/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
00 eller 03 til de fleste muhammedanske fr~
Fra : Torben Østrup


Dato : 22-06-06 15:37

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=756702:fid=100101008/
Dumpekarakter til muslimske friskoler Af: Susanna Arpi,
arpi@berlingske.dk
De muslimske friskoler i Danmark er populære blandt ressourcestærke
muslimske forældre, der vil give deres børn en god uddannelse. Men
undervisningen er autoritær og kvalificerer ikke i tilstrækkelig grad
børnene til det danske samfund, viser ny forskning.

Undervisningen på landets muslimske friskoler opfylder på en række
områder ikke friskolelovens bestemmelser.

Det konkluderer et omfattende forskningsprojekt fra Carsten Niebuhr
Instituttet. I et år har antropolog Annette Haaber Ihle fulgt elever
på tre muslimske friskoler i København for at se, om de bliver
opdraget til at være gode og loyale medborgere.

Det halter bla. i de kreative fag som billedkunst, gymnastik, fysik,
håndgerning og hjemkundskab. Indholdet og særligt de autoritære
metoder i fagene religion og modersmål står heller ikke mål med
kravene.

»Børnene skal lære at arbejde i grupper og løse sociale problemer i
klassen,« siger Annette Haaber Ihle, der selv er tidligere
folkeskolelærer. Hun mener ikke, at eleverne på de udvalgte skoler
får de såkaldte »medborger-færdigheder«, som er naturlige i
folkeskolen. Friskolerne er ellers populære blandt velfungerende
muslimske forældre, der har store ambitioner på deres børns vegne.
De fravælger folkeskolen og betaler 400-700 kr. om måneden for netop
at sikre, at deres børn bliver så fagligt dygtige, at de kan klare
sig i det danske samfund.

»Forældrene er meget bogligt orienterede og autoritære i deres
forståelse af dannelsesidealet. Folkeskolen opererer med et andet
dannelsesideal. Folkestyre betyder f.eks., at læreren ikke kan nøjes
med envejskommunikation, men skal tale med børnene. Udenads-lære
giver ikke pote, når man skal ud på arbejdsmarkedet,« siger Annette
Haaber Ihle.

Hun påpeger desuden, at en del af eleverne i stedet for
skole-fritidsordning går i koranskole, der er præget af terperi og
for lidt plads til leg. Den store satsning på friskolerne er en
indirekte kritik af folkeskolen, hvor børnenes religiøse og etniske
identitet ses som et entydigt negativt særkende, mener hun.

De tre muslimske friskoler, som antropolog Annette Haaber Ihle har
fulgt, ønsker at være anonyme.

Torben Østrup

e.-mail: eastrup_news (snabel a) hotmail.com


 
 
Torben Østrup (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Torben Østrup


Dato : 22-06-06 15:44

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=756664:fid=100101008/
Elever på koranskoler leger for lidt
Eleverne på muslimske friskoler leger ikke nok. Når skoledagen
slutter, fortsætter børnene over i den tilhørende koranskole.
Forældrene mangler forståelse for, at leg udvikler og socialiserer
børnene, mener antropolog.

Når klokken ringer ud for sidste gang, har eleverne i muslimske
friskoler ikke fri. De skal heller ikke i en almindelig
skole-fritidsordning, men i koranskole.
»Leg betragtes som desserten, når børnene har lavet deres lektier.
Forældrene har ikke forståelse for, at leg er nødvendig. Den danske
folkeskole har en større forståelse for, at leg udvikler og
socialiserer, men det er ikke de ting, der bliver vurderet i en
koranskole,« siger antropolog og tidligere skolelærer Annette Haaber
Ihle fra Carsten Niebuhr Instituttet.

Hun har netop afsluttet knap et års observationer på tre udvalgte
muslimske friskoler i København under overskriften »kan en god
muslimsk elev blive en god og loyal medborger?«.

Hun har fulgt i hælene på eleverne fra 1. klasserne og
afgangsklasserne fra morgen til aften, og interviewet børn, forældre,
lærere og skoleledere.

