Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spejlløftning
Fra : Freddy Larsen

Dato : 23-08-06 18:42

Hej med jer.

Jeg har fået et spørgsmål fra en fotobekendt.
Gamle spejlreflekskameraer løfter spejlet og eksponerer så billedet på
selvudløsning. Eller man kan løfte spejlet for at ungå rystelser under
eksponeringen(landtids).

Er der nogle billigere digitalekameraer f. eks i klassen D50 eller D70, hvor
man kan løfte spejlet på lignende måde.

Hilsen

Freddy Larsen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 23-08-06 18:58

Mit Pentax ist DS kan. Og det tror jeg da også de andre kan....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jens G

Dato : 23-08-06 18:59

On Wed, 23 Aug 2006 19:42:07 +0200, "Freddy Larsen"
<freddyl@larsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>eksponeringen(landtids).
>
>Er der nogle billigere digitalekameraer f. eks i klassen D50 eller D70, hvor

På mit KM Dynax 5D kan man sætte det på 2 sekunders timer, hvor det
løfter spejlet og tager billedet 2 sekunder efter.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-08-06 19:39

"Freddy Larsen" <freddyl@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogle billigere digitalekameraer f. eks i klassen D50 eller D70,
> hvor man kan løfte spejlet på lignende måde.

Det hedder MLU (Mirror lockup) og Canon 350D har denne feature ligesom
(naturligvis) alle dyrere modeller. Lyder godt nok interessant med den
selvudløsning
Mvh,
Hans

Fra : Flemming \(2920\)

Dato : 23-08-06 20:59

Har lige kigget menuen igennem på mit 350D - hvor finder jeg funktionen ?

Fra : njesp

Dato : 23-08-06 22:03

Flemming (2920) wrote:
> Har lige kigget menuen igennem på mit 350D - hvor finder jeg funktionen ?
>
> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

Det er en "Custom Function", konkret Custom Function nummer 7. Beskrevet
i manualen side 94 (den engelske pdf-udgave).

--Niels

Fra : Lars Hjortø

Dato : 23-08-06 21:45

Hejsa...

> Det hedder MLU (Mirror lockup) og Canon 350D har denne feature ligesom
> (naturligvis) alle dyrere modeller. Lyder godt nok interessant med den
> [...]

Mit Nikon D70 kan ikke slå spejlet op på denne måde, men har en funktion der
hedder "Mirror lockup". Det er til at slå spejlet op så man har adgang til
sensoren for rengøring. Jeg ved ikke om Canon bruger denne betegnelse til at
løfte spejlet inden eksponering for at undgå rystelse.

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-08-06 23:08

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til sensoren for rengøring. Jeg ved ikke om Canon bruger denne betegnelse
> til at løfte spejlet inden eksponering for at undgå rystelse.

Nej, det er ikke det samme og har ikke noget at gøre med det. MLU virker ved
at man sætter en custom function of derefter lukker spejlet op, når man
trykker en gang på udløseknappen. Ved næste tryk tages billedet og spejlet
klapper ned igen derefter. D200 og D2X har MLU på samme måde som Canon. Ved
ikke om den nye D80 har MLU.
Mvh,
Hans

Fra : .J.S...

Dato : 23-08-06 23:43

> [...]
> man trykker en gang på udløseknappen. Ved næste tryk tages billedet og
> spejlet klapper ned igen derefter. D200 og D2X har MLU på samme måde som

Hvis man samtidigt bruger 2s timer så låser den spejlet up straks og tager
så billedet efter 2s. (Canon)

mvh/JS

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-08-06 11:54

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

> Hvis man samtidigt bruger 2s timer så låser den spejlet up straks og tager
> så billedet efter 2s. (Canon)

Korrekt, jeg foretrækker at bruge en kabelforbundet remote udløser. Da
bruger jeg ikke timeren, men trykker bare en gang først og venter lidt og
trykker så igen, det udelukker rystelser, der eventuelt kan komme fra at
trykke på udløseren og som ikke er helt færdige efter de 2s.
Mvh,
Hans

Fra : KsK

Dato : 25-08-06 15:39

> [...]
> trykker så igen, det udelukker rystelser, der eventuelt kan komme fra at
> trykke på udløseren og som ikke er helt færdige efter de 2s.

der altså en time funktion der slev tag billede hvis man ikke trykke igen i
hverttilfæld på mit d2x . kan jeg klare den med et tryk

KsK

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-08-06 19:26

"KsK" <ksk@all.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> der altså en time funktion der slev tag billede hvis man ikke trykke igen
> i hverttilfæld på mit d2x . kan jeg klare den med et tryk

Yep og det samme på Canon, hvis man bruger timerfunktionen. Men det er hvad
jeg IKKE bruger, nåt jeg bruger kabeludløseren.
Mvh,
Hans

Fra : KsK

Dato : 25-08-06 22:20

> Yep og det samme på Canon, hvis man bruger timerfunktionen. Men det er
> hvad jeg IKKE bruger, nåt jeg bruger kabeludløseren.
> Mvh,
> Hans

nej jeg mener at billdere automatisk bliver taget efter 30 sek. side 43
hvis men ha et d2x

KsK

Fra : .J.S...

