Claus Hjorth: Ingen bederum på arbejdsplad~
Fra : Torben Østrup

Dato : 14-06-06 15:28

http://www.information.dk/InfWebsite/FremvisningPHP/Common/Information.php?pShow=TryktAvis/TAvVis.php&pTAvVis=197541#Kommentar
Beskræftigelsesminister Claus Hjorth Frederiksen fra Venstre udtaler i
denne sammenhæng det følgende:

""Jeg hører arbejdsgivere spørge, om de skal indrette bederum, og der
er mit svar klart: Der skal ikke indrettes bederum. Det kan ikke siges
tydeligt nok, at når man befinder sig i Danmark, så er det danske
forhold, der gælder"

I Dansk Folkeparti er man til gengæld yderst tilfreds med det, som
integrationsordfører Jesper Langballe betegner som "Claus Hjort
Frederiksens værdikamp".

"Beskæftigelsesministeren har fat i noget helt centralt her. Jeg er
yderst tilfreds med, at han nu fører en værdikamp - også selvom det
handler om det private arbejdsmarked. Vi er vokset op med den kristne
kultur. Man beder sit fadervor om morgenen, og så er forholdet med Gud
i orden. Det kan simpelthen ikke passe, at muslimer skal afbryde deres
arbejde fem gange om dagen for at ligge med rumpen i vejret," siger
Jesper Langballe.

I det hele taget mener han, at man gør muslimerne en bjørnetjeneste
ved at opføre bederum.

"Hvis man skal integrere de fremmede, så er bederum den forkerte vej.
Det er altså svært for de danske kolleger at forstå, hvorfor den nye
medarbejder skal have særlige rettigheder," siger Langballe.

Den konservative integrationsordfører Henriette Kjær er helt enig med
Jesper Langballe.

"Bederum er misforstået godhed. Når vi behandler muslimer anderledes,
så er vi jo selv med til at gøre dem anderledes end os andre," siger
Henriette Kjær.

Hos DA (Dansk Arbejdsgiverforening) er reaktionen på det ovenstående
den følgende:

"Hos Dansk Arbejdsgiverforening deler man ikke ministerens holdning.
Hvis bederum passer ind i virksomheden, er det et udmærket tiltag,
lyder det.

"Vores holdning er, at virksomhederne selv finder ud af, om der skal
være bederum eller ej. Det er tværtimod fint, hvis man opretter
bederum de steder, hvor det passer ind i virksomheden. Det er
virksomhederne selv, der bestemmer, hvordan arbejdet skal
tilrettelægges," siger integrationsekspert i DA, Stig Nørgaard.

Torben Østrup

e-mail: eastrup_news(snabel a)hotmail.com

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 14-06-06 15:40

"Torben Østrup" <eastrup@gmail.com> on onsdag 14. juni 2006 at 16:28 +0100
wrote:

> [...]
>er mit svar klart: Der skal ikke indrettes bederum. Det kan ikke siges
>tydeligt nok, at når man befinder sig i Danmark, så er det danske

det skal han da ikke bestemme - det er jeg sikker på at den enkelte
arbejdsgiver helt selv finder ud af.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Mark Jensen

Dato : 14-06-06 18:10

On Wed, 14 Jun 2006 16:40:25 +0200, "Frank Løkkegaard"
<fl@net.dialog.dk> wrote:

>det skal han da ikke bestemme - det er jeg sikker på at den enkelte
>arbejdsgiver helt selv finder ud af.

Man plejer ellers at have svært ved at acceptere at arbejdsgivere selv
kan bestemme om tørklæder eks. er i orden

Derudover har ministeren vel lov til at give sin holdning til kende.

Fra : Knud Larsen

Dato : 14-06-06 19:52

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> det skal han da ikke bestemme - det er jeg sikker på at den enkelte
> arbejdsgiver helt selv finder ud af.

Jeg vil lige citere en post fra mig fra ca et år siden, - mon ikke bederum
også bliver et krav i Danmark?

"Så lige at nogle ansatte hos Dell Computer har fået genansættelse, løn fra
de udvandrede fra Dell pga manglende ret til bøn, og bønnelokale på
arbejdspladsen.

Det minder mig om, hvordan man gør det hyggeligt at bede i det største
arabiske land, Egypten. I lufthavnen i Sharm el Sheikh blev det bønnetid,
mens vi stod i kø for at komme gennem metaldetektoren. Vi så da at
lufthavnens bønnelokale var 10 meter til venstre for køen, midt på gulvet,
hvor der var lagt/smidt noget karton fra fire opskårne papkasser. fire mand
ad gangen kunne ligge på de spredte papstykker og bede, og det var folk fra
hele personalet inklusive politi- og sikkerhedsfolk. Den ville ikke gå i
ikke-muslimske lande, man ville ryge direkte til
menneskerettighedsdomstolen.

In the Name of God, the Compassionate, the Merciful

BREAKING NEWS

MUSLIMS REACH SETTLEMENT WITH DELL, SPHERION ON WORKPLACE PRAYER
Deal includes reinstatement, back pay and religious accommodation

(WASHINGTON, D.C., 3/17/05) - A prominent national Islamic civil rights and
advocacy group today announced that Muslim contract employees at a Dell
Inc. plant in Nashville, Tenn., have reached a settlement with the computer
giant on issues related to a recent dispute over prayer in the workplace.

The Council on American-Islamic Relations (CAIR) said the 31 Muslim
employees, who left work last month in a disagreement over Islamic prayers,
will be reinstated, receive back pay and be granted religious
accommodation. Managers will also receive additional training on existing
religious accommodation policies and practices. Other terms of the
settlement will not be made public. "

Fra : Knud Larsen

Dato : 14-06-06 21:30

"Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> wrote in message

> "Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> Jeg vil lige citere en post fra mig fra ca et år siden, - mon ikke bederum
> også bliver et krav i Danmark?

Især hvis lederskribenten på Information har ret i, at grunden til at
indvandrere holder sig tilbage fra arbejdsmarkedet, er at de ikke kan få
bederum på arbejdspladsen, - hvordan skal det ellers forstås? :

" Ora et labora »

Leder: Der kan sikkert argumenteres længe og smukt for, at et bederum ikke
hører hjemme på en arbejdsplads, og at man endda gør indvandrere en
bjørnetjeneste ved at lade dem tage deres religiøsitet med på arbejde.

Det lader imidlertid ikke til at være erfaringen de steder, hvor man har
skabt til lejligheden passende hovedbeklædinger, opettet bederum, som ikke
anfægter andre, eller på anden måde skabt rum, der tillader en religiøs
praksis, uden det går ud over arbejdet. Snarere er det en vigtig vej frem,
hvis man vil have flere indvandrere i arbejde. Det har erhvervslivet, som
har bedt Claus Hjort Frederiksen blande sig uden om, for længst opdaget. Nu
mangler vi bare beskæftigelsesministeren."

begin 666 blank.gif
K1TE&.#EA`0`!`( ``/___P```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Kaliffen fra Københa~

Dato : 14-06-06 16:07

Men øldrikning er okay?

Hvad rager det en offentlig arbejdsminister, hvad private arbejdspladser gør
for deres medarbejdere?
Det er heller ikke "dansk" arbejdspladskultur at have coca-cola automater,
powernaps-sofaer, bordtennis-rum eller varm mad-kantiner.
Folk må sgu da selv om, hvad de laver i deres pauser. Det skal en minister
ikke blande sig i.
Flemming Oppefeldt brugte sine pauser på pædofilchatten. bertel Haarder
dyrker yoga i Folketingets træningsrum. Og Anders Fogh tager sig nogle gange
en lur. Værdikamp? Snarere bondestædighed og kværulantisme.

I mit firma er jeg totalt ligeglad med, hvad mine medarbejdere laver,
sålænge de yder et ordentligt arbejde, når de skal. Muslimer eller blommer.
Men der er en ting, jeg ikke tolererer på min arbejdsplads og det er alkohol
og andre rusmidler. Mine medarbejdere skal være ædru, før de tager fat.

Danmark, dit navn er Jante!

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-06-06 16:40

Kaliffen fra København fortalte:

> Men øldrikning er okay?
>
> Hvad rager det en offentlig arbejdsminister, hvad private
> arbejdspladser gør for deres medarbejdere?

Intet - men man kunne sagtens forestille sig en radigal arbejdsminister
(Gud forbyde det) som ville lovgive om at indrette særlige rum til
muhammedanere.

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : @

Dato : 15-06-06 06:03

On Wed, 14 Jun 2006 17:07:02 +0200, "Kaliffen fra København"
<islam@khalifatet.dk> wrote:

>Men øldrikning er okay?
>
>Hvad rager det en offentlig arbejdsminister, hvad private arbejdspladser gør
>for deres medarbejdere?

netop
hvad rager det andre

hvis en privat arbejdsgiver ikke vil have at kvinder går med burka
eller hijab i arbejdstiden eller dyrker overtro og afguder på hans
ejendom

--
Blasfemilove bør afskaffes. Det ville være en sær gud,
som har behov for at blive beskyttet af loven

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-06 11:13

"Kaliffen fra København" <islam@khalifatet.dk> wrote in message
> Men øldrikning er okay?

Ikke ret mange steder, men hvad pokker har det med bederum at gøre?

> Hvad rager det en offentlig arbejdsminister, hvad private arbejdspladser
> gør for deres medarbejdere?

Alt, hvad der har med arbejdsmarkedet og dets mekanismer at gøre rager
arbejdsministeren, deraf hans titel.

> Det er heller ikke "dansk" arbejdspladskultur at have coca-cola automater,
> powernaps-sofaer, bordtennis-rum eller varm mad-kantiner.

Nej, men det er til gengæld noget alle kan have glæde af - uanset køn,
hudfarve, religion, seksuel orientering osv! - og som SAMLER folk, i
modsætning til et bederum forbeholdt en enkelt religion.

Bordtennisrummet eller fodboldbordet er jo der vi mødes på lige fod. Jeg
arbejdede engang sammen med en tyk fyr, der var ret brysk, men efter at have
spillet bordfodbold med ham nogle gange fandt jeg ud af der var en rar og
intelligent person inde bagved facaden.

Hvis man fx har et anstrengt forhold til udlændinge af den ene eller den
anden årsag er der da intet bedre end at lære en at kende og få det
afdramatiseret, og ved selvsyn konstatere at de kan være lige så dumme,
dejlige, stædige, slappe, skøre, seriøse, sure og sjove som alle andre
mennesker. Personligt elsker jeg at få aflivet fordomme eller få vendt op og
ned på fasttømrede forestillinger om hvordan ting og folk er, for man bliver
et rigere menneske af det.

> Folk må sgu da selv om, hvad de laver i deres pauser. Det skal en minister
> ikke blande sig i.

Javist, men hvis der skal bedes flere gange om dagen, ligger det udover hvad
der er normalt på arbejdsmarkedet, og muslimer skal jo ligesom alle andre
mennesker spise og drikke, hvorfor de må formodes også at have en
frokostpause. Til gengæld kan man indvende, at hvis arbejdspladsen i
princippet tillader ubegrænsede rygepauser til nikotinnarkomaner, er
bedepauser indenfor normen der.

Man kommer på sin arbejdsplads for at udføre et stykke arbejde, ikke for at
dyrke sine private interesser.

> Flemming Oppefeldt brugte sine pauser på pædofilchatten.

Der er vist ingen udenfor pædofile cirkler, der synes det var i orden, så
det analogi kan du ikke bruge til noget.

> bertel Haarder dyrker yoga i Folketingets træningsrum.

Ja, fordi HAN indretter sig. Skulle han stille sig op i den
pladderhumanistiske kø og forlange et særligt rum til sin aktivitet?

> Og Anders Fogh tager sig nogle gange en lur. Værdikamp? Snarere
> bondestædighed og kværulantisme.

Kald det, hvad du vil, det er heldigvis tilladt her i frie, demokratiske (og
dermed ikke-islamiske) lande. Den bagvedliggende pointe ved diskussionen er,
at dels vil det åbne for at alle mulige andre trosretninger - og siden
interessegrupper - også vil have et rum til udfoldelse af deres private
aktiviteter. Nazi-Johnny vil sikkert også gerne have et rum med hagekors og
hademusik på det beskyttede værksted. Dels er det som andetsteds påpeget med
til at udskille en gruppe, der i forvejen er kendt for manglende
integration, yderligere, og det kan intet tænkende menneske da mene er
fornuftigt.

Herboende folk med fremmed baggrund skal integreres eller returneres. Vi
skal ikke være så bange for at stille krav, for det hjælper de fremmede på
sigt til at finde en dansk vinkel på deres liv. Vil de bede, så kan de bede
inde i sig selv. Vi skal væk fra den der "det-har-jeg-krav-på"-mentalitet,
der desværre gennemsyrer store dele af samfundet.

> I mit firma er jeg totalt ligeglad med, hvad mine medarbejdere laver,
> sålænge de yder et ordentligt arbejde, når de skal. Muslimer eller
> blommer.

Godt for dig og dem, men hvad så når Mohammad ikke har tid, fordi Allah
kalder?

> Men der er en ting, jeg ikke tolererer på min arbejdsplads og det er
> alkohol og andre rusmidler. Mine medarbejdere skal være ædru, før de tager
> fat.

Kender du til nogen legitim virksomhed i denne hemisfære, hvor det er
acceptabelt at være beruset på arbejdet? Eller at fixe eller fyre en fed?

> Danmark, dit navn er Jante!

Ja, sandelig så. Du skal ikke komme her og tro at du er noget,
arbejdsminister.

Endelig vil jeg opfordre dig til at skrive under det du kommenterer eller
svarer på (læs evt. mere her:
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html) da det gør det mere
læsevenligt og overskueligt.

Mvh, Ulrik

Fra : David Jensen

Dato : 06-07-06 22:23

Kaliffen fra København, ja den er sgu go'

Så rejs til Kalifistan.........!!!!!!!!!!!!

Fra : Kim2000

Dato : 14-06-06 16:58

[...]

-------

Det er sjovt nok at de altid skal bede når de er på arbejde og i særdeleshed
når der er noget de ikke gider.

mvh
Kim

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 14-06-06 17:28

Torben Østrup <eastrup@gmail.com> wrote:

> I det hele taget mener han, at man gør muslimerne en bjørnetjeneste
> ved at opføre bederum.

Jep - hvem er det der skal integreres - muslimerne eller os?

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-06-06 21:33

"Torben Østrup" skrev i en meddelelse

I det hele taget mener han, at man gør muslimerne en bjørnetjeneste
ved at opføre bederum.

[...]

[...]

Det var da det bedste hun har sagt længe.

Ruth

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-06 03:20

"Ruth Nielsen" <cfs29093@cybercity> wrote:

> I det hele taget mener han, at man gør muslimerne en bjørnetjeneste
> ved at opføre bederum.

Det kommer an på hvilke muslimer han tænker på. Segregationisterne vil i
hvert fald blive begejstrede for det, da det vil gøre det lettere at
'holde styr på tropperne'.

Til gengæld vil det endnu engang placere dem udenfor. Også dem der
ønsker integration og arbejde.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 15-06-06 07:22

[...]

Det er klart at ministeren må gå ud med en advarsel, så virksomhederne ikke
etablerer så mange personalegoder, at de ikke længere er konkurrencedygtige.

Jeg vil lige bidrage til historien med at vi her på min arbejdsplads af
økonmiske grunde har afskaffet fri sodavand til fordel for en frugtordning.

Jeg arbejder derfor p.t. på at outsource nogle IT-funktioner, da vi ikke kan
tilstrække kvalificeret arbejdskraft på IT-området, da de
medarbejderprofiler, vi søger, er nogle som ligger vægt på cola frem for
noget som helst andet i deres dagligdag. Her kan man hævde at kulturskelle i
forhold til resten af organisationen egentlig fremmer tendensen til at man
skal koncentrere sig om sin kerneforretning.

Jeg er på det rene med at man ikke kan opnå alle goder på en arbejdsplads.
Jeg havde da helst set at frugtordningen, som er værdiløs for min afdeling,
blot var blevet til et suplement, men økonomien kan ikke bære det og jeg har
den fulde forståelse for at en ansvarlig ledelse står fast af økonomiske
grunde.

Det er blot ikke tilfældet i alle virksomheder. Nogle virksomheder lader
personalet presse virksomheden i sænk. Etablering af diverse faciliteter til
at diverse trosretninger (Tro er en privatsag efter min mening. En
arbejdsgiver skal ikke vide hvad hver enkelt medarbejders religion er.) kan
bringe nogle virksomheder ud på afgrundens rand til skade for hele landet.

Det er derfor en fornuftig advarsel at gå ud med.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 15-06-06 09:21

Mark Jensen <jesperj@it.dk> on onsdag 14. juni 2006 at 19:09 +0100 wrote:
>Man plejer ellers at have svært ved at acceptere at arbejdsgivere selv
>kan bestemme om tørklæder eks. er i orden

Njah - hvis der er uniformering på arbejdspladsen er det da helt naturligt
at arbejdsgiveren sætter dresscode. Er der ikke, må det være folks eget
valg.

>Derudover har ministeren vel lov til at give sin holdning til kende.

Naturligvis har han det, men det udelukker jo ikke at man kan være uenig
med ham.
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 15-06-06 09:59

On 14 Jun 2006 07:28:22 -0700, Torben Østrup skrev:

> [...]
> er mit svar klart: Der skal ikke indrettes bederum. Det kan ikke siges
> tydeligt nok, at når man befinder sig i Danmark, så er det danske

Frederiksen har ikke fingeren på pulsen. I Danmark er det de
lokale forhold, der gælder - så langt så godt - men de lokale
forhold bliver mere og muhamedaniserede af de stadig flere og
flere muhamedaner, og deraf følger, at bederum vil være på sin
plads flere og flere steder.

Hvis Frederiksen ikke bryder sig om det, så må han gå i kamp
mod muhamedanismen; men det kunne han jo ikke drømme, så han
skulle hellere bare tage og holde sin bøtte, når han nu
alligevel ikke tør sige, hvad det handler om. Ligesom
Bertel-drengen.

--
Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende skal overholde
hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-06 17:30

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> [...]
> skulle hellere bare tage og holde sin bøtte, når han nu
> alligevel ikke tør sige, hvad det handler om. Ligesom

Har sidstnævnte ikke her på det sidste netop vist at han /ikke/ holder
bøtte?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : time4me2write

Dato : 12-07-06 10:41

ADVARSEL: Ironi kan optræde i følgende indlæg

En dumbass fra Venstre udtaler i denne sammenhæng det følgende:

""Jeg hører arbejdsgivere spørge, om de skal indrette rygerum, og der
er mit svar klart: Der skal ikke indrettes rygerum. Det kan ikke siges
tydeligt nok, at når man befinder sig i Danmark, så er det danske
forhold, der gælder"

"Vi er vokset op med den rygende kultur. Man ryger om morgenen, og
så fortsætter dagen lang. Det kan simpelthen ikke passe, at rygere
skal afbryde deres arbejde fem gange om dagen for at sende røg i
vejret," siger dumbassen.

I det hele taget mener han, at man gør rygerne en bjørnetjeneste ved
at opføre rygerum.

"Hvis man skal integrere de rygende, så er rygerum den forkerte vej.
Det er altså svært for de ikke rygende kolleger at forstå, hvorfor
den nye medarbejder skal have særlige rettigheder," siger dumbassen.

Sundhedsministeren er helt enig med dumbassen.

"rygerum er misforstået godhed. Når vi behandler rygere anderledes,
så er vi jo selv med til at gøre dem anderledes end os andre," siger
Sundhedsministeren.

Hos DA (Dansk Arbejdsgiverforening) er reaktionen på det ovenstående
den følgende:

"Hos Dansk Arbejdsgiverforening deler man ikke dumbassens holdning.
Hvis rygerum passer ind i virksomheden, er det et udmærket tiltag,
lyder det.

"Vores holdning er, at virksomhederne selv finder ud af, om der skal
være rygerum eller ej. Det er tværtimod fint, hvis man opretter
rygerum de steder, hvor det passer ind i virksomheden. Det er
virksomhederne selv, der bestemmer, hvordan arbejdet skal
tilrettelægges," siger rygeekspert i DA, Ntig Sørgaard.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 12-07-06 10:54

"time4me2write" <time4me2write@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Vi har rygesektioner, men afskaffer disse d. 1/4-2007 på grund af at visse
varegrupper, som er ekstremt brandfarlige har krævet nyt slukningssystem og
andre forholdsregler.

Men det er stadigt tilladt at ryge lige uden for døren og generelt må man
som kollega kunne overse at en kollega holder 5 x 5 min. pause hvad enten
det er for at bede eller ryge.

Den fælles rygning / bøn blandt disse kollegaer har jo også en social
funktion for disse. Man må kunne unde andre at man i disse tider, hvor man
dårligt kan drikke et par fredagsbajere sammen med kollegaerne og derfor
helt lader være, lader disse erfare, hvem der er ansat eller stoppet i
virksomheden. Ofte er det idag nærmest et tilfælde at en person man møder på
gangen bliver genkendt som en kollega. Det kræver at man bag efter checker i
firmaets medarbejderdatabase.