Ungdomskriminalitet (Løsningsforslag)
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 12-06-06 09:19

Vi har før haft en tråd, hvor man diskuterede problemløsninger, når det
kommer til de helt unge, som begår kriminalitet.

Idag står vi magtesløse overfor kriminalitet begået at unge under 15 år.
Reelt sender vi kriminelle mellem 15 og 18 år i mesterlære til endnu mere
kriminalitet.

Kommuner landet over tudes hovedet fuld af skyldfølelse fra såkaldte
eksperter og borgergrupper, som forlanger væresteder og underholdning til de
unge mod at områder ikke skulle blive udsat for hærværk og nedbrændning.

Hvornår er det blevet det offentliges ansvar at skabe underholdning for
folks børn?

Hvor er forældrene henne i dette senarie?

I USA har man forsøgt sig med livsvarig indespærring af de værste kriminelle
unge - selv for børn under 15. Selv om at man kun kan have medfølelse med
ofrene, så er det dog også et spild af en investering, som samfundet har
gjort i gerningsmanden. Hvad koster det ikke for samfundet at opfostre en 15
år? Hvad har vi skatteborgere betalt for uddannelse og hvad får vi igen?

Man har også forsøgt sig med militærlejrer (Boot camps). De soldater, som af
en eller anden grund er blevet kasseret til normalt tjeneste, får sig en
sekundær karriere som sergent for nogle utilpassede unge. Flere dødsfald er
allerede sket:

javascript:vlaunch'clip=/media/2002/12/30/video534707.rm&sec=&vidId=&title=B
oot$@$Camp$@$Controversy&hitboxMLC=');

javascript:vlaunch'clip=/media/2006/02/17/video1329979.rm&sec=&vidId=&title=
Boot$@$Camp$@$Beating$@$Death&hitboxMLC=');

Naturligvis kan forvente tab, når området også derovre ikke har nogen særlig
tiltrækningskraft på motiverede ansatte, som vi ser det her i landet med
personalet på plejehjem. Men om metoden holder vand, kan jeg ikke vurdere.
Får man blot nogle kriminelle ud i den anden ende, som nu er i bedre fysisk
form?

Derefter har man selvfølgelig samfundstjeneste, som en mulighed for de unge,
som har begået kriminalitet, som ikke omfatter vold. Det er et område, hvor
jeg mener at vi i Danmark skal finde en model, som skal bestå af et
samarbejde mellem hjem, skole og politiet. En slags kontrakt, som omfatter
en periode af en vis varighed, hvor døgnet skal være planlagt for den unge,
så vedkommende føler at han har fået frataget retten til at bestemme selv.
Hvor der ikke er megen fritid, men hvor dagen skal være fyldt op med skole,
studie, mild tvangsarbejde efterfulgt af aftensmad og søvn.

Det kræver ekstra ressourcer og det kan naturligvis kun lade sig gøre, når
familien spiller med. Kan de ikke, vil de ikke eller magter de ikke, så er
en sådan løsning dermed fravalgt.

Men det er bekymrende at vi spilder vores investering, som uddannelse for
den unge gerningsmand koster. Ikke for gerningsmanden. Det er ikke der min
medfølelse ligger. Men for skatteborgerne, som betaler gildet.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 12-06-06 10:07

On Mon, 12 Jun 2006 10:18:30 +0200, Carsten Overgaard skrev:

> [...]
> år? Hvad har vi skatteborgere betalt for uddannelse og hvad får vi igen?

Intet; men ved indespærrring undgår vi yderligere overgreb på
sagesløse. Der er intet andet, der har vist sig at virke.

--
"How many legs does a dog have if you call the tail a leg?
Four. Calling a tail a leg doesn't make it a leg." - Abraham

Fra : Henning Sørensen

Dato : 12-06-06 10:47

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> den unge gerningsmand koster. Ikke for gerningsmanden. Det er ikke der min
> medfølelse ligger. Men for skatteborgerne, som betaler gildet.