Kun et fåtal af de muslimske friskoler er som disse tre tilknyttet
koranskoler. Og hun er kritisk over for de koranskoler, der foregår
efter skoletid:

»Koranskolen er vel at mærke ikke kun kæft, trit og retning.
Børnene spiller måske lidt fodbold og læser så et par timer
arabisk. Men det ville være meget bedre, hvis børnene gik i en
skole-fritidsordning med mere plads til at lege og med uddannede
pædagoger, der har tænkt over, hvad børnene skal lære og opleve i
stedet for, at det har tilfældighedens præg,« siger hun.

Ikke, at børnene nødvendigvis ville blive mere sociale af at gå i en
skole-fritidsordning med danske børn.

Dertil viser undersøgelser, ifølge Annette Haaber Ihle, at især
arabiske drenge er isolerede. Det centrale er legen.

Problem med terperi

Hun har forståelse for, at børnene er religiøst opdraget, og at
forældrene ikke føler, der er rum til deres religiøsitet i den
danske folkeskole. Men det bliver et problem, når terperiet tager
overhånd, og der ikke er tid til legen. Og det er især et problem,
hvis forældrene vælger koranskolen af nød.

»Det er i høj grad af økonomiske grunde, at børnene går i
koranskole om eftermiddagen. De er et billigt alternativ til en SFO,
som kun koster 100 kr. om måneden i forældrebidrag, og den har de
fattigste familier akkurat råd til,« siger Anette Haaber Ihle.

Endelig har forældrene ikke føling med, hvad deres børn lærer på
koranskolerne, fortsætter hun.

»Forældrene mener ikke, at de har adkomst til at kritisere
koranskoleundervisningen, fordi de mener, at lærere, der har kendskab
til islam, ved bedst. Religiøs viden er almindeligvis forbundet med
høj status.«


Torben Østrup

e.-mail: eastrup_news (snabel a) hotmail.com


Jens Bruun (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 22-06-06 22:08

In news:1150987417.914501.158580@r2g2000cwb.googlegroups.com,
Torben Østrup <eastrup@gmail.com> wrote:

[klip en artikel fra Berlingske]

Hvad er formålet med en bevidstløs, ikke-kommenteret citering af en artikel,
du kan nøjes med at linke til?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Peter Bjørn Perlsø (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Peter Bjørn Perlsø


Dato : 22-06-06 22:15

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> In news:1150987417.914501.158580@r2g2000cwb.googlegroups.com,
> Torben Østrup <eastrup@gmail.com> wrote:
>
> [klip en artikel fra Berlingske]
>
> Hvad er formålet med en bevidstløs, ikke-kommenteret citering af en artikel,
> du kan nøjes med at linke til?

Debat. Du skulle prøve det.

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org - antipartiet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They
want you to be worn down by taxes until you are dependent and helpless."
- James Dale Davidson, National Taxpayers Union

Jens Bruun (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 22-06-06 22:20

In news:1hhcwk9.1tjjo0pqlsqtoN%peter@DIESPAMMERDIE.dk,
"Peter Bjørn Perlsø" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Debat. Du skulle prøve det.

Debat? Hvori består debatten? Det er sgu' da ikke en filial af Berlingske,
det her. Det mindste, man kan gøre, er da at kommentere artiklen og måske
endda nøjes med at linke til den. Vi er vel ikke alle idioter herinde, der
ikke kan finde ud af at trykke på et link og selv læse artiklen på
berlingske.dk.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



GB (24-06-2006)
Kommentar
Fra : GB


Dato : 24-06-06 16:38

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in
news:c8-dnTeBx4nzlAbZRVny1g@giganews.com:

> Debat? Hvori består debatten? Det er sgu' da ikke en filial af
> Berlingske, det her. Det mindste, man kan gøre, er da at kommentere

Du bidrager da ikke selv til debatten med dit brokkeri.

Ved du, hvad ordet "ig-no-re-re" betyder?

--
Med venlig hilsen
GB

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste