Danmark får ikke hjælp men skadeserstatnin~
Fra : Translat

Dato : 02-07-06 13:52

Jeg læste i dag følgende overskrift i Politiken:
DANMARK FÅR HJÆLP TIL GENOPBYGNING AF AMBASSADER

Det er forkert. Danmark får ikke hjælp. Danmark får
skadeserstatning. Det har værtslandene pligt til at yde efter
Wienerkonventionen.

For resten kan det være ligegyldigt med at genopbygge ambassaden i
Damaskus. Der er ingen grund til, at Danmark skulle have diplomatisk
forbindelse med et land som Syrien. Hvis folk fra Syrien skulle ønske
at søge om visum til Danmark, kan de henvende sig på den danske
ambassade i Tel Aviv.

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-06 16:31

Translat <kongaead@my-deja.com> wrote:

> [...]
> forbindelse med et land som Syrien. Hvis folk fra Syrien skulle ønske
> at søge om visum til Danmark, kan de henvende sig på den danske

Det var da et upraktisk sted at have en ambassade liggende. I en
provinsby. Svarende til at den israelske ambassade i Danmark lå i Ålborg

Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : T.Liljeberg

Dato : 02-07-06 17:46

On Sun, 2 Jul 2006 17:30:40 +0200, in dk.politik per@RQNNE.invalid
(Per Rønne) wrote:

>Det var da et upraktisk sted at have en ambassade liggende. I en
>provinsby. Svarende til at den israelske ambassade i Danmark lå i Ålborg

Jeg var ikke klar over, at dansk industri primært er at finde omkring
Ålborg.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-06 18:43

T.Liljeberg <tl_dp@adelphia.net> wrote:

> Jeg var ikke klar over, at dansk industri primært er at finde omkring
> Ålborg.

Jerusalem er faktisk Israels hovedstad. Det er her parlament og
udenrigsministerium ligger. Men jeg er klar over at der er lande der
endnu 58 år efter Israels genoprettelse ikke har villet anerkende
Jerusalem som landets hovedstad.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 02-07-06 19:02

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> udenrigsministerium ligger. Men jeg er klar over at der er lande der
> endnu 58 år efter Israels genoprettelse ikke har villet anerkende

Hvis Jerusalem er hovedstaden, hvorfor er parlamentet så placeret i Tel
Aviv?
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-06 19:25

> Hvis Jerusalem er hovedstaden, hvorfor er parlamentet så placeret i Tel
> Aviv?

Jeg kan forsikre dig om at Knesset er placeret i Jerusalem. Jeg har
faktisk selv været på besøg der, da jeg var på en
ungdomsudvekslingsrejse i Israel året efter at jeg blev student. 14 dage
betalt af den israelske stat, med en uges 'skolegang' på en kibbutz, med
undervisning af bl.a. Knesset-medlemmer, besøg hos arabiske borgmestre
på Vestbredden mv - og derefter en uges rundrejse i Israel og de
besatteområder, også områder med fotograferingsforbud [militære områder
op ad Jordanfloden, hvor jeg blandt andet husker en ludfattig bonde. Han
pløjede med en oksetrukket ard, og boede i en lerhytte, lige op ad
floden].

I sommeren 1973 var der dog stadig en del af ministerierne der lå i Tel
Aviv.

Og klikker du på nedenstående link, kan du endda se adressen:

<http://www.knesset.gov.il/tour/eng/evisit.htm>

Knesset Mailing Address:
The Knesset
HaKiryah
Jerusalem 91950
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Sten Schou

Dato : 02-07-06 20:40

> [...]
> Aviv.
>
> Og klikker du på nedenstående link, kan du endda se adressen:

Hvad med deres rigsarkiv?...ligger det stadig i Tel Aviv, eller hur?
Det har vel ikke været så let at flytte det, eller kommer man nemmere afsted
med det, alle andre steder end i Danmark?

Hilsen Sten

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-06 21:15

Sten Schou <rabin@planetwave.net> wrote:

> Hvad med deres rigsarkiv?...ligger det stadig i Tel Aviv, eller hur?

Det aner jeg ikke.

> Det har vel ikke været så let at flytte det, eller kommer man nemmere afsted
> med det, alle andre steder end i Danmark?

Jeg ved at man i Tyskland efter genforeningen fandt det nødvendigt at
flytte Rigsarkivet tilbage til Berlin. Det var for besværligt fortsat at
have det liggende ved Rhinen.

Men nu ligger Tel Aviv jo heller ikke /så/ langt fra Jerusalem. Et
øjemål på et kort sigeer 50 km - et øjemål på et Danmarks-kort siger mig
at det må svare til Holbæks afstand fra København. Dertil kommer at
Knesset så absolut ikke ligger i centrum, snarere ved motorvejen vest
for byen, med retning mod Tel Aviv.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : T.Liljeberg

Dato : 03-07-06 00:05

On Sun, 2 Jul 2006 19:43:17 +0200, in dk.politik per@RQNNE.invalid
(Per Rønne) wrote:

>Jerusalem er faktisk Israels hovedstad. Det er her parlament og
>udenrigsministerium ligger.

Jeg påpeger såmænd bare, at Tel Aviv ikke svarer til Ålborg.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-06 06:13

T.Liljeberg <tl_dp@adelphia.net> wrote:

> Jeg påpeger såmænd bare, at Tel Aviv ikke svarer til Ålborg.

Jeg ville såmænd også i starten have skrevet 'Århus', men havde mere
lyst til at drille nordjyderne lidt med at skrive 'å' i stedet for
'aa'.

Så kan man naturligvis tilføje at Tel Aviv med godt en million
indbyggere er landets største by, hvor Århus med en kvart million mod
Københavns knap to millioner kun er landets næststørste.

Jerusalem har dog knap en million indbyggere, jvf SDE, hvis sidste tal
fra 1998-udgaven taler om 717.000 indbyggere, hvorfra der dog nok skal
trækkes en 150.000 arabere i Østjerusalem:

Bygeografi. Nutidens storby rummer 578800 indb. (1994), hvoraf ca. 70%
er jøder. Det administrative område, Stor-Jerusalem, dækker 627 km2
stærkt kuperet terræn. Selve byen ligger i 830 m højde på det
kalkstensplateau, der fra nord til syd adskiller lavlandet ud mod havet
fra den dybtliggende Jordandal. Byen er traditionelt delt i tre dele:
Vestjerusalem, som i 1950 blev udråbt til hovedstad i Israel,
Østjerusalem og den gamle bydel, der inden for ca. 1 km2 rummer 10000
indbyggere, og som blev annekteret af Jordan i 1950 og derefter besat og
annekteret af Israel i 1967. Dette samlede Jerusalem har siden da af
Israel været opfattet som hovedstad. Anneksionen anerkendes hverken af
araberne eller internationalt, og de fleste landes ambassader ligger
fortsat i Tel Aviv.

Den gamle bydel er opdelt i fem områder: et armensk, et kristent, et
jødisk og et arabisk kvarter samt Tempelbjerget med Grædemuren og de
muslimske helligdomme, al-Aqsa-moskéen og Klippemoskéen. På trods af
byens nuværende politiske status har den gamle bydel fortsat et
overvejende arabisk præg. Af de ca. 300000 indbyggere i Østjerusalem er
ca. 140000 jøder. Bydelen er præget af markedshandel,
forretningskvarterer, hoteller, restauranter, rejsebureauer m.m.

Vestjerusalem har et moderne, europæisk præg og er helt overvejende
jødisk. Betegnelsen Vestjerusalem mister dog geografisk mening under
indtryk af en hastig økonomisk udvikling, hvor bydelen vokser i alle
retninger. Den er nu et vigtigt kommercielt og administrativt centrum
med bl.a. det israelske parlament, Knesset.

Supplementsbind:

717000 indb. (1998). Som hjemsted for væsentlige religiøse steder for
både jøder, muslimer og kristne udgør kontrollen over byen en central
brik i konflikten mellem israelere og palæstinensere. Israelerne har
erklæret byen for hovedstad i Israel og har op igennem 1990'erne fortsat
udbygningen af jødiske bosættelser i en ring omkring den. Antallet af
jøder i det palæstinensiske Østjerusalem er ligeledes blevet forøget,
ligesom bygrænserne er blevet udvidet flere gange, således at byen
strækker sig længere ind på Vestbredden.
==

Altså i dag et jødisk befolkningsflertal /også/ i det 'arabiske'
Østjerusalem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk