Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Store filer ;o)
Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-08-06 11:25

Mit næste kamera regner jeg med vil lave RAW filer i 10+MB klassen,
og det er sku da skræmmende ) - er det ikke teknisk muligt at have
størrelses indstillinger i RAW ala det vi kender fra jpg -
Noget der kommeren dag eller.. -max-

Fra : HKJ

Dato : 15-08-06 11:48

-max- wrote:
> [...]
> og det er sku da skræmmende ) - er det ikke teknisk muligt at have
> størrelses indstillinger i RAW ala det vi kender fra jpg -

Eksisterer det ikke allerede?
Jeg syntes jeg har hørt om et kamera, der kunne lave forskellige
opløsninger på raw filer.
D2x har vel egentlig også to størrelser raw filer?

Men ellers er det da ret svært at lave ægte raw filer med forskellig
opløsning, da man er nød til at lave databehandling for at reducere
størrelsen.

Hvis man ser på pris/størrelse af memorykort og harddiske, så er det
ikke blevet dyrere at håndterer raw filer, selvom de er vokset.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-08-06 12:13

"HKJ"

> [...]
>
> Hvis man ser på pris/størrelse af memorykort og harddiske, så er det
> ikke blevet dyrere at håndterer raw filer, selvom de er vokset.

Jojo - memery kortene er ikke det store problem, det er mere det at
skulle jonglere med de store filer bagefter, syns bare det måske kunne
være smart at vælge. Noget andet er at man måske kunne slå pixlerne
sammen (jaja hehe teknisk indsigt er ikke min store styrke) og måske
på den måde få mindre støg eller større dynamisk område, lyder det
helt hen i vejret

D2X klipper de yderste pixel fra så man ender op med en 2x cropfaktor,
det er også en smart mulighed, til telefoto arbejde, mindre smart til vidvinkel
måske, men absolut brugbart. -max-

Fra : HKJ

Dato : 15-08-06 12:24

-max- wrote:
> Noget andet er at man måske kunne slå pixlerne
> sammen (jaja hehe teknisk indsigt er ikke min store styrke) og måske
> på den måde få mindre støg eller større dynamisk område, lyder det
> helt hen i vejret

På en Foveon sensor er det let nok, men på alle andre sensorer er det et
problem.

Prøv at se på tegningerne her:
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Camera_System/sensors_01.htm

Som du kan se så er pixels ved siden af hinanden i forskellige farver,
det gør det umuligt at slå dem sammen, hvis du skal bevarer
farveinformationen.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-08-06 12:37

"HKJ"

> [...]
>
> Som du kan se så er pixels ved siden af hinanden i forskellige farver,
> det gør det umuligt at slå dem sammen, hvis du skal bevarer

Uhm - man kan vel slå grønne sammen med grønne, blå med blå og
rød med rød, selvom der ligger en grøn imellem, uhm måske ikke..?
Foveon teknologien - har den en fremtid, som lægmand ser den jo
smart ud.. -max-

Fra : HKJ

Dato : 15-08-06 12:54

-max- wrote:

> Uhm - man kan vel slå grønne sammen med grønne, blå med blå og
> rød med rød, selvom der ligger en grøn imellem, uhm måske ikke..?

Det kommer selvfølgelig an på hvilket opløsning du vil ned på, 1/4 på
begge leder er måske lidt i underkanten til mange formål.

> Foveon teknologien - har den en fremtid, som lægmand ser den jo
> smart ud.. -max-

Teknisk har den nogle fordel (bl.a. muligheden for at slå pixels sammen)
og nogle ulemper (bl.a. flere punkter for samme opløsning).
Men om den kommer på markedet (igen), er nok mere et spørgsmål, om
diverse aftaler fabrikanterne imellem.

Fra : John Larsson

Dato : 15-08-06 11:39

";o\)-max-" <max@bamarzone.dk> writes:
>er det ikke teknisk muligt at have
>størrelses indstillinger i RAW ala det vi kender fra jpg -
>Noget der kommeren dag eller..

Man kan ikke regne med at kunne komprimere raw-data ret meget tabsfrit og
noget andet kan jo ikke være interessant!

John

Fra : Max

Dato : 15-08-06 12:13

Hej -max-

> størrelses indstillinger i RAW ala det vi kender fra jpg -

Hvis man zipper en RAW fil, hvor meget plads vinder man så ?

Mvh Max

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-08-06 12:16

"Max" <
> Hej -max-

> Hvis man zipper en RAW fil, hvor meget plads vinder man så ?
>
> Mvh Max

Ok min tanke var mere i retning af at lave filer med mindre opløsning,
hvis man feks ved man ikke skal lave forstørrelser mere end eks A4,
så virker 25MP lige voldsomt nok, halvdelen ville være rigeligt.??)-max-

Fra : Max

Dato : 15-08-06 12:26

Hej -max-

Undskyld, men jeg kender ikke svaret og ville gerne vide det.

> Ok min tanke var mere i retning af at lave filer med mindre opløsning,
> hvis man feks ved man ikke skal lave forstørrelser mere end eks A4,
> så virker 25MP lige voldsomt nok, halvdelen ville være

Kan man ikke vælge billedformatets størrelse på kameraet ?

Mvh Max

Fra : waal

Dato : 15-08-06 13:12

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis man feks ved man ikke skal lave forstørrelser mere end eks A4,
> så virker 25MP lige voldsomt nok, halvdelen ville være

Mellemformat ?

Man må kunne slå pixelene sammen 3 og 3 før konverteringen til en form for
"ægte monocrome" eller lægge grupper sammen så de enkelte pixels bliver
koblet i parallel (2 og 2 eller 3 og 3) men samme farve, hvis sensorens
opbygning tillader det.

Skift mellem 2 konvertere (f.eks. 12/8bit) men det koster dynamik

En computer der kan håndtere filerne (kan fås fra hylden) jeg får filer på
40+ fra min skanner og det går rigtig nok ikke specielt hurtigt men dog uden
problemer (og masser af kaffe) Ting tager den tid ting tager

Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-08-06 13:32

"waal"

> "-max-"

> Mellemformat ?

Næh, jeg tror på julemanden og han har bedt nisserne på Canon fabrikken
at lave en ny 1ds med flere pixler, mindre støj, større dynamisk område og
et mildere filter foran sensoren (kan ikke huske hva det hedder). Hasselbladden
er lækker men ikke praktisk til mit brug, prisen er jo ellers ok, hehe joke

> [...]
> "ægte monocrome" eller lægge grupper sammen så de enkelte pixels bliver
> koblet i parallel (2 og 2 eller 3 og 3) men samme farve, hvis sensorens

Det var sådan noget jeg tænkte på..

> Skift mellem 2 konvertere (f.eks. 12/8bit) men det koster dynamik

nej nej ikke mindre dynamik, uff sikke dog en skræmmende tanke.

> [...]
> 40+ fra min skanner og det går rigtig nok ikke specielt hurtigt men dog uden
> problemer (og masser af kaffe) Ting tager den tid ting tager

Hehe - fint jeg elsker kaffe - og en lille een til, det skal nok blive festligt
resultatet er vel at man bliver mere selvkritisk, ahaa ikke en dårlig sideeffekt.
Men foreløbig er det jo kun ønsketænkning, slet ikke sikkert Canon kommer
med sådan en opgradering i år.. -max-

Fra : waal

Dato : 15-08-06 18:44

> [...]
> Hasselbladden
> er lækker men ikke praktisk til mit brug, prisen er jo ellers ok, hehe

Prøv at sige mamamiya et par gange og se om der sker noget (desværre er
følsomheden direkte luset)

> [...]
> sideeffekt.
> Men foreløbig er det jo kun ønsketænkning, slet ikke sikkert Canon kommer

Ønsker er altid rare at hænge sig i, men de er sjældent identiske med
fabrikanternes forstilling om havd vi har brug for, og ergonomien er stadig
til 03

Mit pladsproblem har løst sig selv, jeg tager af gammel vane ikke flere
billeder end end i de glade filmdage.

mvh
Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-08-06 06:39

"waal"

> [...]
> til 03
>
> Mit pladsproblem har løst sig selv, jeg tager af gammel vane ikke flere

Mamyia'en er nok ikke lige sagen - jeg har en stak objektiver
jeg godt vil kune bruge - de passer vidst ikke til Mamyia..
Det er jo een måde at løse plads problemet på )-max-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-08-06 12:29

Max wrote:
> Hej -max-

> Hvis man zipper en RAW fil, hvor meget plads vinder man så ?