Dato : 25-08-06 22:50

"KsK" <ksk@all.dk> wrote in message

> nej jeg mener at billdere automatisk bliver taget efter 30 sek. side
> 43 hvis men ha et d2x

Ja men det er jo blot for at den ikke skal blive hængende til evig tid hvis
man ikke trykker anden gang, sådan gør Canon også.

Det specielle ved Canon's function er at hvis man samtidigt vælger timeren,
som normalt er 10s, så bliver den til en timer som tager billedet 2s efter
spejlet er klappet op.

mvh/JS

Fra : Kim B

Dato : 24-08-06 18:40

On Wed, 23 Aug 2006 20:38:45 +0200, "Hans Kruse"
> [...]

>Det hedder MLU (Mirror lockup) og Canon 350D har denne feature ligesom
>(naturligvis) alle dyrere modeller. Lyder godt nok interessant med den

Lige for en god ordens skyld ... MLU (Mirror Lock Up) kaldes
funktionen man bruger, når man vil rense filteret foran sensoren ...
"Mirror Up" er hvis man vil løfte spejlet separat, før billedet tages.

Dette er Nikons termer, jeg kender ikke Canons

Kim

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-08-06 19:33

Kim B wrote:

> [...]
> "Mirror Up" er hvis man vil løfte spejlet separat, før billedet tages.

> Dette er Nikons termer, jeg kender ikke Canons

På min Nikon F hed det også MLU, og det er fra dengang man ikke rensede
sensor, men blot kørte frem til er stykke rent film...

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-08-06 19:48

Freddy Larsen wrote:
> [...]
> eksponeringen(landtids).
>
> Er der nogle billigere digitalekameraer f. eks i klassen D50 eller D70, hvor

En del moderne kameraer er så godt afballanceret at det ikke er et problem.

Mit kamera har en funktion, hvor det løfter spejlet første gang man
"trykker" og tager billedet og sænker spejlet næste gang.

Bo //

Fra : KsK

Dato : 23-08-06 20:55

> Mit kamera har en funktion, hvor det løfter spejlet første gang man
> "trykker" og tager billedet og sænker spejlet næste gang.
>
> Bo //

ja og time til den sammen kan den også
KsK

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-08-06 23:10

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mit kamera har en funktion, hvor det løfter spejlet første gang man
> "trykker" og tager billedet og sænker spejlet næste gang.

Dit er vist et D2X hvis jeg husker korrekt og den har MLU til forskel fra
D70 og D50. Det samme gælder D200 (at den har MLU).
Mvh,
Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-08-06 08:45

Hans Kruse wrote:
> "Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Dit er vist et D2X hvis jeg husker korrekt og den har MLU til forskel fra
> D70 og D50. Det samme gælder D200 (at den har MLU).

Ja, det hjul, der vælger single/continuous har en stilling, der
aktiverer funktionen. Ingen menu'er

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-08-06 11:56

> Ja, det hjul, der vælger single/continuous har en stilling, der aktiverer
> funktionen. Ingen menu'er

Tja, det kunne Canon godt lære lidt af, men de åbenbart meget stædige. Jeg
har sat min meny op sådan at jeg kommer tilbage til samme menypunkt når jeg
igen trykker på menyknappen, så det er hurtigt at slå MLU fra igen, men
alligevel synes jeg det er unødigt omstændeligt.
Mvh,
Hans

Fra : P. Rongsted

Dato : 24-08-06 12:08

On Thu, 24 Aug 2006 12:56:09 +0200, "Hans Kruse"
> [...]

>igen trykker på menyknappen, så det er hurtigt at slå MLU fra igen, men
>alligevel synes jeg det er unødigt omstændeligt.

Det har der været mange, der har brokket sig over. Det har været sådan
siden den første EOS 1D fra 2001! Så man kan vidst godt sige at Canon
har været stædige.

Nikon indførte med D2x en ekstra menu 'recent settings' hvor seneste
punkter man har ændret optræder ligegyldigt i hvilken menu ændringen
er lavet. Det virker ret godt.

Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-08-06 14:20

"P. Rongsted" <null@rongsted.dk> wrote in message

> [...]
>
> Nikon indførte med D2x en ekstra menu 'recent settings' hvor seneste
> punkter man har ændret optræder ligegyldigt i hvilken menu ændringen

Det er også sådan det virker på Canon xxD serien. I custom settings 11
sættes til enten 0 (previous og top hvis power off), eller 1 som er
previous. Hvis man så vil sætte MLU vælger man igen customer functions nr.
12 og vælger 1 (enable). Når man så vil slå den fra igen og IKKE har været
inde i et andet menypunkt i mellemtide, så dukker customer functions 12 op
igen og så kan man 0 (disable) igen uden at navigere menysystemet. Det jeg
mente var at Canon ikke har en mere tilgængelig måde at slå MUL til og fra
end inde i customer functions. Menyerne kan rulles igennem med drejehjulet
bagå, så det er egentlig ret hurtigt, men der er mange der har klaget over
det. Jeg synes ikke det er det store problem, da jeg ved præcist hvilket
vej, der skal rulles og hvilket nr. i custom functions som jeg bruger. Det
er stort set kun nr. 12 (MLU) og 4 hvor man ændre på * knappens funktion til
være enten AE eller AF knap.

Mvh,
Hans