korrektion for temperatur ved luftmængde b~
Fra : Is

Dato : 29-08-06 19:08

Hej

Jeg er ved at lave noget i et regneark til luftmængde beregning.

Ved indtastning af hastigheden beregnes luftmængden.

Men hvis jeg vil korrigere for temperatur forskel !!! hvor meget er det så.

Måleområdet vil normalt ligge mellem 20°C & 100°C

Gerne så jeg kan beregne pr. 1°C

Erik Isager

Fra : es335

Dato : 30-08-06 21:36

Is skrev:

> [...]
>
> Men hvis jeg vil korrigere for temperatur forskel !!! hvor meget er det så.
>
> Måleområdet vil normalt ligge mellem 20°C & 100°C

For konstant tryk og konstant luftsammensætning er idealgasligningen:
konstant=densitet*t
Du kan altså beregne densiteten af luften som: densitet2 =
densitet1*(t1+273)/(t2+273)
Anvend evt. densitet1=1,19 kg/m3 og t1= 20 C

Fra : Is

Dato : 31-08-06 21:43

"es335" <allettidersigen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Is skrev:

> [...]

Du kan altså beregne densiteten af luften som: densitet2 =
densitet1*(t1+273)/(t2+273)
Anvend evt. densitet1=1,19 kg/m3 og t1= 20 C
--------------

Tak for svar

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 31-08-06 22:14

> [...]
> Du kan altså beregne densiteten af luften som: densitet2 =
> densitet1*(t1+273)/(t2+273)
> Anvend evt. densitet1=1,19 kg/m3 og t1= 20 C

Dentitet på 1,19 kg/m³ ?? skal jeg bruge den hvis det er nok at vide
luftmængde i "Nm³"

Er det så ikke (20+273)/("målt temp"+273)*"måltluftmængde"

Så vil jeg få beregnet hvad luften ville fylde hvis temp var 20°C ??

Erik Isager