Har lige zippet en Nikon rå-fil. Den blev lidt større på grund af
zipfilens index.

Bo //

Fra : Max

Dato : 15-08-06 15:57

Hej Bo Bjerre

> Har lige zippet en Nikon rå-fil. Den blev lidt større på grund af
> zipfilens index.

Ok, det vi så sige at RAW filer er komprimerede fra start,
så er der jo ikke noget at hente den vej.

Tak for info.

Mvh Max

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-08-06 12:49

> [...]
> og det er sku da skræmmende ) - er det ikke teknisk muligt at have
> størrelses indstillinger i RAW ala det vi kender fra jpg -

Min 5D laver RAW filer mellem 11 og 20MB, så hvis du forventer en ny 1Ds
mkiii eller lign. så må du forberede dig på næsten dobbelt så store raw
filer. Mindre opløsning er jo ikke så nemt at lave, med mindre det er en
crop af chippens opløsning. Der skal jo interpolation til for at lave det
færdige billede. Hvorfor så ikke bare tage konsekvensen og skyde sådanne
billeder i jpg?
Mvh,
Hans

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-08-06 13:17

"Hans Kruse"

> [...]
> færdige billede. Hvorfor så ikke bare tage konsekvensen og skyde sådanne

Op mod 40MB, tak ska du ha' - you can serve the nuts now
siden man så ikke kan slå pixlerne sammen, så kunne man nåske
slå hver anden fra, eller smartere lade halvdelen overeksponere
og den anden halvdel underexponere, ville man så ikke ende
op med et helt vildt dynamisk område, lidt ala den teknik Fuji,
benytter, men altså så bare noget software styret noget - uhm
hvis man ku' havde de jo nok gjort det. Men du har ret det vil
nok være fristende ind imellem at skyde jpg, med den slags
opløsning. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-08-06 15:20

> "Hans Kruse"

> Op mod 40MB, tak ska du ha' - you can serve the nuts now

Ja, et gæt altså ud fra min 5D, men det er så absolut worst case. Jeg tog en
folder med 393 raw filer og et gennemsnit her var 13,35MB Min. 10,8 og max
var 17,8MB. Det var naturbilleder med godt lys. En anden folder gav 12,4MB
og var billeder fra et bryllup og taget med relativt høj ISO værdi. Så hvis
vi antager at den nye Canon, der er rygter om på 22-23MP, ja så vil
forholdsregning jo give et snit på en 21-24MB per raw fil.

> [...]
> hvis man ku' havde de jo nok gjort det. Men du har ret det vil
> nok være fristende ind imellem at skyde jpg, med den slags

Dynamisk område er jo 9-10 blænder, så det er vel mere et problem med at
mappe dette område ud over det, der kan repræsenteres på skærm og print på
en seværdig måde....?
Raw er vel ikke det helt store problem i dag med store CF kort og billige
hard diske? Jeg skyder konsekvent i raw, men rydder da også hårdt ud i hvad
jeg har skudt.
Mvh,
Hans

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-08-06 15:45

"Hans Kruse"

> [...]
> hard diske? Jeg skyder konsekvent i raw, men rydder da også hårdt ud i hvad

Oprydning er svaret - sådan et negativt ladet ord
Udrydning er endnu værre -.Nå men der er jo ingen vej uden om,
når vi møder det bjerg, finder vi en vej, udenom eller op over, og
det er jo slet ikke sikkert der kommer noget i den størrelse i år.

Desuden sidder jeg ude i SA til den tid, så med mindre du er så
flink at tage et eksemplar med til mig i håndbagagen blir det ikke
aktuelt før tranerne igen danser i Hornboga - -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-08-06 19:02

> [...]
> flink at tage et eksemplar med til mig i håndbagagen blir det ikke
> aktuelt før tranerne igen danser i Hornboga - -max-

Botswana?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-08-06 06:39

"Hans Kruse"
> "-max-"
>
> Botswana?

