Folkeafstemningen imod Tyrkiet i EU er beg~
Fra : HodjafraPjort

Dato : 20-06-06 11:17

Fra : Torben Østrup

Dato : 20-06-06 11:23

HodjafraPjort wrote:
> Se her hvordan EU har leveret stemmesedlerne:
>
> http://hodja.wordpress.com/2006/06/20/folkeafstemningen-imod-tyrkiet-i-eu-er-igang/

Da langt de fleste danskere forstår/iæser/taler bedre engelsk end
fransk vil jeg i stedet tillade mig at henlede opmærksomheden på det
følgende link:

http://trans.voila.fr/voila?systran_lp=fr_en&systran_f=1150797805&systran_id=Voila-fr&systran_url=http%3A%2F%2Fuk.rayezlaturquie.com%2F

i stedet for det ovenstående.

Torben Østrup

e-mail: eastrup (snabel a) hotmail.com

Fra : Peter Kirk

Dato : 20-06-06 12:17

"Torben Østrup" <eastrup@gmail.com> skrev i en meddelelse

HodjafraPjort wrote:

>Da langt de fleste danskere forstår/iæser/taler bedre engelsk end
>fransk vil jeg i stedet tillade mig at henlede opmærksomheden på det
> [...]

Men man skal ikke forvente forståelige engelsk...

Fra : Martin K

Dato : 20-06-06 13:33

"Torben Østrup" <eastrup@gmail.com> wrote in message

> Da langt de fleste danskere forstår/iæser/taler bedre engelsk end
> fransk vil jeg i stedet tillade mig at henlede opmærksomheden på det
> følgende link:

Men det er vel ikke så svært at forstå, hvad det drejer sig om. Fin ide
forøvrigt.

--
Martin K

When the people fear their government, there is tyranny; when the government
fears the people, there is liberty.
Thomas Jefferson

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-06 15:16

HodjafraPjort <hodja@pjort.com> wrote:

> Se her hvordan EU har leveret stemmesedlerne:

http://hodja.wordpress.com/2006/06/20/folkeafstemningen-imod-tyrkiet-i-e
u-er-i1gang/

En del af Lilleasien er med på kortet. Hele Hviderusland og store dele
af Ukraine er også med.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Torben Østrup

Dato : 20-06-06 15:48

Per Rønne wrote:

> [...]
> u-er-i1gang/
>
> En del af Lilleasien er med på kortet. Hele Hviderusland og store dele

Så er der plads til at sætte endnu flere krydser på sedlerne da
disse lande (Rusland/Hviderusland/Ukraine osv.) er langt mere slaviske
end de er europæiske.

eningI øvrigt i lighed med Tyrkiet som efter min personlige mening er
ca. 2-3 % europæisk også i øvrigt ca. 97-98 mellemøstlig kulturelt
set. Dette står i øvrigt også meget godt i forhold til stor en andel
af landet som ligger i Europa (ca. 3%).

Europa stopper nemlig ved Bospurus strædet. Punktum.

Torben Østrup

e-mail: eastrup_news (snabel a) hotmail.com

Fra : Martin K

Dato : 20-06-06 15:51

> Europa stopper nemlig ved Bospurus strædet. Punktum.

Den "europæiske" del af Istanbul er nu heller ikke særlig europæisk.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-06 17:33

Torben Østrup <eastrup@gmail.com> wrote:

> Så er der plads til at sætte endnu flere krydser på sedlerne da
> disse lande (Rusland/Hviderusland/Ukraine osv.) er langt mere slaviske
> end de er europæiske.

Slaverne er nu også europæere. Eller du opfatter måske ikke czeker og
polakker som europæere?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-06-06 16:44

In news:1150814878.332202.286640@b68g2000cwa.googlegroups.com,
Torben Østrup <eastrup@gmail.com> wrote:

> Så er der plads til at sætte endnu flere krydser på sedlerne da
> disse lande (Rusland/Hviderusland/Ukraine osv.) er langt mere slaviske
> end de er europæiske.

Der er ingen modsætning mellem europæisk og slavisk. Europa er en geografisk
betegnelse. Slavisk er en befolkningsmæssig/sproglig betegnelse. Store dele
af Europa har alle dage været beboet af slaviske befolkningsgrupper.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-06 17:55

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> betegnelse. Slavisk er en befolkningsmæssig/sproglig betegnelse. Store dele
> af Europa har alle dage været beboet af slaviske befolkningsgrupper.

Arh.

SDE:

Historie. Blandt de øvrige indoeuropæiske sprog er slavisk tættest
beslægtet med de baltiske sprog litauisk og lettisk samt det nu uddøde
oldpreussisk, hvor en række lighedstræk bl.a. inden for ordforråd,
kasusdannelse, kasusbrug og ordaccent tyder på en fælles oprindelse i et
baltoslavisk ursprog. De slaviske sprog har udviklet sig fra
protoslavisk, hvis kerneområde frem til 400-t. sandsynligvis lå omkring
floden Dnepr i det nuværende Ukraine. Fra denne tid stammer flere
låneord, fx oldkirkeslavisk korablji 'skib' af gr. karabion og kunedzi,
russisk knjaz 'fyrste' af germansk *kuningaz 'konge'. I den sene
protoslaviske eller fællesslaviske periode fra 400-t. til ca. 1000
bredte slaverne sig mod nord til Ishavet, mod vest til Elben og mod syd
ned over Balkan til det græske område. Herved mistede de slaviske
stammer den nære kontakt med hinanden, og gradvis opstod de tre
dialektregioner. Fra ca. 1000 taler man om de enkelte slaviske sprogs
ældste trin.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-06-06 20:33

In news:1hhaom8.1t6iabxa92n2fN%per@RQNNE.invalid,
"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Arh.

Arh? Som i "nej"?

> [...]
> slaviske stammer den nære kontakt med hinanden, og gradvis opstod de
> tre dialektregioner. Fra ca. 1000 taler man om de enkelte slaviske

Hvor ligger Ukraine, Per Rønne?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-06 04:57

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Arh? Som i "nej"?

> Hvor ligger Ukraine, Per Rønne?

I Europa. I øvrigt ved jeg fra andet sted at det drejer sig om den del
af Ukraine, der tidligere var polsk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Torben Østrup

Dato : 20-06-06 16:47

Martin K wrote:
> "Torben Østrup" <eastrup@gmail.com> wrote in message

> Den "europæiske" del af Istanbul er nu heller ikke særlig europæisk.

Enige men det er netop også derfor jeg skriver at Tyrkiet generelt er
ca. 2-3% europæisk samt ca. 97-98 mellemøstligt kulturelt set og
dette inkluderere selvfølgelig også hele Istanbul også den del af
byen der ligger på den europæiske side.

Når jeg derimod skriver at Europa stopper ved Bospurus strædet er det
derimod primært geografisk set jeg tænker på (Europa har her en klar
grænse til Mellemøsten/Lilleasien):

Fra : Torben Østrup

Dato : 20-06-06 20:27

Per Rønne wrote:

> Slaverne er nu også europæere. Eller du opfatter måske ikke czeker og
> polakker som europæere?
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Nej jeg opfatter generelt slaverne primært som slavere og allerhøjest
sekundært som egentlige europæere.

Tommelfingerreglen for mig er at jo længere mod øst man kommer i
forhold til de europæiske kernelande desto mindre europæiske er folk
samt vice versa jo mere slaviske er de. Der er altså tale om en
gradvis overgang hvor landene bliver mindre og mindre europæiske samt
mere og mere slaviske jo længere mod øst man kommer.

Lande som Rusland, Hviderusland samt Ukraine (specielt den østlige del
af dette land) betregter jeg generelt som værende primært slaviske og
allerhøjest sekundært egentlige europæiske.

