Består universet af "formet intethed
Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 26-08-06 11:34

Her er et link til en artikel, der beskriver universet på en helt
vildt provokerende måde:

http://www.newsvine.com/_news/2006/08/11/339534-you-are-made-of-space-time

Den er offentliggjort i "New Scientist" og kan ikke blot affejes
som fri fantasi, selv om det nok er rimeligt svært at kapere for
de fleste.

Teorien indebærer, at alting til syvende og sidst består af rum
og tid. De fleste ved i dag, at stof overvejende består af tomt
rum. Den computerskærm du har foran dig, består overvejende af
det tomme rum mellem de materielle partikler. Den nye teori siger
så, at disse materielle partikler kun er "krøller" på det samme
tomme rum!

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

-- To hell with religious rhetoric in politics! --

Fra : Martin Andersen

Dato : 26-08-06 12:30

Mogens Michaelsen wrote:
> [...]
> det tomme rum mellem de materielle partikler. Den nye teori siger
> så, at disse materielle partikler kun er "krøller" på det samme

hvis man ser på ideerne hver for sig (1) "alt ud af intet" og (2) "krøller på
rumtid", så virker det nu ikke som voldsomt nye ideer.

(1) F.eks. har en teori længet være at der skulle være et slags universalt
regnskab, med lige meget stof og antistof. Hvor al antistoffet (og her mener jeg
ikke mørkt materie) er blevet af, er så den teoris store ubesvarede spørgsmål. I
det hele taget er det lidt en filosofisk betragtning, at se på universet som et
nulsums spil.

(2) Krøller på rumtiden lyder for mig som superstrengsteorien. Små
hyperdimensionelle strenge og bånd af energi der vibrerer og med der af følgende
forskellige egenskaber.

Men det lyder da interessant, jeg kan bare ikke se hvordan det modellerer
energi. Artiklen nævner i det hele taget kun energi to gange. Er det i form af
et spændingspotentiale ved krumning af rumtid? I så fald så er der jo et stort
ubesvaret spørgsmål om hvor energien kom fra der "krøllede" universet til hvad
vi kender i dag. Der er nok en bedre forklaring, men jeg synes ikke den bliver
nævnt i artiklen. Det kan selvfølgelig også tænkes at teorien ikke har til
formål at forklare herkomsten.

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 26-08-06 15:18

Martin Andersen skrev:

> [...]
> den teoris store ubesvarede spørgsmål. I det hele taget er det lidt en
> filosofisk betragtning, at se på universet som et nulsums spil.

Selve ideen om det du kalder et "nulsums spil" er ganske vist
ikke ny. Flere her i gruppen har været inde på forskellige
varianter af dette tema (f.eks. "Rado" så vidt jeg lige husker).

Det nye er, at der muligvis er *videnskabeligt* grundlag for at
anvende ideen, og så bliver det måske til andet og mere end blot
en filosofisk diskussion.

Ideen adskiller sig netop fra dit eksempel med stof og antistof.
Selv om en given mængde stof modsvarer den samme mængde antistof,
sådan at de "tilsammen er ingenting" i stoflig forstand, så udgør
det stadig en mængde energi - vel at mærke en af de velkendte
energiformer i vores univers. Man har heller ikke nogen egentlig
forklaring på, hvad stoffet som sådan er.

> (2) Krøller på rumtiden lyder for mig som superstrengsteorien. Små
> hyperdimensionelle strenge og bånd af energi der vibrerer og med der af
> følgende forskellige egenskaber.

Teorien er netop ikke identisk med superstrengsteorien.
Superstrengsteorien lider af nogle alvorlige mangler/problemer
som man ikke rigtig kan klare. Nogle af disse mangler skulle den
nye teori være fri for. Det er netop det, der gør den interessant
for fysikere.

