Den tyrkiske mundkurv
Fra : GB

Dato : 03-07-06 08:39

Værd at læse: Leder fra EB - som åbenbart stadig tør - ind imellem:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/article208295.ece

TYRKIETS premierminister, Recep Erdogan, har sat 1200 af sine embedsmænd
til at omarbejde love, som skal tilpasse Tyrkiet til EU. På alle mulige
små områder skal det ikke kunne siges, at tyrkisk lovgivning umuliggør
landets optagelse i EU.

SELV HAR han påtaget sig en større opgave: At reformere lovgivningen om
ytringsfriheden. Ikke i Tyrkiet - men i de 25 EU-lande!

Det holdt Erdogan forleden tale om i Europarådet, som tæller 46
medlemslande, bl.a. Tyrkiet.

DEN TYRKISKE regeringschef vil have alle EU-lande og helst også de 46 i
Europarådet til at trække grænser for, hvad man må sige og skrive om
islam og andre religioner.

- Ubegrænset frihed er en overtrædelse af andres frihed. Derfor må
friheden til at ytre sig begrænses af internationale aftaler, forlanger
han.

EN AFSTEMNING i sidste uge i Europarådet viste heldigvis, at et
overvældende flertal af de 46 lande står fast på den fulde ytringsfrihed
- også selv om den må virke fornærmende og krænkende for visse religiøse
grupper.

DET BLÆSER Tyrkiets premierminister på. I et interview i Jyllands-Posten
- som alle tilhængere af tyrkisk EU-medlemskab ville have godt af at læse
- fortæller han, at han også via FN søger indført stærke grænser for,
hvad mennesker i frie samfund må sige. Da de fleste FN-nationer er
diktaturer, kan han sikkert få mange med sig.

MANDEN MED den farlige opfattelse har ingen betænkeligheder ved at
formindske friheden. Han ser sit forslag som den muslimske verdens
tilrettevisning af Vesten. Først kommer islam. Dernæst visse demokratiske
rettigheder, forklarer han.

Erdogan er også imod al tale om assimilation af muslimer. Deres kultur
skal ikke tilpasses de europæiske lande, de lever i. Islam skal derimod
ligestilles med europæernes egne værdier, kræver han.

DEN SELVBEVIDSTE hertug er ironisk nok chef for ’Partiet for retfærdighed
og udvikling’ i et regime, der rask væk forbyder partier med upassende
meninger og er i færd med at få fængslet kurdiske borgmestre, der går ind
for ytringsfrihed i radioen og sandfærdig historieskrivning.

DET ER EN forrykt tanke at lukke sådan et regimente ind i EU. Men det går
mange danske politikere ind for, f.eks. de radikale og
Socialdemokraterne. De må lige huske at svare på, om de også går ind for
Erdogans muslimske model for ytringsfriheden.

VI ANDRE, der ikke er så kloge som de radikale og socialdemokratiske
spidser, har yderst vanskeligt ved at se, hvordan det tyrkiske
halvdiktatur kan høre til i det frie Europa.

GB

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 03-07-06 09:04

GB skrev:
> [...]
> spidser, har yderst vanskeligt ved at se, hvordan det tyrkiske
> halvdiktatur kan høre til i det frie Europa.

Erdogans udtalelser gør det nok ikke just nemmere for Tyrkiet at
blive medlem af EU. Det fremstår som om han mener, at
*begrænsninger* i ytringsfriheden er vigtigere end selve
ytringsfriheden - og så er der naturligvis grund til at være
skeptisk. At det står temmelig sløjt til med ytringsfriheden i
alt for mange lande, er et betydeligt vigtigere problem, end
balladen om Muhammed-tegningerne. Både FN og EU bør koncentrere
sig om ytringsfriheden som det primære, og evt. begrænsninger som
noget sekundært. Det har jeg nu også indtryk af, at EU gør.

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/