Czekkerne samt polakkerne betragter jeg dog primært som europæiske og
allerhøjest sekundært værende egentlige slaviske lande.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-06 23:01

Torben Østrup <eastrup@gmail.com> wrote:

> Nej jeg opfatter generelt slaverne primært som slavere og allerhøjest
> sekundært som egentlige europæere.

Ja, men så må jeg til gengæld opfatte dig som lidt for langt ude.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-06-06 16:50

In news:1150831615.988565.82100@g10g2000cwb.googlegroups.com,
> [...]

> gradvis overgang hvor landene bliver mindre og mindre europæiske samt
> mere og mere slaviske jo længere mod øst man kommer.

Sikke noget vrøvl. Europas kulturelle centre var i århundrede domineret af
slavisk indflydelse. Faktisk stod den europæiske civilisations vugge for en
stor del i slavisk-dominerede områder.

> Lande som Rusland, Hviderusland samt Ukraine (specielt den østlige del
> af dette land) betregter jeg generelt som værende primært slaviske og
> allerhøjest sekundært egentlige europæiske.

Du roder rundt i betegnelserne.

> Czekkerne samt polakkerne betragter jeg dog primært som europæiske og
> allerhøjest sekundært værende egentlige slaviske lande.

Tjekkiet og Polen er 100% slaviske, 100% europæiske lande. Ligeså er bl.a.
Slovenien, Slovakiet, staterne i det tidligere Jugoslavien osv. osv.

At være "europæisk" indebærer alene, at man befinder sig inden for en
bestemt, geografisk afgrænsning.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Torben Østrup

Dato : 21-06-06 09:05

Per Rønne wrote:

> Ja, men så må jeg til gengæld opfatte dig som lidt for langt ude.
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Flere forskere har været fremme med den sondring som jeg også gør,
nemlig at efterhånden som vi bevæger os mod øst fra de egentlige
europæiske kernelande, så bliver kulturen gradvist mere og mere
slavisk, samt mindre og mindre europæisk.

Jeg betragter der et land som Rusland generelt som værende først og
fremmest værende slavisk samt sekundært værende europæisk (og det
europæiske islæt gælder kun for det område som ligger vest for
Ural-bjergene).

Det forholder sig i øvrigt på samme måde med Hviderusland altså
primært slavisk samt sekundært værenede europæisk.

For Ukraines vedkommende betragter jeg specielt den vestlige del af
dette land som primært værende europæisk samt sekundært værende
slavisk, mens det forholder sig omvendt for den østlige del af landet.
På grund at den store overvægt af etniske russere i forhold til
egentlige etniske ukrainere betragter jeg derfor denne del af landet
som værende primært slavisk og sekundært europæisk.

Og lige for en orden skyld så vil jeg hertil slut endnu engang
understrege at jeg primært betragter både polakker og tjekker som
værende europæere der allerhøjest sekundært har et slavisk islæt.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-06 15:55

> [...]

> europæiske kernelande, så bliver kulturen gradvist mere og mere
> slavisk, samt mindre og mindre europæisk.

Det du opfatter som 'slavisk' er i realiteten 'østromersk', også kaldet
'byzantinsk'.

Opfatter du ikke romerske kejserere som Justinian og Leo III Isaureren
som europæere?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Torben Østrup

Dato : 21-06-06 16:09

Per Rønne wrote:

> Det du opfatter som 'slavisk' er i realiteten 'østromersk', også kaldet
> 'byzantinsk'.
>
> Opfatter du ikke romerske kejserere som Justinian og Leo III Isaureren
> som europæere?

Måske dengang (Justinian den 1) men efterhånden som det Vestromerske
kejserrige set over tid blev erobret af blandt andet slaverne vil jeg
også set over tid argumentere for at dele af dette rige efterhånden
blev delvist primært slavisk, samt en anden del primært
melllemøstligt/tyrkisk.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-06 17:25

> [...]

> også set over tid argumentere for at dele af dette rige efterhånden
> blev delvist primært slavisk, samt en anden del primært

Vestrom blev aldrig angrebet af slaverne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk