/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
For eller imod muslimske tørklæder?
Fra : Torben Østrup


Dato : 03-07-06 10:09

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=761196:fid=100101008/
"Muslimske tørklæder splitter befolkningen Danskerne har fasttømrede
holdninger og er splittet i to næsten lige store lejre, når det
gælder muslimske tørklæder, viser tal fra Gallup. Tørklædet er
blevet et symbol på hele integrationsdebatten og et standpunkt for
eller imod islam, mener en forsker."

En nylig Gallup undersøgelse som Berlingske Tidende har fået
foretaget viste blandt andet det følgende resultat:

"Danskerne er bl.a. blevet spurgt, om tørklædet er et symbol på
islamisk kvindeundertrykkelse eller en frivillig hovedbeklædning. 48
procent er for det første udsagn. 47 procent for det andet. Blot fem
procent svarer ved ikke.

Kan en kvindelig studievært eller andre offentlige personer bære
tørklæde? Her svarer 53 procent ja, 46 procent nej.

Og når der spørges, om kvinders brug af tørklæde udgør et problem
i forhold til arbejdsmarkedet, svarer 58 procent ja, 41 procent siger
nej."

Og der fortsættes med det følgende:

"Hele generelt ser et stort flertal det som et problem, at muslimske
kvinder bærer tørklæde.

Det er et negativt træk, siger 48 procent, mens kun 16 procent mener
det modsatte. Her er der dog mange tvivlere. Nemlig 34 procent."

Se eventuelt også i denne sammenhæng det følgende:

"Debat: Islam bruges til at krænke kvinder Af: Vibeke Manniche -
Læge, forkvinde i Kvinder for Frihed. Vibeke Manniche: "Islam bruges
til at legalisere mændenes dominans og krænke kvinderne"

Svar til Vibeke Manniche fra Asmaa Abdul-Hamid

Asmaa Abdul-Hamid er socialrådgiver, statskundskab-studerende og
suppleant i Odense Byråd for Enhedslisten. I foråret var hun
studievært på DR2, hvor det skabte heftig debat, da Asmaa Abdul-Hamid
tonede frem på skærmen iført muslimsk tørklæde, som hun
insisterede på at bære. Her giver hun sit indspark til Vibeke
Manniches debatindlæg."

Samt deltag eventuelt også selv i debatten (allernederst på siden).

Altsammen på følgende link:
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=760498:fid=100101008/

Torben Østrup

email: eastrup_news (snabel a) hotmail.com


 
 
GB (03-07-2006)
Kommentar
Fra : GB


Dato : 03-07-06 10:27

"Torben Østrup" <eastrup@gmail.com> wrote in
news:1151917769.653025.172510@75g2000cwc.googlegroups.com:

> http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=761196:fid=100101008/
> "Muslimske tørklæder splitter befolkningen Danskerne har fasttømrede
> holdninger og er splittet i to næsten lige store lejre, når det
> gælder muslimske tørklæder, viser tal fra Gallup. Tørklædet er
> blevet et symbol på hele integrationsdebatten og et standpunkt for
> eller imod islam, mener en forsker."

Her er et uddybende debatindlæg (fra Sappho):

Mens europæerne endnu ikke rigtigt har forstået tildækningens betydning,
beskriver den muslimske presse ligeud, hvad sagen drejer sig om: De
tilslørede piger skal bruges til at islamisere Vesten
Af Helle Merete Brix

En af Frankrigs kendte tegnere René Pétillon udgav tidligere i år
tegneseriealbummet L'affaire du voile (affæren om sløret). Det er en
meget vittig historie om detektiven Jack Palmer, som er på jagt efter en
ung pige, der siges at være forsvundet i det islamistiske miljø i
Frankrig. I historien indgår en demonstration til fordel for sløret, hvor
en gruppe af sortklædte og tildækkede unge piger alle sammen råber
"Sløret, det er mit valg". Ude i siden går mændene, og en stor kleppert
med skæg og kalot skråler glad med på "Sløret, det er mit valg". Hans
mandlige sidekammerat skubber arrigt til ham: "Nej, ikke dig."
Det er formentlig ikke tilfældigt, at en sådan tegneserie udgives i
netop Frankrig, hvor der har været slagsmål om hovedtørklædet gennem mere
end 15 år. Siden begyndelsen af 1900-tallet har en fuldstændig
adskillelse af kirke og stat gennemsyret den franske forfatning, og med
Europas største muslimske befolkning oplever Frankrig nu også en vækst i
islamistiske bevægelser. Det medfører problemer i et stigende antal
skoler med at undervise i kristendommens historie, Israels historie og de
franske oplysningsfilosoffer, krav om for eksempel kvindelige
hospitalslæger til muslimske kvinder, adskilt svømmeundervisning og
naturligvis trusler, tvang og vold over for muslimske kvinder for at få
dem til at dække sig til.

Diskussionen om tørklædet i Frankrig er derfor ofte på et andet niveau
end herhjemme, som vi kunne opleve det i den aktuelle diskussion om den
tildækkede studievært på DR2. Da jeg for nylig i Paris mødtes med den
franske journalist Nicole Leibowitz, der i dag er chef for
internettidsskriftet www.proche-orient.info, spurgte hun forundret i den
forbindelse: "Hvorfor tillader Danmark noget sådant?"

Synet på tørklædet og det aktuelle forbud mod at bære synlige, religiøse
symboler i de franske skoler deler dog den franske feministfløj. Visse
feminister, for eksempel Mellemøstspecialisten Elisabeth Schemla og
Fadela Amara, præsident for organisationen Ni putes ni soumises (hverken
ludere eller underdanige), støtter tørklædeforbudet. Amara, der selv er
praktiserende muslim, går ikke med tørklæde, hun betragter det som et
"undertrykkelsesinstrument". Amara mener, forbuddet er nødvendigt for at
beskytte de piger, der pålægges at bære det.

Andre feminister, som sociologen Francoise Gaspard, tidligere
socialistisk borgmester i Dreux, er imod prostitution, men for tørklædet.
Feministen Christine Delphy, grundlægger af magasinet Nouvelles questions
féministes (nye feministiske spørgsmål) er citeret for følgende
udtalelse: "En feminisme sammen med islam, hvorfor ikke?" Ikke
overraskende mener Delphy da også, at loven, der forbyder religiøse
symboler i skolerne, er "uretfærdig og racistisk".

Erobringen af Vesten
Er tørklædet pigernes eget valg? Eller står der altid en far, en bror, et
patriarkat bag? I begge tilfælde repræsenterer tørklædet, med den iransk-
franske forfatter Chahdortt Djavanns ord, "emblemet, flaget og nøglen til
det islamistiske system". Derfor går islamistiske bevægelser overalt i
verden til yderligheder over for "genstridige" kvinder som at smide syre
i ansigtet på utildækkede, som det skete under den islamiske revolution i
Iran i 1979, og som det sker med mellemrum rundt om i verden i dag.

Og derfor er de kvindelige islamister, der bærer hovedtørklædet
frivilligt, blandt de vigtigste aktører i islamiseringsprocessen. Proche-
Orient.info, stiftet i protest mod den ensidige pro-palæstinensiske
dækning af Mellemøsten, bragte i 2003 en artikel af den libanesiske
journalist Khaled Asmar. Den gav eksempler på artikler fra arabisk og
muslimsk presse, der beskrev tørklædet som spydspids for en politisk
erobring af Vesten. Ikke mindst det saudiske ugeblad Al-mouslimoune, der
er talerør for den rigide wahhabisme, skriver begejstret om væksten af
moskéer i Vesten, antallet af vestlige konvertitter og ikke mindst de
arbejdspladser og institutioner, hvor tørklædet tillades. Hvert et
tilladt hovedtørklæde beskrives som en stor sejr for islam. I 1994, i
forbindelse med sagen om Schérezade, som jeg kommer tilbage til, skrev
det saudiske ugeblad derfor også oprørt om hvordan "Frankrig vil fjerne
sløret fra hovedet af de unge skoleelever…."

Altså, hvor europæerne endnu ikke rigtigt har forstået tildækningens
betydning, beskriver den muslimske presse det ligeud, ligesom frit
tænkende arabiske og muslimske intellektuelle åbenlyst konkluderer, at de
tildækkede piger i Vesten bruges i en kamp for at islamisere
omgivelserne.

Frankrigs første tørklædesag fandt sted i 1989 i Creil. Der var der tale
om tre muslimske gymnasiepiger, der pludselig mødte tildækkede op. Der
blev i første omgang indgået et kompromis: pigerne fik lov at bære
tørklædet i skolens gange, men måtte ikke have det på i selve
klasseværelset og til undervisningen. Dette kompromis blev ikke
overholdt, måske fordi paraplyorganisationen UOIF (Unionen af franske,
islamiske organisationer), der er nært forbundet med Det Muslimske
Broderskab, blandede sig i sagen.

Generalsekretæren mødte personligt op hos skolelederen sammen med en
leder fra en anden muslimsk gruppering. Her gjorde de to herrer det klart
for skolelederen, at islam påbyder kvinder at dække sig til. Sagen endte
med, at pigerne blev opfordret - eller presset - til ikke at overholde
det indgåede kompromis og derfor bortvist.

Tørklædesagen i Creil blev også en anledning for UOIF til for første gang
at rette henvendelse til den franske stat. Præsidenten for
organisationen, Ahmed Jaballah, sendte et brev til premierminister Michel
Rocard, hvori han protesterede over, at pigerne ikke fik lov at bære
tørklæde. I brevet understregede han, at tørklædet er påbudt i Koranen og
dermed en pligt for alle muslimske kvinder.

I de følgende år bølgede debatten frem og tilbage. Muslimske
demonstrationer til fordel for islamisk tilhylning, nu støttet af
organisationen SOS-Racisme, vekslede med lærerdemonstrationer imod. Bl.a.
filosoffen Alain Finkielkraut opfordrede lærerne til ikke at
"kapitulere".

Tankevækkende er det, at man ikke skal længere tilbage end til 1983 og
den store "March des beurs" ("beur" er betegnelsen for en ung, der er
født i Frankrig af indvandrere fra Nordafrika, red.) – en march for
lighed og mod racisme – hvor en enkelt deltagers anråbelse af islam blev
anset for aldeles upassende. Så upassende, at episoden i en artikel i et
tidsskrift for unge indvandrere kort efter blev beskrevet under
overskriften "En UFO hos les beurs".

Få år senere var dele af den franske venstrefløj altså svinget om, og de
islamistiske organisationer havde styrket deres magt, ikke mindst over en
ny og væsentlig gruppe, nemlig indvandrerelever på landets skoler og
gymnasier.

Symbolsk navneskift
Islamologen Gilles Kepel giver i sin bog "Allah i Vesten" (tysk udg.,
red.) en detaljeret gennemgang af islams udvikling i Frankrig. Bl.a.
beskriver han, hvordan UOIF i 1990, altså året efter tørklædesagen i
Creil, foretog et navneskift af stor, symbolsk betydning. UOIF kaldte sig
nu ikke længere for Union des organisations islamiques en France (Unionen
af Islamiske Organisationer i Frankrig) men Union des organisations
islamiques de France (Unionen af Frankrigs islamiske organisationer).
Hermed ville UOIF signalere, at man ikke længere betragtede Frankrig som
et land, der blot skulle udklække islamister, der skulle sendes til de
muslimske hjemland for at arbejde for den islamiske stat dér; nej,
Frankrig var nu missionsland, en del af Dar al-islam.

Få år senere var dele af den franske venstrefløj altså svinget om, og de
islamistiske organisationer havde styrket deres magt, ikke mindst over en
ny og væsentlig gruppe, nemlig indvandrerelever på landets skoler og
gymnasier.

På UOIFs årlige kongres samme år, der dengang som nu afholdes i Bourget
nær Paris, var Rachid Ghannouchi æresgæst. Ghannouchi er en prominent
tunesisk islamist, der bor i eksil i London, og som i dag er medlem af
det indflydelsesrige Europæiske Råd for Fatwa og Forskning, der består af
imamer og prædikanter fra Det Muslimske Broderskab verden over. Her
forsvarede Ghannouchi navneændringen, som han sagde handlede om ”
muslimernes integration i det franske samfund”. Men med integration,
påpeger Kepel, mente hverken Ghannouchi eller UOIF hvad man almindeligvis
ville forbinde med ordet. Der var og er ikke tale om, at UOIF eller
Ghannouchi vil gøre religionen til et personligt anliggende. Det
betragtes i disse kredse foragteligt som "assimilation".

Islamisternes offerstrategi
Frankrigs anden skelsættende tørklædesag begyndte i efteråret 1993 i
provinsen Rhône-Alpes. Her var aktørerne dels nogle skolepiger med
tyrkisk og marokkansk baggrund i Nantua, dels en elev fra afgangsklassen
på et gymnasium i Grenoble. Hvor de unge skolepiger tydeligvis var under
indflydelse af fædre, der dårligt kendte det franske samfund eller talte
sproget, var gymnasieeleven Schérezade en ung kvinde af marokkansk
oprindelse, der i februar 1993 af egen tilskyndelse, under Ramadanen,
fandt "tilbage til islam".

Hun begyndte at bære tørklæde i skolen og nægtede at gøre gymnastik i
almindeligt træningstøj. Skolen ville ikke tillade det, men Schérezade,
der blev støttet af den kendte prædikant Tariq Ramadan og hans bror Hani,
der leder Centre islamique de Genève, gav ikke sådan op.

Hun gik i sultestrejke! Sammen med en konverteret "søster" gennemførte
hun en 22 dage lang sultestrejke i en beboelsesvogn uden for gymnasiet.
Dette martyrium blev en af de vigtigste sejre for islamismen i Frankrig
og er omhyggeligt beskrevet i pressen fra Saudi-Arabien til Paris.

Schérezade blev også støttet af UOIFs ungdomsafdeling, Unionen af Unge
Muslimer. I kønsopdelte busser rykkede 1.500 unge mænd og kvinder, der
næsten alle var tildækkede, fra hele Frankrig ud for at vise deres støtte
ved afslutningen på Schérezades sultestrejke. Samtlige unge muslimer bar
et sort armbind med en gul halvmåne og påskriften "Hvornår bliver vi de
næste i rækken?"

Armbindet skulle naturligvis give associationer til den gule jødestjerne.
Denne smagløse sammenligning mellem Holocaust og diskussionen om
"retten" til at bære tørklæde er god at have i erindring, når hjemlige
islamister, fra Fatih Alev til den tidligere DR2 studievært Asmaa Abdol-
Hamid, vil sammenligne muslimernes situation i Danmark i dag med jødernes
under 2. Verdenskrig. Der er ganske enkelt tale om en omhyggeligt
tilrettelagt offer-strategi, hvor man spiller på europæernes skyldfølelse
over ikke at have været i stand til at redde Europas jødiske befolkning
fra gaskamrene.

Før sultestrejken i 1993 gjorde Schérezade det klart, at hun ikke ville
aflægge sig sløret: "Selv hvis man lagde Solen i min højre hånd og Månen
i den venstre, ville jeg ikke tage mit slør af. Når jeg har talt færdig,
vil selv mændene græde. Den indledende del af sætningen om Solen og Månen
har profeten fremsagt på den dag, da folkene fra Mekka kom for at få ham
til at afsværge sin tro."

I 2006 var Asmaa Abdol-Hamid ude i en lignende patetisk retorik, da hun
på et møde i maj i Politikens Hus arrangeret af Dansk Journalistforbund
talte om en "personlig hetz" og erklærede, at "jeg kunne vælge at kaste
tørklædet i ringen, som alle andre har gjort". Men hun havde, skulle man
forstå, heroisk valgt at beholde det.

