Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nu kommer afløseren til Canon EOS 350D
Fra : JYH

Dato : 24-08-06 15:00

Det hedder EOS 400D og har bla. højere opløsning, større skærm, støjfjerning og bedre ergonomi.

Klip fra:
http://www.akam.no/nyhet/speilrefleks/canon_eos_400d/30461

Canon bytter ut sine kameramodeller med så regulære intervaller at man kan forutsi når det vil komme nye. Man har lenge forventet at
de skulle bytte ut EOS 350D denne høsten, og det gjør de altså.

Etter lanseringene til Samsung, Sony, Nikon og Pentax, er det nok også nødvendig med en liten oppfriskning, for ikke å bli hengende
etter.

Den nye modellen, EOS 400D, har altså fått 10 megapiksler. Det har vært spekulert en del rundt dette, siden EOS 30D - storebroren
som kom i vår - bare har 8. Samtidig har alle konkurrentene lansert kameraer med 10 megapiksler, så det var nok nødvendig. Og faren
for at 400D skal konkurrere for mye med 30D når den får høyere oppløsning enn sistnevnte, tror vi er liten, i og med at de aller
fleste seriøse amatører og profesjonelle klarer seg godt med 8 megapiksler.

Kameraet får det samme autofokussystemet som 30D, med 9 fokuspunkter. Det får også en like stor skjem. For å få plass til det, har
Canon måttet ta bort info-displayet som lå rett over LCD-skjermen på EOS 350D, og heller flytte denne informasjonen over på
hovedskjermen, slik Olympus, Panasonic og Sony gjør. Vi synes det er en god løsning, da det gir plass til mer og tydeligere
informasjon.

Canon introduserer også et støvfjerningssystem. I skrivende stund, er lite detaljer kjent, men det ser ut som det har tre deler. En
for å fysisk fjerne støv fra sensoren automatisk - det ser ut som dette gjøres på samme måte som hos Olympus, med vibrasjoner på
selve sensoren. Deretter er det implementert en funksjon som kan detektere støvflekker, og legge informasjonen om dette støvet inn i
bildet, så det deretter kan fjernes ved hjelp av Digital Photo Professional - et program som følger med kameraet. Til slutt har de
beholdt muligheten for fjerne støv manuelt, slik man har kunnet til nå. Dette bør redusere problemet ganske betraktelig. Det hadde
nok vært mulig å fjerne støvet fra bildet allerede i kameraet, men det kunne hatt utilsiktede effekter noen ganger, og da er det
bedre å beholde full kontroll selv, og gjøre det i etterbehandlingen.
Det har vært spekulert i om Canon også ville lansere en ny signalprosessor, men prosessoren i EOS 400D er den samme som i alle
nåværende Canon-kameraer - Digic II.

Mer informasjon vil følge utover dagen i dag, så kom innom igjen om noen timer for mer informasjon.

Oppdatering 24.08 kl 15:00
Etter pressekonferansen fikk vi litt anledning til å ta og føle på kameraet. Det har blitt litt bedre å holde, og Canon har endret
på den irriterende knappen for å velge seriebildemodus eller selvutløser, slik at du ikke lenger endrer innstillinger ved å bare
komme borti knappen. Det har også kommet en direkteutskriftsknapp, slik EOS 5D og 30D også har. Vi stusset litt over hvor
hensiktsmessig det var på 5D, men på 400D kan vi forstå det bedre. Vi hadde likevel helst sett at knappen var programerbra til den
funksjonen man selv ønsket.

Størrelsen er omtrent den samme, men vekten har gått opp 25g til 510g uten objektiv. Det e plassert et lite stykke gummi der du
holder tommelen, for å bedre grepet.

Foran søkeren er det plassert en sensor som detekterer om du holder øyet inntil, og dermed skrur av skjermen, slik at du ikke blir
blendet. Straks du tar bort øyet, tennes skjermen, så du kan nyttiggjøre deg informasjonen du finner der.

Kameraet har fått såkalte bildestiler, slik de andre kameraene lansert det siste året har. Der kan du sette en del parametre, slik
som kontrast skarphet og fargemetning for ulike motivtyper, og dermed få det utseende du ønsker, og likt useende fra ulike typer
kameraer.

Canon har gjort en del grep for å redusere støy ytterligere, så det er å forvente at støyen ikke er høyere enn den var på EOS 350D.
Høyeste ISO-verdi er 1600. Vi har ikke fått gjort noen målinger, og kan dermed ikke si noe konkret om støynivået i det hele tatt.

EOS 400D vil komme i fire forskjellige pakker. Enten som bare hus, med en veiledende pris på 7399,- kroner. Dersom du vil ha med det
vanlige kit-objektivet (18-55), er prisen 8299,-. Disse vil bli tilgjengelige i september. Hvis du kan vente til oktober, vil du
også kunne få det med 17-85 IS til 13 999,- eller som et dobbeltzoomkit til 10 999,-. Vi vet ikke hvilken telezoom som blir med i
den pakken

Fra : K

Dato : 24-08-06 15:03

"JYH" <jyh@no.spam> skrev i en meddelelse
> Det hedder EOS 400D og har bla. højere opløsning, større skærm,
> støjfjerning og bedre ergonomi.

Du er for langsom...
Gammel nyhed.. ;0)

Fra : Jakob

Dato : 24-08-06 17:10

In article <44edb07e$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, jyh@no.spam
says...
> Det hedder EOS 400D og har bla. højere opløsning, større skærm, støjfjerning og bedre ergonomi.

Er det ikke stort set kun et facelift. Ud over 2 mp mere. Det ser da ud
til at være samme hus.

> --
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-08-06 17:20

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
> In article <44edb07e$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, jyh@no.spam
> says...
>
> Er det ikke stort set kun et facelift. Ud over 2 mp mere. Det ser da ud
> til at være samme hus.

2MP + 9 punkts AF system fra 30D, større buffer (10 raw) og sensor cleaning
system. Er nok de mest iøjnespringende forbedringer og kan dårligt kaldes
facelift.
Mvh,
Hans

Fra : Jakob

Dato : 25-08-06 17:46

In article <44edd1c7$0$75032$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> [...]
> system. Er nok de mest iøjnespringende forbedringer og kan dårligt kaldes

Synes det eneste væssentlige i den sammenhæng er af enheden men det er
jo også godt nok. Men lidt forbedringer skulle der jo være. Jeg synes
bestemt at forbedringerne er absolut til at overse. Der er da ingen
grund til at opgradere for 350D ejere men absolut for 300D.

Hvis man ser på springet fra D70 til D80 er det MEGET mere markant og
sådan en udvikling kan i mine øjne kaldes en reel ny model og ikke et
facelift som der er tale om her.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-08-06 19:23

> [...]
>
> Hvis man ser på springet fra D70 til D80 er det MEGET mere markant og
> sådan en udvikling kan i mine øjne kaldes en reel ny model og ikke et

Ja, jeg kan nu ikke se nogen principiel forskel på de to opgraderinger, men
hvis du synes den ene er facelift og den anden reel, jamen så fint med mig.
Mvh,
Hans

Fra : Hans

Dato : 25-08-06 20:39

> [...]
men
> hvis du synes den ene er facelift og den anden reel, jamen så fint med

Faktuelt set er 'ingenting x meget' stadig mindre end 'meget x lidt'.

Fra : MOA

Dato : 24-08-06 17:37

> Er det ikke stort set kun et facelift. Ud over 2 mp mere. Det ser da ud
> til at være samme hus.

Kom nu ind i kampen, hvorfor skulle de lave huset om?? Det fungerer da fint
til formålet!

Morten

Fra : aon

Dato : 24-08-06 22:10

> [...]
> says...
>
> Er det ikke stort set kun et facelift. Ud over 2 mp mere. Det ser da ud

Set iforhold 350D er flere nyheder i 400D som forholdet 30D vs 20D
Men alle havde vel regnet med at 350D's efterfølger ville ligne noget
inærheden af det der er kommet nu !

aon
http://photosbyanders.fotopic.net/

Fra : Søren Bache

Dato : 25-08-06 21:01

Jakob wrote:

> Hvis man ser på springet fra D70 til D80 er det MEGET mere markant og
> sådan en udvikling kan i mine øjne kaldes en reel ny model og ikke et
> facelift som der er tale om her.

Jeps og som det just er skrevet i anden tråd, så er det altså også
nemmere at levere en *markant* ny model når der går 2½ år fra D70
-> D80.

--
MVH Søren Bache

Fra : Jakob

Dato : 25-08-06 23:16

In article <1156536066.812537.154000@b28g2000cwb.googlegroups.com>,
sbache@gmail.com says...

> Jeps og som det just er skrevet i anden tråd, så er det altså også
> nemmere at levere en *markant* ny model når der går 2½ år fra D70
> -> D80.

Jo jo det er da helt rigtigt. Jeg er helt enig i at D70 havde mere brug
for en overhaling en 350D på den måde at det var en ældre model.

Det jeg synes er mærkeligt her er når folk synes det er sket lige meget
med de 2 modeller. Hvor D80 på langt de fleste punkter er opgraderet fra
D70, andet hus, andet af modul, flere af punkter, pentaprisme søger,
større skærm, bedre ergonomi, 4 mp mere og stærkt udbygget menu system,
er 400D en begrænset opgradering.

At springet skule være lige stort for begge fatter jeg ikke man
objektivt kan mene.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : MOA

Dato : 25-08-06 23:46

> At springet skule være lige stort for begge fatter jeg ikke man
> objektivt kan mene.

Hvad mener du så der skulle være i 400D som ikke er der?

Morten

Fra : Jakob

Dato : 26-08-06 09:15

In article <44ef7db5$0$75041$14726298@news.sunsite.dk>, no@spam.dk
says...

> Hvad mener du så der skulle være i 400D som ikke er der?

Det er jo subjektivt men jeg synes der skulle være et lidt bredere
håndgreb, altså bedre ergonomi ( for mig)

Bedre søger med større søgerbillede, ala D80 med petaprisme søger.
Måske opgradering på hastighed.

Spotmåling (er ikke helt klar over om det er der) men det mener jeg
ikke.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : waal

Dato : 26-08-06 15:00

> [...]
> Måske opgradering på hastighed.
>
> Spotmåling (er ikke helt klar over om det er der) men det mener jeg

En 30D med andre ord
/mw

Fra : Jens Arnfast

Dato : 26-08-06 00:25

Jakob wrote:
> Det jeg synes er mærkeligt her er når folk synes det er sket lige meget
> med de 2 modeller.

Det er vel altid en subjektiv vurdering efter hvad personen lægger vægt på.

F.eks. vil du sikkert kalde skridtet fra D70 til D70s for et facelift
vil jeg kalde det for en opgradering - fordi s-modellen tilbyder nogle
ting jeg konkret savner på ikke-s-modellen :)

Egentligt kan man vel kun kalde noget et facelift hvis al indmaden er
urørt?

> [...]
> D70, andet hus, andet af modul, flere af punkter, pentaprisme søger,
> større skærm, bedre ergonomi, 4 mp mere og stærkt udbygget menu system,

Tjae, hvis huset er blevet mindre er det helt klart ikke en opgradering
i min verden - der blev D70'et valgt netop fordi huset havde den rigtige
størrelse.

Bedre AF / flere AF punkter er nu heller ikke noget jeg savner.

Ok, søgeren måtte godt være lidt bedre (men er trodsalt pentaprisme )

Større skærm? Tjae, jeg ville hellere ha' en bedre kontrast i sollys

Ergonomi? Se mit afsnit omkring huset.

4MP mere, tjae, det batter jo ikke rigtigt på andet end pop-faktoren.
Man kan jo komponere sine billeder før man tager dem

Udbygget menu system? Jeg vil hellere tage billeder end at fnidre rundt
i 40 menuer ..

> At springet skule være lige stort for begge fatter jeg ikke man
> objektivt kan mene.

Min subjektive mening er at du ikke selv er objektiv

... og hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg aldrig du finder nogen som
kan udtale sig objektivt om fotoudstyr

--
-jens
D70 som hellere skal opgraderes til et D70s end et D80.

Fra : Jakob

Dato : 26-08-06 09:27

In article <44EF86C5.8000404@fabel.dk>, jens@fabel.dk says...

> Det er vel altid en subjektiv vurdering efter hvad personen lægger vægt på.

Hvor har du dog ret :0)

> F.eks. vil du sikkert kalde skridtet fra D70 til D70s for et facelift
> vil jeg kalde det for en opgradering - fordi s-modellen tilbyder nogle
> ting jeg konkret savner på ikke-s-modellen :)

OK den vil jeg godt nok HELT sikkert kalde for et facelift :0)

> Tjae, hvis huset er blevet mindre er det helt klart ikke en opgradering
> i min verden - der blev D70'et valgt netop fordi huset havde den rigtige
> størrelse.

Igen helt klart er det jo subjektivt som du siger, helt sikkert. Men jeg
forstår ikke helt den der mindre/større diskussion. For mig at se kan
ergonomien sagtens blive bedre selvom et hus bliver mindre. Det har da
noget med håndgreb etc at gøre ikke udelukkende de ydre mål.

> Ok, søgeren måtte godt være lidt bedre (men er trodsalt pentaprisme )

Er det det i et D70S det tror jeg ikke. Men ok det jeg er ude efter er
et større søgerbillede hvordan det fremkommer er jeg lidt ligeglad med
forudsat at kvaliteten er ok :0).

> 4MP mere, tjae, det batter jo ikke rigtigt på andet end pop-faktoren.
> Man kan jo komponere sine billeder før man tager dem

Her er jeg bare helt helt helt uenig. Jeg fatter ikke dem der har den
forudindtagede holdning (generel betragtning) at MP ikke betyder noget.
Selvfølgelig gør det det og 6 til 10 er en stor forskel. Det giver crop
potentiale og øget opløsning. Og det med at komponere før man skyder er
muligvis rigtigt hvis man er landskabsfotograf men ellers er det lidt af
en ideel betragtning der ikke altid holder i den virkelige verden. Eks
ved dyrefotografering.

Og inden alle fordomme bliver trukket af stalden lad mig lige
understrege at jeg taler IKKE om øget mp på bekostning af dynamik, støj
etc.

> Udbygget menu system? Jeg vil hellere tage billeder end at fnidre rundt
> i 40 menuer ..

Skulle måske ikke have skrevet menu, men derimod fleksibilitet. Jeg kan
se at der i nogle muligheder i D80, som måske også er i D70 men
hvertfald ikke i mit D50.

> Min subjektive mening er at du ikke selv er objektiv

Touche den køber jeg :0)

> .. og hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg aldrig du finder nogen som
> kan udtale sig objektivt om fotoudstyr

Her ville jeg ellers have fremhævet undertegnede ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-06 12:35

> [...]
>
> Er det det i et D70S det tror jeg ikke. Men ok det jeg er ude efter er
> et større søgerbillede hvordan det fremkommer er jeg lidt ligeglad med

Selvfølgelig er der pentaprisme i D70, lige som alle andre DSLR og SLR.
Hvad der mangler er en ordentlig matskive, som i de gamle SLR, men med
præcisionen af AF, er det nok af mindre betydning.
Større billede kunne du få med en søgerlup og bedre klarhed med et hurtigere
objektiv.

