Per Stig advarer mod fanatisk islamisme
Fra : @

Dato : 08-07-06 21:52

<<<<
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3833056/

Den fanatiske islamisme er en totalitær bevægelse, som skal tages dybt
alvorligt, advarer den danske udenrigsminister, Per Stig Møller (K):
»Jeg har noteret, at nogen siger, at der kun er tale om et mindretal
af ekstremister, som ikke har den samme magt, som nazisterne og
kommunisterne havde i sin tid, men det er at tage alt for let på
truslen. Kommunismen begyndte også med nogle få knaldhoveder, som sad
i Zürich og spillede skak, og nazisterne var en flok skvadderhoveder
på ølstuerne i München. Man må aldrig undervurdere en totalitær
bevægelse i svøb,« siger udenrigsministeren.

Han ser flere lighedstræk mellem de tre totalitære ideologier:

»Islamismen vil skabe et ortodokst og rettroende samfund baseret på
Koranen - svarende til kommunismens ideologi om et klasseløst samfund
og proletariatets diktatur og nazismens ideologi om et arisk samfund
baseret på biologien.«

»De fanatiske islamister er lige så totalitære i deres tankegang. Det
kan vi se i Afghanistan under Taleban og andre steder, hvor de har
fået magten. Så bliver alle tvunget til at leve på samme måde, og
bøger, film og musik bandlyses,« siger Per Stig Møller.
Han tilføjer, at de totalitære kræfter i den islamiske verden også var
en væsentlig drivkraft, da Muhammed-krisen eskalerede i januar og
februar.

»Fanatikerne har prøvet, hvor meget de kunne presse os. De vil
selvfølgelig kynisk bruge alle de sager, de kan finde, til at opflamme
befolkningerne. Men det er vigtigt at understrege, at de er i
mindretal. Det bedste, vi kan gøre, er at støtte reformkræfterne.
Sagen om tegningerne har demonstreret, at de ikke er så stærke, som vi
kunne have ønsket, men undersøgelser viser, at der stadig er et
flertal for reformer i den muslimske verden,« siger den danske
udenrigsminister og understreger, at vi skal være på talefod med så
mange interesser som muligt - inklusiv de moderate islamister:

»Grænsen går ved dem, som vil forandre vores samfund med voldelige
midler. Alt andet er dialog,« siger Per Stig Møller.

Et blik på historien bør give os en ekstra motivation til at søge en
fredelig sameksistens med den islamiske verden. Det har historisk set
altid været den kultur, som havde den største befolkningsvækst, som
ekspanderede, og lige nu stagnerer de europæiske befolkninger, påpeger
han.

Men fredelig sameksistens indebærer ikke, at vi skal begrænse
ytringsfriheden for at undgå at krænke religiøse følelser.

»Hele Europas åndelige udvikling bygger på, at ytringsfriheden i
nogles øjne bliver misbrugt til at kritisere og gøre grin med
religion, og det skal vi ikke lave om på,« mener den danske
udenrigsminister.
<<<<<<<<

--
Blasfemilove bør afskaffes. Det ville være en sær gud,
som har behov for at blive beskyttet af loven

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-07-06 00:03

@ skrev:
> <<<<
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3833056/

> »Grænsen går ved dem, som vil forandre vores samfund med voldelige
> midler. Alt andet er dialog,« siger Per Stig Møller.

Jeg må ellers give Udenrigsministeren ret i mange af de ting, han
fremfører her, ikke mindst selve hovedsammenligningen af Islam som
(ifølge Koranen helt uvilkårlig) med (andre?) totalitære politiske
ideologier.

