Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filter eller photoshop ?
Fra : Jakob

Dato : 16-08-06 18:45

Da jeg efterhånden har fundet ud af hvad nogle af mine svagheder omkring
landskabsfotografering er vil jeg lige høre jer hvad i synes er bedste
løsning til følgende udfordring.

Når jeg tager billeder synes jeg i de fleste tilfælde at det er bedst at
få en strimmel himmel med da det giver lidt perspektiv og fornemmelse af
hvor bjergene ender.

Problemet med det er at himlen konsekvent er for lys iforhold til det
øvrige landskab med de heraf følgende eksponeringsproblemer.

Som jeg ser det kan det løses på tre måder:

1) lade være med at medtage himlen, synes jeg ikke er så godt.

2) anskaffe mig nogle filtre. Hedder de ikke graduerede neutrale
densitesfiltre eller sådan noget lignende. Og bruge dem så de lige
dækker himlen.

3) bruge stativ og lave eksponerings bracketing med efterfølgende
photoshop hdr på himlen.

og så lige en ekstra) Droppe stativet og lave en lys og mørk udgave af
en rawfil og bruge den i photoshop.

Hvordan håndterer i dette problem ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-08-06 20:40

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> og så lige en ekstra) Droppe stativet og lave en lys og mørk udgave af
> en rawfil og bruge den i photoshop.

Sådan gør jeg.
Det kræver naturligvis stadig motivets kontrastomfang ligger indenfor
sensorens dynamik område.

Det er ret nemt at lave når der svarer til et gradueret gråfilter i
photoshop - det tager højest 2 minutter:
Man tager det ene billede, tilføjer et lag som man lægger det andet billede
i.
Så lægger man en sort maske på laget med det andet billede og trækker en
gradient hen over.
Eventuelt kan man fedte lidt bagefter med en hvid brush, hvis man ikke vil
have en helt lige linie.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 16-08-06 21:00

In article <44e37487$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, mogens_h@dk-
online.dk says...

> [...]
> gradient hen over.
> Eventuelt kan man fedte lidt bagefter med en hvid brush, hvis man ikke vil

ok tak skal du have mogens. Lige så jeg har fattet det helt. Du bruger
altså 2 konverteringer af samme raw billede til det ikke ?

Når du så eksponerer gør du det så efter himlen ? Det er vel den eneste
måde hvis den skal bruges i ubrændt udgave i en af konverteringerne ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-08-06 06:17

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> ok tak skal du have mogens. Lige så jeg har fattet det helt. Du bruger
> altså 2 konverteringer af samme raw billede til det ikke ?

Jeps - 2 eller flere forskellige konverteringer.
Præcis som vi snakkede om i tråden "Frustreret over dslr og dynamisk
område."

> Når du så eksponerer gør du det så efter himlen ?

Principielt bør man vel gøre det, men typisk eksponerer jeg bare efter
hovedmotivet, så klarer sensorens dynamikområde resten.
Somme tider suplerer jeg med flash, hvis der er lidt skygger der skal lyses
op - men det går naturligvis ikke til landskabsfoto.

Det gælder selvfølgelig også at jo mindre et billede skal Photoshoppes des
bedre, så et gradueret gråfilter er sikkert rart at have - jeg har bare ikke
sådan et.

> Det er vel den eneste
> måde hvis den skal bruges i ubrændt udgave i en af konverteringerne ?

Med mit kamera kan man hente et par blænder mere ud af højlys, der
umiddelbart ser udbrændte ud.

Venlig hilsen

Mogens Hansen