Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskærings spørgsmål
Fra : Torben Brøndum

Dato : 17-08-06 14:21

Hej derude,

Jeg er ofte i en situation, hvor jeg gerne vil beskære et billede taget eks.
med et 6M pixel kamera.

Flere af mine bileder får jeg fremkaldt eks. i 10*15 - her har jeg brugt
JPEGCrops og uden jeg ellers har beskåret billedet.

Hvordan beskærer jeg et billede og så samtidig gøre det indenfor
dimensionerne 10*15 (eller en anden valgt billedestørrelse) - og naturligvis
bevare optimal kvalitet/opløsning. Jeg kan ikke lige gennemskue af få "det
hele" gjort i samme process.

Har også lige fået Adobe Photoshop Elements 4.0 - men det har jeg ikke
rigtig fået sat mig ind i endnu. Jeg har faktisk "kun" indtil nu anvendt
Microsoft Office Picture Manager til at skære med, ændre lys etc.

Håber I kan guide mig lidt - tak.

Torben Brøndum

Fra : Søren-Videbæk Nielse~

Dato : 17-08-06 15:16

Torben Brøndum <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev:

> [...]
>samtidig gøre det indenfor
>dimensionerne 10*15 (eller en anden
>valgt billedestørrelse) - og naturligvis

Du fortsætter da bare med at bruge JPEGCrops

Når sideforholdet er sat til f.eks: 2x3 så
forbliver det 2x3 selvom du reducerer både længde
og bredde af dit udsnit

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Lindkold

Dato : 17-08-06 15:18

"Torben Brøndum" skrev i en meddelelse ...
> [...]
> rigtig fået sat mig ind i endnu. Jeg har faktisk "kun" indtil nu anvendt
> Microsoft Office Picture Manager til at skære med, ændre lys etc.

Når du har valgt beskærings-værktøjet, er der i Photoshop (formentlig også i
Elements) en lille sort pil til højre for i properties-linen.
Her kan du vælge en beskæring efter et fast forhold, eller lave en selv.

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-08-06 16:29

Torben Brøndum wrote:

> [...]
>
> Hvordan beskærer jeg et billede og så samtidig gøre det indenfor
> dimensionerne 10*15 (eller en anden valgt billedestørrelse)

Det lyder som om du har overset at man kan ændre udsnittets størrelse i
programmet: Du griber fat i nederste højre hjørne af udsnittet og
ændrer størrelsen. Derefter flytter du udsnittet ved at holde venstre
museknap nede og flytte musen, mens markøren er over udsnittet.

> - og naturligvis bevare optimal kvalitet/opløsning.

Det er optimal kvalitet i den forstand at beskæringen et tabsfri. Det
er et åbent spørgsmål hvorvidt kvaliteten bliver mærkbart bedre ved
efterfølgende at lade et program interpolere til f.eks. 300 PPI ved den
ønskede fysiske størrelse, eller om fremkalderstedets maskine er god
nok til at gøre det ordentligt selv.
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Torben Brøndum

Dato : 17-08-06 21:21

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote

> [...]
> efterfølgende at lade et program interpolere til f.eks. 300 PPI ved den
> ønskede fysiske størrelse, eller om fremkalderstedets maskine er god

Ok - det kan jeg godt se

Mne jeg kan jo så også se, at DPI bliver forværret - det kan jeg så godt
forstå også, men hvor langt må jeg så gå ned for at bevare en god kvalitet
på det nævnte 10*15 - er det lige til feltet bliver gult ?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-08-06 16:16

Torben Brøndum wrote:

> [...]
> så godt forstå også, men hvor langt må jeg så gå ned for at bevare
> en god kvalitet på det nævnte 10*15 - er det lige til feltet

Det kommer an på dine øjne og på producentens håndtering af billederne,
samt maskinerne til fremkaldelse. JPEGCrops er sat temmelig
konservativt, med rød < 150 og grøn > 300. Når jeg får billeder fra
Bilka eller Pixum, kan jeg ikke se forskel på 250 og 300, så jeg ville
selv sige at alt over 250 er uden problemer og at det såmænd nok kan gå
med 200.

Givet at det er meget billigt at fremkalde, kunne du jo prøve at sende
et par ekstra billeder med, næste gang du gør det. Så kan du f.eks.
lave udgaver i 50, 100, 150 og 200 PPI og se hvor din egen grænse er.

Den grænse er så anderledes for fysisk større billeder, der oftest ses
på større afstand. Det er noget pjat at kræve 300 PPI for A4, medmindre
man har planer om at stå med luppen og granske detaljer.