Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Har ACDSee en funktion med "normalstørrels~
Fra : Mr. Mox

Dato : 14-08-06 13:48

Jeg har lige fået en 19" widescreen skærm.

I ACDSee bliver alle billederne brede og ude af proportioner.

Jeg kan ikke finde en indstilling der laver om til originalformatet????

Nogen gode råd???

På forhånd Tak

Mr. Mox

Fra : Kris

Dato : 14-08-06 15:17

On Mon, 14 Aug 2006 14:48:03 +0200, "Mr. Mox"
<SLETjensnyt@DETTEtaulovnet.dk> wrote:

> [...]
>
>I ACDSee bliver alle billederne brede og ude af proportioner.
>
>Jeg kan ikke finde en indstilling der laver om til originalformatet????

Hej
Jeg bruger ACDsee version 8. I Tools >> Options >> Viewer >> Display
kan du instille hvorledes skærmen skal vise billederne på skærmen

MVH

Kris - Hvidovre

Fra : Frederik Thorup

Dato : 14-08-06 19:04

> Jeg bruger ACDsee version 8. I Tools >> Options >> Viewer >> >Display kan
du instille hvorledes skærmen skal vise billederne på >skærmen

Jeg har liige et andet ACDsee spørgsmål.

Er det muligt at få den til IKKE at vise raw-billeder?

Jeg vil hellere tage raw+jpg og så bladre jpg igennem og hvis der så skal
ændres noget, så tages raw-i brug. Men ACDsee åbner begger filer og raw
(CR2) tager en eviiiighed. Ikke optimalt med 200 billeder der liige skal
bladres igennem for at finde de 10 gode, og så bruge en 2-3 sek pr raw
billede i ventetid.

MVH
Frederik

Fra : Kris

Dato : 14-08-06 20:14

Hej

>du instille hvorledes skærmen skal vise billederne på >skærmen

Den fangede jeg ikke. er det et spørgsmål?. Skal lige sige, at jeg
ikke selv har leget med indstillingerne, men blot kigget efter da jeg
læste dit indlæg.

>Jeg har liige et andet ACDsee spørgsmål.
>
>Er det muligt at få den til IKKE at vise raw-billeder?

Lige nedenunder står noget om raw billeder. Det kan fravælges -
hjælper det??
Jeg bruger ikke raw, af samme grunde du nævner nedenfor

mvh Kris - hvidovre

Fra : Frederik Thorup

Dato : 14-08-06 20:43

Kris wrote:
> Hej

> Den fangede jeg ikke. er det et spørgsmål?.

Og du er ærligt undskyldt. Jeg citerede dig, men dine >> blev ombrudt så man
ikke kan se hvad der er hvad.

> Lige nedenunder står noget om raw billeder. Det kan fravælges -
> hjælper det??

Hvor står der noget om RAW-filer?

> Jeg bruger ikke raw, af samme grunde du nævner nedenfor

Men jeg ville gerne have mulighed for at OGSÅ bruge RAW. Hukommelse og
harddisk koster jo ikke alverden idag. Desuden kan manjo nemt slette alle
RAW filerne når man ikke længere syntes det er nødvendigt at have muligheden
for justering af billederne.

Især i billeder taget med modlys, er det rart med mulighden for
RAW-justering. Jeg gider bare ikke se selve rawbillederne.

Hvad gør andre?

Jeg bruger ACDsee, da der er hurtigt til at fremvise og til at holde styr på
mange billeder. Desværre er der begrænsede muligheder for at ændre på
indstillingerne. Men hvad bruger andre til at holde styr på og fremvise
billeder de tager?

MVH
Frederik

Fra : pfa

Dato : 14-08-06 21:22

"Frederik Thorup" <frederik_thorup@mail.DenmarK> skrev
> [...]
> mange billeder. Desværre er der begrænsede muligheder for at ændre på
> indstillingerne. Men hvad bruger andre til at holde styr på og fremvise

Jeg har lige i dag installeret Photomechanic (demo). Den kan vise alle filer
lynhurtigt også RAW (jeg har brugt .NEF, Nikon D200). Det er det bedste
fremvisningsprogram jeg har prøvet til RAW. OG det sletter både .jpg og .nef
samtidig (jeg ved ikke om man kan slå det fra), men jeg ser det som en
fordel.

mvh per

mvh per

Fra : Kris

Dato : 15-08-06 09:13

>Hvor står der noget om RAW-filer?

Jeg undskylder. men lige under indstillinger for skærm/display står
der noget om raw filer.
Tools - Options - raw image preview

> [...]
>mange billeder. Desværre er der begrænsede muligheder for at ændre på
>indstillingerne. Men hvad bruger andre til at holde styr på og fremvise

Personligt bruger jeg Adobe photoshop elements 4.0 til
billedbehandling, og ACDsee til fremvisning.
Billeder gemmer jeg i overordner folder med aktuel år, samt
underfoldere med navn, familie, diverse osv. Disse mapper har
undermapper, der er opdelt i måneder.
videre gennemgår jeg alle billeder og laver en mappe, der hedder gode
billeder for året. Det giver ca. 300-400 billeder på årsbasis, som er
lette at vise, indeholder alle aktiviteter for året (ferie, 1.
skoledag, fødselsdage osv osv)
igennem disse gode billeder KAN det være lettere at finde et gammelt
billede, som man husker at have taget, men ikke hvornår.

MVH

Kris - Hvidovre