R frihedsbrev: Ingen støtte
Fra : Jesper

Dato : 19-06-06 15:49

Radikalt farvel til S - Ingen støtte til Helle
19. jun. 2006 09.38 Politik Opdat.: 19. jun. 2006 10.24
Helle Thorning-Schmidt kan godt glemme at blive statsminister med
radikal støtte, heller ikke i en mindretalsregering. Det Radikale
Venstre siger nemlig totalt nej til at pege på den socialdemokratiske
leder.
Det siger den radikale "kronprinsesse" Margrethe Vestager mandag i et
interview med Netavisen Altinget.
Udmeldingen er overraskende, ikke mindst fordi den kommer, mens de
omfattende velfærdsforhandlinger med regeringen nu for alvor spidser
til. Den kan nemt påvirke klimaet mellem S og R.
S og S gledet fra hinanden
I april kom det radikale "frihedsbrev", hvor partiet løsnede bindingen
til S. Nu skærper Margrethe Vestager tonen:
"Vi kan ikke pege på Helle Thorning som statsminister-kandidat. Hverken
nu eller efter et valg. Vores partier er gledet fra hinanden."
Margrethe Vestager, Radikal kronprinsesse

Vi kan ikke pege på Helle Thorning som statsministerkandidat. Hverken nu
eller efter et valg. Vores partier er gledet fra hinanden på områder,
som vi i Radikale vurderer som helt afgørende for Danmarks ve og vel,
siger Margrethe Vestager.
Og hun fortsætter: - Det var Socialdemokraternes adoption af regeringens
skattestop, der der fik bægeret til at flyde over. Men også når det
gælder skolepolitik, hele udlændingepolitikken og dele af
retspolitikken, kan vi simpelthen ikke se andet, end at
Socialdemokraterne gennemfører Foghs politik i en brugt version.
S ikke et mindre onde
Den radikale skærpelse indebærer, at selv i en situation, hvor
venstrefløjen kan få flertal sammen med de Radikale, vil de Radikale
ikke pege på Helle Thorning-Schmidt som statsminister. Heller ikke for
at komme af med Anders Fogh Rasmussen.
- Tilsyneladende tænker mange, at hvis bare vi får en socialdemokratisk
ledet regering., så er det dog et mindre onde end det, vi har i
øjeblikket, siger Margrethe Vestager i netavis-interviewet. - Men vi
hører altså ikke takter og toner, der gør, at vi tror på det.
De Radikale vil udelukkende og i alle situationer pege på sin egen leder
Marianne Jelved som statsminister.
Overraskende udmelding
Den skarpe radikale udmelding netop nu overrasker, fordi R og S har lagt
vægt på tæt kontakt under forhandlingerne om en velfærdsreform. Den
hårde tone kan nemt påvirke samarbejdsklimaet mellem de to partiers
forhandlere.
Socialdemokraternes politiske ordfører Henrik Sass Larsen beklager
udmeldingen: - Konsekvensen bliver, at en Radikal stemme er en stemme på
Anders Fogh, siger han.

Kommentar:

Det var formentligt dødskysset for Helle Thorning-Schmidt. Det var jo
sådan en radikal afvisning af en Auken-regering, der førte til Aukens
fald.

Og hvis R ikke kan støtte en S mindretalsregering eller pege på Helle
efter et valg, så kan Fogh sove roligt om natten. Vel vidende at han
også vil være statsminister efter næste valg!

--
Jesper
The saw is family!

Fra : Allan Riise

Dato : 19-06-06 15:52

Jesper wrote:
> [...]
> efter et valg, så kan Fogh sove roligt om natten. Vel vidende at han
> også vil være statsminister efter næste valg!

Næ, jeg mener ikke at du har ret, for læg mærke til ordene, "sålænge de
fører den nuværende politik", hvilketgør at bagdøren stadig står åben.

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 19-06-06 16:47

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> Næ, jeg mener ikke at du har ret, for læg mærke til ordene, "sålænge de
> fører den nuværende politik", hvilketgør at bagdøren stadig står åben.

Kære Allan Riise!

Hvad tror du sandsynligheden er, for at S lemper på udlændigepolitikken,
retspolitikken, skolepolitikken og går ind for meget højere skatter?

Der går kuldegysninger gennem sosserne bare ved tanken! For så begynder
S vælgerne igen at vandre over til DF i stort tal!
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Allan Riise

Dato : 19-06-06 17:08

Jesper wrote:

> [...]
>
> Der går kuldegysninger gennem sosserne bare ved tanken! For så
> begynder S vælgerne igen at vandre over til DF i stort tal!

Du vrøvler, det som er interessant det er jo ikke at de fravælger H.T.S.
p.g.a. hendes førte politik, men det at de *ikke* siger hvad der skal til,
andet end en ændring, så selvfølgelig er der stadig grund til at formode at
et samarbejde fremdeles er muligt.

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 19-06-06 17:40

> [...]

> andet end en ændring, så selvfølgelig er der stadig grund til at formode at

Vrøvler?

Der er ikke en kinamands chance for, at sosserne vil imødekomme R på
retspolitik, udlændinge, skolepolitik og skat.

R vil få det frygteligt ensomt med Jelved ved roeret og dagens
udmeldning sammen med den, at Jelved vil pege på sig som statsminister
efter næste valg viser, at R har fået storhedsvanvid ovenpå et par gode
meningsmålinger.

Men lad bare R stege i sit eget fedt, på et eller andet tidspunkt blive
de mører og fyrer Jelved. Til fordel for Nasser Khader eller en anden
radikal fra dén fløj som formand.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Tim

Dato : 19-06-06 17:59

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> Vrøvler?

snip

Allan har skræmmende nok ret. De radikale vender på en tallerken ligeså
hurtigt som vinden vender.

Alle deres udtalelser kan tydes i en million retninger, så de aldrig kan
hænges op på noget. Det er i _den_ grad et bekvemmelighedsparti. Hvis
Socialdemokraterne (uvidst af hvilken årsag) skulle gå hen og få medvind....
ja så er de radikale på pletten... uanset den førte politik. Believe it!

Tim

Fra : Aksel

Dato : 19-06-06 20:48

:
> "Vi kan ikke pege på Helle Thorning som statsminister-kandidat. Hverken
> nu eller efter et valg. Vores partier er gledet fra hinanden."
> Margrethe Vestager, Radikal kronprinsesse

Det er da i det mindste glædeligt at de radikale dermed sætter sig helt ud
på sidelinien uden mulighed for at deltage i nogen regering.

Hilsen Aksel

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-06-06 21:26

On Mon, 19 Jun 2006 21:48:17 +0200, Aksel skrev:

>:
>>

> Det er da i det mindste glædeligt at de radikale dermed sætter sig helt ud
> på sidelinien uden mulighed for at deltage i nogen regering.

Jeg tror, de har sonderet terrænet og øjner en åbning, hvis et
flertal bestående af VKR kan etableres. Ingen tvivl om at V og
K vil skodde DF i selvsamme øjeblik. Det er jo også kun et
spørgsmål om kort tid før indvandrernes stemmer blive tungen
på vægtskålen, og den slags stemmer får V,K og O ingen af,
hvorimod R er særdeles leveringsdygtig.

Lysten til magt og taburetter klarer resten.

Når der så er kommet endnu flere indvandrerstemmer, så skodder
de radigale V og K og går tilbage til socialdhimmikraterne.

Medmindre den demografiske udvikling rulles tilbage bliver DF
om ikke så forfærdeligt længe en parantes i Dansk politik.

--
The power to fit in with one?s social peers can be
irresistible. To a human lemming, the logic behind an opinion