Ny energipolitik nødvendig!
Fra : Jesper

Dato : 26-06-06 00:19

Hvordan skal vores energiforbrug inddækkes i fremtiden...til en pris der
er til at betale? Vores politikere lurepasser og direkte adspurgt kommer
de med et standardsvar der lader til at være hjernevasket ind i dem i
70'erne: Sol og vind og energibesparelse. Eventuelt med tilføjelse af et
lille "biobrændsel" - dog med den hurtige tilføjelse af at vi stadig
afventer anden generations bioethanolsteknologien før de vil lempe på de
"grønne" afgifter på biobrændsel. En skraldlatter er på plads her:
Grønne afgifter på biobrændsel! Til de ikke indviede: Anden generations
biobrændel er det, der kan fremstilles ud af affald og altså ikke
afgrøder. Guess what? Anden generations biobrændselsteknologi er
opfundet, så det er bare at få fingeren ud! Vort hjemlige Novozymes har
rent faktisk opfundet et enzym, der gør det billigt at fremstille
bioethanol af affald. Det er også en god idé, at fremstille biodiesel af
raps. Hvis man tilplanter blot 8% af Danmarks dyrkbare arealer til med
raps, ja så kan man alene af rapsen få få nok brændesel til at holde 1
million VW Lupo 3L'er kørerne hver 10.000 km om året! Og så er der det
med vindmøllerne: De er rent ud sagt håbløse! Pt. dækker de 7% af
Danmarks nuværende elproduktion, selvom de smukke danske landskaber er
overplastret med dem!. En lille atomreaktor kan helt erstatte alle
møllerne. Den er langt billigere i drift og opførsel og så fylder den
ikke særligt meget i landskabet sammenlignet med møllerne. Og så leverer
reaktoren også strøm når der er vindstille! Solkraft har en, omend
begrænset, anvendelighed. Den er håbløs som strømproducent.
Effektivitetsgraden er ikke meget over 20% og om natten producerer
solpaneler ingenting! Derimod er solkraft glimrende til at producere
varmt vand til husholdningerne, især om sommeren. Men når det gælder en
virkelig effektiv ankerenergikilde i Danmark, ja så er der ganske enkelt
ingen vej uden om atomkraften. Den er udover at være billig og
ubegrænset, så er den ren og sikker. Et moderne modular pebble-bed
reaktor er så sikker, at den kan opstilles på Rådhuspladsen i København.
Udover strøm, ja så kan den producere brint til brintdrift. Sammen med
biobrænslet, ja så har vi afløseren for olie, kul...og vindmøller!

--
Jesper
The saw is family!

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-06-06 11:14

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse news:1hhim9o.zfuif6ti8pcgN%spambuster@users.toughguy.net...

> [...]
> Udover strøm, ja så kan den producere brint til brintdrift. Sammen med
> biobrænslet, ja så har vi afløseren for olie, kul...og vindmøller!

Ja, det er ikke de store ting der er på tegnebrættet i øjeblikket.
http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Energipolitik/Energistrategi_2025/1-1/ens_strategi_2025.html

Lidt om solceller og hvor meget de kræver af plads og økonomi.
http://www.sol1000.dk/
Hvis en husstand med et elforbrug på 4.000 kWh årligt skal være selvforsynende, kræves derfor et anlæg på 40-45 m2, hvilket de
færreste vil have pladsmæssig eller økonomisk mulighed for. SOL 1000 forventer derfor primært at formidle solcelleanlæg på 10-15
kvadratmeter, hvilket svarer til 25-30 procent selvforsyning i en gennemsnitlig husstand, men der vil i projektet også være mulighed
for installation af helt små anlæg på få m2.

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-06-06 16:13

"Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i en meddelelse news:449fb335$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Jeg vil lige gøre lidt reklame for denne dokumentar film, da den nu ligger på google video,

THE END OF SUBURBIA: Oil Depletion and the Collapse of The American Dream
http://www.endofsuburbia.com/

Google Video:
http://video.google.com/videoplay?docid=-6501543314457755918&q=end+of+suburbia

Since World War II North Americans have invested much of their newfound wealth in suburbia.
It has promised a sense of space, affordability, family life and upward mobility. As the population
of suburban sprawl has exploded in the past 50 years, so too has the suburban way of life become
embedded in the American consciousness.

Suburbia, and all it promises, has become the American Dream.

But as we enter the 21st century, serious questions are beginning to emerge about the sustainability
of this way of life. With brutal honesty and a touch of irony, The End of Suburbia explores the American
Way of Life and its prospects as the planet approaches a critical era, as global demand for fossil fuels
begins to outstrip supply. World Oil Peak and the inevitable decline of fossil fuels are upon us now,
some scientists and policy makers argue in this documentary.

The consequences of inaction in the face of this global crisis are enormous. What does Oil Peak mean for
North America? As energy prices skyrocket in the coming years, how will the populations of suburbia
react to the collapse of their dream? Are today's suburbs destined to become the slums of tomorrow?
And what can be done NOW, individually and collectively, to avoid The End of Suburbia ?

Jan Rasmussen

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 26-06-06 13:26

> Hvordan skal vores energiforbrug inddækkes i fremtiden...til en pris der
> er til at betale?

På kort sigt: Atomkraft (fission).

På langt sigt: Fusionskraft og solfangere i rummet (MASSER af ENERGI at
hente!)

> [...]
> afventer anden generations bioethanolsteknologien før de vil lempe på de
> "grønne" afgifter på biobrændsel. En skraldlatter er på plads her:

Ja. Komplet hul i hovedet. Men politikerne lader ikke til at holde sig
tilbage for at realisere sådan idioti.

> [...]
> møllerne. Den er langt billigere i drift og opførsel og så fylder den
> ikke særligt meget i landskabet sammenlignet med møllerne.

Og så får det alle venstrefløjerne og tree-huggerne til at imitere
kina-syndromet... :9

> Og så leverer
> reaktoren også strøm når der er vindstille! Solkraft har en, omend
> begrænset, anvendelighed. Den er håbløs som strømproducent.

Ja, på nuværende tidspunkt.

> Effektivitetsgraden er ikke meget over 20%

Hvis bare den var så høj. Gode solceller har i dag en effektivitetsgrad
på 9%. (svjh)

Enig! Atomkraft nu!

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org - antipartiet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They