Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CF kort 2.0 GB hvis nu "kun" 1.8 GB ?
Fra : stefanovic@get2net.d~

Dato : 12-08-06 09:11

Hejsa

Jeg har et sandisk ultra II 2.0 GB cf kort.

Jeg har taget en del billeder, som jeg netop har slettet. Efter at have
slettet billederne viser memoryen kun 1.8 GB. Er det normalt eller er
der noget, som er beskadiget ?

Jeg har også prøvet at formatere kortet (via kameraets menu) -
hvilket ikke ændrer noget

håber nogen kan hjælpe ?

mvh Stefan

Fra : [HCS] 4000

Dato : 12-08-06 09:26

Det er helt normalt. Der bruges plads til styring af kortet. Jeg har et 1 GB
kort som viser 968 MB ledigt.

--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : mlykke

Dato : 12-08-06 10:09

Det skyldes som regel fordi at størrelsen på harddiske,
hukommelseskort m.m. udregnes udfra at 1 KB = 1000 bytes osv., men i
virkeligheden er 1 KB 1024 bytes og når kortet så smides i fx. en
computer som udregner størrelsen rigtigt så forsvinder der "plads".
Det er nøjagtig det samme med en harddisk i en computer - Smid en 60
GB disk i computeren og den vil sige noget med 56 GB eller der omkring.

Så der er intet at være bekymret for :)

- Michael Lykke
http://usphototour.com

Fra : HKJ

Dato : 12-08-06 10:06

> [...]
>
> Jeg har taget en del billeder, som jeg netop har slettet. Efter at have
> slettet billederne viser memoryen kun 1.8 GB. Er det normalt eller er

Der er lidt forskel på hvordan man beregner hvor stort et kort er.
Fabrikanterne bruger en metode og Windows bruger en anden metode.

Fabrikant metode: 1GB er 1000000000 bytes (1000*1000*1000)
Windows metode: 1GB er 1073741824 bytes (1024*1024*1024)

Der går også lidt plads tabt til indholdsfortegnelse på kortet.

Fra : AS

Dato : 13-08-06 09:31

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> wrote in message
> stefanovic@get2net.dk wrote:

> Fabrikant metode: 1GB er 1000000000 bytes (1000*1000*1000)
> Windows metode: 1GB er 1073741824 bytes (1024*1024*1024)

Jeg vil rette, at den sidste er ikke "windows metode". Det er generalt
akcepteret om enheder i komputerverden længe før vinduer har set dagens lys

Desværre, det er rigtigt, at producenterne snyder os ved at annoncere deres
"metriske" GB.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-08-06 10:45

[...]

Jeg skal prøve.

Som andre tidligere har skrevet er en Kb ikke 1000 bit, men derimod 1024
bit.

Følgende info fremkommer når jeg søger info på mit 2 Gb sandisk Extreme III
kort, uden noget på kortet udover info om formatering/FATtabel disse info
fylder disse 32.768 bit. På kortet er der ialt 2.048.589.824 bit lagerplads.
Converteret fra 1024 bit til 1000 bit per Kb. fremkommer info om 1.90 Gb.

Så den er formentlig god nok med 1.80 Gb., grunden til forskellen mellem dit
og mit kort kan fremkomme ved at dit kamera gemmer noget på kortet som mit
ikke gør (Olympus E-300).

--
MVH Hans

Fra : Brian Lund

Dato : 12-08-06 14:56

> Som andre tidligere har skrevet er en Kb ikke 1000 bit, men derimod 1024
> bit.

Hov hov, du skal vist lige have styr på det med bits og bytes! ;)
En byte består af 8 bit, bit skrives lille b, byte skrives stort B.
1 Kb er således 1/8 KB!

> [...]
lagerplads.
> Converteret fra 1024 bit til 1000 bit per Kb. fremkommer info om 1.90 Gb.

2.000.000.000 / 1024 / 1024 / 1024 = 1,86 GB ca., og så forsvinder som du
siger lidt til FAT og evt. andre oplysninger.

Ja det fejler sikkert intet!

Brian

Fra : JGNI

Dato : 12-08-06 22:46

Brian Lund skrev:

> Som andre tidligere har skrevet er en Kb ikke 1000 bit, men derimod 1024
> bit.
> Hov hov, du skal vist lige have styr på det med bits og bytes! ;)

3 der svarer det samme hvorefter en flueknepper over store og små
bogstaver....
A'int life great :)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-08-06 10:30

JGNI skrev i 1155419143.076610.318970@b28g2000cwb.googlegroups.com
dette:

> 3 der svarer det samme hvorefter en flueknepper over store og små
> bogstaver....

Og en, der flueknepper over......(hint: se i spejlet!)

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm