Formatering: border - hele tabellen?
Fra : Martin Ploug

Dato : 29-08-06 12:17

Hej

Hvordan er det nu man formaterer border på
hele tabellen? Jeg ved ikke, hvorfor jeg
aldrig kan huske det.

Jeg har:

cellspacing="0" cellpadding="3" width="500" border="1">

Men den sætter kun farve på den border, der er rundt
om tabellen - ikke inde i i tabellen.

Jeg har prøvet med border-collapse:collapse, men det
har måske ikke noget med det at gøre?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Dennis Munding

Dato : 29-08-06 13:39

Hej Martin!
"Martin Ploug (slet MD5Q4)" <mploug@MD5Q4mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har:

> cellspacing="0" cellpadding="3" width="500" border="1">
>
> Men den sætter kun farve på den border, der er rundt

I dit stylesheet:
td {border:1px solid #000;}

> Jeg har prøvet med border-collapse:collapse, men det
> har måske ikke noget med det at gøre?

Nej! Det er for at "trække" 2 tilstødende cellers border sammen, så bredden
(tykkelsen) bliver tilsvarende 1 celles border - eks.:

border-collapse:collapse;
| Celle 1 | Celle 2 |

border-collapse:seperate;
| Celle 1 || Celle 2 |

Som du kan se, vil borderen blive dobbelt så tyk, der hvor cellerne møder
hinanden, hvis du ikke sætter border-collapse=collapse - har dog selv har
problemer med at få det til at virke med ekstern styling...

Dennis Munding
http://pe-vagtservice.dk/, http://cantica.dk/, http://munding-webdesign.dk/,
http://munding-interieur.dk/, http://skovaa-munding.dk/,
http://mundings-memorial.dk/, http://eds-denmark.dk/

Fra : Martin Ploug

Dato : 29-08-06 16:49

> [...]
> hinanden, hvis du ikke sætter border-collapse=collapse - har dog selv har
> problemer med at få det til at virke med ekstern styling...

Hej Dennis

Ok, tak for svarene. Det ser ud til at fungere.

Nedenstående HTML ser egentligt også ud til at fungere, men er det
"ugyldigt"
i forhold til, at det ikke er css?
Altså jeg bør vel så vidt muligt bruge css.

cellpadding="2">

Med venlig hilsen
Martin

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Dennis Munding

Dato : 29-08-06 17:41

Hej Martin!
"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Dennis
>
> Ok, tak for svarene. Det ser ud til at fungere.

Det var såå lidt...

> Nedenstående HTML ser egentligt også ud til at fungere, men er det
> "ugyldigt"
> i forhold til, at det ikke er css?
> Altså jeg bør vel så vidt muligt bruge css.

Hvis du spørger om det er valid css, så er svaret delvist nej.
Nogen ting kan du ikke definere i et eksternt stylesheet - bl.a.
"cellspacing" og "cellpadding" - de *skal* stå i html'en.

> cellpadding="2">

For at ovenstående kan validere, skal det laves om til:

cellspacing="0" cellpadding="2">

Eller endnu bedre (forudsætter at din border skal være at typen "solid" - en
ugennembrudt streg):

cellpadding="2">

Eller den bedste (synes jeg) løsning:

I html'en:

I dit stylesheet:
table.min_klasse {border:1px solid #666; width:550px;}

Bemærk!
Alle enheder, som er større end 0 (nul) skal have en specificeret
enhedsangivelse - px, pt, em eller %!
Det må kun udelades, hvis enheden er lig 0 (nul) - undtaget er f.eks.
cellpadding!

Du må altså ikke skrive "width:550;" - så får du en fejl i valideringen, da
browseren jo af gode grunde ikke ved, om du mener f.eks. px eller % - det er
vist kun IE, som gætter sig til, at det er px!?

Fra : Martin Ploug

Dato : 29-08-06 17:55

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> wrote in message
> [...]
er
> vist kun IE, som gætter sig til, at det er px!?

Endnu en gang tak for uddybende svar og vejledninger.

Med venlig hilsen
Martin

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Dennis Munding

Dato : 29-08-06 20:11

Hej Martin!
"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Dennis
>
> Endnu en gang tak for uddybende svar og vejledninger.

Ingen årsag!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-08-06 22:08

Dennis Munding wrote:

> Hvis du spørger om det er valid css, så er svaret delvist nej.
> Nogen ting kan du ikke definere i et eksternt stylesheet - bl.a.
> "cellspacing" og "cellpadding" - de *skal* stå i html'en.

Det er ikke helt rigtigt.

Hvad angår html-definitionen cellspacing, har den en css-ævivalent, der
hedder border-spacing. Der er bare det lille problem, at det fatter IE ikke
en lyd af, hvorfor det anbefales at vedblive med at definere cellspacing i
html.

Hvad angår html-definitionen cellpadding, har den en css-ækvivalent, der
hedder padding. Den har IE ikke noget problem med at forstå, så her er der
ikke nogen grund til fortsat at bruge html-definitionen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 30-08-06 07:25

Hej Erik!
> [...]
> ikke
> en lyd af, hvorfor det anbefales at vedblive med at definere cellspacing i

Ok? Den æ(k)vivalent kendte jeg ikke - tak for rettelsen.
Er der snart noget, IE fatter?!

> Hvad angår html-definitionen cellpadding, har den en css-ækvivalent, der
> hedder padding. Den har IE ikke noget problem med at forstå, så her er der
> ikke nogen grund til fortsat at bruge html-definitionen.

Doh! Igen var jeg for hurtig på "aftrækkeren" - hastværk er lastværk!
Tak for korrektionen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-08-06 00:37

Dennis Munding wrote:

> Er der snart noget, IE fatter?!

Tja, IE 7 skulle vist snart blive frigivet. Den forstår efter sigende en hel
del mere. Men der går nok en rum tid inden IE 6 er blevet udfaset.

> Doh! Igen var jeg for hurtig på "aftrækkeren" - hastværk er lastværk!
> Tak for korrektionen.

Skulle måske lige tilføje, at padding i css skal sættes på td, ikke på
table.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 31-08-06 06:13

Hej Erik! (natteravn)
> Tja, IE 7 skulle vist snart blive frigivet. Den forstår efter sigende en
> hel
> del mere. Men der går nok en rum tid inden IE 6 er blevet udfaset.

Vil se det, før jeg tror det...

> Skulle måske lige tilføje, at padding i css skal sættes på td, ikke på
> table.

Egentlig ikke nødvendig at fortælle mig det - jeg glemte bare at tænke, før
jeg svarede - har selv brugt det på min familieside, men det er så sjældent,
at jeg bruger tables, at jeg helt glemmer, hvordan man håndterer dem... Må
være alderen, der er begyndt at tynge! :-/

Men tak for korrektionen - kan være det hænger lidt bedre ved denne gang...