Hvis Sri Lanka kan, hvorfor kan vi så ikke~
Fra : Peter Holmgren

Dato : 06-07-06 06:50

Sri Lanka har indført en lov mod reklame af alkohol. Hvorfor gør vi ikke det
i DK?

--------------------------------------

http://www.lankaeverything.com/vinews/srilanka/20060705102924.php

Sri Lanka's parliament passed a law banning advertising of tobacco and
alcohol
05-07-2006

Sri Lanka's parliament passed a law banning advertising of tobacco and
alcohol, and limiting sales to over-21s on Wednesday in what appeared to be
another victory for the government's Buddhist monk allies. Critics said the
move would only serve to boost illegal liquor sales.
"This is a victory of ours," said monk Athuraliye Rathana Thera,
parliamentary group leader for the JHU, or National Heritage Party. "With
this, at least we are able to stop selling tobacco to under age." The JHU,
which has 9 out of 225 parliamentary seats, had wanted a total ban on
selling at all near schools and temples.

The JHU has also pushed the government to take a stronger line with Tamil
Tiger rebels, with new violence killing more than 700 people so far this
year. Some analysts say that has given President Mahinda Rajapakse little
room for manoeuvre and made it more difficult to avert civil war. The JHU
was also instrumental in April in changing a law dictating the country's
international time.

The latest bill will ban tobacco or alcohol advertising, with a penalty of
up to two million rupees ($19,000). Sale of tobacco and alcohol in public
places or to under-21s will also be punishable by fines. The previous age
limit for smoking and drinking was 16.

One of Sri Lanka's largest breweries said the law would only help the
illicit brewing industry. The industry says 627 million litres of illegal
beverages were sold in Sri Lanka in 2004 against 100 million litres of legal
alcohol. Poorly-made illicit spirits kill hundreds of Sri Lankans every
year, officials say. "There are more illicit liquor places than legal liquor
shops," said Pradeep Mohan, research manager at Lanka Brewery Ltd. "When
there are bans on advertising it will increase the illicit liquor industry."

Tobacco importer Ceylon Tobacco said it only advertised inside shops and had
already imposed a voluntary ban on sales to under-18s, but would not comment
on the financial implications for the firm of raising the legal smoking age.
RN

Fra : Rune

Dato : 06-07-06 07:00

Sri Lanka har massere af selvmordsterrorister der render rundt og springer
alt muligt i stykker. Hvorfor kan vi ikke også have det i DK?

Hvorfor i alverden skulle vi nu også have forbud mod reklame for alkohol.
Det jo ikke som om der ikke er nok forbud i Danmark. Jeg vil tro vi er
verdens mest overregulerede folk, med Sverige som en skarp nummer to.

/Rune

Fra : Peter Holmgren

Dato : 06-07-06 07:03

"Rune" <xxx@xyx.kdk> skrev i en meddelelse
> Sri Lanka har massere af selvmordsterrorister der render rundt og springer
> alt muligt i stykker. Hvorfor kan vi ikke også have det i DK?

Det har skam også potentialet for. Bare se her i denne gruppe.

> Hvorfor i alverden skulle vi nu også have forbud mod reklame for alkohol.
> Det jo ikke som om der ikke er nok forbud i Danmark. Jeg vil tro vi er
> verdens mest overregulerede folk, med Sverige som en skarp nummer to.

1) Mit spørgsmål var; "Hvis Sri Lanka kan, hvorfor kan vi så ikke?"
Du svarer aldrig på selve spørgsmålet. I Spørgsmålet giver jeg ikke noget
indikation på at vi SKAL gøre det samme. Blot om hvorfor vi ikke gør det....

Fra : Søren

Dato : 06-07-06 07:26

"Peter Holmgren" <info@[theravada].dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du svarer aldrig på selve spørgsmålet. I Spørgsmålet giver jeg ikke noget
> indikation på at vi SKAL gøre det samme. Blot om hvorfor vi ikke gør

Der er ikke særligt mange stemmer i et valgprogram, der indeholder et forbud
mod alkohol.
Men ting ændrer sig jo. Man må ikke reklamere for tobak - det ville have
været utænkeligt for 30 år siden.

Søren

Fra : Ralph

Dato : 06-07-06 09:04

> Sri Lanka har indført en lov mod reklame af alkohol. Hvorfor gør vi ikke
> det i DK?

ER DU DA VANVITTIG? Hvis der ikke var reklamer for alkohol, så havde jeg da
ALDRIG opdaget den nye Brøndumsnaps med skovbær. Har ikke tid til at skrive
mere, jeg skal ned i byen og købe 10 tjekkiske øl for kun kr. 75,-

--
Ralph

Fra : Peter Holmgren

Dato : 06-07-06 17:47

> [...]
> da ALDRIG opdaget den nye Brøndumsnaps med skovbær. Har ikke tid til at
> skrive mere, jeg skal ned i byen og købe 10 tjekkiske øl for kun kr. 75,-

He he - Ærligt svar - respekteret...

Fra : Kim2000

Dato : 06-07-06 10:26

> [...]
>
> http://www.lankaeverything.com/vinews/srilanka/20060705102924.php
>
> Sri Lanka's parliament passed a law banning advertising of tobacco and

Det kan vi da også, indtil for ganske få år siden var det forbudt i tv. Man
har bare valgt ikke at have det, det er ren og skær politisk beslutning.

(vi kan selvfølgelig ikke kontrollere reklamerne fra de stationer der sender
fra udlandet)

mvh
Kim

Fra : Ingolf

Dato : 06-07-06 12:10

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> (vi kan selvfølgelig ikke kontrollere reklamerne fra de stationer der
> sender fra udlandet)

I denne teknologiske vidunderalder, hvorfor ikke?

Fra : Kim2000

Dato : 06-07-06 14:56

"Ingolf" <dont_spam_ingolf@excite.com> skrev i en meddelelse
> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> I denne teknologiske vidunderalder, hvorfor ikke?

Så skulle vi have folk til at sidde og jamme reklameblokke eller hele
stationer? Skal vi ikke lade diktaturstaterne og kommunistlandene om det?

mvh
Kim

Fra : Ingolf

Dato : 06-07-06 15:20

> Så skulle vi have folk til at sidde og jamme reklameblokke eller hele
> stationer? Skal vi ikke lade diktaturstaterne og kommunistlandene om det?

Det er vel bare at sende et specielt signal før reklameblokken starter, så
skifter tv'et selv over til en anden kanal, eller slukker? Tror du nogle
annoncører ville modarbejde et fjernsyn med denne finesse?

Det værste er imho, reklamer direkte rettet imod børn.
Prøv at kigge på diverse børnekanaler såsom Disney, Cartoon Network. Ikke så
mærkeligt at børn idag er storforbrugere af hvad-som-helst, inden de er
fyldt 8.

_
Var der nogen der sagde pokemon?

Fra : Sten Schou

Dato : 06-07-06 14:09

"Peter Holmgren" <info@[theravada].dk> skrev i en meddelelse
> Sri Lanka har indført en lov mod reklame af alkohol. Hvorfor gør vi ikke
> det i DK?

Det behøves du ikke tage helt til Sri Lanka for at opleve. Tag nordpå, op
til Norge, de har samme lov.

Hilsen Sten

Fra : Per Rønne

Dato : 06-07-06 15:37

Sten Schou <rabin@planetwave.net> wrote:

> "Peter Holmgren" <info@[theravada].dk> skrev i en meddelelse
>
> Det behøves du ikke tage helt til Sri Lanka for at opleve. Tag nordpå, op
> til Norge, de har samme lov.

Er det ikke nok at tage regionaltoget lidt mod øst, til Malmø?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Sten Schou

Dato : 06-07-06 16:02

> Er det ikke nok at tage regionaltoget lidt mod øst, til Malmø?

Nu bor jeg ikke i "verdens navle", så for mig er det næsten nemmere at tage
Silvia Ana fra Hirtshals og til Kristianssand. Jeg kan dog også tage til
Frederikshavn og tage Stena Line Express til Göteborg, hvilket jeg af og til
gør,bl.a. når jeg skal i Nordens største shoppingcenter, Nordstan.

Hilsen Sten

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-07-06 16:10

Peter Holmgren <info@[theravada].dk> wrote:

> Sri Lanka har indført en lov mod reklame af alkohol. Hvorfor gør vi ikke det
> i DK?

Hvorfor SKULLE vi?

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Peter Holmgren

Dato : 06-07-06 17:49

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor SKULLE vi?

Hvorfor skulle tobaksreklamer forbydes?

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-07-06 18:06

Peter Holmgren <info@[theravada].dk> wrote:

> ""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle tobaksreklamer forbydes?

Jeg kan heller ikke se hvorfor.

Fra : Peter Holmgren

Dato : 07-07-06 06:00

> Jeg kan heller ikke se hvorfor.

Så er der jo ingen grund til at du blander dig i tråden....

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 07-07-06 18:26

Peter Holmgren <info@[theravada].dk> wrote:

> ""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Så er der jo ingen grund til at du blander dig i tråden....

Dum holdning. Hvis jeg heller ikke kan se grunden til at man skulle
henrette spritbillister, skulle jeg så også afholde mig fra at delatge i
debatten om emnet?

Fra : Ingolf

Dato : 07-07-06 18:46

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message

> Dum holdning. Hvis jeg heller ikke kan se grunden til at man skulle
> henrette spritbillister, skulle jeg så også afholde mig fra at delatge i
> debatten om emnet?

Deltager du, eller provokere du bare?