Men lige hèr frygter jeg altså ikke desto mindre at han totalt
undervurderer dèn farlighed, der ligger i at man har en uhyggeligt stor
"passiv mellemgruppe" af muslimske indvandrere mellem erklærede
fanatiske, konlfiktsøgende islamister og progressive, sækulærtænkende
"kulturmuslimer" (altså folk af muslimsk ophav, som dog Gudskelov
alligevel ikke kan vedkende sig dèn direkte religiøse fascisme som
implicit foreskrives muslimer i deres "helligskrifter"): Nemlig de
muslimer, som altså ikke kan få sig selv til KLART OG UTVETYDIGT at tage
afstand til de forbrydelser, som militante hardcore-islamister altså
begår i Islams navn, men tværtimod udadtil forholder sig alarmerende tavse.

Således synes de desværre blot at at bekræfte ens værste, såkaldt
"paranoide" frygt for at de altså faktisk - omend dèt så evt. måtte
skyldes selve den blinde "uatoritetsrespekt", diverse imamer og
trosautoriteter her og i hjemlandende, så vel som selve deres religion
synes at lukrere på, idet man altså som muslim ikke engang må stille det
mindste spørgsmål ved Islam som påstået "gudsåbenbaret budskab" og altså
dermed heller ikke til diverse psykopaters klart "Jihad"-reaktionære
fortolkninger - måtte opfatte det som fuldt ud "islamisk legitimt" at
begå både mord og terror imod hianden og ikke mindst os anderledestroende.

> Et blik på historien bør give os en ekstra motivation til at søge en
> fredelig sameksistens med den islamiske verden.

Chamberlain spøger stadig...

> Det har historisk set altid været den kultur, som havde den største befolkningsvækst, som
> ekspanderede, og lige nu stagnerer de europæiske befolkninger, påpeger han.

Javel ja, men det er desværre bare ikke så attraktivt for os europæere
at få vore egne børn. Blandt andet fordi vi altså - jvf. Mogens Camres
ord derom - åbenbart OGSÅ skal betale for indvandrernes over skattebiletten.

> Men fredelig sameksistens indebærer ikke, at vi skal begrænse
> ytringsfriheden for at undgå at krænke religiøse følelser.

Jeg kan skræmmes over at dette efterhånden ikke i sig selv turde være
selvindlysende. Det ville for et par år siden være en regulær banalitet
at fyre af, men vi er allerede nået så langt, at det lyder som
tiltrængte visdomsord i en dhimmificeret debat.

> [...]
> nogles øjne bliver misbrugt til at kritisere og gøre grin med
> religion, og det skal vi ikke lave om på,« mener den danske

Deri har han langt snarere en stærk pointe, idet det altså handler for
mig at se om at sikre herboende muslimers børn at blive opdraget i en
sækulær opfattelse, hvor tro er noget, det voksne menneske engang selv
afgør og ikke noget, far og mor (eller resten af klanen) bestemmer i al
evighed:

Vi skal vel for vort eget vedkommende nærmest tilbage til Middelalderen
(eller i hvert fald finde nogle temmeligt kedelig vrangfortolkende og
hjernevaskede, fundamentalistisk-kristne trossamfund), før vi oplever
situationer, hvor enhver form for almindeligt-menneskeligt
"teenageroprør" ville være totalt utænkeligt under netop henvisningen
til sammenknytning mellem forældrenes magt og "Gud ".

Her bør man - med kulturkristne øjne - måske lige hæfte sig ved det
oprindeligt jødiske 4. Bud i Moseloven (om UBETINGET at "elske og ære
sine forældre") som selveste Jesus Kristus dog immervæk også personligt
modsagde ret kraftigt, da Han angiveligt ud fra en daværende situation
blandt jøderne som muligvis er helt direkte sammenlignelig med nuværende
muslimsk religiøs indoktrinering og fastholdelse af børn, blandt andet
skal have sagt: "Dén der ikke hader sine forældre, er ikke værdig til at
følge mig."

