Kattebakker lugter
Fra : Tomas Skott

Dato : 27-08-06 15:21

Hejsa

Vi er de heldige ejere af 2 dejlige katte. (Han- og hunkat).
Vi er dog ved at være godt trætte af, at deres bakker temmelig hurtigt
kommer til at lugte. (ofte allerede efter 3 dage). Desuden må vi hver
dag feje gulvet i bryggerset for kattegrus, som de slæber rundt
overalt.

Vi har prøvet mange forskellige typer af kattegrus, men har aldrig
helt været tilfreds med nogle af dem. Samtidigt er mange varianter
også rimelig pebrede, når man så tit er nødsaget til at skifte gruset
i bakkerne. De har hver deres.

Er der nogen, der har et godt fif til en god løsning?

Mariann & Tomas

Fra : Tina

Dato : 27-08-06 16:15

"Tomas Skott" <skott@fjernmig.festudvalget.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i bakkerne. De har hver deres.
>
> Er der nogen, der har et godt fif til en god løsning?

Hvis kattene er fertile, så få dem neutraliseret. Det begrænser
lugtproblemet og reducerer det til næsten ingenting. ;)

Grus på gulvet kan ikke undgås, uanset typen af grus. Gruset har en
fantastisk evne til at finde vej op mellem kattens trædepuder og blive bragt
uden for bakken.

Hvis I bruger klumpegrus, så sørg for at fjerne klumper og klatter min. 2
gange dagligt, så bakken stort set er helt ren hele tiden.

Tina
/der bor i en lille lejlighed med en kastreret hankat, der benytter Faktas
billige klumpegrus. Klumper bliver fjernet 2x dagligt, og klatter når de er
lagt/senest når jeg kommer hjem. Der er ingen der kan lugte her er kat, selv
når de stå med næsen lige over kattebakken hvor gruset skal skiftes.

Fra : Tomas Skott

Dato : 27-08-06 17:58

> [...]
>kastreret hankat, der benytter Faktas
>billige klumpegrus. Klumper bliver
>fjernet 2x dagligt, og klatter når de er

Hej Tina

Tak for dit svar Vi burde nok lige have skrevet, at begge vores
katte er neutraliserede. Det var en forglemmelse

Med venlig hilsen
Mariann og Tomas

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-08-06 16:16

> [...]
> i bakkerne. De har hver deres.
>
> Er der nogen, der har et godt fif til en god løsning?

Jeg kan da fortælle hvad vi gør Vi har to kattebakker til tre katte. Vi
bruger et grus der hedder Extreme Classic, og selv om det umiddelbart virker
dyrt er det det ikke. Man skal nemlig kun fylde efter med nyt grus. Aldrig
skifte det helt.
Vi tømmer morgen og aften. Og vasker bakkerne helt af et par gange i året.
Og her lugter det ikke med mindre de har lige har lavet en ordentlig hørmer

Mit råd er jo nok at bruge penge på et fint grus der klumper godt. Tømme to
gange om dagen og lægge en rest tæppe foran bakkerne, der så tager det
værste grus.

Mvh Kari

Fra : Siri

Dato : 27-08-06 16:37

Jeg må jo istemme med de andre:
Jeg bruger Faktas kattegrus til knap 25kr (Sille), fordi det er det,
katten har været vant til fra 'barnsben'. Jeg drømmer om at skifte til
den slags, hvor det aldrig skal skiftes helt (som Kari har skrevet om) -
meget nemmere!
Jeg fjerner Gias 'kager' - det er klumpende kattegrus - ialtfald om
morgenen, og måske også i løbet af dagen, de ryger lige over i en lille
sort affaldspose, knude på, og så vender jeg den løse del over, og
binder knude på igen. Vores vicevært insisterer nemlig på 2 lag plastic
omkring katte-affald.
Selvom man jo ikke må putte kattegrus i toilettet, så hænger der altså
en anelse ved katte-'pøllerne'. Og de lugter - så dem fisker jeg op med
den der specielle kattebakke-'hulske', så snart jeg opdager dem, og så
ryger de i toilettet. Og ja, der hænger et par korn grus ved, men det er
så lidt, at det næppe betyder noget.
Så har jeg købt nogle foringsposer i en dyrehandel, dem forer jeg den
tomme bakke med, og lægger en avis nederst, og så godt en halv pose
kattegrus i.
Det er lige ved, at det er gruset, der lugter værst!
En ting til:
Foderet gør meget! Der er en ret ny tråd her om foder, nok stadig på
side 1, hvor en gut jubler over, at det faktisk ikke lugter, nu, hvor
han har skiftet fra Nettos det billigste foder til noget drøjt
kvali-noget, der også gør en hel masse godt for kattens pels og humør,
sågar!
Og det er vel logisk nok - vi andre er også gladere, når vi får
ordentligt foder og har problemfri fordøjelse.
Så det er vist noget med at være 'hurtig ved havelågen' med bakke-skeen
og måske skifte foder....
Held og lykke med det

PS Det her problem har jeg ingen kommentar til:
.> > Desuden må vi hver
Jeg synes ikke, at det er i størrelsesordenen 'problem' hos mig

I erfarne derude - hvor tit bør man egentlig skifte hele bakken?
Hver uge? Hveranden? Hver måned???
Tak for alle tips
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tomas Skott

Dato : 27-08-06 18:16

Siri <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev:

> [...]
>Og det er vel logisk nok - vi andre
>er også gladere, når vi får
>ordentligt foder og har problemfri fordøjelse.

Hej Siri

Også tak for dit bidrag Utroligt så søde og hjælpsomme folk
generelt er i den her gruppe. Tror vi skal til at komme
her lidt oftere Vi vil kigge lidt nærmere på den tråd om kattemad,
du nævner - du har sikkert helt ret i, at
kattemadens kvalitet betyder meget. Og så vil vi give Extreme Classic
som Kari omtaler en chance Tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Mariann og Tomas

Fra : Tina

Dato : 27-08-06 18:43

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> I erfarne derude - hvor tit bør man egentlig skifte hele bakken?
> Hver uge? Hveranden? Hver måned???

Jeg tror ikke, man kan fastsætte regler om det, for det er meget
individuelt, og kommer både an på katten, dens mennesker og typen af grus.

Andy får skiftet alt sit grus en gang om ugen. Det forlanger han Spøg
til side. Efter en uge synes jeg ikke, Faktas klumpegrus hænger så godt
sammen mere når han har tisset i det. Tidligere brugte jeg SuperBests
billige klumpegrus, men efter det kom i ny emballage, synes jeg, at
kvaliteten er dalet. De siger, at det er det samme grus, men det "gamle"
grus holdt i 14 dage før det ikke længere kunne klumpe. Det "nye", i de små
firkantede poser, holder ikke engang en uge, før klumperne falder fra
hinanden.

Tina

Fra : Tomas Skott

Dato : 27-08-06 18:06

> [...]
>Vi har to kattebakker til tre katte. Vi
>bruger et grus der hedder Extreme
>Classic, og selv om det umiddelbart virker

Hej Kari

Det lyder bare super godt! Det vil vi prøve at bestille med det samme.
Og vi har faktisk også nogle tæpperester liggende,
som vi vil prøve at lægge foran bakkerne. Tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Mariann og Tomas

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-08-06 18:11

"Tomas Skott (slet 7JDXI)" <skott@7JDXIfjernmig.festudvalget.dk> skrev i en
meddelelse news:11566986020.750172110411167@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> Og vi har faktisk også nogle tæpperester liggende,
> som vi vil prøve at lægge foran bakkerne. Tak for hjælpen!

Jamen det var da virkelig så lidt

Håber det hjælper jer. Tæppet vil nok ikke tage det hele, men her har det da
gjort at gruset ikke spreder sig i hele huset.

Mvh kari

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-08-06 21:17

Kari Eiffert wrote:

> [...]
> umiddelbart virker dyrt er det det ikke. Man skal nemlig kun fylde
> efter med nyt grus. Aldrig skifte det helt.

Hej Kari.

Hvor meget koster Extreme Classic, og hvor kan man købe det. Det lyder
til at være noget rigtig godt grus, og vel ikke dyrere end at det kan
betale sig at bruge. Virker som om det er meget drøjt i brug.

Med venlig hilsen
Tove :)

P.S. Håber, at Alf har opført sig ordentligt siden hans jubelnummer.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 28-08-06 04:09

> [...]
>
> Med venlig hilsen
> Tove :)
>
> P.S. Håber, at Alf har opført sig ordentligt siden hans jubelnummer.