Problemerne eskalerer desværre nok netop fordi komunerne højst gør deres job
halvt.
På grund af besparelser - læs: penge ned i din og min lomme - har komunerne
ikke de nødvendige ressourcer til at varetage deres forpligtelser, hvilket i
sidste ende koster samfundet og dermed os - væsentligt større beløb. Du kan
ikke tie tingene ihjel, og børn/unge fra ressourcesvage familier får absolut
intet ud af et "fængsel" hvor forældre og politi skal "opdrage" dem.
Politiet er jo også hårdt ramt af den besparelsessygdom vort land lider af
pt.

Flere ressourcer til komuner og politi samt (ikke mindst!) bedre uddannelse
og højere lønninger kan løse problemet!

Min medfølelse ligger ved de rodløse unge, der ikke kan se lys for enden af
tunnelen, men istedet sidder fast i et håbløst udueligt socialt system!

/Henning.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 12-06-06 11:37

On Mon, 12 Jun 2006 11:47:23 +0200, Henning Sørensen skrev:

> Flere ressourcer til komuner og politi samt (ikke mindst!) bedre uddannelse
> og højere lønninger kan løse problemet!

Snak. Alskens føleri og bevillinger til ungdomsklubber og
kanoture i Sverige har aldrig kunnet løse problemerne. Det er
prøvet gennem dekader, og det har aldrig virket.

> Min medfølelse ligger ved de rodløse unge, der ikke kan se lys for enden af
> tunnelen, men istedet sidder fast i et håbløst udueligt socialt system!

Min medfølelse ligger ved ofrene for de kriminelle, du kalder
"rodløse unge". Sådan kan man jo være så forskellige.

--
"Why shouldn?t truth be stranger than fiction? Fiction, after
all, has to make sense." --Mark Twain

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 12-06-06 13:02

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Snak. Alskens føleri og bevillinger til ungdomsklubber og
> kanoture i Sverige har aldrig kunnet løse problemerne. Det er
> prøvet gennem dekader, og det har aldrig virket.

Mht. til kanoture og diverse andre ture, som er der her igen tale om en
symptom behandling. Problemet ligger i lokalområdet og i gerningsmandens
daglige omgangskreds. Der er her at faktorerne, som sætter vedkommende igang
med et liv som forbryder opstår og der er her at der skal sættes ind.

Det er for sent at styre folks liv i et fængsel. Det skal der styr på det
længe før at forbrydelserne eskalerer til et niveau, hvor frihedsberøvelse
er en nødvendighed og ikke et alternativ.

Hvis det kræver straf og pålæg til de forældre, som har svigtet, så er det
fint med mig. Det er mit helt klare indtryk, at de unge som kommer ind på en
forkert sti her i livet, er de unge, som forældrene ikke har eller kan få
styr på. Jeg efterlyser her en større grad af ansvarlighed fra disse, hvis
de magter det.

Gør de ikke det, må de melde hurtigere ud. Så må børnene bare væk fra et
sådant forældrepar.

Men hvis de mener at de gør, så er det ikke en ansvarlighed, som går ud på
at sende børnene væk, som man så tit ser over i staterne. Der har man en hel
industri af firmaer, som lever af at forældrene sender deres problemer væk.
Børnene bliver ikke bedre og mere ansvarlige ved at miste deres netværk.

Jeg har sendt mine gener videre til to personer, som jeg iøvrigt er ret
stolte af og derfor følger i det omfang at min dagligdag tillader det. Hvis
den ulykkelige situation skulle opstå, hvor at de kommer til at forvolde
skade på andres ejendom, så er jeg den første til at tage fri for at følge
dem ned og holde øje med at de rydder op efter deres ugerninger. Hvis de
f.eks. bliver dømt til at rydde skrald i hovedgaden i en måned, så skal jeg
nok sørge for at de møder op.

Jeg læste om en dom i Texas, hvor en 16 årig pige med hang til at forsyne
sig i butikkerne uden at betale blev dømt til at være lænket til moderen i
dagtimerne. Helt så bogstavligt behøver det ikke at være. En akutisk alarm,
som gik af, hvis de var mere en 20 skridt fra hinanden kunne gøre det.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 12-06-06 13:36

On Mon, 12 Jun 2006 14:02:25 +0200, Carsten Overgaard skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> uddannelse

> Mht. til kanoture og diverse andre ture, som er der her igen tale om en
> symptom behandling.

Ja, men aktørerne mener bestemt, at det har en afrettende
effekt, og man får bedre borgere ud i den anden ende af at
fedte for forbryderne.

Det er en flok svagpissere, der er så bange for at drage de
nødvendige konsekvenser, at de hellere vender tingene på
hovedet i al evighed. Konsekvensen af det var og er
forudsigelig - mere kriminalitet. Ligesom når man giver efter
for et barns urimelige forlangender, fordi det hviner i det
høje c, og man bare vil have fred. Fremover vil det hvine
endnu mere.

> Problemet ligger i lokalområdet og i gerningsmandens
> daglige omgangskreds. Der er her at faktorerne, som sætter vedkommende igang
> med et liv som forbryder opstår og der er her at der skal sættes ind.

Det ville i hvert fald hjælpe at holde de kriminelle
indeburede og ikke bare fyre den ene løftede
pegefinger/betingede dom/pjat-dom af efter den anden.

> [...]
> de magter det.
>
> Gør de ikke det, må de melde hurtigere ud. Så må børnene bare væk fra et

Det hjælper ikke. Hvad der evt. kan vindes ved den metode
ødelægges tifold ved alle de gange, hvor forældrerne og
børnene føler sig tvunget fra hinanden af brutale og ufølsomme
myndigheder - og bliver rasende. Desuden er det ekstremt dyrt.

> [...]
> Børnene bliver ikke bedre og mere ansvarlige ved at miste deres netværk.
>
> Jeg har sendt mine gener videre til to personer,

Sikker?

> [...]
> som gik af, hvis de var mere en 20 skridt fra hinanden kunne gøre det.

Stakkels mor i familier, hvor kvinder regnes for mindre end
sønnerne.

--
Each progressive spirit is opposed by a thousand mediocre
minds appointed to guard the past. ~ Maurice Maeterlinck

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 12-06-06 14:03

> Det ville i hvert fald hjælpe at holde de kriminelle
> indeburede og ikke bare fyre den ene løftede
> pegefinger/betingede dom/pjat-dom af efter den anden.

Jeg vil mene at man ville kunne straffe folk så det kan mærkes uden at bure
dem inde.

> [...]
> børnene føler sig tvunget fra hinanden af brutale og ufølsomme
> myndigheder - og bliver rasende. Desuden er det ekstremt dyrt.

Dyrt - men konsekvent. Er det dyrere at opretholde de nuværende svagpisser
institutioner for at sende dem på ophold diverse steder?

> Sikker?

Det ville ikke engang du kunne være tvivl om, hvis du så dem. Man siger at
de måske vokser fra det.

Hvis

> Stakkels mor i familier, hvor kvinder regnes for mindre end
> sønnerne.

Nu er det jo dommeren, som suverænt kan bestemme, hvem der kan lænkes
sammen.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 12-06-06 14:46

On Mon, 12 Jun 2006 15:03:22 +0200, Carsten Overgaard skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil mene at man ville kunne straffe folk så det kan mærkes uden at bure
> dem inde.

Tja, man kunne jo piske dem. Ikke lige min kop te; men mærke
det ville de bestemt kunne. Imidlertid er det ikke kun det, at
de kommer til at mærke nogen konsekvenser af deres
kriminalitet, der er vigtigt. Lige så vigtigt er det, at
hindre dem i at gentage deres kriminalitet, og til det formål
er indeburing nødvendig.

Dyrt og konsekvent men ikke effektivt.

--
Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende skal overholde
hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 13-06-06 06:32

> [...]
> kriminalitet, der er vigtigt. Lige så vigtigt er det, at
> hindre dem i at gentage deres kriminalitet, og til det formål

Pisk kan være så mange ting. Søg efter noveller fra JensenDenmark, som har
lavet et par stykker, hvor at et fremtidigt Danmark går helt over gevind i
forsøg på at stoppe folk i at køre for stærkt. Fysisk afstraffelse kan være
skadeligt, hvis det går over gevind. Se www.corpun.com. Men det kan også
have til formål at ydmyge den person, som ellers på grund af sin indkomst
ellers kan betale sig fra sin straf. For mig vil en fartbøde på 1.000 kr.
kunne mærkes. Det vil det ikke for en top-sælger. Han kører konsekvent til
grænsen + moms. Ingen klip, men for hurtigt.

Med hensyn til forhindring af en gentagelse af deres kriminalitet, så er der
forskellig kriminalitet. Vi er ganske enige om at voldspersoner må bures
inde et sted indtil at man har skruet kraniet af og har fået foretaget de
finjusteringer i kysen, som forsårsager deres overfald. Nogle skal måske
have en kapsel med antabus inopereret under huden og måske resten af livet
møde op periodisk for at få fyldt dette depot op. Andre er måske bare født
sådan og dem må samfundet spærre inde resten af livet.

En søn til en af bryllupsgæsterne til mit bryllup blev slået ned ude på
Amager for snart 8-9 år siden og han har ikke fået et normalt liv endnu.
Ingen af de to voldsmænd fik en straf, som får mig til at tro, at de kan
mærke straffen den dag idag og det støder mig lidt.

Den ene af voldsmændene opfylder det sidste af kriterierne og burde aldrig
få lov til at færdes frit idet at det faktisk ikke var første gang at
vedkommende gik amok. Det var desværre første gang at han valgte at hoppe på
offerets hoved. Den anden voldsmand var en medløber og om man skal antage en
gammel amerikansk ordsprog "Den som rider med mordere, bliver hængt som
mordere." ved jeg ikke. Faktum er at et offer er skadet for livet og to
gerningsmænd har betalt deres gæld til samfundet på en måde, som får en til
at tænke på om de tilfældigt fik ugens tilbud.

Men der findes andre slags forbrydelser. Butikstyveri, alm. tyveri og
simpelt hærværk. I sidstnævnte tilfælde kunne straffen bestå i at genoprette
det ødelagte, samt udføre et par ekstra tjenster for ofrene, da de
formentlig vil være rystet over at få deres ting slået i stykker.

Vi kan ikke hugge folks hænder af i forbindelse med tyveri, da vi har
udviklet os fra primaterne. Men vi kan tilbyde forretningerne oprydning på
deres areal via straffearbejde.

> Dyrt og konsekvent men ikke effektivt.

Jeg tror på at folk, som kommer ind i en krise, skal hjælpes af deres
netværk. Opstarten på en forbryderkarriere er en krise for den unge person.
Hvis netværket lader tingene sejle, hvilket alternativ har man så til
tvangsfjernelse? Vi skal opdrage folk til at tage det ansvar, de får, når de
adopterer eller føder unger, alvorligt. Det skal koste - også for
forældrene - hvis de bevidst lader ungen udvikle sig i forkert retning.

Hvis de gerne vil, men ikke magter, er sagen en ganske anden. Så skal staten
hjælpe med til at genskabe respekten for forældreparret hos den unge.
Tvangsfjernelse skal kun anvendes, når forældrene ikke vil medvirke til en
positiv udvikling for den unge.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 13-06-06 07:24

On Tue, 13 Jun 2006 07:32:12 +0200, Carsten Overgaard skrev:

> [...]

> kunne mærkes. Det vil det ikke for en top-sælger. Han kører konsekvent til
> grænsen + moms. Ingen klip, men for hurtigt.

Så længe en forbrydelse ikke har offer, synes jeg heller ikke,
der skal gøres det store ud af det.

> [...]
> det ødelagte, samt udføre et par ekstra tjenster for ofrene, da de
> formentlig vil være rystet over at få deres ting slået i stykker.

Det er så sjældent, at tyve bliver taget, at det faktisk ikke
er nogen videre straf for dem bare at skulle erstatte og lave
et par tjenester. Det svarer til en af mange handler, der gik
lidt galt; men overskuddet er stadig enormt og tyveriet
fortsætter derfor. Og så er der kleptomanerne.

> Vi kan ikke hugge folks hænder af i forbindelse med tyveri, da vi har
> udviklet os fra primaterne.

Rent teknisk har vi ikke, da mennesket tilhører gruppen af
primater; men jeg forstår, hvad du mener.

> [...]
> netværk. Opstarten på en forbryderkarriere er en krise for den unge person.
> Hvis netværket lader tingene sejle, hvilket alternativ har man så til

Tvangsfjernelse som i overførsel af møgungen til en anden
familie, tror jeg ikke på - men overførsel til en lukket
anstalt, det ville virke.

> Vi skal opdrage folk til at tage det ansvar, de får, når de
> adopterer eller føder unger, alvorligt. Det skal koste - også for
> forældrene - hvis de bevidst lader ungen udvikle sig i forkert retning.

Det er svært at bedømme, hvad der er forældrernes skyld
medmindre, de har været med til forbrydelserne. Jeg kender et
fremragende forældrepar, hvis ene søn desværre ikke vil lade
sig begrænse af forskellen på "dit og mit". Deres andre børn
har ikke problemet. Bedst kun at straffe forbryderne og ikke
begynde på noget med andres moralske ansvar. Så meget tillid
til danske dommere, domsmænd og juryer har jeg slet heller
ikke.

> Hvis de gerne vil, men ikke magter, er sagen en ganske anden. Så skal staten
> hjælpe med til at genskabe respekten for forældreparret hos den unge.

Den slags holder ikke. Det er for nemt at tage røven på de
forskellige socialarbejdere.

--
"You can fool some of the people all the time, and those are
the ones you want to concentrate on." - George W Bush

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-06-06 11:41

Henning Sørensen <hkksnews@privat.dk> wrote:

> På grund af besparelser - læs: penge ned i din og min lomme - har komunerne
> ikke de nødvendige ressourcer til at varetage deres forpligtelser,

Besparelser!? Kommuniskatten har sku da aldrig været så høj som den er
nu, og du mener det er besparelser der gør at kommunerne er uduelige!?

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 12-06-06 12:42

"Peter Bjørn Perlsø" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Besparelser!? Kommuniskatten har sku da aldrig været så høj som den er
> nu, og du mener det er besparelser der gør at kommunerne er uduelige!?

Problemerne løses ikke ved at vi ansætter flere personer nede på
kommune-kontoret. Personalet skal ud til problemet.

Her i Stenløse-Ølstykke området har en forældre gruppe f.eks. reduceret
problemet med et ødelagt Stenløse center efter hver weekend ved at patrujere
i nattelivet.

Men jeg må indrømme at jeg er pessimitisk med hensyn til at få
sagsbehandlere hos kommunen til at opfatte person-sager som andet end en
mappe i reolsystemet.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 12-06-06 13:31

> [...]
>
> Problemerne løses ikke ved at vi ansætter flere personer nede på
> kommune-kontoret. Personalet skal ud til problemet.

Fuldstændig enig!
Der skal ikke flere, men bedre personale og hertil kræves flere ressourcer.

> Her i Stenløse-Ølstykke området har en forældre gruppe f.eks. reduceret
> problemet med et ødelagt Stenløse center efter hver weekend ved at
> patrujere
> i nattelivet.

Ja - Natteravnene gør bestemt gavn.
Alternativt noget mere politi på gader og stræder.

> Men jeg må indrømme at jeg er pessimitisk med hensyn til at få
> sagsbehandlere hos kommunen til at opfatte person-sager som andet end en
> mappe i reolsystemet.

Det er lige præcis kerneproblemet!

> --
>
> Med venlig hilsen
> Carsten Overgaard

/Henning.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 12-06-06 13:36

> [...]
>
> Besparelser!? Kommuniskatten har sku da aldrig været så høj som den er
> nu, og du mener det er besparelser der gør at kommunerne er uduelige!?

Egentlig mener jeg, at samtlige komunalt ansatte, der beskæftiger sig med
mennesker (læs: det sociale område) skulle fyres, og derefter skulle området
besættes med kompetente, interesserede og uddannede mennesker, der baseret
på en ordentlig løn kan forventes at være loyale overfor deres arbejdsgiver
(dig og mig), istedet for at holde hønsegård, som tilffældet er nu i alt,
alt for mange komuner.

Essensen er, at komunerne ikke har ressourcer (læs: penge) til at gøre
tingene ordentligt eller aflønne rigtige folk i forhold til indsats - derfor
flygter alle de kompetente menmesker efter kort tid, hvorved vigtig viden,
erfaring og serviceniveau forsvinder.

/Henning.