> [...]
> forklaring, men jeg synes ikke den bliver nævnt i artiklen. Det kan
> selvfølgelig også tænkes at teorien ikke har til formål at forklare

Det synes jeg du har ret i. Det forklarer artiklen ikke rigtig,
men det giver den sig vel heller ikke ud for, som du nævner.

Men så kan man jo selv spekulere på dette med energien (det er så
blot ens egne spekulationer, selvfølgelig).

Jeg kunne forestille mig tre muligheder:

1) Energien kommer fra universets Dark Energy på en eller anden
måde. Om det så betyder, at Dark Energy må være modsvaret af
noget andet, så det tilsammen giver "nul energi" kan jeg ikke
lige gennemskue.

2) Energien kommer fra en såkaldt "Higgs" partikel, der vistnok
skulle være tilstede overalt i rummet (hvordan en partikel så kan
være det!)

3) "Partiklerne" må stadigvæk optræde som enten virtuelle eller
reelle partikler. Forskellen mellem disse kan mig bekendt
beskrives som et spørgsmål om varighed - som jo må siges at
være en rent *tidsmæssig* egenskab?

Fra : Rado

Dato : 28-08-06 20:27

On Sat, 26 Aug 2006 16:18:02 +0200, Mogens Michaelsen
<momi@stofanet.dk> wrote:

>Selve ideen om det du kalder et "nulsums spil" er ganske vist
>ikke ny. Flere her i gruppen har været inde på forskellige
>varianter af dette tema (f.eks. "Rado" så vidt jeg lige husker).

I min version er der nu ikke tale om stof/antistof, men om en
positiv/negativ polarisering i stoffet selv. Stoffet dannes gennem
denne polarisering af noget ikke stofligt (den primære "substans" i
verden), hvorved tid og rum skabes. De to poler er komplementære og
eksisterer derfor udelukkende i kraft af hinanden og deres indbyrdes
polarisering.

Stof er i realiteten ikke andet end stabiliserede polariserede
energibevægelser, det ser vi også tydeligt i atomerne, der består at
polariserede partikler der holder hinanden i skak gennem deres
polariserede ladninger og bevægelser. Ydermere er partiklerne, f.ex.
elektroner, selv polariserede, ellers kunne de ikke eksistere som
selvstændige partikler (f.ex. frie elektroner):

Hvis stoffets polarisering ophæves, dvs. de to poler neutraliserer
hinanden, forsvinder stoffet og vender tilbage til den upolariserede
primær tilstand udenfor (eller nærmere inden i) tid og rum.

> [...]
>reelle partikler. Forskellen mellem disse kan mig bekendt
>beskrives som et spørgsmål om varighed - som jo må siges at

4. Energien rummes i nulpunktet, dvs.i dets evne til at skabe
bevægelse og dermed polarisering, dvs. bølger i den primære substans.
Alt i universet består i realiteten af bølger, "partikler" er blot en
"digital" fortolkning af det analoge bølgefænomen.

Uanset hvilken teori man vælger, er det store mysterium hvordan
energi/bevægelse skabes "ud af intet". For at sige at energi skabes
"ud af noget" flytter blot problemet til dette "noget" og hvordan DET
skaber energien.

Selv hvis vi antager at energien blot cirkulerer i een uendelighed fra
det ene system til det andet har vi stadig det samme problem: at
forklare selve cirkulationen (der hermed repræsenterer energien), og
hvorfor den ikke er underkastet "entropisk kvalitetsforringelse", som
energien i isolerede systemer ufølge termodynamikken gør.

--
Rado

"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell

Fra : Max

Dato : 26-08-06 14:16

Hej Mogens

> Den er offentliggjort i "New Scientist" og kan ikke blot affejes
> som fri fantasi, selv om det nok er rimeligt svært at kapere for
> de fleste.

Hvorfor skulle forklaringen være svær at kapere, når man nu
skal skabe et univers ud af intet, så må forklaringerne jo
blive lidt underlige, de bør enhver da kunne kapere.

Mvh Max

Fra : Rado

Dato : 28-08-06 20:31

On Sat, 26 Aug 2006 15:16:12 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Mogens

>Hvorfor skulle forklaringen være svær at kapere, når man nu
>skal skabe et univers ud af intet, så må forklaringerne jo
>blive lidt underlige, de bør enhver da kunne kapere.

Problemet er at vi er vant til at forklare tingene gennem kausalitet.
Men hvis vi bevæger og baglæns i kausaliteten ender vi altid med noget
uden årsag, og som vi dermed ikke kan forklare.

Fra : Max

Dato : 28-08-06 20:38

Hej Rado

> Problemet er at vi er vant til at forklare tingene gennem kausalitet.
> Men hvis vi bevæger og baglæns i kausaliteten ender vi altid med noget
> uden årsag, og som vi dermed ikke kan forklare.

Hvorfor er det så vigtigt at forstå og forklare alting, hvorfor
ikke bare aceptere at ting kan ske uden årsag og noget
kan lave af ingenting ?

Mvh Max

Fra : Rado

Dato : 01-09-06 07:23

On Mon, 28 Aug 2006 21:37:39 +0200, "Max"
> [...]

>Hvorfor er det så vigtigt at forstå og forklare alting, hvorfor
>ikke bare aceptere at ting kan ske uden årsag og noget

Vel fordi vi gerne vil have kontrol over tingene og det kan man kun få
igennem at forstå dem. Ellers er vi "på Herrens mark" så at sige.

Men i det her tilfælde løses problemet jo ved at erkende at vi selv er
"Herren", og altid har været det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-06 09:22

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Hvorfor er det så vigtigt at forstå og forklare alting, hvorfor
> ikke bare aceptere at ting kan ske uden årsag og noget
> kan lave af ingenting ?

Fordi mennesket grundlæggende er nysgerrig og ikke stiller sig til
tåls med svaret "Sådan er det bare" når man spørger "Hvorfor?".

Den maskine du bruger til at læse news med, ville du ikke have til
rådighed hvis ikke mennesket var sådan.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Max

Dato : 01-09-06 09:29

Hej Thorbjørn

> Den maskine du bruger til at læse news med, ville du ikke have til
> rådighed hvis ikke mennesket var sådan.

På den anden side hørte jeg engang en hjerneforsker der sagde
at mennesket ikke har en hjerne der er stor nok til at forstå
hvordan deres hjerne fungere, så der er måske ting vi må
erkende bare er sådan. Man kan jo også sige at alt kan forklares
hvis man har informationer nok, men hvis man ikke kan rumme
den mængde informationer, hvad gør man så ?

Mvh Max

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-06 09:50

> [...]

> at mennesket ikke har en hjerne der er stor nok til at forstå
> hvordan deres hjerne fungere, så der er måske ting vi må

Jeg godkender ikke præmisset :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Max

Dato : 01-09-06 09:57

Hej Thorbjørn

> Jeg godkender ikke præmisset :)

Det forstår jeg ikke :)

Mvh Max

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-06 10:27

> Det forstår jeg ikke :)

Jeg vedgår gerne jeg ikke forstår hjernens funktion, men anser det for
at være manglende viden istedet for manglende kapacitet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Max

Dato : 01-09-06 10:34

Hej Thorbjørn

> Jeg vedgår gerne jeg ikke forstår hjernens funktion, men anser det for
> at være manglende viden istedet for manglende kapacitet.

Vil du så acceptere at den mængde viden der skal til måske
overgår din kapacitet ?

Mvh Max

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-06 12:26

> Vil du så acceptere at den mængde viden der skal til måske overgår
> din kapacitet ?

Næh, det vil jeg heller ikke... Jeg er optimistisk, indtil det
modsatte er bevist.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Rado

Dato : 02-09-06 10:02

On 01 Sep 2006 10:50:13 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Jeg godkender ikke præmisset :)

Pointen er at man altid er nødt til at være "større" end det man vil
forstå, for at kunne omfatte og dermed forstå det fuldt ud (det er
på¨sin vis det Gödels theorem viser). Og det er jo lidt svært at være
større end man selv er?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-09-06 12:18

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> writes:

> [...]
> forstå, for at kunne omfatte og dermed forstå det fuldt ud (det er
> på¨sin vis det Gödels theorem viser). Og det er jo lidt svært at være

Nej, Gödels teorem viser at det er muligt at sige "Dette er løgn" i
tilstrækkkeligt stringent matematik, og at sandhedsværdien af dette
ikke kan afgøres.[1]

Mennesker er kategoriseret ved at kunne hæve sig op over systemet
(abstraktionsevne) og de to ting er derfor - i mine øjne - ikke
sammenlignelige.

[1] Douglas Hofstaedter har i "Gödel, Escher, Bach" en forholdsvis
letlæselig og samtidig stringent udredning af hvad det egentlig drejer
sig om.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Rado

Dato : 05-09-06 18:13

On 02 Sep 2006 13:18:17 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

> [...]
>
>Mennesker er kategoriseret ved at kunne hæve sig op over systemet
>(abstraktionsevne) og de to ting er derfor - i mine øjne - ikke

I det her tilfælde er systemet jo menneskets selv, inklusive dets egen
fatteevne og dens begrænsninger.

Fra : Martin Andersen

Dato : 02-09-06 18:29

Rado wrote:

> [...]
> forstå, for at kunne omfatte og dermed forstå det fuldt ud (det er
> på¨sin vis det Gödels theorem viser). Og det er jo lidt svært at være

Burde det så ikke også være umuligt at konstruere en compiler der kan compile
sin egen kildekode?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-09-06 20:39

Martin Andersen <dur@ikke.nu> writes:

> Burde det så ikke også være umuligt at konstruere en compiler der kan
> compile sin egen kildekode?

Nej. Det kan gcc fx uden problemer (og er den anbefalede måde at få
den "bedste" udgave på).

Det er til gengæld umuligt at skrive et program der givet et
vilkårligt andet program som inddata kan svare "ja" eller "nej" på om
det andet program afsluttes. (Turings Halting Problem hvis du vil
læse mere).

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Martin Andersen

Dato : 02-09-06 22:27

> [...]
> vilkårligt andet program som inddata kan svare "ja" eller "nej" på om
> det andet program afsluttes. (Turings Halting Problem hvis du vil

Det var et retorisk spørgsmål ;)

Fra : Rado

Dato : 05-09-06 18:12

On Sat, 02 Sep 2006 19:29:08 +0200, Martin Andersen <dur@ikke.nu>
wrote:

>Burde det så ikke også være umuligt at konstruere en compiler der kan compile
>sin egen kildekode?

Nej. Een ting er at fortolke/compile, en anden at forstå. Forståelsen
af en ting øges altid ved at bevæge sig op i et større perspektiv. At
man en gang troede jorden var flad skyldes at man så tingene i et
begrænset perspektiv. Set i et større perspektiv, ude fra rummet,
bliver det klart at den er sfærisk.

Det betyder omvendt at man aldrig kan få den fulde forståelse af en
ting, sålænge der findes et større perspektiv end det man ser tingen
i. Dvs. der findes mere viden om hjernen end den viden som dens eget
perspektiv kan give.

Fra : Martin Andersen

Dato : 06-09-06 14:40

Rado wrote:

> [...]
> ting, sålænge der findes et større perspektiv end det man ser tingen
> i. Dvs. der findes mere viden om hjernen end den viden som dens eget

Med matematiken har vi nu ikke noget problem med at operere med højere
dimensioner end vi umiddelbart kan sanse. Det ville nok være smart hvis du kom
med en stringent definition af "forstå" så det er til at afgøre om påstanden er
sand.