Du skal vel forbi Johannesburg )-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-08-06 10:36

> "Hans Kruse"

> Du skal vel forbi Johannesburg )-max-

Yep, men efter ankomst til Joburg kører vi straks videre til Entabeni, hvor
vi er én dag og så videre til Botswana (Nitani Safari Lodge). Sender lige en
e-mail også, da det nok er lige OT
Mvh,
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-06 13:35

> [...]
> færdige billede. Hvorfor så ikke bare tage konsekvensen og skyde sådanne

Problemet er jo at in-camera konverteringen er dårligere/ mere primitiv. Det
gælder i hvert fald for D70.
Samme billede i jpg fine og raw, der konverteres efterfølgende giver en del
mere.
Og så skyder man selvføgelig raw. Det gjorde du nok også med dine tidligere
huse
Dertil de ekstra muligheder raw tilbyder, så raw bliver næsten en
nødvendighed. Eller vane.

Genrelt at skrue ned for opløsningen kan jeg ikke se som en løsning. Så er
det da smartere at beholde, hvad man har.
De flere pixels giver bedre mulighed for beskæring og selvfølgelig mulighed
for større forstørrelser. A3+
Forskellen i almindeligt print op til A4 må nærmest være usynlig.

Håndtering af 15MB filer i stedet for 5 er lidt skræmmende, men uundgåeligt,
hvis jeg opgraderede til D200.
Et alternativ er at blive bedre til at lave billedbeskæringen i optagelsen.
Så er 6-8 M rigeligt. Og det går helt godt.
Gert

Fra : HKJ

Dato : 15-08-06 13:50

Gert Nielsen wrote:
> Håndtering af 15MB filer i stedet for 5 er lidt skræmmende, men uundgåeligt,
> hvis jeg opgraderede til D200.

Nix, 9-10M når du bruger compressed raw, som på D70.

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-06 14:02

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> Nix, 9-10M når du bruger compressed raw, som på D70.

Tak, det havde jeg ikke set. Det er kun D80, der ikke kan køre compressed
raw ifølge dpreview.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-08-06 15:25

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Et alternativ er at blive bedre til at lave billedbeskæringen i
> optagelsen. Så er 6-8 M rigeligt. Og det går helt godt.

Jeg har ikke noget problem med størrelsen på raw filer fra min 5D, som er
tabsfrit komprimeret. Jeg vil hellere slæbe rundt med de mange MB for at
have fleksibiliteten, når jeg har brug for det. Som nævnt i en anden post
ligger gennemsnit på mine raw filer på 12,5-13,5MB efter at have regnet lidt
på et par foldere.
Mvh,
Hans

Fra : Jakob

Dato : 15-08-06 13:26

In article <44e1a0f4$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>, max@bamarzone.dk
says...
> [...]
> og det er sku da skræmmende ) - er det ikke teknisk muligt at have
> størrelses indstillinger i RAW ala det vi kender fra jpg -

Jeg synes ikke du skal falde i den fælde at flere MP automatisk giver
bedre billeder. Måske du skulle bruge noget mere energi på at udvikle
dig som fotograf istedet.

Sorry Max, ku fandeme ikke dy mig her ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-08-06 13:43

"Jakob"
> [...]
> dig som fotograf istedet.
>
> Sorry Max, ku fandeme ikke dy mig her ;0)

Der er sku ingen grund til at bande Jakob - dit foreslag er
over al forventning fornuftigt, du er måske slet ikke så slet
en gut endda - ) Og kan du drikke som du kan vrøvle,
så sku vi nok kunne komme ud af det sammen, jeg satser
på, next day loss of memorey, no recollection, brain format.
- - - - )-max-
ps. det går pludselig op for mig, har jeg set nogle af dine
billeder.

Fra : Jakob

Dato : 15-08-06 14:38

In article <44e1c1cb$0$15786$14726298@news.sunsite.dk>, max@bamarzone.dk
says...
> å, next day loss of memorey, no recollection, brain format.
> - - - - )-max-

Ha ha ja det kan jo ske.

> ps. det går pludselig op for mig, har jeg set nogle af dine
> billeder.

