Kan morgenmad betale sig? (Kalorier / forb~
Fra : Morten

Dato : 27-08-06 20:49

Hej

Det er jo almindeligt kendt at morgenmaden er vigtig, for at sætte
forbrændingen i gang. Jeg har dog ingen problemer med at skippe den, og tage
frokosten kl. 12:00 som første måltid. Spørgsmålet går så på:

Hvis jeg f.eks. tager en drikkeyoghurt hver morgen med - lad os sige 200
kcal. Når jeg så at forbrænde 200+ flere kalorier den dag, fordi min
forbrænding starter tidligt, eller kan det bedre betale sig at droppe
morgenmaden, og spare de 200 kcal (som jeg alligevel godt kan undværre) ?

Noget helt andet er: Hvis man nu tog en cola-light (0g fedt, 0 kcal) starter
forbrændingen så også tidligere, helt uden at man får kalorier ind?

/Morten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-08-06 07:28

"Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo almindeligt kendt at morgenmaden er vigtig, for at sætte
> forbrændingen i gang.

Det er ikke kun for at sætte forbrændingen i gang, at morgenmaden er vigtig.
Morgenmaden starter hele dit system - din krop, dit hormon- og nervesystem.
Din hjerne!

Børn lærer bedre, når de har fået morgenmad.
http://www.hvadmorgenmad.dk/Morgenmad_hvorfor.23.0.html
http://www.hvadmorgenmad.dk/uploads/media/Skolemadprojekt_fra__rhus.pdf

Man fungerer bedre i morgentrafikken - og i det hele taget.

Hensigten med morgenmaden er ikke at få kroppen til at forbrænde kalorier -
for det gør kroppen, når den får mad og uanset hvornår.

Hensigten er at få din krops funktioner i gang i det hele taget.

> [...]
> forbrænding starter tidligt, eller kan det bedre betale sig at droppe
> morgenmaden, og spare de 200 kcal (som jeg alligevel godt kan undværre) ?

Så nej... det kan IKKE betale sig at droppe morgenmaden.

> Noget helt andet er: Hvis man nu tog en cola-light (0g fedt, 0 kcal)
> starter forbrændingen så også tidligere, helt uden at man får kalorier
> ind?

Mærk efter... kan en cola light kickstarte din motor? *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Morten

Dato : 28-08-06 08:44

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:44f28cfa$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
nervesystem.
> Børn lærer bedre, når de har fået morgenmad.
> Så nej... det kan IKKE betale sig at droppe morgenmaden.

Jo jo, men nu var det ment i forhold til at tabe sig (som gruppen handler
om)

> Mærk efter... kan en cola light kickstarte din motor? *S*

Jeg ved det faktisk ikke, for jeg er alligevel altid smadret om morgenen -
men kan næsten fornemme på den måde du skriver det, at svaret er nej ....

Fra : Frandsen

Dato : 28-08-06 15:36

> [...]
starter
> forbrændingen så også tidligere, helt uden at man får kalorier ind?

Cola light indeholder 400 cal pr. 100 ml.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-08-06 16:17

> starter
>
> Cola light indeholder 400 cal pr. 100 ml.

Hvilket så giver hele 4 kcal pr liter. Det batter jo ikke meget som kikstart
om morgenen.

Mvh Maria

Fra : Frandsen

Dato : 04-09-06 14:04

> Hvilket så giver hele 4 kcal pr liter. Det batter jo ikke meget som
kikstart
> om morgenen.

Det forholder jeg mig slet ikke til. Det var påstanden om 0 kcal i en cola
light.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-09-06 18:33

> kikstart
>
> Det forholder jeg mig slet ikke til. Det var påstanden om 0 kcal i en cola
> light.

Hvilket jo er korrekt - 400 kal = 0,4 kcal. Det giver nul, når der rundes
af.

Mvh Maria

Fra : Frandsen

Dato : 05-09-06 09:59

> Hvilket jo er korrekt - 400 kal = 0,4 kcal. Det giver nul, når der rundes
> af.

Jo men , hvem snakker om afrunding?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-09-06 20:40

> Jo men , hvem snakker om afrunding?

Det er jo afrundet, ikke?

Mvh Maria

Fra : Frandsen

Dato : 06-09-06 08:15

> Det er jo afrundet, ikke?

Hvor ved du det fra? Det kunne jo være, at vedkommende rent faktisk tror, at
der ikke er nogen kalorier i. Jeg troede i hvert fald ikke, at vedkommende
havde afrundet.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 28-08-06 16:27

Frandsen wrote:
> "Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> starter
>
> Cola light indeholder 400 cal pr. 100 ml.

Det var dælme ikke meget. Troede faktisk at det var 1000cal per 100ml,
men jeg har sikkert set en flaske hvor der bare stod >1kcal. Eller også
har jeg bare taget fejl :)

Stefan.

Fra : Morten

Dato : 29-08-06 09:07

"Stefan Bruhn" <stefan@bruhn.tk> skrev i en meddelelse

> Det var dælme ikke meget. Troede faktisk at det var 1000cal per 100ml,
> men jeg har sikkert set en flaske hvor der bare stod >1kcal. Eller også
> har jeg bare taget fejl :)

Der er også flasker hvor der bare stå "0 kcal" - f.eks. Harboes cola fra
Netto....

Fra : Mejer

Dato : 31-08-06 09:02

cola er noget bras at indtage, især emd kunstige sødestoffer!
Jeg undrer mig over om voksne mennesker virkelig har brug for
mælkeprodukter?

Fra : Frandsen

Dato : 04-09-06 14:12

"Morten" <post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Der er også flasker hvor der bare stå "0 kcal" - f.eks. Harboes cola fra
> Netto....

Hmm... gad vide om det er rigtig/lovligt/misvisende. Jeg mener, at Coca Cola
forsøgte med noget tilsvarende engang. Noget med, at man i daglig tale sagde
kalorier i stedet for kilo-kalorier.

Fra : Frandsen

Dato : 04-09-06 14:07

> [...]
> Det var dælme ikke meget. Troede faktisk at det var 1000cal per 100ml,
> men jeg har sikkert set en flaske hvor der bare stod >1kcal. Eller også

Mine tal var fra en Coca Cola. Jeg mener, at Pepsi Max indeholder lidt mere,
men det er stadigvæk småting i det daglige indtag af kalorier.

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-06 17:26

Frandsen wrote:
> "Stefan Bruhn" <stefan@bruhn.tk> skrev i en meddelelse
>
> Mine tal var fra en Coca Cola. Jeg mener, at Pepsi Max indeholder lidt mere,
> men det er stadigvæk småting i det daglige indtag af kalorier.

jeg har nogle pepsi max dåser stående og der står 0 over hele linien.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Frandsen

Dato : 06-09-06 08:28

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har nogle pepsi max dåser stående og der står 0 over hele linien.

Jeg fandt også lige en dåse frem. Jeg ved ikke, hvor du har dine dåser fra,
men jeg har købt mine i Metro, og der er en fuld vare dekleration på.
"Næringsindhold i 100 ml: energi 2 kJ, protein 0-1g" osv osv. Det betyder,
at dåsen (33cl) indeholder 6,6 kJ. En Coca-Cola Light indeholder 1,5 kJ pr.
100 ml, så en dåse indeholder 4,95 kJ. Det er dog stadigvæk småting i dagens
kalorieregnskab

Fra : lisbeth_jacobsen@hot~

Dato : 28-08-06 17:06

Morten skrev:

> Jo jo, men nu var det ment i forhold til at tabe sig (som gruppen handler
> om)

Hvis det at tabe sig for dig handler snævert om at forbruge kalorier,
så bør du hellere forkusere på hvordan du kan øge kroppens
kalorieforbrug ved at bevæge dig og ved at øge din muskelmasse. For
det batter i den forbindelse langt mere end den forbrænding, som
indtagelse af mad sætter gang i.

Men at tabe sig handler meget lidt om så små detaljer som forskellen
i madvarers effekt på forbrændingen. Det er næppe værd at spekulere
over - lige så lidt som det næppe batter meget at spekulere over
krydderiers evne til at øge forbrændingen

> Jeg ved det faktisk ikke, for jeg er alligevel altid smadret om morgenen -

Spis noget sundt i givet fald.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Jespersen

Dato : 24-09-06 13:57

On Sun, 27 Aug 2006 21:49:24 +0200, Morten wrote:

> [...]
>forbrændingen i gang. Jeg har dog ingen problemer med at skippe den, og tage
>frokosten kl. 12:00 som første måltid. Spørgsmålet går så på:

Det umiddelbare problem med denne tilgang er at du får en ustabil
sukkerbalance den formiddag.
De fleste vil ikke fungere optimelt ved dette nummer, mange vil endda
blive direkte dårlige ikke bare i løbet af formiddagen men også lige efter
frokosten er indtaget.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Old programmers never die. They just branch to a new address.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-09-06 13:09

"Peter Jespersen" <flywheel@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det umiddelbare problem med denne tilgang er at du får en ustabil
> sukkerbalance den formiddag.

Den er vel stabil nok.... men sandsynligvis lav!

> De fleste vil ikke fungere optimelt ved dette nummer,

Jeg fungerer ganske stabilt på den måde. Men det hænger nok sammen med, at
jeg ofte arbejder til sent om aftenen og derfor har brug for energi (og
derfor spiser) på de tidspunkter, hvor andre gearer ned for både indtagelse
og aktivitet.

> blive direkte dårlige ikke bare i løbet af formiddagen men også lige efter
> frokosten er indtaget.

Det har jeg nu aldrig erfaret. Mærker man ubehag på grund af sult er det i
øvrigt også nemt nok - og hurtigt klaret - at gøre noget ved det.

Men der er næppe noget hentet ved at springe morgenmaden over!

Når og hvis jeg skipper morgenmaden, sker det ene og alene på grund af
manglende sult og manglende lyst til mad. Har jeg spist sent om aftenen er
jeg sjældent sulten, før timer efter jeg er vågnet.

Mvh. Lisbeth