Vi bestiller det over nettet sammen med kattemaden her: www.zooplus.de Det
kræver så at man har dankort. Her koster det ca 100 kr for 15 kg. I danmark
koster det op til 159 kr for 16 kg (ingen tastefejl, der er et kg forskel?)
Vi begyndte med at bruge det fordi vores opdrætter varmt anbefalede det. Og
det er det eneste vores eneste hunkat er tilfreds med

Det er lidt dyrt at starte på, da der jo tit kan være en hel sæk i bakken.
Men sådan er det jo med alt.

Alf har heldigvis haft styr på maven siden *tørrer sveden af panden*

Mvh Kari

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-08-06 08:14

> [...]
> bakken. Men sådan er det jo med alt.
>
> Alf har heldigvis haft styr på maven siden *tørrer sveden af panden*

Mange tak for dit svar. Jeg har et dankort så det er ikke noget
problem. Jeg prøver at checke Zooplus' hjemmeside.

Glæder mig at Alf har det godt. Det er nok kun en engangsforestilling.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Kari Eiffert

Dato : 28-08-06 19:04

> [...]
> problem. Jeg prøver at checke Zooplus' hjemmeside.
>
> Glæder mig at Alf har det godt. Det er nok kun en engangsforestilling.

Ser lige at jeg bilder dig noget ind *pinligt pinligt* Man kan kun betale
med visa. Ved ikke om som dansker kan få en regning eller betale ved en
bankoverførsel. Men ellers kan man jo også få gruset mange steder herhjemme.

mvh Kari

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-08-06 20:07

Kari Eiffert wrote:
> [...]
> betale med visa. Ved ikke om som dansker kan få en regning eller
> betale ved en bankoverførsel. Men ellers kan man jo også få gruset

Det er da ikke pinligt Kari, man har lov til at huske forkert. (Det
sker da også for mig)

Jeg tror ikke at jeg har lyst til hverken visakort eller
bankoverførsel, så køb i Tyskland er nok udelukket. Prøver at se om
jeg kan få det her hjemme eet eller andet sted.

Tusind tak for din ulejlighed. :)

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Kari Eiffert

Dato : 29-08-06 04:03

> [...]
> bankoverførsel, så køb i Tyskland er nok udelukket. Prøver at se om
> jeg kan få det her hjemme eet eller andet sted.

Det er da ingen ulejlighed
Hvis du søger på google kommer der i hvert fald masser af internetsider fra
danmark frem, der sælger det grus.
Held og lykke med jagten.

Mvh Kari

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-08-06 11:30

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-08-06 11:31

Kari Eiffert wrote:

> Det er da ingen ulejlighed
> Hvis du søger på google kommer der i hvert fald masser af
> internetsider fra danmark frem, der sælger det grus.
> Held og lykke med jagten.

Mange tak skal du ha', der er jo så mange andre spørgsmål vi kan
stille her i gruppen - heldigvis :)

Undskyld dobbeltpostningen, musen "smuttede".

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Kate

Dato : 03-09-06 07:51

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in

> Mange tak for dit svar. Jeg har et dankort så det er ikke noget
> problem. Jeg prøver at checke Zooplus' hjemmeside.

Hvis du vil kan du komme ned til mig og købe en pose for at se om det
er noget. Jeg bestiller generelt 10 poser ad gangen så lige for tiden
har jeg en del.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-09-06 11:28

Kate wrote:
> [...]
>
> Hvis du vil kan du komme ned til mig og købe en pose for at se om
> det er noget. Jeg bestiller generelt 10 poser ad gangen så lige for

Tusind tak for dit tilbud Kate.

Jeg prøver i disse dage Hannes råd med træpiller blandet med grus. Jeg
har en datter der har pillefyr, og har der fået en sæk forærende. Det
ser ud til, at det er endda særdeles brugbart. Kattene har ikke noget
imod det, så jeg ser lige om det evt. er noget jeg vil fortsætte med.
Jeg har en bakke i et lille "hundehus" i kattegården, som Mivser
benytter mest, og en stor bakke indendørs som er Mini's foretrukne.

Jeg har ikke helt kunnet måle virkningen endnu, da de også besørger på
marken.

Det ser ud til at træpillerne opsuger meget af væden, og bliver til
savsmuld der ikke lugter spor. Alene det er jo et stort plus.

Mange venlige hilsener

Tove :)

Fra : Kate

Dato : 03-09-06 17:36

> Tusind tak for dit tilbud Kate.

Velbekomme

> Jeg prøver i disse dage Hannes råd med træpiller blandet med grus.

Hvis du finder ud af at du gerne vil afprøve Extreme Classic på et
senere tidspunkt skal du være velkommen.

Spændt på at høre om dine erfaringer med træpiller.

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-09-06 17:51

Kate wrote:
> [...]
> senere tidspunkt skal du være velkommen.
>
> Spændt på at høre om dine erfaringer med træpiller.

Ok, jeg vender tilbage med eventuelle erfaringer, og endnu en gang tak
for tilbud.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-08-06 18:20

Kari Eiffert wrote:

> [...]
> det fordi vores opdrætter varmt anbefalede det. Og det er det
> eneste vores eneste hunkat er tilfreds med

Hej Kari (igen) :)

Har været inde på Zooplus' hjemmeside. Det ser faktisk ret tiltalende
ud. Nu er sagen jo den, at jeg har bestemt mig for Olivers foder, så
jeg skal ikke have foder i Tyskland.

Jeg kan se at prisen for 15 kg. grus er ca. 13 euro, så det passer
godt med ca. 100,- kr. (et par kroner over måske).
Så er spørgsmålet: De skriver, at køb over 29 euro er portofrit.
D.v.s. hvis jeg så købte 3 sække = ca. 300 danske kroner = ca. 39
euro, så bliver det sendt portofrit ? Der er ligesom noget der ikke
helt stemmer, da fragt idag jo er forholdsvis dyr. Kan du bekræfte at
det er rigtigt ? Jeg fik da rimeligt gode regnekarakterer i
skolen, selvom det er mange år siden :)

Og så skriver de yderligere " Duftet angenehm nach babypuder", det
lyder jo godt.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Kari Eiffert

Dato : 28-08-06 20:00

> [...]
> skolen, selvom det er mange år siden :)
>
> Og så skriver de yderligere " Duftet angenehm nach babypuder", det

Det koster 6,90 euro at få det sendt til DK. Desværre. Det er ca 51,50 kr.
Men så kan du også bestille alt det du vil. Så stakkels vores post Der
er 30 kg kattegrus, 10 kg kattemad, 10 kg spåner, 2½ kg marsvinefoder, ½ kg
hø og lidt godter på vej til os. Så synes jeg sørme det er billigt i porto.
Vi fik engang to store klatretårne tilsendt. Det kostede også kun de 50 kr.

Mener du skal bestille et lige antal poser extreme classic inde på den side.
Altså 2 eller 4.

Kan i øvrigt henvise til den her fantastiske side: www.valutakurser.dk den
bliver opdateret hele tiden.
Læste du mit undskyldelses indlæg? Man kan nemlig ikke betale med dankort.
Kun visa. Kunne ikke lige læse mig frem til om kan betale ved bankoverførsel
eller regning, når man kommer fra DK. Men det kan deres kundesevice helt
sikkert svare på. De plejer at være hurtige.

Mvh Kari

Fra : Lotte

Dato : 29-08-06 05:41

Nu maa jeg saa lige anbefale Olivers - det virker paa samme maade som
extreem - dufter/lugter maaske knap saa meget af pudder, men klumper
altsaa supergodt. Hvis du koeber (tror det er) 10 poser faar du glaede
af deres storkunderabat og faar saaledes 10 kg for 50,-kr og det er
ogsaa leveret paa adressen

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-08-06 11:40

Lotte wrote:
> [...]
> faar du glaede af deres storkunderabat og faar saaledes 10 kg for
> 50,-kr og det er ogsaa leveret paa adressen

Det var dejligt at hore, mange tak Lotte.

Der star ikke noget specielt om duft i deres brochure, men jeg kan
altsa godt lide at der er bare lidt duft ved kattegrus.

Det var argerligt, men jeg har lige bestilt 15 kg. foder til levering
i morgen, ellers kunne jeg have bestilt grus ogsa. Anyway, de leverer
jo gratis sa nu ma jeg se. Jeg deler foder med min datter, hun har 1
kat og jeg har 2, pa den made er der hele tiden helt frisk foder. Vi
kan sa eventuelt dele grus ogsa - god idé. :)

Med venlig hilsen

Tove :)

P.S. Er sa glad for at jeg droppede Iams, tak til dem der gjorde mig
opmarksom pa deres metoder - det er rigtig grimt. Haber de forbedrer
sig henad vejen. Dyreforsog er utilgiveligt.

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-08-06 12:11

Tove Krieger wrote:

> Det var dejligt at hore, mange tak Lotte.

LOL Ak ja, mit o smuttede fra mig, og nu skal du bare se. Det er
lige vand pa visse vittige hoveders molle. Haber jeg nar at fa taget
brodden af "vittigheden"

Med venlig hilsen

Tove

P.S. Det er vist bade a og o der er blevet "syge" pa mit tastatur.

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-08-06 12:20

Tove Krieger wrote:

> [...]
>
> Med venlig hilsen
>
> Tove
>
> P.S. Det er vist bade a og o der er blevet "syge" pa mit tastatur.

Ja Ja
Grin bare, jeg er selv ved at falde om af grin, for nu er det da helt
ude i "hampen". Vender frygteligt tilbage naar tastaturet er blevet
feberfrit.

VH Tove

Fra : Leyna

Dato : 29-08-06 12:48

On Tue, 29 Aug 2006 13:11:00 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> LOL Ak ja, mit o smuttede fra mig, og nu skal du bare se. Det er
>lige vand pa visse vittige hoveders molle. Haber jeg nar at fa taget
>brodden af "vittigheden"

Jeg siger ikke noet som helst. Tænker bare lidt højt!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-08-06 13:13

Leyna wrote:

> Jeg siger ikke noet som helst. Tænker bare lidt højt!

Vi har da også kun det sjov vi selv laver Har lige forespurgt i
dk.edb.hardware, hvad der kan være galt. Ellers maa jeg nok ofre et
nyt tastatur. Det er jo heller ingen herregaard.

Har vi det ikke herligt ?

Mvh Tove :)

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 29-08-06 08:41

> [...]
> Nu er sagen jo den, at jeg har bestemt mig for Olivers foder, så jeg skal

Med venlig hilsen

> Tove :)

hej Tove
Olivers har også et super kattesand til 298 kr. for 3 sække a 10 kg - og én
her fra listen har oplyst, at hvis man bestiller 10 sække, kan man få det
til ca. 50 kr./sæk - men om det kræver, at man er opdrætter, skal jeg lige
have spurgt dem om, næste gang jeg skal bestille varer.
Det er nogle utroligt rare mannesker, der tager sig af at besvare
telefonspørgsmål og -bestillinger, og varerne bliver bragt til døren uden
beregning.

NB: jeg har ingen aktier i foretagendet, men efter at have skiftet til
Olivers kattesand efter i ca. 30 år at have brugt ikke-klumpende kattegrus
fra Netto, kan jeg slet ikke lade være med at anbefale det varmt.
Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-08-06 11:47

Anelise Schou Nielsen wrote:
> [...]

> af at besvare
> telefonspørgsmål og -bestillinger, og varerne bliver bragt til

Også tak til dig for oplysningen. Jeg tror næsten ikke, at man skal
være opdrætter. De gør vist ingen forskel på alm. kattejere og
opdrættere. Det er fuldstændig rigtigt, at det er så søde og rare
mennesker de har ansat. Man kan spørge om alt, og får et både
kompetent og venligt svar. I det hele taget er det en usædvanligt
tiltalende distributionsform.

> [...]
> til Olivers kattesand efter i ca. 30 år at have brugt
> ikke-klumpende kattegrus fra Netto, kan jeg slet ikke lade være med

Jeg tror på dig, og glæder mig til at prøve det.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Sabina H.

Dato : 27-08-06 18:36

Tomas Skott wrote:
> [...]
> i bakkerne. De har hver deres.
>
> Er der nogen, der har et godt fif til en god løsning?

der er flere ting at gøre....