Ved at åbne op for dette hidtige "tabu", nemlig RELIGIØS UENIGHED mellem
ellers nok så voksne "børn" og deres forældre (dvs. familiestukturelt
indoktrinerede tro), synes allerselveste Jesus altså - ligesom med nok
så mange markante forskelle på nutidig mellemøstlig/lovreligiøs og
vestlig/sækulærkristen kultur - oprindeligt at have gjort i hvert fald
teologisk-principielt op med tanken om at forældre ensidigt skulle have
ret til at bestemme deres børns tro for resten af livet.

Med andre ord er det tilbagevende problem altså at begrebet
"religionsfrihed" desværre i praksis er til at lukke op og defækere i,
når man ser på dèn situation, unge mennesker i muslimske parallelsamfund
(såvel da også for så vidt som i visse kristne og andre sekter,
indrømmet) efterlades i.

Det er for mig at se således ikke engang "bare" sammenligneligt med
f.eks. Jehovas Vidner eller Indre Missions indoktrinering af
tilhængernes børn via psykisk terror, når man ser på muslimske forældres
mishandling af deres børn: Hvor de to førnævnte ellers nok så
fundamentalistiske kristne retninger nok kan true børn fra overhovedet
at overveje deres tro med henvisning til psykiske trusler om fortabelse
ved Dommedag og dennesidig social udstødelse, synes forældrene i de
muslimske parallelsamfund desværre næsten totalt uhindrede i at kunne
bygge deres "du skal gøre og tro, som JEG vil, ellers er du
vantro!"-magt på helt KONKRETE trusler om direkte og kontant
voldsanvendelse fra vold til æresdrab.

Problemet er helt basalt at vi lever i en kultur, der helt grundlæggende
(og altså således OGSÅ religiøst set) bygger på retten til kritik, mens
Islam og de deri funderede kulturer bygger på blind, ukritisk
underkastelse ud fra en primitiv "magt er ret"-tankegang, der derved
totalt berøver mennesker i den enhver anstændigt frihed, endsige ethvert
medmeneskeligt ansvar.

Anders Peter Johnsen

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 09-07-06 13:03

Anders Peter Johnsen skrev:

> [...]
> fremfører her, ikke mindst selve hovedsammenligningen af Islam som
> (ifølge Koranen helt uvilkårlig) med (andre?) totalitære politiske

Udenrigsministeren kalder netop ikke Islam som sådan for en
totalitær politisk ideologi, men gør opmærksom på at religionen
Islam kan misbruges af yderliggående totalitære islamister,
forstået sådan, at man undervurderer faren hvis man tror det blot
er en håndfuld ekstremister man har med at gøre. Altså at man
undervurderer faren for at ekstremismen breder sig. Det er ikke
det samme som at opfatte alle muslimer som værende allerede
ekstremister. Det drejer sig netop om at holde det store flertal
af muslimer væk fra den ekstreme bevægelse. Sådan fortolker jeg
ihvertfald Per Stigs tekst - og er iøvrigt stort set enig med ham

> [...]
> fortolkninger - måtte opfatte det som fuldt ud "islamisk legitimt" at
> begå både mord og terror imod hianden og ikke mindst os anderledestroende.

Glemmer du ikke, at udenrigsministeren samtidig taler om, at vi
skal støtte reform-bevægelserne i den islamiske verden?

Derfor er sammenligningen med Chamberlain forkert, for hvad er
alternativet? Du mener vel ikke, at man skal forsøge at *udrydde*
religionen Islam i hele verden?

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : GB

Dato : 09-07-06 13:14

Mogens Michaelsen <momi@stofanet.dk> wrote in

> Udenrigsministeren kalder netop ikke Islam som sådan for en
> totalitær politisk ideologi,
....(snip)...

Nej, og Præsident Bush kalder islam for "fredens religion".

Hvad Per Stig og andre, som har en hel masse i klemme, IKKE kalder
islam, ændrer ikke på, at islam ER en totalitær, politisk ideologi.

