(Liberator) Venstres egne 10 teser!
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-06-06 12:36

Skrevet af Frithjof Danielsen:

***

Det er det her, Venstre nu går ind for:
__________________
De 01 Teser

10 Alle skal afstå mere til det offentlige, end vedkommende har tilbage
selv.

Den første tese handler om, hvem man tilhører. Enhver med et liberalt
udgangspunkt har valgt, at systemet, kollektivet - staten kommer før det
enkelte menneske . Man tilhører først og fremmest staten. Overføres
denne holdning til skattespørgsmålet, er det logisk, at enhver skal
tvinges til at afstå over halvdelen af, hvad han tjener. For han og hans
frembringelser tilhører i højere grad andre end ham selv.

20 Det er vigtigere, at den offentlige sektor vokser, end at skatten
falder.

Med den anden tese etableres en prioritet. Hermed siges, at det er
vigtigere, at verdens største offentlige sektor vokser, end at verdens
højeste skat sænkes. Baggrunden er i sagens natur, at en større
offentlig sektor skaber mindre frihed, hvorimod en mindre skat skaber
mere frihed for den enkelte.

30 Det er vigtigere, at overførselsindkomsterne stiger, end at skatten
falder.

Med den tredje tese etableres en prioritet. Hermed siges, at det er
vigtigere, at verdens højeste sociale satser vokser, end at verdens
højeste skat sænkes. Baggrunden er i sagens natur, at større offentlige
overførsler skaber stigende afhængighed og dermed mindre frihed for den
enkelte, hvorimod mindre skat skaber mere frihed. For en god ordens
skyld understreges, at der heri ligger en garanti for, at overførslernes
købekraft altid skal stige mere end inflationen.

40 Det er vigtigere at lade fællesskabet overtage ansvaret for den
enkelte end at fastholde den enkeltes ansvar for fællesskabet.

Med den fjerde tese etableres en prioritet. Hermed siges, at det er
vigtigere, at fællesskabet bærer ansvaret for alle, frem for at den
enkelte bærer ansvaret for sin næste i fællesskabet. Tesen fastslår, at
social ansvarlighed er et statsligt begreb. Dog er det som udgangspunkt
kommunalt funderet.

50 Det er vigtigere at tilbyde tilskud og afhængighed end at opmuntre
til personlig opsparing og uafhængighed.

Med den femte tese etableres en prioritet. Hermed siges, at det er
vigtigere, at det enkelte menneske lader sig nøje med påstanden om at
tilskud skaber reel frihed fremfor at få mulighed for at sikre sin egen
uafhængighed ved at beholde, hvad vedkommende selv har skabt. Tilskud
kan fjernes efter magthavernes forgodtbefindende. Hvad man selv har
frembragt, kan derimod ikke fratages uden ved ekspropriation - og dermed
en grundlovssikret fuld erstatning. Derfor er det første at foretrække
frem for det sidste.

60 Det er vigtigere at bevare offentlig forsørgelse, der gør arbejde
formålsløst, end at det altid kan betale sig at arbejde.

Med den sjette tese etableres en prioritet. Hermed siges, at det er
vigtigere at det bedst kan betale sig at modtage offentlig forsørgelse
frem for at være på arbejdsmarkedet. Der foretages samtidig et opgør med
begreberne meningsfyldt og ikke-meningsfyldt arbejde. Alt arbejde, der
lader den udførende tjene til brødet, er meningsløst. De offentlige
satser skal således være større end det, der kan tjenes ved nogen form
for arbejde.

70 Det er vigtigere, at det offentlige først kræver penge ind og dernæst
skaber skatteyderbetalte valg, end ved at folk tjener deres egne penge
efter frie valg.

Med den syvende tese etableres en prioritet. Hermed siges, at det
generelt er vigtigere, at disse penge fratages det enkelte menneske,
gøres til genstand for offentligt betalte såkaldte "frit-valgs
ordninger", fordi bl.a. alene omfordelingen koster skatteborgeren penge
til offentligt bureaukrati, end at det enkelte menneske får mulighed for
at tjene sine egne penge, beholde dem og herud fra træffe frie valg.

80 Det er vigtigere, at det offentlige har monopol på, hvordan en given
ydelse skal udformes, end at der er offentlige frit valgs ordninger.

Med den ottende tese etableres en prioritet - og en klargørende
modifikation af den syvende tese. Hermed siges, at det er vigtigere, at
det enkelte menneske - når det er defineret, hvad der er et specifikt
offentligt ansvar - blot kan modtage én offentlig monopoliseret ydelse,
fremfor at have mulighed for at træffe personlige valg.

90 Det er vigtigere, at det offentlige foretager udbetalinger, der
fastholder det enkelte menneske i passivitet end at det sikrer danskerne
bedst mulige uddannelsestilbud.

Med den niende tese etableres en prioritet. Hermed siges, at samfundet
skal betrygge hver enkelts mulighed for passive udbetalinger. Dette
tilsikrer, at såvel den mindre bemidlede som den velhavende har mulighed
for at skabe sig den værst mulige tilværelse.

01 Det er vigtigere, at det offentlige bevarer politisk styring, monopol
og stive systemer, end at sikre danskerne en sundhedssektor med frie
valg, konkurrence og mennesket i centrum.

Med den tiende tese etableres en prioritet. Hermed siges, at sundhed
udelukkende er et offentligt ansvar, og derfor er det vigtigt, at der
foretages en forstærkning af den politiske styring af sundhedssektoren.
Helbredelse og øvrige sundhedsydelser er slet ikke en vare, og noget
sådant kan ikke handles på et marked. Derfor kan man ikke tillade
private sygekasser, eller at borgeren får frit valg af sygekasse.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-06-06 15:56

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> [...]
> __________________
> De 01 Teser
>
> 10 Alle skal afstå mere til det offentlige, end vedkommende har tilbage

Noget sådan er noget sluder for hvordan op gør man det?

Det dyre for samfundet er at give folk en udannelse, og det gør
samfundet for at folk kan betale mere i skat.

Hvis folk skal betale hele deres børns udannelse så bliver det meget
dyrt at få børn.

> 20 Det er vigtigere, at den offentlige sektor vokser, end at skatten
> falder.

Øe ikke forstået

Baggrunden er i sagens natur, at en større offentlig sektor skaber
mindre frihed, hvorimod en mindre skat skaber
> mere frihed for den enkelte.
Det er omvendt, du har stemmeret til bestyrelsen i det offentlige. Det
har du ikke til det private, med mindre at du er rig.

> 30 Det er vigtigere, at overførselsindkomsterne stiger, end at skatten
> falder.
Overførselsindkomsterne er opsparting og forsikring. Det er rigtigt at
der udbetales størst mulig udbytte iforhold til indbetalingerne

> [...]
> skyld understreges, at der heri ligger en garanti for, at overførslernes
> købekraft altid skal stige mere end inflationen.
Øhe ikke forstået.

> 50 Det er vigtigere at tilbyde tilskud og afhængighed end at opmuntre
> til personlig opsparing og uafhængighed.

Det er derfor Venstre er så glad for EU

> 60 Det er vigtigere at bevare offentlig forsørgelse, der gør arbejde
> formålsløst, end at det altid kan betale sig at arbejde.

Dette er forlængst gennemført.

> 70 Det er vigtigere, at det offentlige først kræver penge ind og dernæst
> skaber skatteyderbetalte valg, end ved at folk tjener deres egne penge
> efter frie valg.
ikke forstået.

> 80 Det er vigtigere, at det offentlige har monopol på, hvordan en given
> ydelse skal udformes, end at der er offentlige frit valgs ordninger.
Hvis man skal kunne vælge imellem flere ordninger så koster de flere penge.

> mennesket i centrum.

Det lyder fint, er det mig eller dig, som er i Centrum?