1. skift til et grus der klumper godt, vi bruger noget fra dyrhandlen der
koster omkring 115 kr, kan ikke huske navnet, og til tre katte bruger vi ca
en 20 kgs sæk på 1½ måned, hvilket jeg ikke finder dyrt.... det er sådan
groft udregnet ca 25 kr pr kat, pr måned.....

2. tjek gruset ofte, gerne 1-2 dage dagligt... fjern tisklumper og afføring,
put det i en affaldspose og bind en knude på....
skift KUN alt gruset når du føler nu lugter det trods daglig rengøring....
det kan nemlig ske at gruset omkring opsuger lugten fra tis-klumperne.... du
kan efter hver "tømning" lige spraye bakken med noget antilugt, feks har
shangrila en rigtig god lugtfjerner som er meget drøj i brug og blandes i
vand.... den bruger vi ;)

3, andre har nævnt neutralisering og det kan jeg se allerede er gjort

4. skift foder, til en lødig type.... jo lødigere foderet er, jo mindre
afføring kommer der ud i den anden ende, og man kan endda få nogle typer med
"odur control" der mindsker lugten fra afføringen drastisk.....
igen, pris og kvalitet følges ad, men hvis man kigger nærmere på det, ligger
dagsprisen rimelig tæt alligevel....
tjek feks her:
http://www.forbrug.dk/test/testbasen/dbc/fremvisning/?user_dbcforbrugerindeks_pi3%5Binput_field%5D=830
og her:
http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3670&paid=5&scid=3666&1156699503

5. ang grus på gulvet.... der er flere muligheder... en, som er nævnt, et
tæppe, eller feks en græsmåtte (som til fordøren), eller en gummimåtte med
huller i, det vil opfange det værste grus.... man kan faktisk få små måtter
direkte til at lægge foran kattebakken i dyrehandlen*G* min erfaring er dog
at hvius kattene grisser meget, er de generelt for små.....
er bakken åben, kan det hjælpe med en lukket bakke..... bryder de sig ikke
om en lukket bakke, kan det hjælpe med at sætte bakken inden i en kasse med
højere sider, sådan at gruset ikke flyver dem om ørerne og ud på guvlet, men
bliver fanget i "yderkassen".....
en anden ting... jo grovere grus, jo mindre slæber de med.... de grove
grustyper er ikke så slemme til at sætte sig i poterne som de helt fine
er......

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 27-08-06 19:58

Ja, det er en venlig og hjælpsom gruppe. Her er rart at være

Angående tæpperester, så vil jeg i stedet anbefale de små kludetæpper
fra bl.a. Jysk. De er nemme at ryste og kan i modsætning til rigtigt
tæppe vaskes igen og igen. (Og så koster de kun ca. 10 kr., og det gør
det bestemt ikke ringere).

Hvis I vil skifte over til overdækkede bakker, så tag dem så store som
muligt, og UDEN låge foran. På mange af modellerne er der lugt-filter
øverst. Ellers sæt en lille skål eddike i nærheden, det neutraliserer
lugt.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-08-06 21:10

Sabina H. wrote:
> [...]
> bakken med noget antilugt, feks har shangrila en rigtig god
> lugtfjerner som er meget drøj i brug og blandes i vand.... den

Jeg har lige et spørgsmål ang. Shangri La. En bekendt af mig som boede
næsten ved siden af mig forhandlede Shangri La's produkter (ret lækre
synes jeg), men så flyttede hun til Hørve og så mistede jeg
forbindelsen til hende. Produkterne kan jo kun købes hos
distributørerne.

Angående lugtfjerneren vil jeg så lige spørge, om det er 1 ltr. til
148,- kr. som man kan blande med vand, for den jeg købte for længe
siden var en spray, som vist nok kun kostede ca. 68,- kr. og som ikke
ikke skulle fortyndes, men duftede aldeles dejligt og var helt
utroligt effektiv.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Sabina H.

Dato : 27-08-06 21:34

Tove Krieger wrote:

> [...]
> synes jeg), men så flyttede hun til Hørve og så mistede jeg
> forbindelsen til hende. Produkterne kan jo kun købes hos

prøv at tjekke her: http://shop.shangri-la.dk/
der kan du bestille alle produkterne fra ;) også deres lugtfjerner....

> [...]
> siden var en spray, som vist nok kun kostede ca. 68,- kr. og som ikke
> ikke skulle fortyndes, men duftede aldeles dejligt og var helt

der er to lugtfjerner sprays, enten den med fresia eller den der hedder
baktereologisk lugtfjerner.... den sidste er den samme som de har i
litermål, og det er den jeg bruger... jeg bruger den BÅDE på spray (blander
selv i en 250 ml flaske fra en spraybalsam jeg havde engang*G*) til
kattebakken og generelt i lejligheden hvis der er blevet røget eller pruttet
for meget*G* og så stiller jeg i perioder små skåle øverst på hylderne med
en blanding i, der mens det fordamper også neutraliserer lugt i rummet ;)
blandt andet har jeg en stående ved vores ilderbur som virker ganske
fortrineligt ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-08-06 21:47

Sabina H. wrote:

> [...]
> det fordamper også neutraliserer lugt i rummet ;) blandt andet har
> jeg en stående ved vores ilderbur som virker ganske fortrineligt ;)

Mange tak for svaret Sabina. Jeg tror jeg prøver at ringe til Hørve i
morgen og spørger hende om hun stadig er distributør, så sparer jeg da
forsendelsen og det tager kun ca. et kvarter at køre derover.
Der er da ikke noget at sige til, at jeg synes duften på sprayen er
himmelsk, for Fresia er min yndlingsblomst.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Hanne Engermann

Dato : 27-08-06 20:11

Glemte at skrive:
Hvis det nu skulle lykkes for jer at få katten til KUN at besørge
udenfor, får I et problem, hvis den på en tidspunkt skulle blive syg og
i en periode kun må være indendørs. Det samme, hvis I af en eller anden
grund skal kunne fortælle en dyrlæge, hvad (og hvad ikke) den serverer i
bakken.

Altså: både ude og inde er at foretrække.

PS: Flere af mine katte kommer styrtende ind fra haven for at bruge
deres bakker, og så uoverkommeligt er det da heller ikke at tømme dem.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Di B

Dato : 27-08-06 20:46

> [...]
> i bakkerne. De har hver deres.
>
> Er der nogen, der har et godt fif til en god løsning?

Hejsa

Jeg bruger også Ekstreme Classic og den kan anbefales, en anden er
VitaKraft Compact men den er kun næstbedst efter min mening. Foran
kattebakken har jeg en lille poteformet katte måtte købt hos
dyrehandleren, dog kan den, som nævnt andet steds i tråden, til tider
blive en tand for lille, specielt når man har en kat der skraber udenfor
bakken, i stedet for inde i bakken

Med venlig hilsen
Di B
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Heidi

Dato : 27-08-06 21:24

Prøv Brugsens Catty, grøn kattestrøelse. Det er ikke grus men træpiller, der
dufter dejligt af nysavet træ. En pose koster omkring 22kr for 8 liter.

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Siri

Dato : 28-08-06 15:29

> Prøv Brugsens Catty, grøn kattestrøelse. Det er ikke grus men træpiller,
der
> dufter dejligt af nysavet træ. > Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Hej - det lyder rigtig dejligt - men - jeg har lige været i Brugsen, og
kiggede efter, og der står højt og tydeligt på posen, at det er
'ikke-klumpende'! Det lyder ret besværligt - jeg er meget glad for det
der med at lige kunne vippe klumpen(kagen op i en plastpose, så der er
rent til katten.
Og tak for tippet mht Fakta/Sille kattegrus - at når det holder op med
at klumpe eller klumpen 'drysser' - så er det tid til at skifte!
Så har jeg da en slags deadline for det
Mon ikke også det er tegn på det, når missebassen som i dag skrabede og
skrabede og gravede, så man skulle tro, at hun var en boxer og ikke en
perser-kat

Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

PS - Det her hører sikkert også til under Produkter, så jeg smutter lige
derindomkring også

Fra : Hanne Engermann

Dato : 28-08-06 17:50

Husk, at der skal være *mindst* 7-8 cm grus i bakken, for at det virker
optimalt.

PS: Husk også det med det lødige kattefoder!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tomas Skott

Dato : 28-08-06 21:44

Hej alle

Tak for alle jeres svar! Vi er helt overvældede over alle de
fif og husgeråd, som er kommet på bordet og vil i den kommende
tid eksperimentere os lidt frem med dem for at finde den
løsning, som passer bedst til vores dejlige misser og vores
lille familie generelt. En stor buket roser herfra til trådens
deltagere (en rose til hver)

Mange venlige hilsener
Tomas og Mariann

Fra : Tina

Dato : 28-08-06 22:35

"Tomas Skott (slet HVH9V)" <skott@HVH9Vfjernmig.festudvalget.dk> skrev i en
meddelelse news:11567981120.497525688403812@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> løsning, som passer bedst til vores dejlige misser og vores
> lille familie generelt. En stor buket roser herfra til trådens

Ihhhh, tak - nåede Andys mor her at sige, inden rosen var gansket til
atomer. ;)

Held og lykke med at finde den løsning, der passer til både jer og jeres
katte.

Tina

Fra : Heidi

Dato : 29-08-06 12:14

<klip> Hej - det lyder rigtig dejligt - men - jeg har lige været i Brugsen,
og
> kiggede efter, og der står højt og tydeligt på posen, at det er
> 'ikke-klumpende'! Det lyder ret besværligt -

Tro mig, det er det absolut ikke. Naturligvis skal du selv fjerne pøllerne,
men urinen bliver ganske simpelt opsuget af træpillerne, så du skal ikke
tænke på at fjerne noget som helst der har med klumper og urin at gøre.
Når alle pillerne er gået i "opløsning" er det tid at skifte det hele ud, og
hælde friske piller i.

Prøv det da, det er kun 22kr vi taler om, og du kan højst blive enten
positivt overrasket eller skuffet.

Personligt kan jeg overhovedet ikke klare klumpende grus. Dels får jeg så
grus allevegne, dels skal man gå og fjerne klumper med urin og det er jeg
ikek vant til *smil* For mig er det utroligt besværligt med grus der klumper
:o

Har på det seneste prøvet nogle fine små hvide perler...kan naturligvis ikke
finde posen. Noget dyrt produkt, 50kr for en pose, men det virker efter
samme princip, urin bliver opsuget og der er ingen lugtgener. Kan købes i
dyrehandler.

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Di

Dato : 30-08-06 17:10

Mine nægter simpelthen at bruge andet end grus. De små plastik perler er
prøvet og var absolut ikke et hit. Da jeg prøvede træpillerne (fås forøvrigt
også i Irma) endte det med en pølle på gulvet, da herren ikke mente at
bakken kunne bruges, men jeg kender rigtig mange katte (ejere) der er rigtig
glade for dem.

Mvh Di

Fra : Hanne Engermann

Dato : 30-08-06 20:53

> [...]
> også i Irma) endte det med en pølle på gulvet, da herren ikke mente at
> bakken kunne bruges, men jeg kender rigtig mange katte (ejere) der er

Hvis man vil skifte fra grus til træpiller, skal det gøres gradvist, for
man må ikke forvente, at katte uden videre vil acceptere et totalt
skift. Jeg har med succes brugt følgende fremgangsmåde:

1. Noget grus (som sædvanligt) i bunden plus et par håndfulde træpiller
ovenpå og igen et lag grus ovenpå.

2. Grus + lidt flere træpiller og så et tyndt lag grus ovenpå.

3. Træpiller og et tyndt lag grus ovenpå,

4. Kun træpiller.

Jeg har i dag nogle bakker med grus og andre med kun træpiller, og
kattene bruger ukritisk dem alle.

Men det er så et spørgsmål, om man foretrækker savsmuld eller grus uden
for bakkerne, for udenfor vil der altid komme noget. I det hele taget
kan man ikke forvente 0 ekstra arbejde, når man har katte.
Intet ekstra arbejde = ingen katte!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Di

Dato : 03-09-06 15:54

Jeg blandede det også men ikke lag på lag, men er fuldt ud tilfreds med det
grus jeg bruger nu.

Fra : Ulla Mortensen

Dato : 27-08-06 20:41

Hej gruppe.

Jeg har skiftet kattegrus ud med Træpiller (dem man bruger til pillefyr) man
skal ikke komme et tykt lag i. De bliver efterhånden til savsmuld og fylder
mere.

siden da, har vi ikke haft kattelugt i huset. Det holder ca 1 uge. Vi
fjerner pølserne efterhånden.

Det er i øvrigt godt i kompostbunken.

hilsen Ulla.