GB

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-07-06 15:43

GB skrev:
> [...]
>
> Hvad Per Stig og andre, som har en hel masse i klemme, IKKE kalder
> islam, ændrer ikke på, at islam ER en totalitær, politisk ideologi.

Lige præcis:

Een af de for mig at se mange ret klare, afgørende principforskelle på
Islam og Kristendom er altså, at hvor Kristendommen oprindeligt(!) havde
et ubetinget pacifistisk og således - trods alt - ret tolerant budskab,
foreskriver Islam altså som bekendt tværtimod DIREKTE "Hellig Krig"
(Jihad), imod alle "vantro":

Kristendommen udvikledes fra en forfulgt mindretalsreligion, sådan som
den altså stadig var mens alle de Nytestamentlige skrifter
(skriftsgrundlaget) blev skrevet: Således kunne man i Oldkirken af gode
grunde allerhøjst svinge sig op til ekskommunikation (social udstødelse
af Menighedsfællesskabet) som maksimumsstraf for noget som helst, da
Jesus jo selv havde gjort stening - og for så vidt også gennem sin egen
jordiske skæbne dødsstraf i det hele taget? - bragende "kristelig
ukorrekt". Dog blev Kristendommen som bekendt SENERE - fra og med
Konstantin Den Store i 312 - gjort til en "magthaverreligion", som
desværre gradvist korrumperedes udi ukristeligt magtmisbrug, muligvis
toppende under forskellige paver lige op til Reformationen. (Og også
siden, da Reformationen desværre gik hen og blev "den ny, eksklusive
monopol-ortodoksi" blandt protestanter...)

Imidlertid synes der ikke at være tvivl om at Kristendommen ifølge
Bibelens skrifter dybest set er ganske sækulær, både af princip og måske
mere kynisk set af konkrete historiskkontekstuelle årsager, men at den
ikke desto mindre har været direkte misbrugt til afsindige ugerninger.

Det giver imidlertid simpelthen bare ikke nogen mening at tillægge Islam
samme "uskyldigt misbrugte grundlæggende harmløshed", da Islam for det
første (set fra et kristent synspunkt) teologisk set er en klar
regression til søgt Moselovsbarbari (via Shariaen), ligesom den allerede
i udgangspunktet var militant (den byggede allerede dengang på
tvangsomvendelse gennem krig, "Jihad") og den netop derigennem blev klar
"magthavermodel" med "færdigpakket" islamisk samfundsstrukturering
allerede i Muhammeds (måtte den nådige kristne Gud dog alligevel engang
OGSÅ kunne tilgive ham!) egen levetid.

Jeg giver med andre ord ikke fem flade øre for, når ellers sikkert
velmenende, men dog desværre alarmerende ukyndige vestlige polikere
falder for denne løgn om at Islam skulle være "principielt uforenelig"
med islamisk terrorisme og fascistoid-totalitær samfundsindretning:
Tværtimod er begge dele jo nemlig så uhyggeligt klart defineret som
værende selve Islams dennesidigt-utopiske målsætning!

Det er således sikkert nok meget nuttet, men altså desværre også med en
ret harsk, oikofobisk bismag, når vi samvittighedsfuldt selvransagende
(kultur-)kristne misforstået tillægger Islam ligeledes at være
"misforstået af voldelige fanatikere": Alt dèt der billige
Taqiyah-propaganda-gejl om at Muhammeds religiøst-fascistoide
voldsideologi seriøst skulle forestilles at være "Fredens Religion" er
stinkende naivt at skulle lægge øre til, når man ved nærmere research
finder ud at af at denne påståede "fredstilstand" UDELUKKENDE menes
opfyldt ved en tænkt situation, hvor hele Verden definitivt skulle være
blevet tvangsomvendt til et primitivt teokratisk samfund, hvor alle
kendte demokratiske rettigheder er forsvundet og man stener folk for
"religiøsmoralske forbrydelser"!

Det er jo fuldstændig som at høre Lenin eller Hitler i sin tid rulle sig
ud om deres respektive utopiske forestillinger, for de mente vist
faktisk begge helt seriøst at være "fredselskere": Problemet var dog
rent praktisk at der altså bare lige skulle etableres verdensimperier
gennem blodige krige og så selvfølgelig masseudryddes et uhyggeligt
antal millioner civile "modstandere", før deres "perfekte samfund" så
ENDELIG - "helt automatisk" - ville indfinde sig!

"Hensigten helliger midlet" osv...

Det er til at græde over at folk stadig kan være SÅ naive, når man ser
vore "kære" islamiske venner.

Og nej, jeg ønsker for så vidt heller ikke omvendt fra min side al mulig
blodig vold imod muslimer "for at udrydde Islam", men tværtimod mener
jeg altså - jvf. Mogens' spørgsmål til mig andetsteds i tråden - at
Islam langsigtet set må og skal bekæmpes med Ord og Oplysning: Det er
faktisk den eneste måde, man virkelig seriøst og holdbart kan bekæmpe en
fascistoid ideologi, der helt fundamentalt nærer sig ved vold og har
systematiseret vold mod såvel egne civile borgere (gennem Sharia) som
anderledestroende (Jihad) som "løsningsmodel", på, nemlig ved at man så
at sige "omvender" (om dog altså ikke ligefrem i specifik, kristen
forstand!) folk.

Og ja, jeg mener da SELVFØLGELIG at man i mellemtiden skal forsvare sig
retmæssigt imod militante angreb, men man kan altså bare ikke seriøst
bilde sig ind at man kan styrte agressivt ud og "tvangsomvende" folk til
sækulært demokrati ved hjælp af Sværd alene: Der skal derimod
principielt udelukkende Ord til virkelig at OVERTALE folk nænsomt og
positivt!

Og heri har vi jo netop problemet med Irak: Vi kan sgu'tte seriøst
forvente at påtvinge grundlæggende ikke-demokratisk vante mennesker
"Democracy at gunpoint", selv om det da alligevel synes at være gået
nogenlunde indtil videre: De skal jo virkelig lære selv at tænke i
sækulær-demokratiske termer (i stedet for religiøse eller
klan-nepotistiske, som man desværre må frygte er tilfældet for mange
irakere...)

"Mere gulerod og mindre stok": Deri kan jeg dog måske alligevel godt
følge Per Stig Møller.

Vi må dog bare ALDRIG nogensinde slippe stokken helt i vor godtroende
overivrighed...

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 09-07-06 16:33

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> "Mere gulerod og mindre stok": Deri kan jeg dog måske alligevel godt
> følge Per Stig Møller.
>
> Vi må dog bare ALDRIG nogensinde slippe stokken helt i vor godtroende
> overivrighed...

Islamister forstår ikke gulerod, de tolker den som et svaghedstegn der
skal udnyttes hos modparten - de forstår kun stokken.

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 10-07-06 11:28

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Islamister forstår ikke gulerod, de tolker den som et svaghedstegn der
> skal udnyttes hos modparten - de forstår kun stokken.

Det tror jeg faktisk Saddam Hussein er enig med dig i!
Islamister blev brutalt holdt nede (stok?) af Saddam, for
at forhindre de kom til magten i Irak, og indførte en islamisk
stat som i Iran. Det var vel også en af de vigtigste grunde til
Iraks overfald på Iran i sin tid (Irak-Iran krigen).

Så er det lige med, hvad der er værst: islamisk stat som i Iran,
eller et brutalt *anti-islamistisk* styre som Saddams?

Det der virkelig er det store problem i den islamiske verden, er
efter min mening netop denne fastlåste modsætning. Alting tyder
på, at man ikke kan demokratisere denne del af verden ved at
indføre demokrati i snæver forstand, altså ved simpelthen at
afholde frie valg, og så regne med at resten kommer af sig selv.

Forudsætningerne for et *bæredygtigt* demokrati er ikke tilstede.
Det er visse reformer der skal til først: nemlig reformer der
undergraver yderliggående islamisters mulighed for at komme til
magten. Det er sådan noget som ligestilling mellem kønnene,
uddannelse og ytringsfrihed. At det sidste mangler katastrofalt,
er efter min mening et godt argument for, at vi danskere ikke
skal bøje os for krav om indskrænkninger i ytringsfriheden. Det
er ikke os der har for meget ytringsfrihed, men den islamiske
verden der har for lidt!

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 10-07-06 12:09

> [...]

> undergraver yderliggående islamisters mulighed for at komme til
> magten. Det er sådan noget som ligestilling mellem kønnene,

Hvorfor tror du dog at uddannelse skulle kunne løse problemet?

Det synes jo som om de mest fanatiske islamister også er dem der har den
længste uddannelse. Som dagens PET-historie om en al Qaeda-officer med
bopæl her i landet, hvor man har anholdt en libaneser i sagen.

<http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=453852/>

En 31-årig libanesisk professor og playboy som al Qaeda-mand.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 10-07-06 14:15

Per Rønne skrev:

> [...]
>
> <http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=453852/>
>
> En 31-årig libanesisk professor og playboy som al Qaeda-mand.

Jeg tænkte mest på udryddelse af analfabetisme. Mange tror, at
analfabetismen er mest udbredt i de fattigste u-lande, men
faktisk ligger visse olierige arabiske lande i toppen. Det
skyldes først og fremmest kvinde-undertrykkelsen, så spørgsmålet
om ligestilling af kønnene hænger sammen med det.

Jeg tror den slags reformer er en nødvendig forudsætning for
demokrati i den del af verden. Hvis først sådanne reformer er
gennemført, så er risikoen mindre for at islamister kommer til
magten når man indfører demokrati (i betydningen frie valg).

Du har ret i, at mange islamistiske terrorister er højt uddannede
men faktisk tror jeg de er afhængige af, at masserne netop *ikke*
er det. Uoplyste mennesker har altid været nemmere at manipulere.

At Danmark f.eks. er et stabilt demokrati, mener jeg blandt andet
skyldes, at vi har undervisningspligt for alle - altså stort set
ingen analfabetisme.

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 24-08-06 17:59

Mogens Michaelsen <momi@stofanet.dk> wrote:

> Du har ret i, at mange islamistiske terrorister er højt uddannede
> men faktisk tror jeg de er afhængige af, at masserne netop *ikke*
> er det.

Terrorister behøver netop /ikke/ opbakning fra 'masserne'. Det er jo til
syvende og sidst 'masserne' de terrroriserer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-07-06 14:00

> [...]

> Derfor er sammenligningen med Chamberlain forkert, for hvad er
> alternativet? Du mener vel ikke, at man skal forsøge at *udrydde*

Vel snarere at man skal få islams tilhængere 'slæbt' til døbefonten?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 09-07-06 00:46

@ <1@invalid.net> wrote:

> Den fanatiske islamisme er en totalitær bevægelse, som skal tages dybt
> alvorligt, advarer den danske udenrigsminister, Per Stig Møller (K):

Well halle-fucking-luja! Har manden først opdaget det nu??

Fra : El Trabajador

Dato : 09-07-06 12:28

"Peter Bjørn Perlsø" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i

> Well halle-fucking-luja! Har manden først opdaget det nu??

Du ved da godt at de såkaldt lærde, ofte er temmeligt tungt opfattende.
--
El Trabajador

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 09-07-06 13:08

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Well halle-fucking-luja! Har manden først opdaget det nu??

Hvem siger han "først har opdaget det nu"?
Du bringer citatet helt ude af sammenhæng.
Han forbinder vel bare sin argumentation med et *velkendt* faktum
fordi det er et vigtigt punkt?

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/