I dagens Frankrig kan schérezaderne ikke længere bære tørklæde i skolen.
I et interview i en norsk avis sidste år fortalte Gilles Kepel, hvordan
det var mødet med franske skolelærere fra skoler i belastede kvarterer,
der overbeviste ham om, at forbuddet var nødvendigt for at beskytte
pigerne og dæmme op for islamismens indtog i skolerne. Så vidt er vi ikke
nået i Danmark endnu.

--
Med venlig hilsen
GB

Torben Østrup (03-07-2006)
Kommentar
Fra : Torben Østrup


Dato : 03-07-06 14:30


GB wrote:
> "Torben Østrup" <eastrup@gmail.com> wrote in
> news:1151917769.653025.172510@75g2000cwc.googlegroups.com:
>
> > http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=761196:fid=100101008/
> > "Muslimske tørklæder splitter befolkningen Danskerne har fasttømrede
> > holdninger og er splittet i to næsten lige store lejre, når det
> > gælder muslimske tørklæder, viser tal fra Gallup. Tørklædet er
> > blevet et symbol på hele integrationsdebatten og et standpunkt for
> > eller imod islam, mener en forsker."
>
> Her er et uddybende debatindlæg (fra Sappho):
>
> Mens europæerne endnu ikke rigtigt har forstået tildækningens betydning,
> beskriver den muslimske presse ligeud, hvad sagen drejer sig om: De
> tilslørede piger skal bruges til at islamisere Vesten
> Af Helle Merete Brix
>
> En af Frankrigs kendte tegnere René Pétillon udgav tidligere i år
> tegneseriealbummet L'affaire du voile (affæren om sløret). Det er en
> meget vittig historie om detektiven Jack Palmer, som er på jagt efter en
> ung pige, der siges at være forsvundet i det islamistiske miljø i
> Frankrig. I historien indgår en demonstration til fordel for sløret, hvor
> en gruppe af sortklædte og tildækkede unge piger alle sammen råber
> "Sløret, det er mit valg". Ude i siden går mændene, og en stor kleppert
> med skæg og kalot skråler glad med på "Sløret, det er mit valg". Hans
> mandlige sidekammerat skubber arrigt til ham: "Nej, ikke dig."
> Det er formentlig ikke tilfældigt, at en sådan tegneserie udgives i
> netop Frankrig, hvor der har været slagsmål om hovedtørklædet gennem mere
> end 15 år. Siden begyndelsen af 1900-tallet har en fuldstændig
> adskillelse af kirke og stat gennemsyret den franske forfatning, og med
> Europas største muslimske befolkning oplever Frankrig nu også en vækst i
> islamistiske bevægelser. Det medfører problemer i et stigende antal
> skoler med at undervise i kristendommens historie, Israels historie og de
> franske oplysningsfilosoffer, krav om for eksempel kvindelige
> hospitalslæger til muslimske kvinder, adskilt svømmeundervisning og
> naturligvis trusler, tvang og vold over for muslimske kvinder for at få
> dem til at dække sig til.
>
> Diskussionen om tørklædet i Frankrig er derfor ofte på et andet niveau
> end herhjemme, som vi kunne opleve det i den aktuelle diskussion om den
> tildækkede studievært på DR2. Da jeg for nylig i Paris mødtes med den
> franske journalist Nicole Leibowitz, der i dag er chef for
> internettidsskriftet www.proche-orient.info, spurgte hun forundret i den
> forbindelse: "Hvorfor tillader Danmark noget sådant?"
>
> Synet på tørklædet og det aktuelle forbud mod at bære synlige, religiøse
> symboler i de franske skoler deler dog den franske feministfløj. Visse
> feminister, for eksempel Mellemøstspecialisten Elisabeth Schemla og
> Fadela Amara, præsident for organisationen Ni putes ni soumises (hverken
> ludere eller underdanige), støtter tørklædeforbudet. Amara, der selv er
> praktiserende muslim, går ikke med tørklæde, hun betragter det som et
> "undertrykkelsesinstrument". Amara mener, forbuddet er nødvendigt for at
> beskytte de piger, der pålægges at bære det.
>
> Andre feminister, som sociologen Francoise Gaspard, tidligere
> socialistisk borgmester i Dreux, er imod prostitution, men for tørklædet.
> Feministen Christine Delphy, grundlægger af magasinet Nouvelles questions
> féministes (nye feministiske spørgsmål) er citeret for følgende
> udtalelse: "En feminisme sammen med islam, hvorfor ikke?" Ikke
> overraskende mener Delphy da også, at loven, der forbyder religiøse
> symboler i skolerne, er "uretfærdig og racistisk".
>
> Erobringen af Vesten
> Er tørklædet pigernes eget valg? Eller står der altid en far, en bror, et
> patriarkat bag? I begge tilfælde repræsenterer tørklædet, med den iransk-
> franske forfatter Chahdortt Djavanns ord, "emblemet, flaget og nøglen til
> det islamistiske system". Derfor går islamistiske bevægelser overalt i
> verden til yderligheder over for "genstridige" kvinder som at smide syre
> i ansigtet på utildækkede, som det skete under den islamiske revolution i
> Iran i 1979, og som det sker med mellemrum rundt om i verden i dag.
>
> Og derfor er de kvindelige islamister, der bærer hovedtørklædet
> frivilligt, blandt de vigtigste aktører i islamiseringsprocessen. Proche-
> Orient.info, stiftet i protest mod den ensidige pro-palæstinensiske
> dækning af Mellemøsten, bragte i 2003 en artikel af den libanesiske
> journalist Khaled Asmar. Den gav eksempler på artikler fra arabisk og
> muslimsk presse, der beskrev tørklædet som spydspids for en politisk
> erobring af Vesten. Ikke mindst det saudiske ugeblad Al-mouslimoune, der
> er talerør for den rigide wahhabisme, skriver begejstret om væksten af
> moskéer i Vesten, antallet af vestlige konvertitter og ikke mindst de
> arbejdspladser og institutioner, hvor tørklædet tillades. Hvert et
> tilladt hovedtørklæde beskrives som en stor sejr for islam. I 1994, i
> forbindelse med sagen om Schérezade, som jeg kommer tilbage til, skrev
> det saudiske ugeblad derfor også oprørt om hvordan "Frankrig vil fjerne
> sløret fra hovedet af de unge skoleelever...."
>
> Altså, hvor europæerne endnu ikke rigtigt har forstået tildækningens
> betydning, beskriver den muslimske presse det ligeud, ligesom frit
> tænkende arabiske og muslimske intellektuelle åbenlyst konkluderer, at de
> tildækkede piger i Vesten bruges i en kamp for at islamisere
> omgivelserne.
>
> Frankrigs første tørklædesag fandt sted i 1989 i Creil. Der var der tale
> om tre muslimske gymnasiepiger, der pludselig mødte tildækkede op. Der
> blev i første omgang indgået et kompromis: pigerne fik lov at bære
> tørklædet i skolens gange, men måtte ikke have det på i selve
> klasseværelset og til undervisningen. Dette kompromis blev ikke
> overholdt, måske fordi paraplyorganisationen UOIF (Unionen af franske,
> islamiske organisationer), der er nært forbundet med Det Muslimske
> Broderskab, blandede sig i sagen.
>
> Generalsekretæren mødte personligt op hos skolelederen sammen med en
> leder fra en anden muslimsk gruppering. Her gjorde de to herrer det klart
> for skolelederen, at islam påbyder kvinder at dække sig til. Sagen endte
> med, at pigerne blev opfordret - eller presset - til ikke at overholde
> det indgåede kompromis og derfor bortvist.
>
> Tørklædesagen i Creil blev også en anledning for UOIF til for første gang
> at rette henvendelse til den franske stat. Præsidenten for
> organisationen, Ahmed Jaballah, sendte et brev til premierminister Michel
> Rocard, hvori han protesterede over, at pigerne ikke fik lov at bære
> tørklæde. I brevet understregede han, at tørklædet er påbudt i Koranen og
> dermed en pligt for alle muslimske kvinder.
>
> I de følgende år bølgede debatten frem og tilbage. Muslimske
> demonstrationer til fordel for islamisk tilhylning, nu støttet af
> organisationen SOS-Racisme, vekslede med lærerdemonstrationer imod. Bl.a.
> filosoffen Alain Finkielkraut opfordrede lærerne til ikke at
> "kapitulere".
>
> Tankevækkende er det, at man ikke skal længere tilbage end til 1983 og
> den store "March des beurs" ("beur" er betegnelsen for en ung, der er
> født i Frankrig af indvandrere fra Nordafrika, red.) - en march for
> lighed og mod racisme - hvor en enkelt deltagers anråbelse af islam blev
> anset for aldeles upassende. Så upassende, at episoden i en artikel i et
> tidsskrift for unge indvandrere kort efter blev beskrevet under
> overskriften "En UFO hos les beurs".
>
> Få år senere var dele af den franske venstrefløj altså svinget om, og de
> islamistiske organisationer havde styrket deres magt, ikke mindst over en
> ny og væsentlig gruppe, nemlig indvandrerelever på landets skoler og
> gymnasier.
>
> Symbolsk navneskift
> Islamologen Gilles Kepel giver i sin bog "Allah i Vesten" (tysk udg.,
> red.) en detaljeret gennemgang af islams udvikling i Frankrig. Bl.a.
> beskriver han, hvordan UOIF i 1990, altså året efter tørklædesagen i
> Creil, foretog et navneskift af stor, symbolsk betydning. UOIF kaldte sig
> nu ikke længere for Union des organisations islamiques en France (Unionen
> af Islamiske Organisationer i Frankrig) men Union des organisations
> islamiques de France (Unionen af Frankrigs islamiske organisationer).
> Hermed ville UOIF signalere, at man ikke længere betragtede Frankrig som
> et land, der blot skulle udklække islamister, der skulle sendes til de
> muslimske hjemland for at arbejde for den islamiske stat dér; nej,
> Frankrig var nu missionsland, en del af Dar al-islam.
>
> Få år senere var dele af den franske venstrefløj altså svinget om, og de
> islamistiske organisationer havde styrket deres magt, ikke mindst over en
> ny og væsentlig gruppe, nemlig indvandrerelever på landets skoler og
> gymnasier.
>
> På UOIFs årlige kongres samme år, der dengang som nu afholdes i Bourget
> nær Paris, var Rachid Ghannouchi æresgæst. Ghannouchi er en prominent
> tunesisk islamist, der bor i eksil i London, og som i dag er medlem af
> det indflydelsesrige Europæiske Råd for Fatwa og Forskning, der består af
> imamer og prædikanter fra Det Muslimske Broderskab verden over. Her
> forsvarede Ghannouchi navneændringen, som han sagde handlede om "
> muslimernes integration i det franske samfund". Men med integration,
> påpeger Kepel, mente hverken Ghannouchi eller UOIF hvad man almindeligvis
> ville forbinde med ordet. Der var og er ikke tale om, at UOIF eller
> Ghannouchi vil gøre religionen til et personligt anliggende. Det
> betragtes i disse kredse foragteligt som "assimilation".
>
> Islamisternes offerstrategi
> Frankrigs anden skelsættende tørklædesag begyndte i efteråret 1993 i
> provinsen Rhône-Alpes. Her var aktørerne dels nogle skolepiger med
> tyrkisk og marokkansk baggrund i Nantua, dels en elev fra afgangsklassen
> på et gymnasium i Grenoble. Hvor de unge skolepiger tydeligvis var under
> indflydelse af fædre, der dårligt kendte det franske samfund eller talte
> sproget, var gymnasieeleven Schérezade en ung kvinde af marokkansk
> oprindelse, der i februar 1993 af egen tilskyndelse, under Ramadanen,
> fandt "tilbage til islam".
>
> Hun begyndte at bære tørklæde i skolen og nægtede at gøre gymnastik i
> almindeligt træningstøj. Skolen ville ikke tillade det, men Schérezade,
> der blev støttet af den kendte prædikant Tariq Ramadan og hans bror Hani,
> der leder Centre islamique de Genève, gav ikke sådan op.
>
> Hun gik i sultestrejke! Sammen med en konverteret "søster" gennemførte
> hun en 22 dage lang sultestrejke i en beboelsesvogn uden for gymnasiet.
> Dette martyrium blev en af de vigtigste sejre for islamismen i Frankrig
> og er omhyggeligt beskrevet i pressen fra Saudi-Arabien til Paris.
>
> Schérezade blev også støttet af UOIFs ungdomsafdeling, Unionen af Unge
> Muslimer. I kønsopdelte busser rykkede 1.500 unge mænd og kvinder, der
> næsten alle var tildækkede, fra hele Frankrig ud for at vise deres støtte
> ved afslutningen på Schérezades sultestrejke. Samtlige unge muslimer bar
> et sort armbind med en gul halvmåne og påskriften "Hvornår bliver vi de
> næste i rækken?"
>
> Armbindet skulle naturligvis give associationer til den gule jødestjerne.
> Denne smagløse sammenligning mellem Holocaust og diskussionen om
> "retten" til at bære tørklæde er god at have i erindring, når hjemlige
> islamister, fra Fatih Alev til den tidligere DR2 studievært Asmaa Abdol-
> Hamid, vil sammenligne muslimernes situation i Danmark i dag med jødernes
> under 2. Verdenskrig. Der er ganske enkelt tale om en omhyggeligt
> tilrettelagt offer-strategi, hvor man spiller på europæernes skyldfølelse
> over ikke at have været i stand til at redde Europas jødiske befolkning
> fra gaskamrene.
>
> Før sultestrejken i 1993 gjorde Schérezade det klart, at hun ikke ville
> aflægge sig sløret: "Selv hvis man lagde Solen i min højre hånd og Månen
> i den venstre, ville jeg ikke tage mit slør af. Når jeg har talt færdig,
> vil selv mændene græde. Den indledende del af sætningen om Solen og Månen
> har profeten fremsagt på den dag, da folkene fra Mekka kom for at få ham
> til at afsværge sin tro."
>
> I 2006 var Asmaa Abdol-Hamid ude i en lignende patetisk retorik, da hun
> på et møde i maj i Politikens Hus arrangeret af Dansk Journalistforbund
> talte om en "personlig hetz" og erklærede, at "jeg kunne vælge at kaste
> tørklædet i ringen, som alle andre har gjort". Men hun havde, skulle man
> forstå, heroisk valgt at beholde det.
>
> I dagens Frankrig kan schérezaderne ikke længere bære tørklæde i skolen.
> I et interview i en norsk avis sidste år fortalte Gilles Kepel, hvordan
> det var mødet med franske skolelærere fra skoler i belastede kvarterer,
> der overbeviste ham om, at forbuddet var nødvendigt for at beskytte
> pigerne og dæmme op for islamismens indtog i skolerne. Så vidt er vi ikke
> nået i Danmark endnu.

Du skriver blandt andet i dit indlæg det følgende:

"Da jeg for nylig i Paris mødtes med den
franske journalist Nicole Leibowitz, der i dag er chef for
internettidsskriftet www.proche-orient.info, spurgte hun forundret i
den
forbindelse: "Hvorfor tillader Danmark noget sådant?"

Svaret på dette er at vi Danmark blandt andet tillader det muslimske
tørklæde i offentlige bygninger/arbejdspladser osv. er at Danmark i
forhold til Frankrig er et konstituinelt monarki samt med en offentligt
understøttet statskirke.

Vi har derfor i Danmark (desværre) ikke den samme mulighed for at
adskille stat og religion (læs kirke=sekularisering) som er en del af
forudsætningen for at forbyde tørkklædet i det offentlige rum.

Eller sagt med andre ord Danmark skal først gøres til republik samft
for det andet skal der ske klar adskillelse mellem religion og politik
før man eventuelt kan forbyde tørkklædet.

Torben Østrup

e-mail: eastrup (snabel a) hotmail.com


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste