Privatisering af vandet
Fra : Poul Nielsen

Dato : 28-06-06 13:58

Som konservativ, er det oplagt at lade privat initiativ komme frem i første
række; enhver vil nok mene, at rederiet AP Møller's både drives bedre end
Storebælts-færgerne, men dette betyder ikke at alt skal privatiseres, som
desværre Venstre slipper afsted med.

Der er områder der er i så høj grad nationale vigtige, at alene kontrollen
med disse bør udelukke privatisering, men det sker desværre ikke.

Her i England, hvor alt for meget er privatiseret, er det nu vandvæsenet som
står for drøje hug, og helt rimeligt er det:

Thames Water er ejet af et tysk konsortium. De havde sidste år et gyldent
år;

£1.500mill i salg af vand til private, offentlige og firmaer, samt
spildevand.
£ 450+ mill i profit af driften (efter alle omkostninger)
£ 250+ mill betalt i udbytte til deres tyske ejer
£100 mill betalt i skat
£ 100 mill betalt i renter (lån)

Se, det er værd at kigge på en ekstra gang.

For alt imens at man blot invisterede sølle £130 mill i at forbedre driften,
så kørte man næsten dk. 3.000.000.000,- ud i udbytte til sin Frankfurt ejer.
Og det er ikke fordi der ikke er nok at invistere i....

Thames Water mister hver dag ~850.000.000 liter vand, eller ca. 255 liter
per hustand per dag i hele Greater London, pga utætheder i nettet/rørerne.

Thames Water har hævet vandregningen med 31% sidste år, med undskylding i
renovation.

Thames Water er idag et privat monopol, tidligere et statsligt monopol, idag
er det aktionærerne i Tyskland som er de vigtigste, ikke brugerne, miljøet
og fremtiden. En typisk vandregning idag (undertegnede) er kr. 1.100 per
måned.

I Danmark skal man passe på med at udlicitere alt mellem himmel og jord, dét
tænker VK desværre ikke fortiden. De opfører sig uansvarlige med de danske
resourcer og skatte(r).

Fra : Poul Nielsen

Dato : 28-06-06 13:59
Fra : Snuden

Dato : 28-06-06 14:51

"Poul Nielsen" <pol@lan.com> skrev i en meddelelse
> Teksten fik jeg fra nedenstående website
>
> http://arkaisk.blogspot.com/2006_06_01_arkaisk_archive.html#115140793913

Det er folk ligeglade med. Det skal bare privatiseres, så det blir billigere
(folk er jo dumme nok til at tro, at bare noget er privatiseret kan det
gøres billigere) ligesom hjemmehjælpen skal privatiseres, de erhvervsaktive
er ligeglade med alle andre, bare de kan spare nogle skattekroner på
bekostning af de svageste i samfundet.

For når det offentlige driver virksomhed, er det ikke lønsomt, det er det
derimod hvis det kommer på private hænder, pyt med, at der skal udbetales
aktionærudbytte, pengene skal de dygtige private virksomheder nok tjene, for
dèt er nemlig vejen frem..

Ja, folk er kraftedeme dumme. Og venstrefolk i særdeleshed. Fuck de svage og
rag til dig selv så du kan få et sommerhus, en bil mere eller hvad du kunne
finde på af ligegyldige ting. Dèt der tæller, er at vi har biler, store
huse, sommerhuse, speedbåde you name it.

Men at de svage, syge, ældre medborgere ikke har livskvalitet fordi der er
skattestop og tingene bare ikke må koste noget, dèt kan vi sådan set ikke
tage os af..

A. Fogh

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 28-06-06 14:49

Poul Nielsen skrev:

> [...]
> Storebælts-færgerne, men dette betyder ikke at alt skal privatiseres, som

Hvor har du ret. Det er år siden jeg har kunnet få plads på en
Storebæltsfærge, hvordan kan det drive forretning på den måde?

/Martin