/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Udbyg jernbanen over Køge
Fra : Per Rønne


Dato : 05-07-06 13:49

I dagens Ingeniøren kan man på:

<http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2006107070028&NL=1&Category=MIL
JO>

bl.a. læse følgende:

Claus Djørup skrev:

>Antallet af rejsende over Storebælt i 2015 skal sættes til 11 millioner
>personer og ikke 19 millioner, som der blev indtastet.
>
>Sammen med andre finpudsninger og revurderinger betyder det, at
>forrentningen af en nybygget jernbane via Køge Nord øges fra 5,0 til
>5,8 procent, mens den samfundsøkonomiske forrentning er faldet fra 3,5
>til 2,8 procent for Roskilde-løsningen.
>
>Siden oktober er den samfundsøkonomiske anlægsudgift for Køge-løsningen
>øget med cirka 150 mio. kr. til 5,2 mia. kroner, mens
>Roskilde-løsningen er forhøjet med godt 400 mio. til 2,4 mia.
>
>Det fremgår af Trafikstyrelsens supplerende materiale, der lå foran
>trafikforligspartiernes ordførere i sidste uge, da de besluttede at
>sende begge projekter i VVM-høring, der ventes afsluttet om to et halvt
>år.
>
>Et overhalingsspor på Sprogø kan blive et af erstatningsprojekterne,
>hvis en fast forbindelse over Femer Bælt ikke bliver til noget, antyder
>Trafikstyrelsen i sit seneste materiale om udvidelsen af
>banekapaciteten. Uden Femerbroen vil presset af godstog
>Padborg-København blive så stort, at der skal anlgges ekstra spor flere
>steder for at skabe en glidende og hurtig afvikling af passager- og
>godstog.
>
>Der skal anlægges ekstra spor flere steder mellem Ringsted og
>Lillebælt, hvoraf det tredie Sprogøspor er en mulighed, og i
>Sønderjylland skal de enkeltsporede strækninger Padborg-Tinglev og
>Vojens-Vamdrup gøres tosporet.
>

Jeg forstår ikke at der stadig kan være tvivl.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

 
 
Kim Larsen (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 05-07-06 14:35

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1hi0blc.11zyrv610nowtsN%per@RQNNE.invalid...
>I dagens Ingeniøren kan man på:
>
> <http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2006107070028&NL=1&Category=MIL
> JO>
>
> bl.a. læse følgende:
>
> Claus Djørup skrev:
>
>>Antallet af rejsende over Storebælt i 2015 skal sættes til 11 millioner
>>personer og ikke 19 millioner, som der blev indtastet.
>>
>>Sammen med andre finpudsninger og revurderinger betyder det, at
>>forrentningen af en nybygget jernbane via Køge Nord øges fra 5,0 til
>>5,8 procent, mens den samfundsøkonomiske forrentning er faldet fra 3,5
>>til 2,8 procent for Roskilde-løsningen.
>>
>>Siden oktober er den samfundsøkonomiske anlægsudgift for Køge-løsningen
>>øget med cirka 150 mio. kr. til 5,2 mia. kroner, mens
>>Roskilde-løsningen er forhøjet med godt 400 mio. til 2,4 mia.
>>
>>Det fremgår af Trafikstyrelsens supplerende materiale, der lå foran
>>trafikforligspartiernes ordførere i sidste uge, da de besluttede at
>>sende begge projekter i VVM-høring, der ventes afsluttet om to et halvt
>>år.
>>
>>Et overhalingsspor på Sprogø kan blive et af erstatningsprojekterne,
>>hvis en fast forbindelse over Femer Bælt ikke bliver til noget, antyder
>>Trafikstyrelsen i sit seneste materiale om udvidelsen af
>>banekapaciteten. Uden Femerbroen vil presset af godstog
>>Padborg-København blive så stort, at der skal anlgges ekstra spor flere
>>steder for at skabe en glidende og hurtig afvikling af passager- og
>>godstog.
>>
>>Der skal anlægges ekstra spor flere steder mellem Ringsted og
>>Lillebælt, hvoraf det tredie Sprogøspor er en mulighed, og i
>>Sønderjylland skal de enkeltsporede strækninger Padborg-Tinglev og
>>Vojens-Vamdrup gøres tosporet.
>>
> Jeg forstår ikke at der stadig kan være tvivl.

Men det er stadig noget med at vi får SMADRET et naturskønt område, nemlig
"Den Grønne Kile" og det er jeg og mange af os berørte her på vestegnen
FANDME IMOD !!!!!

Undskyld jeg råber og bander men det her er hjerteblod. Det nye 5. spor er
efter al sandsynlighed og statens egne tidligere analyser helt unødvendigt.
Faktisk opstår der et problem man ikke har tænkt sig at løse hvis man
nybygger et spor på Køge Bugt linien: Man udbygger ikke Københavns
Hovedbanegård og det er faktisk forudsætningen for at man har nogen fordel
ud af det 5. spor hvad angår personbefordring. Der er i forvejen kun lige
akkurat nok kapacitet på selve Københavns Hovedbanegård til persontog og det
eneste som kunne løse det problem er enten en udbygning af denne eller at
man laver Høje Tåstrup til ekstra hovedbanegård for Københavnsområdet.
Sidstnævnte løsning er der nok en del pendlere som vil blive sure over.

Selve det ekstra 5. spor bygger altså på at man dels mener at det løser
personbefordringsproblemerne hvad det ikke gør og at det løser et imaginært
godsbefordringsproblem. Det værste ved alt det her er, at det er løgn på
løgn som bliver gentaget af politikerne om dette her emne og de eneste som
er tætte på sandheden, ja jeg er ked af at sige det venner, det er De
Radikale. De har læst på lektien ligesom jeg har og har helt forstået det
her. De fleste ordførere på området, lige fra Dansk Folkeparti til
Enhedslisten, har overhovedet slet ikke sat sig ordentligt ind i det her
stof og det er mere end dybt bekymrende for folkestyret når en sådan
uvidenhed er til stede i en sag der handler om milliarder på statsbudgettet.
Jeg har i øvrigt materiale omkring dette her som muligvis er til at få fat
på for andre interesserede.

Men skal det her 5. spor bygges, og det skal det jo åbenbart, så byg det dog
for hulen hvor der i forvejen er togtrafik i stedet for at ødelægge et
naturskønt område med den støj det vil afstedkomme. Man vil samtidig kunne
udbygge støjbekæmpelsen på samme strækning hvilket mange sikkert vil sætte
pris på.

--
Kim Larsen

Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)




Per Rønne (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-07-06 15:10

Kim Larsen <kl2607x@yahoo.dk> wrote:

> Men det er stadig noget med at vi får SMADRET et naturskønt område, nemlig
> "Den Grønne Kile" og det er jeg og mange af os berørte her på vestegnen
> FANDME IMOD !!!!!

Nu har jeg selv boet i Ishøj, og der deltaget i møder om banen.

Det er meningen at den skal køre langs den eksisterende Køge
Bugt-motorvej, lige vest for denne. Samtidig gøres støjvolden mod
parcelhusene øst for motorvejen højere.

> Undskyld jeg råber og bander men det her er hjerteblod. Det nye 5. spor er
> efter al sandsynlighed og statens egne tidligere analyser helt unødvendigt.
> Faktisk opstår der et problem man ikke har tænkt sig at løse hvis man
> nybygger et spor på Køge Bugt linien: Man udbygger ikke Københavns
> Hovedbanegård og det er faktisk forudsætningen for at man har nogen fordel
> ud af det 5. spor hvad angår personbefordring. Der er i forvejen kun lige
> akkurat nok kapacitet på selve Københavns Hovedbanegård til persontog og det
> eneste som kunne løse det problem er enten en udbygning af denne eller at
> man laver Høje Tåstrup til ekstra hovedbanegård for Københavnsområdet.
> Sidstnævnte løsning er der nok en del pendlere som vil blive sure over.

På længere sigt må man naturligvis også udbgge Københavns Hovedbanegård,
medmindre man da mener at kunne klare sig med en udbygning af
motorvejene til centrum. Nøjes man med et 5. spor langs
Roskilde-fingeren, et 5. spor der vil give store støjgener for en masse
beboere, ikke mindst mens det bygges, skal man alligevel senere bygge
Køge Bugt-forbindelsen. Kapacitetsproblemerne vokser nemlig med tiden.

> Men skal det her 5. spor bygges, og det skal det jo åbenbart, så byg det dog
> for hulen hvor der i forvejen er togtrafik i stedet for at ødelægge et
> naturskønt område med den støj det vil afstedkomme. Man vil samtidig kunne
> udbygge støjbekæmpelsen på samme strækning hvilket mange sikkert vil sætte
> pris på.

Tænker du på Kurt Hockerups golfbane i Vallensbæk? Prøv at kigge på kort
nummer 165 og 166 i Krak. Hvor meget skade gør en dobbeltsporet jernbane
egentlig på den nordvestlige side af den motorvej, man i forvejen på
visse strækninger vil udvide til 8 spor - 4 spor i hver retning. Eller
vil du hellere have en 10-12 sporet motorvej, for så at slippe for
jernbanen?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Kim Larsen (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 05-07-06 15:41

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1hi0ez7.vpmi15ezx4beN%per@RQNNE.invalid...
> Kim Larsen <kl2607x@yahoo.dk> wrote:
>
>> Men det er stadig noget med at vi får SMADRET et naturskønt område,
>> nemlig
>> "Den Grønne Kile" og det er jeg og mange af os berørte her på vestegnen
>> FANDME IMOD !!!!!
>
> Nu har jeg selv boet i Ishøj, og der deltaget i møder om banen.

Det er der ikke kommet meget godt ud af.

> Det er meningen at den skal køre langs den eksisterende Køge
> Bugt-motorvej, lige vest for denne. Samtidig gøres støjvolden mod
> parcelhusene øst for motorvejen højere.

Sludder og vrøvl. Det er slet ikke besluttet endnu, det har jeg sort på
hvidt. Den nøjagtige baneføring ligger ikke helt fast hvis den føres over
Køge, dog ligger det fast, at den kommer til at smadre et mægtigt stort
grønt område. Den kommer langt fra til at ligge tæt op af motorvejen hele
vejen ned til Køge. Et stort stykke af vejen vil den komme til at pløje sig
igennem et rekreativt område.

>> Undskyld jeg råber og bander men det her er hjerteblod. Det nye 5. spor
>> er
>> efter al sandsynlighed og statens egne tidligere analyser helt
>> unødvendigt.
>> Faktisk opstår der et problem man ikke har tænkt sig at løse hvis man
>> nybygger et spor på Køge Bugt linien: Man udbygger ikke Københavns
>> Hovedbanegård og det er faktisk forudsætningen for at man har nogen
>> fordel
>> ud af det 5. spor hvad angår personbefordring. Der er i forvejen kun lige
>> akkurat nok kapacitet på selve Københavns Hovedbanegård til persontog og
>> det
>> eneste som kunne løse det problem er enten en udbygning af denne eller at
>> man laver Høje Tåstrup til ekstra hovedbanegård for Københavnsområdet.
>> Sidstnævnte løsning er der nok en del pendlere som vil blive sure over.
>
> På længere sigt må man naturligvis også udbgge Københavns Hovedbanegård,
> medmindre man da mener at kunne klare sig med en udbygning af
> motorvejene til centrum.

Det har man slet ingen planer om, bemærk venligst lige den detalje. Det er
et hoved-under-armen-projekt og lige så snart at nogen tillader sig den
frækhed, at nævne den for de fleste af os andre ikke helt uvæsentlige
detalje, så sidder folk i trafik-udvalget, herunder trafikministeren, med et
fåret udtryk i ansigtet og famler sig igennem bortforklaringer og andre
udflugter (og så er det desværre ikke engang løgn)

Nøjes man med et 5. spor langs
> Roskilde-fingeren, et 5. spor der vil give store støjgener for en masse
> beboere, ikke mindst mens det bygges, skal man alligevel senere bygge
> Køge Bugt-forbindelsen. Kapacitetsproblemerne vokser nemlig med tiden.

Ja og indeholdes fint i det eksisterende banenet frem til *mindst* år 2015.

>> Men skal det her 5. spor bygges, og det skal det jo åbenbart, så byg det
>> dog
>> for hulen hvor der i forvejen er togtrafik i stedet for at ødelægge et
>> naturskønt område med den støj det vil afstedkomme. Man vil samtidig
>> kunne
>> udbygge støjbekæmpelsen på samme strækning hvilket mange sikkert vil
>> sætte
>> pris på.
>
> Tænker du på Kurt Hockerups golfbane i Vallensbæk? Prøv at kigge på kort
> nummer 165 og 166 i Krak. Hvor meget skade gør en dobbeltsporet jernbane
> egentlig på den nordvestlige side af den motorvej, man i forvejen på
> visse strækninger vil udvide til 8 spor - 4 spor i hver retning. Eller
> vil du hellere have en 10-12 sporet motorvej, for så at slippe for
> jernbanen?

Jeg kan kun henvise til hvad jeg skrev lidt længere oppe. Det er langt mere
end en et lille område der bliver ødelagt. Det er et MEGET stort område.

Du øh, Per, hmmm... her er jeg altså på *hjemmebane* (i mere end een
forstand), ikke for et stykke tid siden, men lige netop her og NU !

Hvis du giver mig en valid e-mail-adresse skal jeg da gerne scanne noget
materiale ind som jpg-filer og sende til dig, noget materiale som kan sætte
tingene lidt på plads. Min egen opgivne e-mail-adresse er valid hvis du
fjerner x´et.

--
Kim Larsen

Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)




JØ (05-07-2006)
Kommentar
Fra :


Dato : 05-07-06 16:38

Kim Larsen <kl2607x@yahoo.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1hi0ez7.vpmi15ezx4beN%per@RQNNE.invalid...
> > Kim Larsen <kl2607x@yahoo.dk> wrote:
> >
> >> Men det er stadig noget med at vi får SMADRET et naturskønt område,
> >> nemlig
> >> "Den Grønne Kile" og det er jeg og mange af os berørte her på vestegnen
> >> FANDME IMOD !!!!!
> >
> > Nu har jeg selv boet i Ishøj, og der deltaget i møder om banen.
>
> Det er der ikke kommet meget godt ud af.

Og hvorfor så ikke det?
>
> > Det er meningen at den skal køre langs den eksisterende Køge
> > Bugt-motorvej, lige vest for denne. Samtidig gøres støjvolden mod
> > parcelhusene øst for motorvejen højere.
>
> Sludder og vrøvl. Det er slet ikke besluttet endnu, det har jeg sort på
> hvidt. Den nøjagtige baneføring ligger ikke helt fast hvis den føres over
> Køge, dog ligger det fast, at den kommer til at smadre et mægtigt stort
> grønt område. Den kommer langt fra til at ligge tæt op af motorvejen hele
> vejen ned til Køge. Et stort stykke af vejen vil den komme til at pløje sig
> igennem et rekreativt område.

Lad mig prøve at se om jeg forstår dig ret:

1. Den nøjagtige baneføring ligger ikke fast
2. Et stort rekreativt område bliver pløjet ned at banen.

Kan du finde ud af af hvad du mener? Enten ligger linieføringen fast og
så bliver et rekreativt område pløjet ned eller også ligger baneføringen
ikke fast og i så fald kan banen da udmærket gå udenom!

> >
> > På længere sigt må man naturligvis også udbgge Københavns Hovedbanegård,
> > medmindre man da mener at kunne klare sig med en udbygning af
> > motorvejene til centrum.
>
> Det har man slet ingen planer om, bemærk venligst lige den detalje. Det er
> et hoved-under-armen-projekt og lige så snart at nogen tillader sig den
> frækhed, at nævne den for de fleste af os andre ikke helt uvæsentlige
> detalje, så sidder folk i trafik-udvalget, herunder trafikministeren, med et
> fåret udtryk i ansigtet og famler sig igennem bortforklaringer og andre
> udflugter (og så er det desværre ikke engang løgn)
>
> Nøjes man med et 5. spor langs
> > Roskilde-fingeren, et 5. spor der vil give store støjgener for en masse
> > beboere, ikke mindst mens det bygges, skal man alligevel senere bygge
> > Køge Bugt-forbindelsen. Kapacitetsproblemerne vokser nemlig med tiden.
>
> Ja og indeholdes fint i det eksisterende banenet frem til *mindst* år 2015.

Hvornår tror du realistisk set at det 5. spor er bygget?
Mit gæt er at med VVM undersøgelser, EU licitation mv. så åbner sporet
aller-aller-allertidligt i år 2011, 4 år før kapaciteten på det
nyanlagte 5. spor er opbrugt!


Kim Larsen (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 05-07-06 17:31

""JØ"" <no@mail.here> skrev i en meddelelse
news:1hi0j1n.1bjvt1cr7fhdxN%no@mail.here...
> Kim Larsen <kl2607x@yahoo.dk> wrote:
>
>> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:1hi0ez7.vpmi15ezx4beN%per@RQNNE.invalid...
>> > Kim Larsen <kl2607x@yahoo.dk> wrote:
>> >
>> >> Men det er stadig noget med at vi får SMADRET et naturskønt område,
>> >> nemlig
>> >> "Den Grønne Kile" og det er jeg og mange af os berørte her på
>> >> vestegnen
>> >> FANDME IMOD !!!!!
>> >
>> > Nu har jeg selv boet i Ishøj, og der deltaget i møder om banen.
>>
>> Det er der ikke kommet meget godt ud af.
>
> Og hvorfor så ikke det?
>>
>> > Det er meningen at den skal køre langs den eksisterende Køge
>> > Bugt-motorvej, lige vest for denne. Samtidig gøres støjvolden mod
>> > parcelhusene øst for motorvejen højere.
>>
>> Sludder og vrøvl. Det er slet ikke besluttet endnu, det har jeg sort på
>> hvidt. Den nøjagtige baneføring ligger ikke helt fast hvis den føres over
>> Køge, dog ligger det fast, at den kommer til at smadre et mægtigt stort
>> grønt område. Den kommer langt fra til at ligge tæt op af motorvejen hele
>> vejen ned til Køge. Et stort stykke af vejen vil den komme til at pløje
>> sig
>> igennem et rekreativt område.
>
> Lad mig prøve at se om jeg forstår dig ret:
>
> 1. Den nøjagtige baneføring ligger ikke fast
> 2. Et stort rekreativt område bliver pløjet ned at banen.
>
> Kan du finde ud af af hvad du mener? Enten ligger linieføringen fast og
> så bliver et rekreativt område pløjet ned eller også ligger baneføringen
> ikke fast og i så fald kan banen da udmærket gå udenom!

Den ligger fast så langt så godt at den vil ødelægge det rekreative område.
Der er andre muligheder men de vil næppe komme i spil af forskellige hensyn
ikke mindst økonomiske. Du kender nok ikke det område som baneføringen skal
igennem men der er ikke så stort et spillerum som det kunne lyde og de
planer om baneføring som ligger til grund for en beslutning har slet ikke
Pers oplysninger som grundlag, det ser langt værre ud.

Faktisk er der nu rigtig mange protester over det her og det ville der nok
ikke være hvis baneføringen skulle ligge klinet op af en i forvejen støjende
motorvej, så rosenrødt er det desværre ikke.

>> > På længere sigt må man naturligvis også udbgge Københavns
>> > Hovedbanegård,
>> > medmindre man da mener at kunne klare sig med en udbygning af
>> > motorvejene til centrum.
>>
>> Det har man slet ingen planer om, bemærk venligst lige den detalje. Det
>> er
>> et hoved-under-armen-projekt og lige så snart at nogen tillader sig den
>> frækhed, at nævne den for de fleste af os andre ikke helt uvæsentlige
>> detalje, så sidder folk i trafik-udvalget, herunder trafikministeren, med
>> et
>> fåret udtryk i ansigtet og famler sig igennem bortforklaringer og andre
>> udflugter (og så er det desværre ikke engang løgn)
>>
>> Nøjes man med et 5. spor langs
>> > Roskilde-fingeren, et 5. spor der vil give store støjgener for en masse
>> > beboere, ikke mindst mens det bygges, skal man alligevel senere bygge
>> > Køge Bugt-forbindelsen. Kapacitetsproblemerne vokser nemlig med tiden.
>>
>> Ja og indeholdes fint i det eksisterende banenet frem til *mindst* år
>> 2015.
>
> Hvornår tror du realistisk set at det 5. spor er bygget?
> Mit gæt er at med VVM undersøgelser, EU licitation mv. så åbner sporet
> aller-aller-allertidligt i år 2011, 4 år før kapaciteten på det
> nyanlagte 5. spor er opbrugt!

Det er tvivlsomme estimater, ikke noget man kan regne med. Det materiale jeg
ligger inde med peger slet ikke på et 5. spor.

Vores kollektive transportsystem i Københavnsområdet er så håbløst og
utilstrækkeligt at det er helt ubegribeligt. S-toget inde i København bryder
næsten dagligt sammen. Holder et S-tog stille mellem Hovedbanegården og
Svanemøllen Station holder de alle stille på alle linier over alt også på
vestegnen af København.

Der er i den grad behov for at få udbygget denne strækning med to nye spor
at behovet for det andet er forsvindende lille. Problemstillingen for
regionaltog på næsten samme strækning er omtrend den samme. Udbygning her
burde også være af første prioritet i hvert fald til Østerport.

Men det er S-toget der er det værste i det her. Det er en sjofelhed over for
passagererne at man ikke for længst har fået gjort noget ved det her men
bygger det formentlig nærmest overflødige 5. spor til regionaltog/godstog i
stedet for.

Afslutningsvis kan jeg i øvrigt fortælle at et enigt byråd i Ishøj (lige fra
DF over til SF) for ganske få dage siden besluttede sig for at indgive
protest over for de her planer. Der var kun forskel i hvor fortørnede de
forskellige udmeldinger var fra de forskellige partier.

Samtlige øvrige berørte kommunalbestyrelser (så vidt jeg er orienteret) samt
mange grundejerforeninger på vestegnen (af København) protesterer også over
baneføringen. Den eneste berørte kommunalbestyrelse som er positiv er skægt
nok, ja gæt selv, kun Køge.

--
Kim Larsen

Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)




Per Rønne (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-07-06 17:59

Kim Larsen <kl2607x@yahoo.dk> wrote:

> Den ligger fast så langt så godt at den vil ødelægge det rekreative område.
> Der er andre muligheder men de vil næppe komme i spil af forskellige hensyn
> ikke mindst økonomiske. Du kender nok ikke det område som baneføringen skal
> igennem men der er ikke så stort et spillerum som det kunne lyde og de
> planer om baneføring som ligger til grund for en beslutning har slet ikke
> Pers oplysninger som grundlag, det ser langt værre ud.
>
> Faktisk er der nu rigtig mange protester over det her og det ville der nok
> ikke være hvis baneføringen skulle ligge klinet op af en i forvejen støjende
> motorvej, så rosenrødt er det desværre ikke.

Jeg skal så lige tilføje at jeg kun kender til den 'nøjagtigere'
linieføring gennem Ishøj kommune, og her var planerne altså med denne
linieføring. Først med byrådets modstand, derefter med byrådets
tilslutning, da der kom tilsagn om bygning af en station i
Ishøj/Hundige-området, lige op ad industrikvartererne. En station ved
Ishøj Stationsvej [forlængelsen Hveen Boulevard fører lige op til Høje
Tåstrup station] mellem Køge Bugt-motorvejen og Motorring IV ville
betyde meget for virksomhederne i området.

> Vores kollektive transportsystem i Københavnsområdet er så håbløst og
> utilstrækkeligt at det er helt ubegribeligt. S-toget inde i København bryder
> næsten dagligt sammen. Holder et S-tog stille mellem Hovedbanegården og
> Svanemøllen Station holder de alle stille på alle linier over alt også på
> vestegnen af København.
>
> Der er i den grad behov for at få udbygget denne strækning med to nye spor
> at behovet for det andet er forsvindende lille. Problemstillingen for
> regionaltog på næsten samme strækning er omtrend den samme. Udbygning her
> burde også være af første prioritet i hvert fald til Østerport.
>
> Men det er S-toget der er det værste i det her. Det er en sjofelhed over for
> passagererne at man ikke for længst har fået gjort noget ved det her men
> bygger det formentlig nærmest overflødige 5. spor til regionaltog/godstog i
> stedet for.

Det 5. spor skal da vist ligge på en del af strækningen mellem Valby og
Høje Tåstrup, og en del af problemerne kunne nok klares ved at føre
S-toget videre fra Tåstrup til Roskilde. Derved ville beboerne i
Herstederne og Trekroner [+ en del nye stationer, til nye bebyggelser]
også kunne få 10-minuttersdrift til byen. Regionaltogene ville så køre
nonstop Roskilde-Høje Tåstrup-(Valby-)København H.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

JØ (05-07-2006)
Kommentar
Fra :


Dato : 05-07-06 18:29

Kim Larsen <kl2607x@yahoo.dk> wrote:

> >
> > Lad mig prøve at se om jeg forstår dig ret:
> >
> > 1. Den nøjagtige baneføring ligger ikke fast
> > 2. Et stort rekreativt område bliver pløjet ned at banen.
> >
> > Kan du finde ud af af hvad du mener? Enten ligger linieføringen fast og
> > så bliver et rekreativt område pløjet ned eller også ligger baneføringen
> > ikke fast og i så fald kan banen da udmærket gå udenom!
>
> Den ligger fast så langt så godt at den vil ødelægge det rekreative område.
> Der er andre muligheder men de vil næppe komme i spil af forskellige hensyn
> ikke mindst økonomiske. Du kender nok ikke det område som baneføringen skal
> igennem men der er ikke så stort et spillerum som det kunne lyde og de
> planer om baneføring som ligger til grund for en beslutning har slet ikke
> Pers oplysninger som grundlag, det ser langt værre ud.
>
> Faktisk er der nu rigtig mange protester over det her og det ville der nok
> ikke være hvis baneføringen skulle ligge klinet op af en i forvejen støjende
> motorvej, så rosenrødt er det desværre ikke.

Man kan ikke lave omelet uden at knuse æggene.
>

> >
> > Hvornår tror du realistisk set at det 5. spor er bygget?
> > Mit gæt er at med VVM undersøgelser, EU licitation mv. så åbner sporet
> > aller-aller-allertidligt i år 2011, 4 år før kapaciteten på det
> > nyanlagte 5. spor er opbrugt!
>
> Det er tvivlsomme estimater, ikke noget man kan regne med. Det materiale jeg
> ligger inde med peger slet ikke på et 5. spor.

Hvad peger dit marteriale så på?
>
> Vores kollektive transportsystem i Københavnsområdet er så håbløst og
> utilstrækkeligt at det er helt ubegribeligt. S-toget inde i København bryder
> næsten dagligt sammen. Holder et S-tog stille mellem Hovedbanegården og
> Svanemøllen Station holder de alle stille på alle linier over alt også på
> vestegnen af København.
>
> Der er i den grad behov for at få udbygget denne strækning med to nye spor
> at behovet for det andet er forsvindende lille. Problemstillingen for
> regionaltog på næsten samme strækning er omtrend den samme. Udbygning her
> burde også være af første prioritet i hvert fald til Østerport.
>
> Men det er S-toget der er det værste i det her. Det er en sjofelhed over for
> passagererne at man ikke for længst har fået gjort noget ved det her men
> bygger det formentlig nærmest overflødige 5. spor til regionaltog/godstog i
> stedet for.
>
> Afslutningsvis kan jeg i øvrigt fortælle at et enigt byråd i Ishøj (lige fra
> DF over til SF) for ganske få dage siden besluttede sig for at indgive
> protest over for de her planer. Der var kun forskel i hvor fortørnede de
> forskellige udmeldinger var fra de forskellige partier.
>
> Samtlige øvrige berørte kommunalbestyrelser (så vidt jeg er orienteret) samt
> mange grundejerforeninger på vestegnen (af København) protesterer også over
> baneføringen. Den eneste berørte kommunalbestyrelse som er positiv er skægt
> nok, ja gæt selv, kun Køge.

Ja de er ingen der har lyst til at lægge land til, egoismen længe leve!

Per Rønne (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-07-06 20:25

JØ <no@mail.here> wrote:

> Kim Larsen <kl2607x@yahoo.dk> wrote:

> > Samtlige øvrige berørte kommunalbestyrelser (så vidt jeg er orienteret) samt
> > mange grundejerforeninger på vestegnen (af København) protesterer også over
> > baneføringen. Den eneste berørte kommunalbestyrelse som er positiv er skægt
> > nok, ja gæt selv, kun Køge.

> Ja de er ingen der har lyst til at lægge land til, egoismen længe leve!

Medmindre den får noget for det - som en ekstra station i kommunen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Per Rønne (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-07-06 17:05

Kim Larsen <kl2607x@yahoo.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1hi0ez7.vpmi15ezx4beN%per@RQNNE.invalid...
> > Kim Larsen <kl2607x@yahoo.dk> wrote:
> >
> >> Men det er stadig noget med at vi får SMADRET et naturskønt område,
> >> nemlig "Den Grønne Kile" og det er jeg og mange af os berørte her på
> >> vestegnen FANDME IMOD !!!!!
> >
> > Nu har jeg selv boet i Ishøj, og der deltaget i møder om banen.
>
> Det er der ikke kommet meget godt ud af.

At deltage i store, offentlige møder, der transmitteres gennem lokal-tv
til hele kommunen, med deltagelse af borgmester, viceborgmester og folk
fra DSB med videre?

> > Det er meningen at den skal køre langs den eksisterende Køge
> > Bugt-motorvej, lige vest for denne. Samtidig gøres støjvolden mod
> > parcelhusene øst for motorvejen højere.
>
> Sludder og vrøvl. Det er slet ikke besluttet endnu, det har jeg sort på
> hvidt. Den nøjagtige baneføring ligger ikke helt fast hvis den føres over
> Køge, dog ligger det fast, at den kommer til at smadre et mægtigt stort
> grønt område. Den kommer langt fra til at ligge tæt op af motorvejen hele
> vejen ned til Køge. Et stort stykke af vejen vil den komme til at pløje sig
> igennem et rekreativt område.

Dengang lå det fast at den skylle køre lige på den anden side af
motorvejen. Hvor i øvrigt ellers? Det er trods alt den korteste vej, og
den vej hvor der i forvejen er sat plads af til motorvejsudvidelser.

> >> Undskyld jeg råber og bander men det her er hjerteblod. Det nye 5. spor
> >> er efter al sandsynlighed og statens egne tidligere analyser helt
> >> unødvendigt. Faktisk opstår der et problem man ikke har tænkt sig at
> >> løse hvis man nybygger et spor på Køge Bugt linien: Man udbygger ikke
> >> Københavns Hovedbanegård og det er faktisk forudsætningen for at man
> >> har nogen fordel ud af det 5. spor hvad angår personbefordring. Der er
> >> i forvejen kun lige akkurat nok kapacitet på selve Københavns
> >> Hovedbanegård til persontog og det eneste som kunne løse det problem er
> >> enten en udbygning af denne eller at man laver Høje Tåstrup til ekstra
> >> hovedbanegård for Københavnsområdet. Sidstnævnte løsning er der nok en
> >> del pendlere som vil blive sure over.
> >
> > På længere sigt må man naturligvis også udbygge Københavns
> > Hovedbanegård, medmindre man da mener at kunne klare sig med en
> > udbygning af motorvejene til centrum.
>
> Det har man slet ingen planer om, bemærk venligst lige den detalje. Det er
> et hoved-under-armen-projekt og lige så snart at nogen tillader sig den
> frækhed, at nævne den for de fleste af os andre ikke helt uvæsentlige
> detalje, så sidder folk i trafik-udvalget, herunder trafikministeren, med et
> fåret udtryk i ansigtet og famler sig igennem bortforklaringer og andre
> udflugter (og så er det desværre ikke engang løgn)

Trafikbehovet stiger hele tiden, og alternativet til udbygning af
jernbanen er altså en udbygning af motorvejene.

> > Nøjes man med et 5. spor langs Roskilde-fingeren, et 5. spor der vil
> > give store støjgener for en masse beboere, ikke mindst mens det bygges,
> > skal man alligevel senere bygge Køge Bugt-forbindelsen.
> > Kapacitetsproblemerne vokser nemlig med tiden.

> Ja og indeholdes fint i det eksisterende banenet frem til *mindst* år 2015.

2015 - det er om kun ni år. Kan du ikke se hvor vildt kort tid der er
til det.

Bygningen af en ny jernbane over Køge, eller et nyt spor over Roskilde
vil alligevel tage så lang tid [beslutning i folketing og
detailplanlægning inklusive] at vi alligevel når frem til 2015 før den
er klar.

> >> Men skal det her 5. spor bygges, og det skal det jo åbenbart, så byg
> >> det dog for hulen hvor der i forvejen er togtrafik i stedet for at
> >> ødelægge et naturskønt område med den støj det vil afstedkomme. Man vil
> >> samtidig kunne udbygge støjbekæmpelsen på samme strækning hvilket mange
> >> sikkert vil sætte pris på.

> > Tænker du på Kurt Hockerups golfbane i Vallensbæk? Prøv at kigge på kort
> > nummer 165 og 166 i Krak. Hvor meget skade gør en dobbeltsporet jernbane
> > egentlig på den nordvestlige side af den motorvej, man i forvejen på
> > visse strækninger vil udvide til 8 spor - 4 spor i hver retning. Eller
> > vil du hellere have en 10-12 sporet motorvej, for så at slippe for
> > jernbanen?
>
> Jeg kan kun henvise til hvad jeg skrev lidt længere oppe. Det er langt mere
> end en et lille område der bliver ødelagt. Det er et MEGET stort område.

Et meget lille område. Langs Køge Bugt-motorvejen

> Du øh, Per, hmmm... her er jeg altså på *hjemmebane* (i mere end een
> forstand), ikke for et stykke tid siden, men lige netop her og NU !
>
> Hvis du giver mig en valid e-mail-adresse skal jeg da gerne scanne noget
> materiale ind som jpg-filer og sende til dig, noget materiale som kan sætte
> tingene lidt på plads. Min egen opgivne e-mail-adresse er valid hvis du
> fjerner x´et.

Min Reply-To er valid, og det er min 'fake' adresse også, hvis du ændrer
'landekoden'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Kim Larsen (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 05-07-06 17:38

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1hi0ke9.13urpdxx978jmN%per@RQNNE.invalid...
> Kim Larsen <kl2607x@yahoo.dk> wrote:
>
>> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:1hi0ez7.vpmi15ezx4beN%per@RQNNE.invalid...
>> > Kim Larsen <kl2607x@yahoo.dk> wrote:

[snip]

I stedet for at kommentere alt det du har skrevet, vil jeg gå i gang med at
scanne det materiale som jeg har liggende. Du vil i første omgang modtage
noget af det og jeg vil så sende mere hen af vejen når jeg finder det i
løbet af de nærmeste dage.

Er den der "spam"-adresse også valid ? Nå men jeg kan eventuelt sende til
dem begge to.

Når du har læst det tilsendte kan vi tage den derfra.

--
Kim Larsen

Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)



Per Rønne (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-07-06 17:59

Kim Larsen <kl2607x@yahoo.dk> wrote:

> Er den der "spam"-adresse også valid ? Nå men jeg kan eventuelt sende til
> dem begge to.

Ikke begge! Så modtager jeg dem jo dobbelt. Og det fylder op samme sted.

Ja, jeg har fundet ud af at den perfekte spam-fri e-mail adresse hedder
noget i retning af spam@<domæne>.dk . I hvert fald når den ligger i
Reply-To headeren, som de fleste mailadresse-søgeprogrammer alligevel
ikke går ned i.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Sten Schou (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Sten Schou


Dato : 05-07-06 23:29


"Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:44abc01b$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...

> Men det er stadig noget med at vi får SMADRET et naturskønt område, nemlig
> "Den Grønne Kile" og det er jeg og mange af os berørte her på vestegnen
> FANDME IMOD !!!!!

He-he...tænkte det nok...og så er du også Brøndby fan, ikke?....så passer
det hele ligesom rigtigt sammen.

Hilsen Sten



Kim2000 (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 05-07-06 17:26


""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1hi0blc.11zyrv610nowtsN%per@RQNNE.invalid...
>I dagens Ingeniøren kan man på:
>
> <http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2006107070028&NL=1&Category=MIL
> JO>
>
> bl.a. læse følgende:
>
> Claus Djørup skrev:
>
>>Antallet af rejsende over Storebælt i 2015 skal sættes til 11 millioner
>>personer og ikke 19 millioner, som der blev indtastet.
>>
>>Sammen med andre finpudsninger og revurderinger betyder det, at
>>forrentningen af en nybygget jernbane via Køge Nord øges fra 5,0 til
>>5,8 procent, mens den samfundsøkonomiske forrentning er faldet fra 3,5
>>til 2,8 procent for Roskilde-løsningen.
>>
>>Siden oktober er den samfundsøkonomiske anlægsudgift for Køge-løsningen
>>øget med cirka 150 mio. kr. til 5,2 mia. kroner, mens
>>Roskilde-løsningen er forhøjet med godt 400 mio. til 2,4 mia.
>>
>>Det fremgår af Trafikstyrelsens supplerende materiale, der lå foran
>>trafikforligspartiernes ordførere i sidste uge, da de besluttede at
>>sende begge projekter i VVM-høring, der ventes afsluttet om to et halvt
>>år.
>>
>>Et overhalingsspor på Sprogø kan blive et af erstatningsprojekterne,
>>hvis en fast forbindelse over Femer Bælt ikke bliver til noget, antyder
>>Trafikstyrelsen i sit seneste materiale om udvidelsen af
>>banekapaciteten. Uden Femerbroen vil presset af godstog
>>Padborg-København blive så stort, at der skal anlgges ekstra spor flere
>>steder for at skabe en glidende og hurtig afvikling af passager- og
>>godstog.
>>
>>Der skal anlægges ekstra spor flere steder mellem Ringsted og
>>Lillebælt, hvoraf det tredie Sprogøspor er en mulighed, og i
>>Sønderjylland skal de enkeltsporede strækninger Padborg-Tinglev og
>>Vojens-Vamdrup gøres tosporet.
>>
>

Kun hvis vi får en motorvej mere i Nordjylland, jeg mener at vejen mellem
Bonderup og Attrup ville være passende.

Nå ikke.

Jeg mener at hvis man skal bruge 6.5 milliarder på at udbygge jernbane
nettet - god ide i sig selv - så burde det mest rigtige være at få lavet en
bane fra Thisted - Nykøbing Mors - Skive. Hele den del af landet er nemlig
uden jernbane.

Vil man have mere for pengene, så er det måske også bedre at komme igang med
en metro i Århus.


Som Kim Larsen ganske rigtigt siger, så kræves der udbygning af
hovedbanegården før det giver mening og så er det vel også tvivlsomt om det
nu skulle være nødvendigt.

Mvh
Kim



Per Rønne (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-07-06 17:44

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> Kun hvis vi får en motorvej mere i Nordjylland, jeg mener at vejen mellem
> Bonderup og Attrup ville være passende.
>
> Nå ikke.
>
> Jeg mener at hvis man skal bruge 6.5 milliarder på at udbygge jernbane
> nettet - god ide i sig selv - så burde det mest rigtige være at få lavet en
> bane fra Thisted - Nykøbing Mors - Skive. Hele den del af landet er nemlig
> uden jernbane.

Efter at den mig bekendt for årtier tilbage blev nedlagt.
Passagergrundlaget var ganske simpelt for lille.

> Vil man have mere for pengene, så er det måske også bedre at komme igang med
> en metro i Århus.

Er det en spøg.

> Som Kim Larsen ganske rigtigt siger, så kræves der udbygning af
> hovedbanegården før det giver mening og så er det vel også tvivlsomt om det
> nu skulle være nødvendigt.

For at opnå /fuld/ nytte af udbygningen, kræver det også en udbygning af
Hovedbanegården [sikkert i 'kælderetagen']. Men jeg tror ikke at du har
nogen idé om de voldsomme kapacitetsproblemer den sjællandske trafik
har. Hvilket i øvrigt også vil sige landstrafikken, da alle hovedlinier
går over Hovedbanegården.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Kim2000 (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 05-07-06 17:56


""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1hi0lyr.agfsxuqffc2qN%per@RQNNE.invalid...
> Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:
>
>> Kun hvis vi får en motorvej mere i Nordjylland, jeg mener at vejen mellem
>> Bonderup og Attrup ville være passende.
>>
>> Nå ikke.
>>
>> Jeg mener at hvis man skal bruge 6.5 milliarder på at udbygge jernbane
>> nettet - god ide i sig selv - så burde det mest rigtige være at få lavet
>> en
>> bane fra Thisted - Nykøbing Mors - Skive. Hele den del af landet er
>> nemlig
>> uden jernbane.
>
> Efter at den mig bekendt for årtier tilbage blev nedlagt.
> Passagergrundlaget var ganske simpelt for lille.

Okay, så må vi nøjes med motorvejen mellem Bonderup og Attrup. Der kører
faktisk i hundredevis af biler den vej - hver eneste uge!!


>
>> Vil man have mere for pengene, så er det måske også bedre at komme igang
>> med
>> en metro i Århus.
>
> Er det en spøg.
>

Nåh, det er det da ikke, Århus har en katastrofal trafik afvikling, og en
metro ville vel afhjælpe en hel del.


>> Som Kim Larsen ganske rigtigt siger, så kræves der udbygning af
>> hovedbanegården før det giver mening og så er det vel også tvivlsomt om
>> det
>> nu skulle være nødvendigt.
>
> For at opnå /fuld/ nytte af udbygningen, kræver det også en udbygning af
> Hovedbanegården [sikkert i 'kælderetagen']. Men jeg tror ikke at du har
> nogen idé om de voldsomme kapacitetsproblemer den sjællandske trafik
> har. Hvilket i øvrigt også vil sige landstrafikken, da alle hovedlinier
> går over Hovedbanegården.

Nu er det heldigvis 2 år siden jeg var i Købehavn. Den er larmende, beskidt,
heldigvis skulle jeg kun være der i 2 dage, det var to dage for lang tid. Så
det kan da godt tænkes der problemer, men jeg synes det virkede mere logisk
bare at sætte længere tog ind på de eksisterende strækninger og så ellers få
lært BaneDanmark at køre et selskab. Fx ikke sende folk på afspadsering når
de burde lave skinnearbejde.

Mvh
Kim



Per Rønne (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-07-06 18:03

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> >> Vil man have mere for pengene, så er det måske også bedre at komme
> >> igang med en metro i Århus.
> >
> > Er det en spøg.

> Nåh, det er det da ikke, Århus har en katastrofal trafik afvikling, og en
> metro ville vel afhjælpe en hel del.

Nu omfatter Århus kommune ganske vist også landdisstrikterne i området,
men går den 'bymæssige' del af kommunen ikke kun ud til hvad der i
København svarer til Nørrebro station?

Københavns kommune har knap en halv million [hvortil i bykernen kommer
Frederiksberg kommune], Århus en kvart million.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Kurt H. Nedergaard (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Kurt H. Nedergaard


Dato : 05-07-06 19:50


""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1hi0ngc.t9ckxi1jpkjk6N%per@RQNNE.invalid...
> Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:
>
>> >> Vil man have mere for pengene, så er det måske også bedre at komme
>> >> igang med en metro i Århus.
>> >
>> > Er det en spøg.
>
>> Nåh, det er det da ikke, Århus har en katastrofal trafik afvikling, og en
>> metro ville vel afhjælpe en hel del.
>
> Nu omfatter Århus kommune ganske vist også landdisstrikterne i området,
> men går den 'bymæssige' del af kommunen ikke kun ud til hvad der i
> København svarer til Nørrebro station?
>
> Københavns kommune har knap en halv million [hvortil i bykernen kommer
> Frederiksberg kommune], Århus en kvart million.
> --

Alle i jernbane kyndige tag på studierejse til Berlin.

Mvh Kurt

--
Så kan det ikke undre at han har fået kniven.
Dhimmi Wilstrup



Per Rønne (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-07-06 20:32

Kurt H. Nedergaard <kurtnedergaard@privat.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1hi0ngc.t9ckxi1jpkjk6N%per@RQNNE.invalid...
> > Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:
> >
> >> >> Vil man have mere for pengene, så er det måske også bedre at komme
> >> >> igang med en metro i Århus.
> >> >
> >> > Er det en spøg.
> >
> >> Nåh, det er det da ikke, Århus har en katastrofal trafik afvikling, og en
> >> metro ville vel afhjælpe en hel del.
> >
> > Nu omfatter Århus kommune ganske vist også landdisstrikterne i området,
> > men går den 'bymæssige' del af kommunen ikke kun ud til hvad der i
> > København svarer til Nørrebro station?
> >
> > Københavns kommune har knap en halv million [hvortil i bykernen kommer
> > Frederiksberg kommune], Århus en kvart million.

> Alle i jernbane kyndige tag på studierejse til Berlin.

Hvor jeg før forrige påske kunne køre i sporvogn i det gamle Østberlin.
Ih, hvor var det en gyselig oplevelse, og ih hvor kunne man huske da
3eren var sporvogn - samme rute som i dag gennem Nørrebro ...

Men ellers har Berling både S-tog og metro, endda bygget før 2.
verdenskrig.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste