Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket eksponerings workflow. specielt fu~
Fra : Jakob

Dato : 22-08-06 23:31

Jeg har nu i et stykke tid skudt en del dyrefoto i naturen. Derfor vil
jeg gerne høre lidt om hvordan i andre arbejder specielt med hensyn til
eksponering.

Jeg har selv taget en del billeder af dyr i hurtig bevægelse og kom frem
til at jeg havde brug for minimum 1/1250 lukketid. Jeg skød derfor
hovedsageligt på shutter-priority. Da min optik kræver en lille blænde
for at give rimelig resultater holdt jeg hele tiden øje med det og
skruede op for iso hvis jeg havde problemer med for stor blænde.

Jeg brugte for det meste matrix måling, men fandt at jeg hele tiden blev
nødt til at eksponerings korrigerer en masse. Specielt når jeg skød
fugle der skiftevis fløj lavt med det mørke hav som baggrund, for
derefter at gå højt med himlen som baggrund.

Temmeligt frustrerende. Da lysforholdene ydermere blev ved med at ændre
sig blev det hele yderligere kompliceret.

Derfor vil jeg gerne høre hvordan i tackler en sådan situation. Jeg har
overvejet om man skal tage et par testskud og så lægge sig fast på en
manuel eksponering udfra eksempelvis fuglen. Så burde det jo passe
uanset om den har en mørk eller lys baggrund. Er klar over at den lyse
så nok vil brænde ud.

Men når i eks. skyder fugle må situationen jo være den samme, så hvad
gør i ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-08-06 10:44

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> så nok vil brænde ud.
>
> Men når i eks. skyder fugle må situationen jo være den samme, så hvad

Jeg bruger altid blændeforvalg, når jeg jager fugle. Hovedsageligt er det
også wideopen, der bliver skudt (F/:4,5) eller et stop ned lidt afhængigt af
lyset.
Lysmålingen er forskellig afhængig af, hvad jeg jager. Er der stor dynamisk
lysforskel på dyret og baggrunden, ja så er spotmåling at foretrække, hvis
ikke så er matrix bedre.
EV-korrektion er lidt på rygmarven, men jeg tjekker løbende histogrammet for
at se, om den nu også holder og korrigerer løbende. Dvs. jeg har postview
sat til at vise histogrammet, så jeg skal bare sænke kameraet en smule fra
øjet for at tjekke histogrammet. Man skulle nødigt miste det rigtige
billede, fordi man chimper for meget.
Lukkertiden holder jeg øje med i søgeren. Tit tjekker jeg lukkertiden mod
den aktuelle baggrund for at holde øje med, om den ikke blir for lav. (tid
til Iso korrektion.)

Men vi er alle forskellige.
Nogle Canon fotografer bruger Tv -lukkertidsprioritering og AutoISO. Dvs. de
sætter lukkertiden på typisk 1/2000 og kører så på AutoISO. Nogle vælger
manuel ISO, men jeg ved at Canon 20D blandt andet har en funktion, der gør,
at den, når den ikke kan åbne mere for blænden, begynder at ofre lukkertid
pr automatik istedet for at melde LOW- light.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jakob

Dato : 23-08-06 11:22

In article <44ec234c$0$75042$14726298@news.sunsite.dk>,
jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> Lysmålingen er forskellig afhængig af, hvad jeg jager. Er der stor dynamisk
> lysforskel på dyret og baggrunden, ja så er spotmåling at foretrække, hvis
> ikke så er matrix bedre.

OK det lyder jo meget som hvad jeg gør pånær lysmålingen. Jeg har dog
prøvet spotmåling men kan ikke få det til at funge med dyr i hurtig
bevægelse. Jeg mener hvis man har et dyr der har forskellige farver på
ryggen så vil eksponeringen vel flippe rundt alt efter hvad man lige
rammer. Men på den anden side så synes jeg også at matrix måling ved
skiftende baggrunde gør at jeg bare laver tango på eksponerings
kompensationen hele tiden og det er jeg lidt træt af.

> Men vi er alle forskellige.
> Nogle Canon fotografer bruger Tv -lukkertidsprioritering og AutoISO. Dvs. de
> sætter lukkertiden på typisk 1/2000 og kører så på AutoISO.

Ja det kan være jeg skal prøve autoiso igen. Jeg vil bare gerne kunne
begrænse den til 800, og så få den til at æde blænde efter det men det
kan man vist ikke på mit cam.

Men tak for dit lange indlæg. Det er jo ikke så langt fra det jeg gør
allerede men det er altid rart at høre lidt om andres erfaringer.

--
Venlig hilsen

Jakob