Liberal reform i V? Nix, det blev droppet
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 15-06-06 11:37

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=753226/

Lagt på www.berlingske.dk torsdag den 15. juni 2006 kl. 00:47

Pind & Co. dropper de liberale teser

Forslag, som var lagt an på at give Venstre en mere liberal profil,
kommer ikke til debat alligevel efter kritik fra partiledelsen.

De ti politiske teser, som skulle have skabt debat om liberale værdier
på Venstres landsmøde til efteråret, kommer alligevel ikke til
diskussion. Forslagsstillerne dropper ændringsforslagene, efter at
partiets næstformand, Lars Løkke Rasmussen, og beskæftigelsesminister
Claus Hjort Frederiksen, er gået til angreb - endnu før
ændringsforslagene er offentliggjort.

- Hvis al politisk debat udlægges som kritik af regeringens linje, er
politisk debat umulig, siger en af ophavsmændene til teserne om en
skarpere liberal profil, Søren Pind.

Venstres ti teser" skabte politisk postyr i partiet i 2003, og planen
var, at de i en revideret form skulle med som ændringsforslag til
Venstres principprogram, som landsmødet diskuterer til november.
/ritzau/

***

What did I tell you?

Fra Pind's egen blog:

juni 2006

Debat umulig - farvel til teser

Jeg havde forsvoret, jeg nogensinde skulle kunne skrive sådan - men
sandheden er, at visse spørgsmål er blevet umuligt at drøfte i Venstre -
Danmarks Liberale Parti.
Det er med sorg, jeg må konstatere, at ethvert politisk spørgsmål og
enhver debat nu gøres til en kritik af regeringens linje og til en
kritik af statsministeren.
I 2003 stillede en række af os forslag om nogle principielle tilgange
til politik. Dengang fik vi besked på, at indholder var banalt, men
tidspunktet forkert. Vi blev anmodet om at vente til vi skulle behandle
principprogrammet ved landsmødet i år. Det indvilgede vi i.
Siden dengang er der sket meget, og diskussion har i øvrigt bølget.
Belært af erfaringen blødt vi nogle af forslagene op og reducerede det
til i alt 4:
Ingen arbejdsduelig person må kunne modtage samme eller mere i offentlig
forsørgelse end ved hvilket som helst tilgængeligt fuldtidsjob på
mindsteløn.
Ingen skal afstå mere til fællesskabet i skat end vedkommende har
tilbage til sig selv.

Det er en selvstændig målsætning for Venstre, at den offentlige sektor
udgør en stadig mindre andel af den samlede samfundsøkonomi."

Væksten i samfundsøkonomien skal i overvejende grad sikre råderummet til
stadig lavere skat

Disse fire relativt uskyldige forslag er i dag i Jyllands-Posten blevet
gjort til det, jeg anførte ovenfor. Derfor kan det ikke længere lade sig
gøre at føre en fri debat i Venstre. Og derfor har vi i dag valgt at
kaste håndklædet i ringen og ikke stille ændringsforslag til Venstres
Principprogram.

Skrevet af pind 15/06-2006 10:29:57

http://www.soren-pind.dk/index.php

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : Kim2000

Dato : 15-06-06 17:59

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gøre at føre en fri debat i Venstre. Og derfor har vi i dag valgt at
> kaste håndklædet i ringen og ikke stille ændringsforslag til Venstres

Det må jeg sige. Minimalstatens ophavsmand finder det for dramatisk at
forslå at man ikke må kunne få mere i offentlig forsørgelse end
mindstelønnen. Jeg skal love for der er kommet klæberi over hans
regeringstid.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-06 19:25

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> Minimalstatens ophavsmand finder det for dramatisk at
> forslå at man ikke må kunne få mere i offentlig forsørgelse end
> mindstelønnen.

Der eksisterer ingen generel mindsteløn i dag, men der eksisterer næppe
nogen overenskomst med en midsteløn der er lige så lav som dagpengene på
i dag max 90,14 i timen:

<http://www.ma-kasse.dk/Emneindex/Dagpengesatser>

En opvasker på Havnsø Hotel mellem Holbæk og Kalundborg får
tilsyneladende 130 i timen:

<http://www.jobindex.dk/cache/af/1574603.shtml?print>
--
Per Erik Rønne