Er muslimer en gevinst for Danmark? 57 pro~
Fra : Torben Østrup

Dato : 13-06-06 09:45

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=752184/

Artikel:

Er muslimer en gevinst for Danmark?

Spørgsmålet om hvorvidt muslimerne er en gevinst for det danske
samfund splitter danskerne. Seks ud af ti danskere er skeptiske, men
næsten 40 procent er positive, og det er overraskende mange, siger
formanden for regeringens tænketank for integration.

Danskerne har klare meninger om vores muslimske medborgere. Således
afviser 57 procent, at muslimer er en gevinst for vores samfund, mens
39 procent mener, at de bidrager positivt.
Undersøgelsen slår samtidig fast, at danskerne er mere tilbøjelige
til at se muslimerne som en gevinst, hvis de bor i de store byer, hvor
koncentrationen af indvandrere og dermed også muslimer er størst.

Formanden for regeringens integrationstænketank, Erik Bonnerup, er
positivt overrasket.

»Jeg ville have frygtet, at det så meget værre ud,« siger han.

»I de store byer møder danskerne muslimerne i skolerne og på
arbejdspladserne, mens man mange steder i Jylland ikke har det møde,
og så er det nemmere at opretholde nogle negative forestillinger. Det
personlige møde er vigtigt, og det peger vi også på i vores
rapport.«

Også Ulf Hedetoft, professor i internationale studier og leder af
Akademiet for Migrationsstudier i Danmark, kalder det umiddelbart
overraskende, at så mange ser muslimerne som en gevinst for Danmark.

»Måske er befolkningen som helhed ikke så fjendsk og mistænksomt
stemt, som man nemt går og forestiller sig,« siger Ulf Hedetoft og
forklarer det sådan:

»Specielt i Danmark har migrationspolitik og forholdet til islam i den
grad fået lov at sætte dagsordenen - se bare, hvordan det fik lov at
dominere valget i 2001. Og politikerne bakker det op ved at lade alting
- velfærd, sikkerhed og beskæftigelse - få noget med migration at
gøre. Og når så den politiske magtfordeling rykker sig, og de mere
fremmedskeptiske partier sætter sig på magten og præger debatten -
jamen, så hører vi mere den tone,« siger han.

Ifølge Ulf Hedetoft har danskernes overordnede holdning til de
fremmede og islam ikke ændret sig de seneste ti år, men fronterne er
blevet trukket op, hvilket bekræftes af Gallups tal. Kun fire procent
angiver nemlig at være i tvivl om, hvorvidt muslimerne er en gevinst
for Danmark.

En af dem, der umiddelbart ville sige ja, hvis han blev spurgt om det
samme, er Poul Erik Petersen, direktør for engrossupermarkedskæden
Metro Danmark og formand for Dansk Handel & Service. Fra at være en
rent dansk-bemandet virksomhed for 12 år siden er Metro i dag
multikulturel, idet 22 procent af medarbejderne har udenlandsk
baggrund. I Glostrup-afdelingen er det 40 procent, og netop den
afdeling har ifølge direktøren den højeste effektivitet og
produktivitet i hele den europæiske Metro-kæde.

»Nogle af udlændingene føler endnu større commitment over for
virksomheden end danskerne, og de er med til at trække sygefraværet
ned,« siger Poul Erik Petersen.

Når det gælder om at udbrede det glade budskab til andre
arbejdsgivere, går det derimod ikke helt så glat. Ifølge Poul Erik
Petersen er mange nervøse for, om det er for kompliceret, men måske
burde de bare »gøre noget i praktikken i stedet for at udbasunere et
stort program«.

»Det kræver eksempelvis, at du har et udvalg, de kan acceptere i
cafeteriet, og at du kan leve med, at de pludselig vil på ferie i tre
måneder i Tyrkiet eller Pakistan. Her hos os siger de op, og så kan
de ringe, når de er tilbage igen. Så finder vi i reglen noget til
dem,« siger han.

Se eventuelt også det følgende link

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=752254/

og kom med din egen kommentar om emnet direkte til Berlingske Tidende

Torben Østrup

e-mail: eastrup_news(snabel a)hotmail.com

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-06-06 13:05

Torben Østrup fortalte:

> [...]
> til at se muslimerne som en gevinst, hvis de bor i de store byer, hvor
> koncentrationen af indvandrere og dermed også muslimer er størst.

Og jeg vil vædde på at de tåbelige velmenere der står for undersøgelsen
ikke har kompenseret for at halvdelen af dem der besvarer i større byer,
selv er muslimer.

Mht om det er "slemt" at 57 % har det sådan, så ved vi at det kun bliver
værre. Vi ved at de forplanter sig eskatologisk voldsomhed, og vi ved at
de altid har millionvis af selvmordsterrorister der står klar med
dynamitbælter.
Og så tror jeg nok at dem der ikke ser noget problem, siger således pga
af den rødfascistiske propaganda fordi "jeg er jo ikke racist".

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : Basil

Dato : 13-06-06 15:06

Torben Østrup sendte dette med sin computer:
> http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=752184/
>

> Artikel:
>
> Er muslimer en gevinst for Danmark?

De laver gode pizzaer om søndagen, og gider endda komme med den, men
ellers er der vist ikke den store gevinst.
Kai

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 13-06-06 15:23

"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> Torben Østrup sendte dette med sin computer:

> De laver gode pizzaer om søndagen, og gider endda komme med den, men
> ellers er der vist ikke den store gevinst.

Du er en modig mand, at du spiser pizza fra muhammedanerbutikker...
- du risikerer at ligge på langs et par dage, med dårlig mave.

/Mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-06 16:58

Basil <Kunta@starmail.invalid.co.za> wrote:

> Torben Østrup sendte dette med sin computer:

> De laver gode pizzaer om søndagen

Pizzaen er nu altså en syditaliensk specialitet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 13-06-06 19:11

> [...]
>>
> De laver gode pizzaer om søndagen, og gider endda komme med den, men
> ellers er der vist ikke den store gevinst.

Er det muslimer, og kun muslimer der bager pizza'er i Danmark?
Jeg kan godt lide min pizza med tomat, ost, skinke, bacon og paprika. Er det
stadig en troende muslim, der laver den?

Må man som muslim godt røre ved svinekød eller er det også forbudt?

Jeg spørger fordi jeg ikke ved det.

Michael

Fra : Allan Riise

Dato : 13-06-06 19:22

Michael Kirkegaard wrote:
> [...]
> Jeg kan godt lide min pizza med tomat, ost, skinke, bacon og paprika.
> Er det stadig en troende muslim, der laver den?

Jeg ved ikke om det er i din "lokale" grill, men de 2 der ligger i min
nærhed der er det.

> Må man som muslim godt røre ved svinekød eller er det også forbudt?

Jo, det må man godt, man må blot ikke indtage det.

> Jeg spørger fordi jeg ikke ved det.

Nu ved du det så!

--
Allan Riise

Fra : Carl

Dato : 13-06-06 19:38

> Jeg ved ikke om det er i din "lokale" grill, men de 2 der ligger i min
> nærhed der er det.

> Jo, det må man godt, man må blot ikke indtage det.

> Nu ved du det så!

??????????????????????????????
Hvorfor må svinekødet så ikke ligge sammen med det halalslagtet oksekød i
skoleboderne?

Carl

Fra : @

Dato : 13-06-06 19:43

On Tue, 13 Jun 2006 20:38:04 +0200, "Carl" <news@111.dk> wrote:

>??????????????????????????????
>Hvorfor må svinekødet så ikke ligge sammen med det halalslagtet oksekød i
>skoleboderne?
>
>Carl

er der aldrig nogen som har fortalt muhammedanerne at de køer hvorfra
de får deres mælk og kød bl.a. er fodret med benmel lavet af døde svin

og at sikkert en hel del kartofler er avlet på marker gødet med
svinegylle

at den gelatine som bruges til vingummi og medicinkapsler stammer i
vid udstrækning fra svin

--
Blasfemilove bør afskaffes. Det ville være en sær gud,
som har behov for at blive beskyttet af loven

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-06-06 23:32

"@" skrev i en meddelelse
"Carl" wrote:

> [...]
> svinegylle
>

> at den gelatine som bruges til vingummi og medicinkapsler stammer i

Det har længe forekommet mig, at de småkager, man køber i gennemsigtige
pakninger i supermarkederne, har en mærkelig forkert smag. Hvis der er
shokolade på dem, kan man næsten ikke smage det, men ellers er der en
umiskendelig smag af noget forkert. en lidt fedtagtig smag.
For nogle måneder siden hørte jeg så een i et selskab sige: Det er fordi
producenterne vil have, at man SKAL bruge alt på grisen og så bliver
brusk og knogler kværnet til en masse, som kan blandes med det mel, man
bager af. Det fylder altsammen, og - ja jeg vil godt tro det er sådan
noget underlødigt noget, der er kommet i de industrifremstillede
småkager. Det passer med smagen. jeg køber aldrig den slags småkager
mere.

Er det ikke noget svineri at manupulere fore madvarer på den måde. Nå
undskyld, jeg kom lidt ved siden af emnet.

God nat

Ruth

Fra : Allan Riise

Dato : 13-06-06 20:48

Carl wrote:

> ??????????????????????????????
> Hvorfor må svinekødet så ikke ligge sammen med det halalslagtet
> oksekød i skoleboderne?

P.g.a. de så skal laves i de samme ovne, ligge på de samme fade etc.

--
Allan Riise

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 13-06-06 19:16

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
"Torben Østrup" <eastrup@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Interessant undersøgelse.
Måske skulle man så bagefter undersøge, hvorfor der er 90 % af danskerene
som mener at DF ikke er gevinst for Danmark.

Interessant er det også at de mennesker der til daglig omgås indvandrere ser
langt mere positivt på dem end folk ude fra provinsen.

Michael

Fra : Allan Riise

Dato : 13-06-06 19:24

Michael Kirkegaard wrote:
> [...]
> afviser 57 procent, at muslimer er en gevinst for vores samfund, mens
> 39 procent mener, at de bidrager positivt.

Som alligevel ikke er ret sigende angående folks syn på at have Muslimer i
Danmark.

> Måske skulle man så bagefter undersøge, hvorfor der er 90 % af
> danskerene som mener at DF ikke er gevinst for Danmark.

Uha da, den kunne være sjov.

> Interessant er det også at de mennesker der til daglig omgås
> indvandrere ser langt mere positivt på dem end folk ude fra provinsen.

Jeg tror du generelliserer lidt her, i min by er alle så godt som positive
overfor indvandrere.

--
Allan Riise

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-06-06 19:34

Allan Riise fortalte:

> [...]
> Muslimer i Danmark.

> Uha da, den kunne være sjov.

> Jeg tror du generelliserer lidt her, i min by er alle så godt som

Ebberød?
Pudsigt at I ikke fatter at undersøgelsen drejer sig om muhamsere -
kryptoracisme?

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : Knud Larsen

Dato : 14-06-06 09:25

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote in message

> Som alligevel ikke er ret sigende angående folks syn på at have Muslimer i
> Danmark.

Rigtigt, det er en dum undersøgelse, spørgsmålene skulle være mere
udspecificerede, fx er muslimerne jo helt afgjort ikke en økonomisk gevinst,
tværtimod, - og man kan ikke fra spørgsmålet se, om det er det man spørger
om.

> Uha da, den kunne være sjov.

Var det ikke 30% af vælgerne som sagde at de overvejede at stemme på DF? At
man ikke stemmer på et parti er vel ikke "bevis" på at man synes partiet
ikke er "en gevinst" for landet, ellers må de da græde hos de Radikale og
Enhedslisten.

> Jeg tror du generelliserer lidt her, i min by er alle så godt som positive
> overfor indvandrere.

Det må være en meget lille by du bor i, når du ved hvad alle tænker.

Fra : Allan Riise

Dato : 14-06-06 09:46

Knud Larsen wrote:
> [...]
> udspecificerede, fx er muslimerne jo helt afgjort ikke en økonomisk
> gevinst, tværtimod, - og man kan ikke fra spørgsmålet se, om det er

Præcis.

> [...]
> DF? At man ikke stemmer på et parti er vel ikke "bevis" på at man
> synes partiet ikke er "en gevinst" for landet, ellers må de da græde

Jeg synes da også at en undersøgelse ang. partier skal være klokkeklare i
deres spørgsmål sledes at man kan tolke svarene korrekt, og det samme gælder
selvf. den her i tråden debatterende undersøgelse.

> Det må være en meget lille by du bor i, når du ved hvad alle tænker.

Borgermøder og hvem folk arbejder med og ansætter, siger en hel del om deres
holdninger.

--
Allan Riise

Fra : Martin K

Dato : 13-06-06 20:26

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Interessant er det også at de mennesker der til daglig omgås indvandrere
> ser langt mere positivt på dem end folk ude fra provinsen.

Har du hørt om Stockholm-syndromet?

--
Martin K

When the people fear their government, there is tyranny; when the government
fears the people, there is liberty.
Thomas Jefferson

Fra : Martin K

Dato : 13-06-06 20:24

Thomas Jefferson
"Torben Østrup" <eastrup@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er muslimer en gevinst for Danmark?

Et tydeligt eksempel på, at eliten arbejder imod folkets interesser. Et
klart flertal siger, at de ikke ser den muslimske indvandring som noget
godt, men alligevel bliver en uhellig alliance af topfolk fra erhvervslivet
og smagsdommere fra det offentlige som sædvanligt ved med at presse på for
at overbevise os om islamificeringens velsignelser.

Fra : Ole Geisler

Dato : 13-06-06 21:37

On 13 Jun 2006 01:44:50 -0700, "Torben Østrup" <eastrup@gmail.com>
wrote:

> [...]
>næsten 40 procent er positive, og det er overraskende mange, siger
>formanden for regeringens tænketank for integration.

Det er vel svært at sige om "muslimer" er positivt eller negativt som
sådan.

Muslimer fås vel i mere eller mindre hjernedøde udgaver, ligesom
ottende-generations "danskere" findes i et væld af udgaver.

Personligt har jeg intet mod muslimer, en af mine nærmeste kolleger er
Libaneser, muslim, plastingeniør og det roligste og mest hjælpsomme
mennneske jeg kender. At han ikke kommer i kantinen når der er bacon
på menuen ser jeg ikke noget problem i, ligesom det er fint at han
ikke drikker alkohol til julefrokosten.
At der så er nogle tydeligt mistilpassede unge indvandrerbøller er en
anden sag - men det er næppe deres religion der er årsagen, det er i
hvert tilfælde ufatteligt snævertsynet at tro.

Et los ud på arbejdsmarkedet er hvad de trænger til.

Men hvis deres omgivelser bare starter med at nedgøre dem, og forklare
at de er dårligere end "rigtige" danskere, ja så er det dødfødt.
Accept og klare krav er hvad der skal til. Ikke nedgøren fordi "vi" er
bedre.

Men jeg må jo hellere passe på, jeg er heller ikke "indfødt", har kun
haft dansk stasborgerskab i 30 år, men er oprindelig svensker.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-06-06 22:02

Torben Østrup <eastrup@gmail.com> wrote:

> Artikel:
>
> Er muslimer en gevinst for Danmark?

Jeg har hørt det anslået at muslimerne i DK jkoster staten mellem 30 og
50 milliarder kroner årligt. DDF har anslået 100 mia, men det er for
højt til at jeg kan anse det forsyndsynligt et tal.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : thelandoftax@yahoo.c~

Dato : 16-06-06 17:20

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Jeg har hørt det anslået at muslimerne i DK jkoster staten mellem 30 og
> 50 milliarder kroner årligt. DDF har anslået 100 mia, men det er for
> højt til at jeg kan anse det forsyndsynligt et tal.

Hvordan opgør man om én religion er mere en gevinst end en anden? De
5000 danskere der har konverteret til muslim er vel ikke blevet en
mindre gevinst for samfundet pga. dette valg?

Målt på økonomi er mennesker, der er en gevinst for samfundet, dem
der arbejder i den private sektor der sælger ting til udlandet og
derved bidrager til en positiv betalingsbalance. Derefter er der dem
som indirekte bidrager positivt ved at hjælpe med at virkeliggøre at
den private sektor kan arbejde mest effektivt. Til sidst finder man dem
på passiv forsørgelse. Disse mennesker er der ingen fornuft i at
have. Uheldigvis bliver de en større og større gruppe da der bliver
flere ældre og færre yngre mennesker.

Fra : TheLandOfTax

Dato : 16-06-06 17:22