Boganbefaling
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 21-06-06 00:58

Økonomisk Teori, 6. udgave
Jurist- og Økonomforbundets forlag

Kan købes i Polyteknisk boghandel i Lyngby elle rpå Polyteknisk.dk

ISBN:

87-574-1011-9

Forklarer en masse vigtige nationale og internationale økonomibegreber,
og kommer rundt om en del forskelllige økonomiske skoler, ej blot de
sædvanlige præsentationer af Keynesianerne, men også Chicago-skolen,
Østrigerne, Neo-Classical economists osv.

Klart anbefalet, og relativt let læst.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : Alucard

Dato : 21-06-06 06:57

On Wed, 21 Jun 2006 01:58:23 +0200, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter
Bjørn Perlsø) wrote:

> [...]
>sædvanlige præsentationer af Keynesianerne, men også Chicago-skolen,
>Østrigerne, Neo-Classical economists osv.

Det må lige være en for Egon Stich... )))))))

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-06-06 08:50

"Peter Bjørn Perlsø" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sædvanlige præsentationer af Keynesianerne, men også Chicago-skolen,
> Østrigerne, Neo-Classical economists osv.

Ligesom i alle andre økonomibøger på universitetsniveau.

Din forestilling om, at danske økonomer kun kan lide Keynes, og at det
forholder sig sådan, fordi de ikke kender andet, har intet på sig.

Fra : Knud Larsen

Dato : 21-06-06 13:43

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Din forestilling om, at danske økonomer kun kan lide Keynes, og at det
> forholder sig sådan, fordi de ikke kender andet, har intet på sig.

Naturligvis ikke. Jeg har iøvrigt mange - dengang utrolig dyre - bøger om
jura og økonomi. Jeg kan ikke rigtig få mig til at smide dem til
destruktion.

Hvis en eller anden brænder for "Kontraktstatutet" eller lignende
vidunderlige værker, så kan de skrive til mig, og vi kan måske finde ud af
en "afhandling".

Fra : Bo Warming

Dato : 22-06-06 02:28

> [...]
> det
> forholder sig sådan, fordi de ikke kender andet, har intet på sig.

Steen Steensen, jysk seminarielærer, skrev ca 1995 en genial bog om
New Deal og at Keynes og Roosewelt er opreklameret.
Markedsfrihed er BEDRE. Universitetsøkonomi er værdiløs. Empiri og
børsspekulation er vejen frem - let the best man win så Guds usynlige
hånd gavner alle og gør egoisme til altruisme

Keynes var genial ved sammen med Georg Brandes at fordømme
Versailles-fred som skaber af WW2 i 1920!

"Der findes overfladiske og dybtgående egoister. De sidste kalder man
altruister" Egon Friedell

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-06-06 10:42

Alucard <alucard44@hotmail.dk> on onsdag 21. juni 2006 at 7:56 +0100 wrote:

>Det må lige være en for Egon Stich... )))))))

Uha, du vil manden til livs? Hans blodtryk vil stige faretruende ))))))

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : @

Dato : 21-06-06 15:21

Bjørn Perlsø) wrote:

>Økonomisk Teori, 6. udgave
>Jurist- og Økonomforbundets forlag
>
>Kan købes i Polyteknisk boghandel i Lyngby elle rpå Polyteknisk.dk

Fremskridt og fattigdom kan læses gratis på nettet:
http://www.grundskyld.dk/0-Fremskridt.htm

forklarer hvordan det går til at selv om der produceres mere pr. ansat
bliver skellet mellem rig og fattig stadig større

--
Jeg tror, at vi burde læse den slags bøger, som sårer og gennemborer os.
En bog bør være hakken til vores indre frosne sø.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 21-06-06 15:37

@ <1@invalid.net> wrote:

> Fremskridt og fattigdom kan læses gratis på nettet:
> http://www.grundskyld.dk/0-Fremskridt.htm
>
> forklarer hvordan det går til at selv om der produceres mere pr. ansat
> bliver skellet mellem rig og fattig stadig større

Tak, for det det er også en god bog.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : Bo Warming

Dato : 22-06-06 02:24

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message
> [...]
> sædvanlige præsentationer af Keynesianerne, men også Chicago-skolen,
> Østrigerne, Neo-Classical economists osv.

Adam Smith blev berømt for sin geniale liberalisme udledt af biblen,
fordi smuglere nødvendiggjorde at man indførte frihandel - og så
skulle universitetsverden have lidt ære for det.

Ellers er der ikke meget frihedsgavn i disse økonomer

Og anbefalede bøger vedr fysik har endnu ikke berørt bevis på
Einstein-gavn. Kom til sagen. Bøger er ofte tom reklame.

Nobelpristagerøkonomiprofessor Milton Friedmann var dog god til
slogans a la "There aint no such thing as a free lunch" - altså ren
Glistrup
Han lavede en fin TV-serie om konfuzianske landes overlegenhed pga lav
skat og ringe lovjungle. - den vistes i DR TV i hedebølge hvor debat
var slap for ca 27 år siden - og ville have glædet min libertarianske
åndsfælle Perlsø