Oprydning i skattesystemet
Fra : Jan Pedersen

Dato : 07-07-06 16:19

Det danske skattesystem er efterhånden så komplekst at kun dem der har råd
til dyr rådgivning ikke bliver flået i skat. Samtidig har nogle med mange
penge mulighed for at slippe helt for at betale skat. F.eks. multinationale
selskaber.

Mit forslag: vi sanerer skattelovgivningen:

1) Ingen rentefradrag mere der modsvares af ingen skat på renteindtægter

2) Ingen fradrag til virksomheder udover et eneste: et nyt fast fradrag på
25000 kr/år pr. ansat.

3) Alle private handler der giver overskud beskattes fremover med 40% af
overskuddet. Inkl. ejendomshandler.

4) Differentieret moms: 30% på non food varer. 15% på fødevarer. Ingen moms
på: medicin, offentlig transport (undtaget er flyrejser!) og spædbarnemad.

5) Top , mellem og bund skat ændres således at man skal tjene 300000 før man
skal betale mellemskat og 400000 før man skal betale topskat. Dette vil
gavne de lavtlønnede og medføre at det for disse kan betale sig at arbejde
hvilket ikke altid er tilfældet idag pga. bl.a. regler om friplads,
boligtilskud mv.

6) Der indføres kun en slags overførselsindkomst der bliver skattefri med
11000 kr udbetalt pr måned for alle der er berettiget til den. Til gengæld
indføres der aktiveringspligt for alle der ikke er minimum 50% handicappet.
Denne aktivering skal ikke aflønnes men udgøres af samfundsgavnlige
aktiviteter, aktiverede må således kun arbejde i den offentlige sektor.
Hermed sikrer vi os at ingen der kan arbejde vil fristes til at blive på
overførselsindkomst.

Ovenstående sanering vil overflødiggøre en masse ansatte i
skatteforvaltningerne og frigøre dem til arbejde i det private erhvervsliv
der mangler folk. Ejendomsmarkedet vil blive ramt og priserne vil rasle ned.
Dette marked er overophedet og der sker intet ved at priserne her falder så
et std. parcelhus i Århus eller kbh ryger ned i 500000 kr.
Samfundet som helhed vil have godt af denne sanering der vil gavne
samfundsøkonomien. Enkelte private vil dog lide kraftigt under det hvis de
har baseret deres økonomi på fradrag: moralen er: køb kun hvad du
egenhændigt selv kan financiere! Gældsætning er usundt.

Fra : Carl

Dato : 07-07-06 16:42

> [...]

> har baseret deres økonomi på fradrag: moralen er: køb kun hvad du
> egenhændigt selv kan financiere! Gældsætning er usundt.

Hvad vil du gøre for dem som sidder med lån som er meget højere end den nye
værdi af deres bolig?

Carl

Fra : El Trabajador

Dato : 07-07-06 16:31

"Jan Pedersen" <jantheman28@gmail.com> skrev i

> [...]
> arbejde i den offentlige sektor. Hermed sikrer vi os at ingen der kan
> arbejde vil fristes til at blive på overførselsindkomst.

Fedt mand! - Så skal jeg da på overførselsindkomst (igen), for jeg får kun
ca. 9500 kr. udbetalt af min bruttoløn på 16011 kr. Derudover skal jeg også
betale ca. 700 kr/md for et buskort for at komme til og fra arbejde. Hvis
jeg var berettiget til højeste dagpengesats, ville jeg have mere ud af ikke
at gå på arbejde, da jeg sparer bruttoskatten og buskortet.

Danmark er (stadig) et land, hvor det ikke (altid) kan betale sig at
arbejde.
--
El Trabajador
(formerly known as NoTrabajo)

Fra : Mark Jensen

Dato : 07-07-06 22:13

On Fri, 7 Jul 2006 17:31:26 +0200, "El Trabajador"
<notrabajo@gmail.com> wrote:

> [...]
>at gå på arbejde, da jeg sparer bruttoskatten og buskortet.
>
>Danmark er (stadig) et land, hvor det ikke (altid) kan betale sig at

Det er også et enormt problem.
Men løsningen er i hvert faldi kke at give ufaglærte mere i løn, men
snarere at forkorte dagpengeperioden

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 09-07-06 06:37

"El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> wrote in message

> El Trabajador
> (formerly known as NoTrabajo)

Er du kommet i arbejde?

Respekt fra min side!

Thorkild

Fra : El Trabajador

Dato : 09-07-06 07:21

"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i
> "El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> wrote in message

> Er du kommet i arbejde?
>
> Respekt fra min side!

Ja, jeg har været i arbejde siden den 15. juni.
--
El Trabajador

Fra : @

Dato : 09-07-06 12:00

On Sun, 9 Jul 2006 07:36:56 +0200, "Thorkild Poulsen"
<thor@softpartners.dk> wrote:

>"El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> wrote in message

>Er du kommet i arbejde?
>
>Respekt fra min side!

der var en arbejdsgiver der tog hans ansøgning for at være ment i
ramme alvor

PS. det hedder ikke at være kommet i arbejde

det hedder arbejdsramt

--
Blasfemilove bør afskaffes. Det ville være en sær gud,
som har behov for at blive beskyttet af loven

Fra : El Trabajador

Dato : 09-07-06 12:32

"@" <1@invalid.net> skrev i

> der var en arbejdsgiver der tog hans ansøgning for at være ment i
> ramme alvor

Og jeg blev enig med mig selv om, at nu måtte jeg hellere spille spillet
til ende, når der nu pludselig var en arbejdsgiver, "der var bidt på
krogen".

> PS. det hedder ikke at være kommet i arbejde
>
> det hedder arbejdsramt

Livet er en arbejdslejr.
--
El Trabajador

Fra : Ole Geisler

Dato : 07-07-06 21:12

On Fri, 7 Jul 2006 17:19:14 +0200, "Jan Pedersen"
<jantheman28@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Mit forslag: vi sanerer skattelovgivningen:
>
>1) Ingen rentefradrag mere der modsvares af ingen skat på renteindtægter

Ingen rentefradrag overhovedet.Børnecheck og andre tilskud skal også
væk.

>2) Ingen fradrag til virksomheder udover et eneste: et nyt fast fradrag på
>25000 kr/år pr. ansat.

Ingen fradrag for udetaling af overskud. Men hvis du ikke må trække
indkøbte varer fra vil du nok se nogle voldsomme prisstigninger

>3) Alle private handler der giver overskud beskattes fremover med 40% af
>overskuddet. Inkl. ejendomshandler.

Ukontrollerbart. Desuden vil det ikke ligefrem befordre lysten til at
renovere hytten.

>4) Differentieret moms: 30% på non food varer. 15% på fødevarer. Ingen moms
>på: medicin, offentlig transport (undtaget er flyrejser!) og spædbarnemad.

Differentieret moms er et bureakratisk helvede.

> [...]
>gavne de lavtlønnede og medføre at det for disse kan betale sig at arbejde
>hvilket ikke altid er tilfældet idag pga. bl.a. regler om friplads,

Friplads og boligtilskud: VÆK.
Progressiv beskatning: VÆK.

>6) Der indføres kun en slags overførselsindkomst der bliver skattefri med
>11000 kr udbetalt pr måned for alle der er berettiget til den.

Øjj. Det var da et ordentligt hak til alle dem der har væsentligt
mindre i dag.

> [...]
>Denne aktivering skal ikke aflønnes men udgøres af samfundsgavnlige
>aktiviteter, aktiverede må således kun arbejde i den offentlige sektor.

Hvorfor?

>Hermed sikrer vi os at ingen der kan arbejde vil fristes til at blive på
>overførselsindkomst.

??

> [...]
>Dette marked er overophedet og der sker intet ved at priserne her falder så
>et std. parcelhus i Århus eller kbh ryger ned i 500000 kr.

Men det koster 1.5mio at byge et nyt?

> [...]
>har baseret deres økonomi på fradrag: moralen er: køb kun hvad du
>egenhændigt selv kan financiere! Gældsætning er usundt.

Enig

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 07-07-06 23:43

Ole Geisler <reptech@mail.dk> wrote:

> Ingen rentefradrag overhovedet.Børnecheck og andre tilskud skal også
> væk.

Enig.

> Ingen fradrag for udetaling af overskud. Men hvis du ikke må trække
> indkøbte varer fra vil du nok se nogle voldsomme prisstigninger

Jo, et fradrag for ca. 1 mio kr/år vil gavne små virksomheder, fremfor
de multinationale giganter.

> Ukontrollerbart. Desuden vil det ikke ligefrem befordre lysten til at
> renovere hytten.

Præcis.

> Differentieret moms er et bureakratisk helvede.

Mmmmm.... en forhandler får et stykke papir (momsopgørelsen) hvor der er
to felter:

MOMSPLIGTIGE VARER:

IKKE-MOMSPLIGTIGE VARER (fødevarer):

I dag er en del varer allerede frataget moms, fx. på posthuset skal du
ikek betale moms for forsendelse af breve. Så det buerokratiske helvede
blive rikke meget større end det allerde er.

> Friplads og boligtilskud: VÆK.
> Progressiv beskatning: VÆK.

Enig og enig.

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Ole Geisler

Dato : 08-07-06 11:41

On Sat, 8 Jul 2006 00:42:39 +0200, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn
Perlsø) wrote:

>Jo, et fradrag for ca. 1 mio kr/år vil gavne små virksomheder, fremfor
>de multinationale giganter.

Nej. Ikke noget fradrag!

>Mmmmm.... en forhandler får et stykke papir (momsopgørelsen) hvor der er
>to felter:
>
>MOMSPLIGTIGE VARER:
>
>IKKE-MOMSPLIGTIGE VARER (fødevarer):

Ja, og det skal kræver så to (eller flere) momsregnskaber. Prøv selv
at starte en virksomhed og se hvad du synes om papirarbejdet.

>I dag er en del varer allerede frataget moms, fx. på posthuset skal du
>ikek betale moms for forsendelse af breve. Så det buerokratiske helvede
>blive rikke meget større end det allerde er.

Det er også noget besværligt hø.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 08-07-06 19:42

Ole Geisler <reptech@mail.dk> wrote:

> Nej. Ikke noget fradrag!

Warum nicht?

> Ja, og det skal kræver så to (eller flere) momsregnskaber. Prøv selv
> at starte en virksomhed og se hvad du synes om papirarbejdet.

Det roderi som staten pålægger virksomheder i dag er ikke ukendt for
mig, og jeg er en arg modstander af det.

> Det er også noget besværligt hø.

Ja.

Fra : Ole Geisler

Dato : 09-07-06 13:44

On Sat, 8 Jul 2006 20:41:31 +0200, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn
Perlsø) wrote:

>Warum nicht?

Intet fradrag i nettoindkomsten.

Dvs. du køber en vare for 1.- , sælger den for 3.-, den ene krone kan
selvfølgelig "trækkes fra", men du skal betale skat og moms af de 2.-
hvis din indkomst overstiger det bundfradrag der gælder for alle.

Samme regler for alle, tak.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 07-07-06 23:43

> [...]

> Mit forslag: vi sanerer skattelovgivningen:
>
> 1) Ingen rentefradrag mere der modsvares af ingen skat på renteindtægter

Ahva?

> 2) Ingen fradrag til virksomheder udover et eneste: et nyt fast fradrag på
> 25000 kr/år pr. ansat.

Min ide: Firmabundfradrag på 1 mio kroner /år ELLER dit forslag, hvadend
der er størst.

> 3) Alle private handler der giver overskud beskattes fremover med 40% af
> overskuddet. Inkl. ejendomshandler.

Fremragende ide hvis du vil sende flere virksomheder til Tyskland, og
arbejdspladserne med dem.

Sænk istedet erhvervsskatten til 10%, så er den lavere end irlands
niveau = FLERE ARBEJDSPLADSER!

> 4) Differentieret moms: 30% på non food varer. 15% på fødevarer. Ingen moms
> på: medicin, offentlig transport (undtaget er flyrejser!) og spædbarnemad.

Sig goddag til mere sort arbejde og mindre grænsehandel i Dansk farvør.

Min ide: Sænk momsen til 15% og fjern den helt for fødevarer.

> [...]
> gavne de lavtlønnede og medføre at det for disse kan betale sig at arbejde
> hvilket ikke altid er tilfældet idag pga. bl.a. regler om friplads,

Bedre ide: Afskaf mellem- og topskat komplet, da de kun bidrager med 4%
af statens skatteprovenu, og jager talenterne væk.

> 6) Der indføres kun en slags overførselsindkomst der bliver skattefri med
> 11000 kr udbetalt pr måned for alle der er berettiget til den.

Og hvem vil være berettiget til den?

>Til gengæld
> indføres der aktiveringspligt

Dvs. mere aktiveringstvanmg end der er i dag. Nej tak.

> [...]
> overførselsindkomst.
>
> Ovenstående sanering vil overflødiggøre en masse ansatte i

Ikek nævneværdigt. Du vil jo ikke rigtigt afskaffe noget.

> og frigøre dem til arbejde i det private erhvervsliv
> der mangler folk. Ejendomsmarkedet vil blive ramt og priserne vil rasle ned.

Hvis du vil sænke priserne på fast ejendom, så hæv grundskylden og fjern
ejendomsværdiskatterne (= højere udbud af ejendomme, på sigt).

Tja.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 08-07-06 08:47

Jan Pedersen skrev i meddelelsen
<44ae7b77$0$84032$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>2) Ingen fradrag til virksomheder udover et eneste: et nyt fast fradrag på
>25000 kr/år pr. ansat.

Er det så virksomhedernes netto- eller bruttoindtægter du vil beskatte ?

>3) Alle private handler der giver overskud beskattes fremover med 40% af
>overskuddet. Inkl. ejendomshandler.

Dvs. man stavnsbinder folk - en typisk ejendomshandel sker fordi man
flytter.
40 % skat af værdien hver gang man sælger vil gøre det så absurd dyrt at
flytte
at det vil gøre det umuligt for mange.

> [...]
>gavne de lavtlønnede og medføre at det for disse kan betale sig at arbejde
>hvilket ikke altid er tilfældet idag pga. bl.a. regler om friplads,

Hjælper ikke en skid på det problem at det er de højtlønnede der skal
motiveres
til at lave mere.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 09-07-06 08:13

"Jan Pedersen" <jantheman28@gmail.com> wrote in message

> 2) Ingen fradrag til virksomheder udover et eneste: et nyt fast fradrag på
> 25000 kr/år pr. ansat.

Mener du dermed at virksomheder skal beskattes af udgifter til deres
produktionsapparat?

Det er næppe nogen god idé.

> 4) Differentieret moms: 30% på non food varer. 15% på fødevarer. Ingen
> moms
> på: medicin, offentlig transport (undtaget er flyrejser!) og spædbarnemad.

Så kan jeg godt forudsige folk vil købe deres køkkener, computere mm. i
udlandet, desuden er det meget besværligt at differentiere momsen.

> [...]
> gavne de lavtlønnede og medføre at det for disse kan betale sig at arbejde
> hvilket ikke altid er tilfældet idag pga. bl.a. regler om friplads,

Hvorfor ikke afskaffe top og mellemskat, de bidrager alligevel ikke til
samfundsøkonomien og da slet ikke med de grænser du forslår.

> [...]
> har baseret deres økonomi på fradrag: moralen er: køb kun hvad du
> egenhændigt selv kan financiere! Gældsætning er usundt.

Hvad har du imod husejerne? De er trods alt ansvarlige borgere der ikke
ligger samfundet til last, modsat folk der bor i almentnyttigt byggeri.

Thorkild

Fra : Joakim

Dato : 09-07-06 11:24

"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad har du imod husejerne? De er trods alt ansvarlige borgere der
> ikke ligger samfundet til last, modsat folk der bor i almentnyttigt
> byggeri.

Jeg læste ellers forleden en artikel, hvor det anslås, at lejerne i
gennemsnit har betalt 60000 kr /årligt i husleje over de sidste 10 år,
mens ejerne i samme periode reelt har boet gratis på grund af de høje
prisstigninger. (Forudsætningen for regnestykket er at ejerboligen
sælges).

Taler vi om offentlige subsidier på boligmarkedet, både via
skattesystemet og gennem direkte tilskud, modtager boligejerne langt
størstedelen heraf, (jvf. den seneste vismandsrapport).

Ps. Velkommen tilbage, altid rart at læse dine indlæg.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 09-07-06 14:57

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> skattesystemet og gennem direkte tilskud, modtager boligejerne langt
> størstedelen heraf, (jvf. den seneste vismandsrapport).

Det er da ligegyldigt hvilke værdier husejerne har fået, de ligger ikke
samfundet til last, men det gør folk i alment boligbyggeri. Hvorfor ikke
sørge for de bliver ejere og dermed pådrager sig ansvar for egen bolig.

> Ps. Velkommen tilbage, altid rart at læse dine indlæg.

Tak.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 09-07-06 15:20

Thorkild Poulsen wrote:
> [...]
> ikke samfundet til last, men det gør folk i alment boligbyggeri.
> Hvorfor ikke sørge for de bliver ejere og dermed pådrager sig ansvar

Tror du at alle der bor i alment boligbyggeri får lejesikring?
Og så er der jo en rimelig indtjening i at lave almennyttige boliger, da
boligforeningerne, som jo er fælleseje (læs privatejet) jo låner pengene
bl.a. af kommunerne.

--
Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 10-07-06 11:15

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote in message

> [...]
> Og så er der jo en rimelig indtjening i at lave almennyttige boliger, da
> boligforeningerne, som jo er fælleseje (læs privatejet) jo låner pengene

Almennyttigt byggeri bygges med offentlig støtte og beskattes lavere.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 10-07-06 11:29

Thorkild Poulsen wrote:
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote in message

> Almennyttigt byggeri bygges med offentlig støtte og beskattes lavere.

Men vi er enige om at støtten består af lån, og om de beskattes mindre,
tjaaeeh, men de beskattes da, det gør en papkasse på en rist ikke, svarer jo
lidt til dine argumenter i vores skattedebatter.

--
Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 10-07-06 11:52

> Men vi er enige om at støtten består af lån, og om de beskattes mindre,
> tjaaeeh, men de beskattes da, det gør en papkasse på en rist ikke, svarer
> jo lidt til dine argumenter i vores skattedebatter.

Altså er vi enige om almennyttigt boligbyggeri nyder offentlig støtte. Det
var såmænd det der var min påstand.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 10-07-06 11:59

Thorkild Poulsen wrote:
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote in message

> Altså er vi enige om almennyttigt boligbyggeri nyder offentlig
> støtte. Det var såmænd det der var min påstand.

Nej, din påstand var at de der bor i almennyttige boliger ligger samfundet
til last, og det gør de vel ikke, eller?

--
Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 10-07-06 12:28

> Nej, din påstand var at de der bor i almennyttige boliger ligger samfundet
> til last, og det gør de vel ikke, eller?

Deres bolig ligger landet til last, hvad de ellers betaler i skat aner jeg
ikke. En ejerbolig betaler mere i boligskat end der gives i rentefradrag.

Thorkild

Fra : Joakim

Dato : 09-07-06 17:53

> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in message

> Det er da ligegyldigt hvilke værdier husejerne har fået, de ligger
> ikke samfundet til last, men det gør folk i alment boligbyggeri.

Hvordan det?

Hvorfor ikke
> sørge for de bliver ejere og dermed pådrager sig ansvar for egen
> bolig.

Med staten som garant for ikke-kreditværdige, insolvente låntagere?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 10-07-06 11:16

> Hvordan det?

Byggeriet er offentligt støttet.

> Med staten som garant for ikke-kreditværdige, insolvente låntagere?

Så længe der er sikkerhed i boligen er der vel ikke noget problem.

Thorkild

Fra : Joakim

Dato : 11-07-06 15:37

"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse

> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in message

> Byggeriet er offentligt støttet.

Det samme er det private byggeri.

> Så længe der er sikkerhed i boligen er der vel ikke noget problem.

Og for de boligejere som derved er henvist til at bo på gaden?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 12-07-06 12:58

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det samme er det private byggeri.

Boligskatterne overstiger værdien af rentefradraget.

> Og for de boligejere som derved er henvist til at bo på gaden?

Hvordan kan en boligejer være henvist til at bo på gaden ?

Thorkild

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 12-07-06 16:12

Jan Pedersen skrev:

> [...]
> selskaber.
>
> Mit forslag: vi sanerer skattelovgivningen:

God ide. Jeg boede i England i 90erne, der kunne jeg beregne min skat
(korrekt!) på bagsiden af et visitkort. Bruttoskat (NHS) på 8%,
derudover 0% op til A, 20% fra A til B, 25% fra B til C, og 40% over C.
Så vidt jeg husker var A ca 40000kr, B 100000kr og C 280000kr. Ingen
fradrag for nogetsomhelst.

Renter beskattedes med 20%, tingene blev først komplicerede hvis man
havde værdipapirer eller virksomhed.

> 1) Ingen rentefradrag mere der modsvares af ingen skat på renteindtægter

OK

> 3) Alle private handler der giver overskud beskattes fremover med 40% af
> overskuddet. Inkl. ejendomshandler.

Hul i hovedet. I Portugal er der 8% skat på ejendomshandel, det gør
at mange ejendomme handles til en pris + en stak sedler i kuvert. Og
det giver bare flere kontroludgifter.

> 4) Differentieret moms: 30% på non food varer. 15% på fødevarer. Ingen moms
> på: medicin, offentlig transport (undtaget er flyrejser!) og spædbarnemad.

Hellere lav, ensartet moms.

> [...]
> 11000 kr udbetalt pr måned for alle der er berettiget til den. Til gengæld

Det bliver dyrt!

> Ovenstående sanering vil overflødiggøre en masse ansatte i
> skatteforvaltningerne og frigøre dem til arbejde i det private erhvervsliv

Det tror jeg ikke.

> der mangler folk. Ejendomsmarkedet vil blive ramt og priserne vil rasle ned.
> Dette marked er overophedet og der sker intet ved at priserne her falder så
> et std. parcelhus i Århus eller kbh ryger ned i 500000 kr.

Jo! Det vil ødelægge mobiliteten på arbejdsmarkedet, da folk ikke
har råd til at flytte. Og hele økonomien vil lide under det.

> [...]
> har baseret deres økonomi på fradrag: moralen er: køb kun hvad du
> egenhændigt selv kan financiere! Gældsætning er usundt.

Nej det er ikke, ikke med måde. Mit lån er jo andres indtjening. Uden
lån ville meget få bo i ejerbolig.

/Martin