Kendt københanvns siógnepræst (=Lene Tvill~
Fra : Torben Østrup

Dato : 20-06-06 14:29

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=754006:fid=100101014/
Hvem truer den danske kultur? Truslen mod den danske kultur kommer ikke
udefra - den kommer fra os selv. Lene Tvilling provokerer på
berlingske.dk fra i dag.

Fra den blå Bog om Lene Tvilling

Lene Tvilling er sognepræst på Østerbro, født i 1965 i København.
De seneste ti år har prædikestolen stået i Frihavnskirken. Lene
Tvilling er kendt for at have stærke meninger og har medvirket i
debatprogrammer på TV2 og DR2, ligesom hun har været både
brevkasseredaktør på Ekstra Bladet, klummeskriver i Berlingske
Tidendes M/S-sektion og bidragsyder til flere bøger. Lene Tvilling er
en alsidig teolog. Allerede i studietiden arbejdede hun som gadepræst
ved Trinitatis Kirke i København, hun har undervist ved Niels
Steensens Gymnasium og været medlem af Københavns Biskops tænketank.
Lene Tvilling har fire børn og er netop vendt tilbage til
Frihavnskirken efter endt barsel

Selve artiklen i fuldt omfang

Truslen mod den danske kultur kommer ikke udefra - den kommer fra os
selv. Lene Tvilling provokerer på berlingske.dk fra i dag.

Berlingske dk. har inviteret tre skarpe penne til at provokere til
debat. I dag har Lene Tvilling talerstolen på berlingske.dk for sig
selv.

Det lader til, at man helst skal have neglene revet af eller
brændemærker under fødderne, hvis man skal være en rigtig
flygtning. Er man flygtet af nød, fattigdom eller angst, så er man
bekvemmelighedsflygtning. Og det er et besynderligt ord.
Især fordi det er opfundet af os i den vestlige verden, der mere end
nogensinde før har skabt os en bekvemme-lighedsverden, hvor mangt og
meget sker i bekvemme-lighedens navn.

Håb og drømme - ønsket om det lykkelige liv - er grundlæggende for
et hvert menneske på kloden til hver en tid, og det har sendt mange
mennesker på vandring siden tidernes morgen. Mange af vore danske
forfædre pakkede deres klude sammen, og begav sig til USA, Canada
eller andre fjerne egne. Hvis man bladrer i nutidens ugeblade, vil man
se, at fænomenet stadig eksisterer.

I dag flygter danskerne ikke fra fattigdom, men fra mangel på tid, fra
stress, fra alderdom eller skattevæsenet.

De rige rejser i skattely, de gamle tager til Spanien - til bedre
klima, gratis medicin og billig tandpleje - og de unge rejser til
Australien eller Asien for at få ro i sindet og tid til børnene.

Det er alt sammen helt almindeligt, og ingen melder tilbage, at de
bliver chikaneret af værtslandet for at være
bekvemmelighedsflygtninge, selvom det i bund og grund var
bekvemmelighed, der fik dem til at bryde op.

Ellers har vi det med at bryde op i det små. Vi tager på bekvemmelige
charterrejser; vi sviner luftrummet til, fordi vi er oplevelsessyge, vi
ødelægger lokalkulturer og natur på den konto - det græske ø-hav,
den spanske kyst, Afrika, Thailand og - ja, fortsæt selv.

Det gør vi, fordi det er så stimulerende at opleve anderledes og
eksotiske kulturer. Og her er vi fremme ved ordet kultur.

For hvordan går det til, at vores nysgerrighed overfor fremmede
kulturer er umættelig, indtil det eksotiske befinder sig på
Nørrebrogade? Så er det pludselig hverken stimulerende eller
interessant, næ, så er det minsandten en trussel mod den danske
kultur. Så skruer vi os dybt ned i sofaen og hylder Dansk Folkeparti,
som har viklet deres kampagner ind i Dannebrog og råber "Gamle
Danmark" og "Stem dansk".

Vi elsker vores lille rede, vores lille land. Danmark for folket - ikke
for fremmede. Det går slet ikke: vores modersmål med fremmed mad i
munden, med fremmede meninger, med en helt forkert religion, med måsen
i vejret i moskeen. Nej, det underminerer hele vores kultur.

Men hvad er dansk kultur for noget? Hvad mener vi egentlig med det
begreb, som vi slynger rundt som et mantra i debatten?

Hvad er det for en danskhed, vi er så bange for at miste?

Er det bøgetræer, bajere og pølsevogne? Står og falder vores
nationale identitet med det?

Er det demokrati? Men det er jo slet ikke en dansk opfindelse, det
fandt grækerne på.

Er det kristendom? Tja, den indstiftedes som bekendt af en perker fra
Mellemøsten ved navn Jesus.

Er det Dannebrog? Det dukkede efter sigende op i Estland.

Er det højskolesangbogen? Den er kun kendt af folk over 70, for vi
holdt op med at synge morgensang i skolerne for adskillige år siden.

Det er ikke så nemt at blive klog på. Så måske skulle vi arbejde
lidt hårdere på det. Truslen mod vores kultur kommer ikke udefra, den
kommer fra os selv. Vi sidder midt i et stort traditionstab, som vi
ikke kan gøre for, men som vi sandelig godt kan gøre noget ved. Det
skulle vi tage og gøre. Vi skulle gøre os den ulejlighed at finde ud
af, hvad det er for nogle rødder, der stadig klamrer sig lidt til den
danske muld.

Vi er danskere. Engang var vi vikinger, der med åbent blik drog ud i
den vide verden, og ind i mellem slog os ned blandt fremmede kulturer.
Skal vi, vikingernes efterkommere, virkelig ende som et indadvendt,
skulende folkefærd, der hæger bekymret om en lille forkælet plet på
verdenskortet og møder andre med mistro i stedet for nysgerrighed?

Skal vi blive ved med at bilde os ind, at drømmen om et godt (ikke
bekvemmeligt) liv er forbeholdt os?

Nej, lad os begynde at tale lidt mere om, hvad der for alvor gør os
glade for at være danskere. Måske bliver vi så glade, at vi kan
ranke ryggen og rette blikket udad. Måske bliver vi endda så glade,
at glæden kan smitte nogle anderledestænkende, så de kan tænke, at
her i lille Danmark må der virkelig være noget, der er værd at
bevare.

Har Lene Tvilling en pointe? - hvad mener du?

Giv din personlige mening direkte til kende om det ovenstående direkte
på Berlingske's hjemmeside.
Tryk på det følgende link:
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=754006:fid=100101014/
og gå derefter nederst på siden

Torben Østrup

e-mail: eastrup_news (snabel a) hotmail.com

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-06-06 14:44

Torben Østrup wrote:
> [...]
>
> Har Lene Tvilling en pointe? - hvad mener du?
>
> Giv din personlige mening direkte til kende om det ovenstående direkte

Hvis man lader sig true af det her, er det nok fordi man har en dårlig sag !
--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : AF

Dato : 22-06-06 08:45

Frank Leegaard skrev i news:4497fbb4$0$38664$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

[ ... ]
> Hvis man lader sig true af det her, er det nok fordi man har en dårlig
> sag !

Og dit budskud drukner nemt når du ikke anvender fornuftig citatteknik. Læs
lidt mere i linket i min signatur.

Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret

Fra : GB

Dato : 23-06-06 17:38

"AF" <dewnull@tiscali.invalid> wrote in

> ... budskud ...

???????

GB

Fra : AF

Dato : 24-06-06 05:51

GB skrev i news:Xns97EBBD875D9ECYouremail@130.227.3.84

> ???????

Har lige sendt en ansøgning til undervisningsministeriet for at få mine
skolepenge retur, p.g.a. dårlig stavning

"budskud" skulle have været "budskab"

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://bibeltro.dk + http://ravsted.dk/ + *DebatForum*

Fra : GB

Dato : 24-06-06 15:59

"AF" <dewnull@tiscali.invalid> wrote in news:449cc4dd$0$15794$14726298
@news.sunsite.dk:

> "budskud" skulle have været "budskab"

OK, den kunne jeg godt nok ikke have regnet ud.

GB

Fra : AF

Dato : 24-06-06 16:10

GB skrev i news:Xns97ECACBF33665Youremail@130.227.3.84

> OK, den kunne jeg godt nok ikke have regnet ud.

Ja, det var jo da et bud med skud helt ud i tågen, især når det var noget
helt andet der skulle have stået der LOL