Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Overeksponering af billeder
Fra : Ole Vandborg

Dato : 20-08-06 12:27

Hej derude

Jeg har et Canon EOS 300D med et lille problem.

Ved udendørs fotografering overeksponerer det nogle gange billedet - men
kun nogle gange!

Jeg kan f.eks tage 2 billeder af samme motiv med 5 sek. mellemrum. Exif
fortæller mig at billederne er eksponeret ens, dvs. ,med samme iso,
blænde og eksp.tid. Det ene billede er korrekt eksponeret, det andet er
kraftigt overeksponeret, i nogle tilfælde så grelt at motivet kun kan
ses som skygger i et ellers hvidt billede.

Hvad sker der - og er det noget der kan laves ?

Jeg hælder selv til at det skyldes slitage, og at lukkeren "hænger"
engang imellem. Det passer dog ikke helt med at fænomenet KUN opstår ved
udendørs fotografering !

Kan det være lysmålingen der fejler ?

Alle forslag er velkomne

/Ole

Fra : nhsn

Dato : 20-08-06 14:20

"Ole Vandborg" <ole@vandborgnet.dk> wrote
> [...]
> kun nogle gange!
>Det passer dog ikke helt med at fænomenet KUN opstår ved

Blot et bud på en mulig forklaring:
Et spejlrefleks nedblænder umiddelbart efter udløseren er nedtrykket, et
splitsekund før lukkeren åbnes. Det kunne være denne funktion som er berørt:
at dit kamera engang imellem ikke når at blænde ned inden lukkeren åbnes, og
det vil forklare hvorfor du ikke bemærker det indendørs (da jeg formoder at
megen indedørs fotografering vil ske ved helt eller næsten helt åben
blænde).

Jeg ved ikke hvordan det checkes på et Canon.
Mit gamle Nikon havde en mekanisk kobling mellem kamera og objektiv, og
kunne derfor checkes visuelt/fysisk - man kunne mærke med en finger om
springblænden åbnede og lukkede uden modstand på selve objektivet, og man
kunne se om kamerahusets kobling bevægede sig. Mit Olympus dSLR har derimod
en elektronisk kobling så der ved jeg ikke hvordan det kan checkes (andet
end ved at kigge ind i objektivet mens jeg tager fotos).
Hvis dit problem hænger sammen med ovenstående, kan det altså både være et
problem i kamerahuset, eller i objektivet. Du kommer dog næppe udenom et
eftersyn hvis det skal fixes.

mvh
Niels
http://www.forloren.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-06 15:50

Når du trykker knappen halvt ned gemmes lysmåling og fokus.
Hvis du den ene gang peger på jorden og trykker halvt ned før du peger på
motivet og trykker i bund, bliver himlen meget lys. Hvis du starter med at
pege på himlen, bliver jorden og motiv meget mørk.

Fra : Ole Vandborg

Dato : 21-08-06 19:24

Poul B-H wrote:
> [...]
> motivet og trykker i bund, bliver himlen meget lys. Hvis du starter med at
> pege på himlen, bliver jorden og motiv meget mørk.

Et godt bud, men kan udelukkes. Har taget 10.000+ billeder med det
kamera, og det er først begyndt for nylig.

/Ole

Fra : Ole Vandborg

Dato : 21-08-06 19:23

nhsn wrote:
> [...]
> problem i kamerahuset, eller i objektivet. Du kommer dog næppe udenom et

Kunne godt være det.... Det passer godt med at der ikke er systematik i
overeksponeringen - nogle gange er det blot "alm" overkesponering, andre
gange er det et helt hvidt billede....

Nogle derude der har ideer til hvordan det kan checkes ? (Elektronisk
overførsel af nedblænding...)

/Ole

Fra : Jacob

Dato : 21-08-06 20:13

"Ole Vandborg" <ole@vandborgnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gange er det et helt hvidt billede....
>
> Nogle derude der har ideer til hvordan det kan checkes ? (Elektronisk

på 20D har man en knap nederst til venstre på forsiden af huset. trykker man
der sker nedblændingen for at man kan vurdere dof.
ellers kan du jo prøve at tøre kontakt fladerne af med noget sprit. du må
endeligt ikke slibe da kontakterne er guld belagte.

Fra : Karl Johan Agesen

Dato : 03-09-06 09:39

Jacob skrev:
> "Ole Vandborg" <ole@vandborgnet.dk> skrev i en meddelelse

>>> Niels

> [...]
> ellers kan du jo prøve at tøre kontakt fladerne af med noget sprit. du må
> endeligt ikke slibe da kontakterne er guld belagte.

Jeg har nogle gange oplevet, at jeg har fået fumlet ved hvid-balancen,
således at min billeder bliver overeksponerede. Det skulle vel ikke være
det, der er galt?

Karl Johan Agesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-08-06 13:11

In news:44e846f0$0$146$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Ole Vandborg <ole@vandborgnet.dk> wrote:

> Kan det være lysmålingen der fejler ?

Nej, ikke hvis EXIF fortæller, at der er tale om samme eksponering på to
billeder, hvoraf kun det ene er voldsomt overeksponeret.

> Alle forslag er velkomne

PW Service?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Vandborg

Dato : 22-08-06 15:26

> PW Service?

Har prøvet at oprette mig på deres hjemmeside. Den siger at jeg skal
betale Dkr. 0,00 for reparationen.......

Foretrækker derfor en fysisk butik i nærheden af Odense

/Ole