To routere på samme tid?
Fra : f00ge

Dato : 29-08-06 17:15

Vi har her i huset nu 5 maskiner, der alle gerne vil på Nettet.
Problemet er, at vi kun har to 4-ports routere.

Begge er super billige D-Link routere.
Er det muligt, at linke dem sammen på en måde, sådan, at vi kan bruge alle 8
porte? Eller i det mindste kan få alle 5 pc'ere forbundet til Internettet?

På forhånd tak,

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-08-06 17:23

f00ge <f00ge***REMOVE***@gmx.net> skrev 2006-08-29:
> [...]
> porte? Eller i det mindste kan få alle 5 pc'ere forbundet til Internettet?

Nej, men køb en endnu super billigere _switch_. Aldi har en 5 ports
til 99,- i den her uge.

THomas

Fra : Hans

Dato : 29-08-06 17:32

f00ge wrote:
> [...]
> Er det muligt, at linke dem sammen på en måde, sådan, at vi kan bruge
> alle 8 porte? Eller i det mindste kan få alle 5 pc'ere forbundet til
Slå DHCP-serveren fra i den router som ikke skal bruges til internettet, og
giv den en anden ip-adresse end det område i bruger til jeres lokale
netværk, f.eks. 192.168.99.1.

Den kan nu bruges som en ganske almindelig 4-ports switch.

Hans

Fra : f00ge

Dato : 29-08-06 21:56

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote

> [...]
> netværk, f.eks. 192.168.99.1.
>
> Den kan nu bruges som en ganske almindelig 4-ports switch.

Takker!
Det vil jeg prøve.

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-06 22:10

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote in message
> [...]
> Er det muligt, at linke dem sammen på en måde, sådan, at vi kan bruge alle
> 8 porte? Eller i det mindste kan få alle 5 pc'ere forbundet til

Sagtens - du er blevet ledt på sporet af Thomas, men han glemmer lige at
sige at du skal forbinde den ene routers (2) wan-port med en lan-port i den
router (1) der har internetforbindelsen. Derfter har du tre frie porte i
router 1 og fire i router 2. Router 2 skal i øvrigt ikke fungere som router,
men som switch. Derfor skal du slå DHCP og firewall m.m. fra. Husk også at
sætte router 2's gateway og dns lig med router 1's lan-ip.

mvh
///M

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-08-06 22:14

"///M" <nomail> wrote:

> [...]
>men som switch. Derfor skal du slå DHCP og firewall m.m. fra. Husk også at
>sætte router 2's gateway og dns lig med router 1's lan-ip.

Det er langt fra alle routere der kan de-aktivere NAT-funktionen. Så i
mange tilfælde må routeren forbindes LAN <-> LAN

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-06 01:49

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message

> Det er langt fra alle routere der kan de-aktivere NAT-funktionen. Så i
> mange tilfælde må routeren forbindes LAN <-> LAN

Okay, det var jeg ikke klar over (har jeg aldrig set). Men ja selvfølgelig
kan man også bare bruge den som switch lan-lan mæssigt - min fejl :)

mvh
///M