MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XP har pludselig kodeord!
Fra : Kent

Dato : 29-08-06 12:53

Min niece har en Compaq med XP home inkl. SP2. Nu kræves der pludselig
kodeord på alle 3 konti inkl. Administrator (som burde have et blank
kodeord, som standard?). I følge pigen har hun ikke sat kodeord på
noget, men har skrevet en dansk stil på maskinen og da hun skulle logge
på næste gang krævedes der et kodeord for at logge på.

På Administrator kontoen har jeg prøvet de kodeord, som jeg bruger som
standard, når jeg roder med PCer. For det tilfælde skyld, at jeg skrev
et kodeord sidst jeg genindstallerede XP på maskinen.

Hvad er mulighederne? Udover ny genindstallation selvfølgelig.

Jeg har selvfølge prøvet forskellige søgninger på Google, men der er
mere lort end lagkage i mellem resultaterne. Så et link, som der er til
at stole på

På forhånd tak.
--

Kent

Fra : Robert Eriksen

Dato : 29-08-06 13:24

Kent wrote:
> [...]
> noget, men har skrevet en dansk stil på maskinen og da hun skulle logge
> på næste gang krævedes der et kodeord for at logge på.

Her er naturligvis forbehold for svigtende hukommelse, mangelfuld
forklaring og direkte usandheder da det er ved at være lidt tid siden
jeg rodede med det på en XP Home ;)
MEN jeg mindes noget om at XP Home kan bootes i "Fejlsikret tilstand med
MS-DOS prompt" og man derfra kan starte "compmgmt.msc" (uden
anførselstegn naturligvis) og så nulstille/ændre passwords af den vej.

Måske andre har været den vej igennem før og kan korrigere?

> [...]
> et kodeord sidst jeg genindstallerede XP på maskinen.
>
> Hvad er mulighederne? Udover ny genindstallation selvfølgelig.

Jeg fandt engang en Linux bootdisk et sted på nettet med værktøjer til
at ændre glemte passwords. Kan selvfølgelig ikke huske hvor jeg fandt
den længere, men kan sende et floppy-image af den til dig hvis
ovenstående ikke virker.
Så skal du bare pakke den ud og boote op på den.
Relativt simpelt at finde ud af hvis man har set en PC før og ikke er
rædselsslagen for tekstbaseret brugerflade. Og der naturligvis er floppy
drev i PC'en :)

Fra : Kent

Dato : 29-08-06 16:35

Robert Eriksen skrev:
> [...]
> MS-DOS prompt" og man derfra kan starte "compmgmt.msc" (uden
> anførselstegn naturligvis) og så nulstille/ændre passwords af den vej.
Jeg prøvede at gøre som i "gamle dage", hvilket vil sige før i søndags,
at logge på i fejsikret tilstand med kommandopromt, som det vist hedder,
men i dag kommer det normale logonvindue frem og så startes XP op efter
logen i et kommando-promt-vindue. Så jeg har ikke engang kunne få fat i
diverse dokumenter.
Jeg prøvede selvfølgelig også at starte i sidst kendte konfiguration,
som virkede. Hvilket er den nuværende og så er jeg lige vidt.

> [...]
> Relativt simpelt at finde ud af hvis man har set en PC før og ikke er
> rædselsslagen for tekstbaseret brugerflade. Og der naturligvis er floppy
Det er noget i den retning jeg er ude efter. Jeg kan låne et
USB-floppydrev, hvis det bliver nødvendigt. Men jeg prøver først det
link, som Nicolei har skrevet i sit svar.

Det er så lidt underligt, at der pludselig kan komme kodeord på
kontiene. Der er antivirus på maskinene og så den indbyggede XP-firewall.

Tak for svarene.
--

Kent

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-06 14:14

"Kent" <kentmagnussen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kodeord sidst jeg genindstallerede XP på maskinen.
>
> Hvad er mulighederne? Udover ny genindstallation selvfølgelig.

Skal det forstås sådan at du heller ikke kan Administrator Password'et ???
I så fald er du, så vidt jeg ved, på sk....en !!!

Kan du komme på som Administrator, kan du prøve følgende:
Start -> Kør -> control userpasswords2

Det var mit bud !

Neuhafen

Fra : Nicolai

Dato : 29-08-06 14:16

"Kent" <kentmagnussen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> På forhånd tak.

Der findes programmer som kan nulstille password i XP. Hvor i landet bor du?

> --
>
> Kent

Nicolai

Fra : jda

Dato : 29-08-06 16:01

Tue, 29 Aug 2006 13:52:53 +0200 hamrede Kent i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
>
> Jeg har selvfølge prøvet forskellige søgninger på Google, men der er
> mere lort end lagkage i mellem resultaterne. Så et link, som der er til

På petro.co.il er der muligheder for at finde råd:
http://www.petri.co.il/forgot_administrator_password.htm
Det har jeg selv brugt tidligere med succes
--
Jakob
Sv: Fordi det forstyrrer den måde mennesker normalt læser tekst

Fra : Knud S.

Dato : 29-08-06 17:25

> [...]
> tilfælde skyld, at jeg skrev et kodeord sidst jeg genindstallerede XP på maskinen.
>
> Hvad er mulighederne? Udover ny genindstallation selvfølgelig.

Jeg har lige være ude for det samme af uforklarlige årsager og kunne
resette paswords meget let med en ERD Commander boot-cd. Jeg har
en af deres opdateringer her for nylig mistænkt, da jeg kommer til at
tænke på en tidligere kollega ringede om det samme i søndags. Han
fandt dog selv en løsning.

Fra : Thomas gade

Dato : 02-09-06 18:58

Kent wrote:
> [...]
>
> Jeg har selvfølge prøvet forskellige søgninger på Google, men der er
> mere lort end lagkage i mellem resultaterne. Så et link, som der er

Her er er linket til den linux bootfloppy Robert omtaler.

http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/

Har selv brugt den flere gange. Det er simpelt og gør ikke noget ved dit
system. Altså andet end det du ber´ den om

--
Mvh Thomas