> [...]
> muligvis rigtigt hvis man er landskabsfotograf men ellers er det lidt af
> en ideel betragtning der ikke altid holder i den virkelige verden. Eks

Klart en fordel nogen gange, men priser er to-tre gange større filer -
altid! Men det vænner man sig vel til.

Du får mulighed for større opløsning! Det afhænger mest af det glas, du
sætter foran!
Hellere en D50 med et prof. objektiv end 10Mp whatever og et consumer glas.

> [...]
>
> Skulle måske ikke have skrevet menu, men derimod fleksibilitet. Jeg kan
> se at der i nogle muligheder i D80, som måske også er i D70 men

imo er det meget få options, der er skåret vær i D50 ift D70/s.

Gert, der stadig er tilfreds med D70 + godt glas

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 27-08-06 19:17

Gert Nielsen wrote:
> "Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig er der pentaprisme i D70, lige som alle andre DSLR og SLR.

Det er da ingen selvfølge. Der er bestemt ikke noget pentaprisme i en 350D.

Mvh Thomas Jørgensen.

Fra : Jakob

Dato : 27-08-06 19:29

In article <44f1e18e$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, thomas@no-
spam.dk says...

> Det er da ingen selvfølge. Der er bestemt ikke noget pentaprisme i en 350D.

Det var også min opfattelse men man bliver jo usikker når man bliver
skudt sådan ned.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-06 09:15

> In article <44f1e18e$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, thomas@no-
> spam.dk says...

> Det var også min opfattelse men man bliver jo usikker når man bliver
> skudt sådan ned.

Du må undskylde "selvfølge". Det var jo ikke korrekt.

Jeg hoppede på digitalvognen for 2½ år siden med D70.
Det værste var netop søgeren. 0,7x, 95% og simpel matskive, men fin AF.
Mit analoge Contax var 1x,100% og matskive med både mikroraster og
snitbillede - Men ingen AF.

Større søgerbillede er da ønskeligt, men løser ikke problemet med en
ordentlig matskive og manuel focus.

Lad dig ikke skyde ned - budskabet var at der vil løbende komme huse med
lidt bedre spec hele tiden, men opgradering af huset giver intet i forhold
til et godt objektiv foran.
Køb dig en 50mm 1,8 og sammenlign resultatet på din D50 med dit kit
objektiv!

Selv har jeg valgt at opgradere fra 80-200 til en 70-200 VR frem for et D200
hus.
Eksemplel på et testskud:
http://home20.inet.tele.dk/postkort/DSC_1739a.jpg
Og et crop af blomsten
http://home20.inet.tele.dk/postkort/DSC_1739b.jpg

Selv om 80-200 er god, ville det ikke blive så godt - selv med en D200.
Gert

Fra : Jakob

Dato : 28-08-06 10:34

In article <44f2a5f5$0$14031$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Gert
Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> says...

> Du må undskylde "selvfølge". Det var jo ikke korrekt.

Modtaget :0).

> Køb dig en 50mm 1,8 og sammenlign resultatet på din D50 med dit kit
> objektiv!

He he sådan en har jeg lånt og den giver til tider fede resultater. Har
dog nogle gange fokus problemer jeg ikke helt fatter :0).

> Selv har jeg valgt at opgradere fra 80-200 til en 70-200 VR frem for et D200
> hus.

Damn, jeg vil bare gerne opgradere til en brugt 80-200 ;0), det vil helt
sikkert være et kvantespring frem for mig iforhold til den 70-210 jeg
har nu. Den er jeg IKKE tilfreds med.

