lover nogen skattelettelser

Højkonjuktur? Der er stadig mange lande i og udenfor EU der har det
svært. Og selv om vi renser tallene for olieindtægter, så ville Danmark
have haft et overskud på statsbudgettet på 40 mia sidste og. Og sidste
år var der krise i alle vores store samhandelspartnere. Faktum er at
Danmark under den nuværende regering har klaret sig væsentligt bedre end
de lande vi sammenligner os selv med.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Allan Riise

Dato : 09-07-06 15:17

Jesper wrote:

> [...]
> Faktum er at Danmark under den nuværende regering har klaret sig
> væsentligt bedre end de lande vi sammenligner os selv med.

Hvis du renser sammenligningsstaterne for dem der ikke producerer olie selv,
så får du et ganske andet resultat, og det var meget mere end 10 Mia. ekstra
der kom ind sidste år i ekstra indtægt fra olie.

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 09-07-06 15:32

> [...]

> så får du et ganske andet resultat, og det var meget mere end 10 Mia. ekstra
> der kom ind sidste år i ekstra indtægt fra olie.

Det kom ca. 40 mia kr i kassen pga olien, men da overskuddet var på 80
mia, så giver det 40 mia i overskud uden olien!

Når vi har renset budgettet for olieindtægterne, så kan det umiddelbart
sammenlignes med ikke-olieproducerende landes.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Carl

Dato : 09-07-06 16:52

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ekstra
> der kom ind sidste år i ekstra indtægt fra olie.

Men de tidligere regeringer havde jo også oileindtægter.
Sandheden er stadig at borgerlige regeringer er bedre til økonomi end
venstrefløjen. Hvem husker ikke sidste valgkampsløfter fra
Socialdemokratiet. Havde de fået magt, så havde Anker Jørgensens
økonomipolitik fået baghjul, herfra og til afgrunden.

Carl

Fra : Allan Riise

Dato : 09-07-06 17:00

Carl wrote:
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Men de tidligere regeringer havde jo også oileindtægter.

Carl for pokker da, ingen kunne vide at olieprisen ville stige med godt 50%
det sidste finansår, dette giver jo for det først en merindtægt til bl.a.
Mærsk og andre der producerer olie i Danmark ( Støøre skatteproveneu ), og
da brugen af vores olie og gas-ledningsnet er fastsat efter tøndeprisen + at
der dermed også er kommet mere ind i afgifter qua prisstigningen, så kan man
da ikke sige at det er regeringens skyld, medmindre du mener at de bestemmer
tøndeprisen på olie?

Det er også det som Jesper ikke har med i sine beregninger, ligesom
husprisernes himmelflugt, som jo har startet det merforbrug der har givet
ulig meget mere i statskassen.

Hvis man ser på virksomhedsindtjeningen så er det da rigtigt at Danmark har
fået et større udemarked, men samtidigt er vores hjemlige virksomheder
stagneret i indtjening, så mit postulat det er at den merindtægt der er p.t.
er p.g.a. olieindtægterne og husprisernes himmelflugt, primært.

--
Allan Riise

Fra : Michael Weber

Dato : 09-07-06 15:34

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> [...]
> år var der krise i alle vores store samhandelspartnere. Faktum er at
> Danmark under den nuværende regering har klaret sig væsentligt bedre end

Udlandet er irrelevant i sammenligningen mellem den nuværende regering og
en imaginær. Begge regeringer skal handle ud fra samme vilkår.

> --
> Jesper
> The saw is family!

Med venlig hilsen
Michael Weber.

Fra : Jesper

Dato : 09-07-06 16:07

Michael Weber <michael@FJERNmichaelweber.dk> wrote:

> Udlandet er irrelevant i sammenligningen mellem den nuværende regering og
> en imaginær. Begge regeringer skal handle ud fra samme vilkår.

Det gør de jo også. Sammen marked, samme konjukturer og renser man
tallene for olieindtægter, så har vi et godt sammenligningsgrundlag.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Jesper

Dato : 09-07-06 20:40

Allan Riise wrote:

> [...]
> da ikke sige at det er regeringens skyld, medmindre du mener at de bestemmer

Den er irrelevant. Renset for olieindtægter ville der stadig være 40
mia i overskud på statsbudgettet for 2005.

> Det er også det som Jesper ikke har med i sine beregninger, ligesom
> husprisernes himmelflugt, som jo har startet det merforbrug der har givet
> ulig meget mere i statskassen.

Husstigningerne bunder i større velstand og flere der har råd til
dyrere huse. Hvis prisstigningerne var uden bund i den økonomiske
udvikling iøvrigt, så ville vi meget hurtigt se boligmarkedet
kollapse.

> [...]
> stagneret i indtjening, så mit postulat det er at den merindtægt der er p.t.
> er p.g.a. olieindtægterne og husprisernes himmelflugt, primært.

Det passer jo ikke Allan, de er fremgang over en bred front, både på
det hjemlige marked og eksportmarkedet.