Hvorfor rykker anchor en pixel op ved hove~
Fra : Mathias

Dato : 29-08-06 19:20

Hvis jeg flytter musen henhover linket i nedenstående side, så rykker
linket sig en pixel opad. Nogen der kan forklare mig hvorfor det sker?
For jeg kan simpelthen ikke se hvorfor :)

<head>
a {
font-style: normal;
font-size: 10px;
font-weight: bold;
}

a:hover {
font-style: italic;
font-size: 10px;
font-weight: bold;
}

</head>

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-08-06 19:45

Mathias skrev:
> [...]
> linket sig en pixel opad. Nogen der kan forklare mig hvorfor det sker?
> For jeg kan simpelthen ikke se hvorfor :)

Mystik, mystik. Det har jeg aldrig set
før. Det sker kun ved visse skrifttyper
(times,arial) og ikke ved andre (georgia).

Det der sker er at em-boksens højde tilsyneladende
er mindre for den kursive skrift end for
den ordinære skrift. Det må bare ikke ske,
men gør det altså alligevel.

Jeg kan ikke komme med en forklaring eller
et middel imod det. Andet end altså at
afstå fra denne effekt. (Som jeg i øvrigt
ikke synes er særlig læsevenlig - farveskift
eller text-decoration er nok bedre.)

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 30-08-06 02:01

Mathias wrote:
> Hvis jeg flytter musen henhover linket i nedenstående side, så rykker
> linket sig en pixel opad. Nogen der kan forklare mig hvorfor det sker?
> For jeg kan simpelthen ikke se hvorfor :)

Hos mig sker det ikke i IE, men i FF er det som du beskriver.

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-08-06 16:42

"Jens Peter Rosenkvist" wrote in message...

> Hos mig sker det ikke i IE, men i FF er det som du beskriver.

Følgende virker hod mig i IE, FF og Opera... og det validerer - måske
det, som er problemet? (Jeg følger Johnnys gode råd om at løbe)

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>

/>
<title>ilmark.dk: Forside</title>

a {
font-style: normal;
font-size: 10px;
font-weight: bold;
}

a:hover {
font-style: italic;
font-size: 10px;
font-weight: bold;
}

</head>

MVH
Rune

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-08-06 16:34

"Mathias" <nej@tak.du> wrote in message
> [...]
> linket sig en pixel opad. Nogen der kan forklare mig hvorfor det sker?
> For jeg kan simpelthen ikke se hvorfor :)

Prøv at fjerne font-weight: bold i a:hover, ligeledes font-size. I det
beskrevne dokument er det ikke nødvendigt.

Jeg har et sted på w3.org (tror jeg det var), at samme font ikke er ens
(samme højde/bredde) i forskellige udgaver. Jeg kan dog heller ikke se
andet, end at dette er logisk, når der skiftes mellem normal og italic.
Skulle de fylde lige meget, skulle det vel være f.eks. en courier font,
for at være sikker?

MVH
Rune

Fra : per christoffersen

Dato : 30-08-06 16:49

"Rune Jensen" <rune.jensen@villabynet.dk> skrev i en meddelelse

> Skulle de fylde lige meget, skulle det vel være f.eks. en courier font,
> for at være sikker?

Hvis fontene er designet ordentligt, så bør de fylde lige meget i højden
uanset om de er i normal, kursiv eller fed.
Courier er speciel fordi den (og andre monospace-fonte) derudover er lige
bred for alle karakterer.

/Per