> Selv om 80-200 er god, ville det ikke blive så godt - selv med en D200.
> Gert

Se det er en rigtig god pointe, jeg tror også jeg skal have fat i glas
istedet for nyt hus. Jeg har dog det gode kitobjektiv fra D70 og det er
jeg for det meste godt tilfreds med, men ikke mit 70-210. Med
sidstnævnte tager jeg bare for mange billeder hvor jeg sidder og bliver
irreteret over hvor godt det kunne have været med bedre glas :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-06 12:17

> [...]
>
> He he sådan en har jeg lånt og den giver til tider fede resultater. Har
> dog nogle gange fokus problemer jeg ikke helt fatter :0).

Brug single focus center. Så skal det virke.
Test at du ikke har bag- eller forfocus. Stik en strikkepind i en tommestok.
stil tommestokken i 45 graders vinkel. Tag et billede, hvor du stiller
skarpt på strikkepinden. Så er det let at se om AF rammer på tallene.

Min D70 måtte til justring for bagfocus!

> [...]
> sidstnævnte tager jeg bare for mange billeder hvor jeg sidder og bliver
> irreteret over hvor godt det kunne have været med bedre glas :0)

God jagt efter en 80-200. De koster 5-6.000 brugt (Dreje zoom).
Fra 80-135 er den på højde med 70-200, og endda bedre helt åben.
I den lange ende er den god, men 70-200 vinder.
Resten er VR og hurtigere focusering - der sagtens kan undværes.

Hilsen
Gert

Fra : Jakob

Dato : 28-08-06 13:41

In article <44f2d0b8$0$14010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Gert
Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> says...

> Brug single focus center. Så skal det virke.

Tjahh det gør det ikke helt. Har lige taget nogle igår hvor jeg var på
høj lukketid, ok blænde og nikon capture viser mig at af området var
præcis hvor det skulle være men det er stadig ikke skarpt.... Andre er
dog så det fatter jeg ikke.

> Test at du ikke har bag- eller forfocus. Stik en strikkepind i en tommestok.
> stil tommestokken i 45 graders vinkel. Tag et billede, hvor du stiller
> skarpt på strikkepinden. Så er det let at se om AF rammer på tallene.

Jo men så kan jeg bare ikke forstå at det er periodisk men jeg vil da
prøve det bare for sjov.

> God jagt efter en 80-200. De koster 5-6.000 brugt (Dreje zoom).

Ja jeg regner med at skulle helt tilbage i push pull udgaven men det
generer mig nu ikke. Den skulle vist være ligesågod optisk.

> Fra 80-135 er den på højde med 70-200, og endda bedre helt åben.
> I den lange ende er den god, men 70-200 vinder.
> Resten er VR og hurtigere focusering - der sagtens kan undværes.

Ok lyder fint :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : .J.S...

Dato : 28-08-06 15:16

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> wrote in message

> [...]
> Det værste var netop søgeren. 0,7x, 95% og simpel matskive, men fin AF.
> Mit analoge Contax var 1x,100% og matskive med både mikroraster og

Man skal så huske at begge er målt med en 50mm hvilket ikke er rimeligt det
burde være en 33mm (50mm/1.5) på D70.
Den reelle forstørrelse er så 0.75 / 1.5 = 0.5

En del bedre er D80 0.94 / 1.5 = 0.62 , dog er der stadig langt op til 1.0

mvh/JS

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-06 08:04

"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da ingen selvfølge. Der er bestemt ikke noget pentaprisme i en
> 350D.

Ja, vi går ind i plasticalderen - også dér.
Jeg kan se at Canon fra 300D og Nikon med D50 har anvendt pentaspejl.
Et pentaprisme er reelt 3 spejle der vender billedet, så det ses retvendt.
Fuld reflektion pga indfaldsvinklen.
Pentaspejl er en spejlbelagt hul skal, der indvendig er formet identisk med
pentaprismet.

Hvis teknikken tillader samme præcision og holdbarhed, vil der ingen forskel
være mellem de to typer.
Det er der nok, ellers blev det nok anvendt på de større modeller, hvor
pentaprismet stadig anvendes.

Så selvfølgeligheden var nok lidt for meget
Gert