Skærme
Fijala 3554
Hvor store er 22" bredformat skærme?
Fra : f00ge

Dato : 29-08-06 17:23

Jeg så lige, at der kommer(er kommet?) 22" flatpanel skærme fra en del
producenter.
Disse kører med native opløsning på 1680x1050, så vidt jeg har forstået.

Dvs. at de jo ikke har samme forhold mellem højde og bredte som alt. gamle
CRT skærme har.
Så hvor stor er en 22" skærm, som kører i det ovennævnte bredformat?

Kender det jo fra TV apperater. Et 32" bredformat TV er jo ret lille, når
man sammenligner med et 'gammelt' 4:3 TV, fordi man måler størrelsen fra
hjørne til hjørne - og ikke antal kvadrat cm.

Føles en 22" TFT skærm større end en 21" CRT f.eks.?

Og hvor mange problemer er det i øvrigt med ting som spil, når skærmen ikke
har 4:3 forhold? Spil må jo blive noget fortrukket?

På forhåmd tak,

Fra : Anders Majland

Dato : 30-08-06 14:29

> [...]
> forstået.
> Føles en 22" TFT skærm større end en 21" CRT f.eks.?

De 22" på din bredformat tft kan du direkte måle som synligt areal - Der
er næsten 56cm fra hjørne til hjørnr. På en CRT måler man til
moneringshullerne langt uden for det synlige billede - så du skal op i
en 23-24" CRT for at have samme størrelse billede.

Jeg har samme opløsning på min bærbare i en 15,4" skærm - høj opløsning
er vanedannende ... før den havde jeg en 15" med 1400x1050. Så 17" med
1280x1024 synes jeg er _alt_ for lav opløsning ....

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-06 19:43

On Wed, 30 Aug 2006 15:29:00 +0200, "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> [...]

En TFT med samme mål som en CRT er ofte ca 1" større p.g.a. at man her
måler det synlige areal imodsætning til CRT.

Fra : Hans

Dato : 20-09-06 21:54

> En TFT med samme mål som en CRT er ofte ca 1" større p.g.a. at man her
> måler det synlige areal imodsætning til CRT.

Det er endnu mere, da en 32" CRT typisk er 76 cm. diagonalt og en
tilsvarende flad måler 81-82 cm.

Det er faktisk 1" hele vejen rundt.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-06 19:40

On Tue, 29 Aug 2006 18:23:04 +0200, "f00ge"
<f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote:

> [...]
>
> Og hvor mange problemer er det i øvrigt med ting som spil, når skærmen ikke
> har 4:3 forhold? Spil må jo blive noget fortrukket?

Det er temmeligt idiotisk, at man ikke forlængst har ændret angivelsen
af skærmstørrelse fra diagonalt til HxB (højde x bredde), da vi kunder
jo ikke har en chance for at gennemskue om den nye brede skærm nu også
ER større end den gamle 4:3
Et meget ufint trick er det!!!

Men hvis man trækker 20 % fra det diagonale mål på en widescreen,
rammer man tæt på det den ville være i 4:3

Altså en 37 tommer wide svarer ca til en 29 tommer 4:3 i højden.

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 20-09-06 22:03

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjørne til hjørne - og ikke antal kvadrat cm.
>
> Føles en 22" TFT skærm større end en 21" CRT f.eks.?

Ja, den burde føles lidt større.
En 22" TFT Wide 16:10 har ca. 13% større skærm areal end en 21" CRT 4:3.
Her nogle ca. tal:
20" 4:3 (20" for det er ca. det der er synlig på en 21" CRT)
Brede: 40,64 cm
Højde: 30,48 cm
Areal: 1239 cm2

22" 16:10
Brede: 47,39 cm (116,6%)
Højde: 29,61 cm (97,15%)
Areal: 1403 cm2 (113,2%)

> Og hvor mange problemer er det i øvrigt med ting som spil, når skærmen
> ikke har 4:3 forhold? Spil må jo blive noget fortrukket?

Langt de fleste nyere spil understøtter widescreen, enten helt naturlig
eller ved hjælp af meget små tweaks.
Ældre spil kan man jo vælge at spille med sorte bjælker i siderne.
Find mere info om wide screen spil på:
www.widescreengamingforum.com

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 20-09-06 22:35

f00ge wrote:
> [...]
> hjørne til hjørne - og ikke antal kvadrat cm.
>
> Føles en 22" TFT skærm større end en 21" CRT f.eks.?

Husk også at der er færre pixels på en 22" lav-højde (bred-format) end
på en 20" 4:3 (begge TFT):

22" 1680*1050 = 1.764.000
20" 1600*1200 = 1.920.000

Jesper \