:0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-08-06 14:07

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg synes ikke du skal falde i den fælde at flere MP automatisk giver
> bedre billeder. Måske du skulle bruge noget mere energi på at udvikle

Nu er det jo heldigvis sådan at det ene ikke udelukker det andet. Jeg synes
Max har arbejdet rigtigt meget med at udvikle sig som fotograf og er
temmelig dygtig til det, så det er da lidt af en forkert adresse til den
bemærkningwiewi. De fleste seriøse fotografer ser kritisk på den tekniske
kvalitet og der er antal MP plus en hel række andre parametre ikke helt
irrelevante.... Det ser ud til at du falder i den fælde at påstå at teknisk
og kunstnerisk kvalitet udelukker hinanden.

> Sorry Max, ku fandeme ikke dy mig her ;0)

Stating the obvious
Mvh,
Hans

Fra : Jakob

Dato : 15-08-06 14:41

In article <44e1c6ff$0$15784$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> Nu er det jo heldigvis sådan at det ene ikke udelukker det andet.

Og det er fuldstændig og 100 % min pointe.

> Jeg synes
> Max har arbejdet rigtigt meget med at udvikle sig som fotograf og er
> temmelig dygtig til det; så det er da lidt af en forkert adresse til den
> bemærkningwiewi.

Det var en joke, adressen var helt rigtig og skal ses i sammenhæng med
en anden tråd der netop kører (need for speed), men det kunne du
selvfølgelig ikke vide :0).

Og så vil jeg da lige sige at mindre dygtige fotografer skam også går op
i den tekniske kvalitet, igen det ene udelukker ikke det andet :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-08-06 15:28

> In article <44e1c6ff$0$15784$14726298@news.sunsite.dk>,
> hans.kruse@mail.tele.dk says...

> Og det er fuldstændig og 100 % min pointe.

Vidunderligt, vi er enige.

> Det var en joke, adressen var helt rigtig og skal ses i sammenhæng med
> en anden tråd der netop kører (need for speed), men det kunne du
> selvfølgelig ikke vide :0).

Nej, jer er lige tilbage efter en lille uge i Bretagne

Mvh,
Hans

Fra : Jakob

Dato : 15-08-06 15:43

In article <44e1d9d6$0$15786$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> Vidunderligt, vi er enige.

:0)

> Nej, jer er lige tilbage efter en lille uge i Bretagne

Ahh så kommer der vel snart lidt landskabsbilleder, eller har du holdt
fri fra det også :0)

Er selv på island og vil netop nu drage ud og se om jeg kan få skovlen
under et, svært synes jeg ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-08-06 19:07

> [...]
> hans.kruse@mail.tele.dk says...

> :0)

> Ahh så kommer der vel snart lidt landskabsbilleder, eller har du holdt

Jeg var til et bryllup og havde en enkelt dag til at køre rundt. Vældig flot
og kunne lige se, hvordan det kunne se ud i tidlig morgen eller
aftenbelysning. Jeg er ved at se billederne igennem for at se om jeg kan
doktorere dem lidt.

> Er selv på island og vil netop nu drage ud og se om jeg kan få skovlen
> under et, svært synes jeg ;0)

Island, uha, det er mit drømmeland, men har indtil nu har jeg kun været der
"virtuelt" og så en enkelt gang på en mellemlanding på vej til Grønland.
Hvis du kan finde en bog, der hedder Amazing Iceland af Sigurgeir
Sigurjonsson, så kan du se, hvad der er af potentiale i det land. Vanvittigt
flot. Det ser ud som om han skyder alt med Hasselblad Xpan.
Mvh,
Hans

Fra : Jakob

Dato : 16-08-06 00:50

In article <44e20d3f$0$15793$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...
> [...]
> Sigurjonsson, så kan du se, hvad der er af potentiale i det land. Vanvittigt
> flot. Det ser ud som om han skyder alt med Hasselblad Xpan.

Ahh den vil jeg bestemt kigge efter. Og ja det er et fedt land, lyset
kan være helt fantastisk. Men lige nu er jeg bare ved at rive håret ud
af hovedbunden. Har igen været ude i et fedt landskab, jeg kan bare
overhovedet ikke få det ski.. landskabsfotografering til at fungere :0),
frusterende.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-08-06 10:50

> [...]
> af hovedbunden. Har igen været ude i et fedt landskab, jeg kan bare
> overhovedet ikke få det ski.. landskabsfotografering til at fungere :0),

Har du set det her http://digitalmedia.oreilly.com/adventure/blog/?
Mvh,
Hans

Fra : Jakob

Dato : 16-08-06 15:33

In article <44e2ea4f$0$15789$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> Har du set det her http://digitalmedia.oreilly.com/adventure/blog/?
> Mvh,
> Hans

Ej hvor sjovt Hans. Tusind tak for det. Det skulle jeg da lige have vist
lidt før så havde jeg sgu løbet dem på dørene :0)

Men det vil jeg bestemt nærlæse, super link :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-08-06 13:41

-max- wrote:

> [...]
> og det er sku da skræmmende ) - er det ikke teknisk muligt at have
> størrelses indstillinger i RAW ala det vi kender fra jpg -

Hele ideen med RAW er jo, at du får alle chipens data uden forringelser,
hvis du vil gå på kompromi, så kan du bare lagre i JPG.

Og nu om stunder kan du købe computere som kører med clocfrekvenser på 1
og 2 GHz, så en fil 10-20 megabyte er da ikke noget problem, enhver
operation kan klares inden for sekunder.

Da jeg i begyndelsen af 90'erne startede med at lave billedbehandling på
computer, der arbejdede vi på maskiner med 8-16 og 32 MHz clocfrekvens,
og dengang kunne det godt ta' 15 minutter at rotere en højopløst scanning.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-08-06 13:54

"Niels Riis Ebbesen"

> Hele ideen med RAW er jo, at du får alle chipens data uden forringelser,
> hvis du vil gå på kompromi, så kan du bare lagre i JPG.

Jaja - min tanke gik mere i retning af at slå pixlernesammen for at
få bedre signal/støj forhold og eller bedre dynamisk område tænkte
det var en go 'ide, ofte størrelse for at få andre fordele. Det er noget
med flere mindre pixler gir mere støj og en fullframe med eks 22MP
vil så have mere støj end Hans' 5D, eller det jeg har nu - vil nødig
have mere støj.

> [...]
> og dengang kunne det godt ta' 15 minutter at rotere en højopløst scanning.

Jeps, jeg startede omkring samme tid, med et program der vidst hed
Paint, det havde jeg meget sjov med, så jeg klager ikke det er gået
fremad. Problemet er ikke så meget det enkelte billede, men hvad sker
der når man kommer hjem fra en fodboldkamp eller en tur Romø
og har 20-40GB billeder der skal kigges igennem, så blir selv lange
dage for korte. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-08-06 15:45

-max- wrote:

> [...]
> med flere mindre pixler gir mere støj og en fullframe med eks 22MP
> vil så have mere støj end Hans' 5D, eller det jeg har nu - vil nødig

Måske du skulle overveje at være lidt mere selektiv og kræsen, så du
tager nogle færre billeder, det vil jo alt andet lige gi' færre data, og
mindre arbejde med at sortere.

Tidligere havde jeg selv den uvane, at jeg skød en hel masse billeder af
det samme motiv, og så brugte jeg bagefter tid på at sortere og udvælge
det bedste billede.

Jeg tror det var en dårlig vane fra den analoge tid, dengang skulle hele
filmen jo alligevel fremkaldes når man kom hjem, og så kunne man lige så
godt fylde den helt op, og et kontaktark gav mulighed for en hurtig
udvælgelse.

I de senere år er jeg gået over til kun at ta' et enkelt billede af hvert
motiv, og det er en rigtig god metode, jeg er blevet endnu mere
omhyggelig, og det er uhyrre sjældent, at jeg kommer hjem og opdager, at
jeg har kikset en optagelse.

> [...]
> der når man kommer hjem fra en fodboldkamp eller en tur Romø
> og har 20-40GB billeder der skal kigges igennem, så blir selv lange

DigitalDarkroom og Studio 8 var de første billedbehandlingsprogrammer til
Macintosh, de udkom begge i 1988, jeg kan ikke huske hvilket af dem der
kom først, men det var først i 1990 at PhotoShop kom, og PhotoShop var
nået til version 3 eller 4 inden det også kom i en udgave til windåser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-08-06 20:57

Niels Riis Ebbesen skrev:

> PhotoShop var nået til version 3 eller 4 inden det også kom i en
> udgave til windåser...

Version 2.5.1 for at være eksakt og den kom i 1993. Version 1.0
og 2.0 kom begge i 1990.

2.5.1 var i øvrigt også den første version som kørte "native" på
PowerPC-chippen. Version 1.0 og 2.0 var skrevet i 680x0-kode, men
kunne køre på PowerPC-chippen vha. et plugin.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-08-06 21:10

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> PowerPC-chippen. Version 1.0 og 2.0 var skrevet i 680x0-kode, men
> kunne køre på PowerPC-chippen vha. et plugin.

PhotoShop version 1.0 ligger på 3 disketter, en diskette med selve
programmet, en med plug-in's og en med toturial...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-08-06 21:06

Thomas G. Madsen skrev:

[Photoshop 2.5.1 fra 1993]
> 2.5.1 var i øvrigt også den første version som kørte "native" på
> PowerPC-chippen. Version 1.0 og 2.0 var skrevet i 680x0-kode, men
> kunne køre på PowerPC-chippen vha. et plugin.

Hov, det kan forresten vist ikke passe, kan det?
Kom PowerPC-chippen egentlig ikke først i '94, eller kom den før?

Krydspostet til: dk.fritid.foto og dk.edb.mac.
FUT til: dk.edb.mac.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-08-06 21:40

1994 - se http://www.apple-history.com/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : P. Rongsted

Dato : 15-08-06 13:54

On Tue, 15 Aug 2006 12:24:55 +0200, ";o\)-max-" <max@bamarzone.dk>
wrote:

> [...]
>og det er sku da skræmmende ) - er det ikke teknisk muligt at have
>størrelses indstillinger i RAW ala det vi kender fra jpg -

Det nærmeste jeg har set på DSLR, er D2x, som allerede er nævnt.

På digicam er der nogle som bruger pixel-binning ved høje ISO. De
fleste har dog ikke raw. Det burde også være muligt med DSLR. Det
nemmeste er at bruge 2x2 pixel som om det var en. Så skal der heller
ikke interpoleres noget. Det vil dog kun give den kvarte opløsning i
forhold til den fulde. Og da man gemmer data fra 3/4 af pixels er det
begrænset hvor meget plads man sparer. Man kunne evt skære de 12 bits
per farve ned til 8 bits. Så ville man være nede i halv størrelse, men
man har tabt hele grundlaget for at bruge raw.

Peter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-08-06 14:07

"P. Rongsted"
";o\)-max-"

> [...]
> per farve ned til 8 bits. Så ville man være nede i halv størrelse, men
> man har tabt hele grundlaget for at bruge raw.

Ok - nu er den ved at sive ind - men når vi er oppe i så store filer,
så kunne man jo fint adoptere Nikons løsning, med at beskære,
så man har ligsom 2i1 kamera, vil være exellent til fugle - jeg gætter
Canon vælger den modsatte løsning, 2 kameraer, de er for smarte.
8 bit er hvad man får i jpg, så det er ligsom nok løsningen .. -max-

Fra : P. Rongsted

Dato : 15-08-06 14:35

On Tue, 15 Aug 2006 15:07:09 +0200, ";o\)-max-" <max@bamarzone.dk>
wrote:

> [...]
>Canon vælger den modsatte løsning, 2 kameraer, de er for smarte.
>8 bit er hvad man får i jpg, så det er ligsom nok løsningen .. -max-

Både 1Ds mk II (21sep2004) og 350D (17feb2005) modellerne står foran
en udskiftning. Canon skulle komme med nyt 24/8, så må vi se om det
bliver i top-enden eller begynder-enden de skifter først.

Canon har selv udtalt, at de vil samle 1Ds og 1D i et kamera. De
fleste gætter på, at det må være med en crop mode, så måske. Men Canon
har ikke sat tidshorisont på, så det er ikke sikkert, at det bliver
denne gang.

Peter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-08-06 14:44

"P. Rongsted"

> [...]
> fleste gætter på, at det må være med en crop mode, så måske. Men Canon
> har ikke sat tidshorisont på, så det er ikke sikkert, at det bliver

Herlige oplysninger, jeg krydser fingre. -max-

Fra : Michaelbs

Dato : 15-08-06 13:59

> [...]
> og det er sku da skræmmende ) - er det ikke teknisk muligt at have
> størrelses indstillinger i RAW ala det vi kender fra jpg -

Du spørger, fordi du håber at kunne undgå computeropgradering, gætter jeg
på. Du vil hellere bruge pengene til noget fornuftigt...såsom nye objektiver
eller kamera. Glem det. Der er ingen vej uden om. Køben ny computer. De
koster ingenting i forhold til fotoudstyret

mvh Michael

Fra : P. Rongsted

Dato : 15-08-06 14:16

On Tue, 15 Aug 2006 14:58:51 +0200, "Michaelbs"
<michaelschouFjerndette@xn--privatfjernogsdette-exb.dk> wrote:

> [...]
>eller kamera. Glem det. Der er ingen vej uden om. Køben ny computer. De
>koster ingenting i forhold til fotoudstyret

Det er vigtigere med en hurtig kortlæser og en hurtig harddisk.

Peter

Fra : Michaelbs

Dato : 15-08-06 14:42

"P. Rongsted" <null@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vigtigere med en hurtig kortlæser og en hurtig harddisk.
>
> Peter

Ikke når man laver postprocessering.

Jeg har en lille Vosonic med 80GB. Den er da fin til de fleste rejsebehov,
tror jeg.

mvh Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-08-06 14:14

"Michaelbs"

> [...]
> eller kamera. Glem det. Der er ingen vej uden om. Køben ny computer. De
> koster ingenting i forhold til fotoudstyret

Njoe ikke helt - men jeg rejser jo en del så det er noget med en
bærbar der kan klare det - og jeg syns jeg brændte DVD'er i
et væk på min sidste tur med kun 5mb raw filer - jeg må bare
sortere mere fra, det er jeg ikke god til )-max-

Fra : HKJ

Dato : 15-08-06 14:26

-max- wrote:
> [...]
> et væk på min sidste tur med kun 5mb raw filer - jeg må bare
> sortere mere fra, det er jeg ikke god til )-max-

Har du overvejet et andet backup medie?
F.eks. at par 2½" usb harddiske.
Det varer nok heller ikke lang tid før vi kan få blue-ray brændere, det
skulle også hjælpe på pladsen.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-08-06 14:54

"HKJ"

> Har du overvejet et andet backup medie?
> F.eks. at par 2½" usb harddiske.
> Det varer nok heller ikke lang tid før vi kan få blue-ray brændere, det
> skulle også hjælpe på pladsen.

Jeg har en sådan tingest, to partisions, en fat og en ntsf, på Færøerne
gik ntfs delen i kage, jeg har ingen anelse om hvad der skete, men
corrupted file melding, så den måtte jeg formatere - jeg havde heldigvis
gemt filerne på begge partitions - men jeg får svedeture ved tanken om
at have mistet alle de billeder - jeg tror jeg har 3-4 af de store HD'er
liggende der alle gik i pludselig uventet død - så nu jeg har ikke så meget
tillid tilbage til externe HD'er, ekstra midlertidig bacup og scratchdisk
til Photoshop, jeg har bare været uheldig.. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-08-06 15:55

-max- wrote:

> [...]
> tillid tilbage til externe HD'er, ekstra midlertidig bacup og scratchdisk
> til Photoshop, jeg har bare været uheldig.. -max-

Harddiske er rimmelig stabile, hvis de står fast på et skrivebord, men de
tåler dårligt rystelser, skiftende fugtighed, temperaturer og
trykændringerne i flyenes transportrum.

Og hvis du vil ha' nogle rigtig solide harddiske, så skal du købe noget
UltraWide SCSI og lave et Raid...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 15-08-06 16:01

-max- wrote:

> [...]
> gik ntfs delen i kage, jeg har ingen anelse om hvad der skete, men
> corrupted file melding, så den måtte jeg formatere - jeg havde heldigvis

Hvorfor tror du jeg skrev et par harddiske. Harddiske går sommetider
istykker, men hvis du har samme data på to diske, er der meget lille
risiko for at miste dem og det fylder væsentlig mindre end en stak DVD'er.

> [...]
> tillid tilbage til externe HD'er, ekstra midlertidig bacup og scratchdisk
> til Photoshop, jeg har bare været uheldig.. -max-

Jeg har også mistet en del harddiske, men har sjældent haft noget
alvorligt datatab.