Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Om Capas fotografi "Faldende soldat"
Fra : Bibliotekaren

Dato : 17-08-06 22:18

Tidsskriftcentret.d - progressivt online bibliotek har udarbejdet en
lille samling link til biografier og til Robert Capas fotos, særlig
"Faldende soldat", de egentlig hedder: "Loyalistisk [dvs. de
fascistiske oprøre] militsmand i dødsøjeblikket, Cerro Muriano, 5.
september, 1936"
URL er: http://www.tidsskriftcentret.dk/index.php?id=526

Fra : Jakob

Dato : 17-08-06 23:25

In article <1155849484.138345.242070@b28g2000cwb.googlegroups.com>,
lund@tidsskriftcentret.dk says...
> [...]
> "Faldende soldat", de egentlig hedder: "Loyalistisk [dvs. de
> fascistiske oprøre] militsmand i dødsøjeblikket, Cerro Muriano, 5.

Betvivler ikke at han var en stor fotograf, meenn er det ikke lidt
kejserens nye klær det billede. OK det er et helt fantastisk sammentræf
at han har fået det billede i kassen i det øjeblik, men ud over denne
værdi billedet så automatisk bliver tilskrevet så synes jeg da
umiddelbart ikke det er et fantastisk billede.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Stig Holmberg

Dato : 18-08-06 10:19

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> værdi billedet så automatisk bliver tilskrevet så synes jeg da
> umiddelbart ikke det er et fantastisk billede.

Du må da være den eneste med interesse for fotografi der ikke ved at
billedet af den faldende soldat er opstillet/arrangeret, hvilket man først
fandt ud af efter Capas død, hvis det ikke havde været det ville det da
efter min meninng havde været et fantastisk billede.

Se iøvrigt tråd fra 15-08 om billedmanipulation mm.

Mvh. Stig

Fra : Max

Dato : 18-08-06 10:22

Hej Stig

> Du må da være den eneste med interesse for fotografi der ikke ved at
> billedet af den faldende soldat er opstillet/arrangeret, hvilket man

Har du en kilde til beviset for den påstand ?

Mvh Max

Fra : Lindkold

Dato : 18-08-06 11:09

> Hej Stig

> Har du en kilde til beviset for den påstand ?
>
> Mvh Max

http://www.pbs.org/wnet/americanmasters/database/capa_r.html

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : Max

Dato : 18-08-06 11:15

Hej Lindkold

> http://www.pbs.org/wnet/americanmasters/database/capa_r.html

Prøver den artikel netop at bevise det modsatte ?

Mvh Max

Fra : Lindkold

Dato : 18-08-06 12:08

> Hej Lindkold

> Prøver den artikel netop at bevise det modsatte ?

Ja, sorry...det skulle jeg selvfølgelig have nævnt. Og den lyder som om, der
også er artikler/teorier der mener det modsatte, men nævner til gengæld ikke
noget om, at Capas skulle have indrømmet at det er et opstillet billede...

Men syntes selv at det lyder meget usandsynligt at han fik taget det billede
i det 1/100 sek. hvor soldaten bliver ramt. Men det er selvfølgelig ikke det
samme som at det ikke kan være sket

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : Stig Holmberg

Dato : 18-08-06 12:32

"Lindkold" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> billede i det 1/100 sek. hvor soldaten bliver ramt. Men det er
> selvfølgelig ikke det samme som at det ikke kan være sket

Jeg husker selv historien som at da man kiggede i Capas negativarkiv efter
hans død fandt man en stribe negativer af den faldende soldat i forskellige
positurer og at man også så disse negativer afbildet.

Mvh. Stig

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-08-06 10:23

"Stig Holmberg" <noone@nowhwere.com> wrote in message
> [...]
> fandt ud af efter Capas død, hvis det ikke havde været det ville det da
> efter min meninng havde været et fantastisk billede.

Det vidste man nu noget tid inden Capas død, for han har selv indrømmet at
det var opstillet. Der var en dokumentar om ham på DR2 for ikke så længe
siden, og der fremgik det, at Capa havde indrømmet sine hyppeige
opstillinger i sine krigsbilleder.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-08-06 11:48

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote in message

> Der var en dokumentar om ham på DR2 for ikke så længe siden,

Jeg antager at du henviser til den DR2 tema-aften om Magnum der blev sendt
6. maj:
http://www.dr.dk/DR2/Temaaften/Udsendelser/l%F8rdag/2006/05/26131911.htm

> og der fremgik det, at Capa havde indrømmet sine hyppeige opstillinger i
> sine krigsbilleder.

Hvis det er den tema-aften du henviser til, hvor præcist finder du dit
udsagn underbygget ?

I afsnittet "Robert Capa, portræt af fotografen der stiftede Magnum" rejses
spørgsmålet om billedet er opstillet og indstuderet. Det hævdes at meget
tyder på at det er opstillet, men det bliver ikke endeligt konkluderet.
Ligeledes hævdes det at en af veteranerne fra den spanske bogerkrig i sin
dagbog har beskrevet hvordan Robert Capa opstillede kampscener - det er
_ikke_ Capa der indrømmer det.

I afsnittet "Fotografiets historiske udvikling & betydning" diskuteres det
hvorvidt billedet er opstillet.

I starten af afsnittet siger værten Dorte Fals om billedet "Faldende
soldat":
"... og det blev jo ikke helt fastslået i filmen om der var manipuleret med
det...".

Fotograf Tine Harden siger klart og tydeligt at hun ikke ved om billedet er
manipuleret, og i givet fald hvordan.
Fotograf og billedchef Per Folkver diskuterer hvilken betydning der har haft
hvis billedet er manipuleret. Det væsentlige er at Robert Capa med billedet
gør døden synlig og dermed også livet synligt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jesper HVL

Dato : 18-08-06 12:30

Mogens Hansen wrote:

> [...]
> hvis billedet er manipuleret. Det væsentlige er at Robert Capa med billedet
> gør døden synlig og dermed også livet synligt.

Nej - deri har du ikke ret.

Det der er det storslåede i dette billede - havde det ikke været
iscenesat - er præcis at det tages i det øjeblik soldaten bliver ramt og
"falder". Der er tusindvis og atter tusindvis af billeder af døde
soldater - men meget meget få tages i det øjeblik en soldat bliver ramt
og dør, og falder sammen.

Der er også en filmsekvens fra 2. verdenskrig som af og til bruges. I
den ser du en - tror jeg nok - russisk soldat i stå i en sønderskudt
døråbning. Du kan se han bliver ramt og simpelthen bare falder sammen på
stedet. Gruopvækkende realisme - men fantastisk. Denne mener jeg til
gengæld er virkelig...!?

Mvh
/j.

Fra : Max

Dato : 18-08-06 12:39

Hej

> [...]
> døråbning. Du kan se han bliver ramt og simpelthen bare falder sammen
> på stedet. Gruopvækkende realisme - men fantastisk. Denne mener jeg

Der findes også en strimmel fra 1. verdenskrig hvor man ser engelske
soldater entre ud af skyttegraven, en bliver ramt og glider tilbage.

Men igen det er film og der er tidshorizonten jo en helt anden.

Mvh Max

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-08-06 12:38

"Jesper HVL" <jhvl@_NOSPAM_mail.tele.dk> wrote in message
> Mogens Hansen wrote:

[8<8<8<]

> Nej - deri har du ikke ret.

Det er ikke mit udsagn
Jeg referer hvad Per Folkver sagde i den udsendelse jeg henviste til.

> Det der er det storslåede i dette billede - havde det ikke været
> iscenesat - er præcis at det tages i det øjeblik soldaten bliver ramt og
> "falder".

Er det iscenesat ?
Og i givet fald hvordan ?
Dør han reelt i det øjeblik bliver taget ?

Tine Harden er i udsendelsen inde på en teori om at billedet kan være
iscenesat på den måde at soldaten er blevet bedt om at løbe ned at bakken,
og så _faktisk_ er bliver skudt og dræbt af fjentlige soldater. Ifølge den
teori vil Robert Capa være direkte årsag til personens død! Det kan måske
være årsagen til at Robert Capa angiveligt har givet forskellige og ikke
dækkende forklaringer på omstændighedne omkring det billede.
Ifølge den teori er billedet reelt nok i forhold til den oprindelige
billedteks i Time, som var noget i retningen af "En spansk frihedskæmper i
det øjeblik han bliver skudt".

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 18-08-06 22:38

In article <_budndJP241xGHjZRVnygQ@giganews.com>, noone@nowhwere.com
says...
> [...]
> fandt ud af efter Capas død, hvis det ikke havde været det ville det da
> efter min meninng havde været et fantastisk billede.

Tak for tilliden. Jeg er skam klar over at der er usikkerhed om
autensiteten det er jo sådan set også det linket omhandler.

Men uanset om det er arrangeret eller ej finder jeg det ikke fantastisk.

> Se iøvrigt tråd fra 15-08 om billedmanipulation mm.

Hvorfor ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Stig Holmberg

Dato : 19-08-06 11:17

> [...]
>
> Tak for tilliden. Jeg er skam klar over at der er usikkerhed om
> autensiteten det er jo sådan set også det linket omhandler.

ok, men du skriver selv at det er et fantastisk sammentræf at han har fået
billedet i kassen i det øjeblik hvilket får mig til at antage at du ikke
kender den oprindelige historie bag billedet.

> Men uanset om det er arrangeret eller ej finder jeg det ikke fantastisk.

Hvis det er opstillet finder jeg det heller ikke fantastisk, hvis det er
ægte synes jeg da det er et utroligt billede som fortæller en vigtig
historie, gad vide hvad der skal til for at imponere dig?

> Hvorfor ?

Fordi billedmanipulation og opstillede billeder der foregiver at være ægte
er beslægtede emner.

Mvh. Stig

Fra : Jakob

Dato : 19-08-06 15:09

In article <-9ydnVqL34-1eHvZnZ2dnUVZ8qWdnZ2d@giganews.com>,
noone@nowhwere.com says...
> ok, men du skriver selv at det er et fantastisk sammentræf at han har fået
> billedet i kassen i det øjeblik hvilket får mig til at antage at du ikke
> kender den oprindelige historie bag billedet.

Jeg gav ham tvivlens nådegave.

> Hvis det er opstillet finder jeg det heller ikke fantastisk, hvis det er
> ægte synes jeg da det er et utroligt billede som fortæller en vigtig
> historie, gad vide hvad der skal til for at imponere dig?

Jo jo så er det jo et fantastisk sammentræf, og heldig timing og
fortæller da en vigtig historie. Men som billede kompositorisk og sådan
finder jeg det ikke interessant. Nærmest som et halvdårligt billede af
et fly der styrter ned. Det er interessant pga historien det afbilder
men ikke billedet i sig selv, forstår du hvad jeg mener. Min kommentar
var nærmest affødt af betegnelsen "mesterværk".

> Fordi billedmanipulation og opstillede billeder der foregiver at være ægte
> er beslægtede emner.

Jo jo, jeg reagerede blot fordi det et øjeblik skubbede mig en pæn del
naivitet i skoene.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 20-08-06 22:14

Stig Holmberg wrote:
> [...]
> fandt ud af efter Capas død, hvis det ikke havde været det ville det da
> efter min meninng havde været et fantastisk billede.

Følgende artikel beskriver, at billedet er ægte:
http://www.pbs.org/wnet/americanmasters/database/capa_r.html

"There can be no further doubt that The Falling Soldier is a photograph
of Federico Borrell García at the moment of his death during the battle
at Cerro Muriano on September 5, 1936."

/Mogens

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-08-06 03:55

Bibliotekaren skrev:
> [...]
> "Faldende soldat", de egentlig hedder: "Loyalistisk [dvs. de
> fascistiske oprøre] militsmand i dødsøjeblikket, Cerro Muriano, 5.

"Bibliotekaren" Jørgen Lund - med den for en bibliotekar noget
rudimentære formuleringsevne - er en af de 4 aktivister (som de ynder at
kalder sig) bag centret. En hurtig googling viser, at dette er hans
eneste optræden på en Dansk fotogruppe i år. Hans sædvanlige
fouragerings gebet er grupper om politik, historie og kultur, hvor han
også spammer i forsøg på at holde gang i centrets maskineri.

Vil man vide mere om omtalte fotograf, giver en indskrivning af navnet i
googles søgefelt 3.290.000
hits på 0,04 sek.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-08-06 12:41

Ole Larsen wrote:

> [...]
> fouragerings gebet er grupper om politik, historie og kultur, hvor han
> også spammer i forsøg på at holde gang i centrets maskineri.

Ja det vil faktisk være helt rimmelig at klasseficere Tidsskriftcentret
som misbrugere der spamer på Usenet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen