Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikkor AI (uden AF) på dSLR?
Fra : Tonni

Dato : 12-08-06 07:34

Hej!

Efter ca 10 år med udstyret i mølposen, er det igen begyndt at klø i
fingrene...

Derfor lyder mine spørgsmål:

Kan man bruge disse antikviteter på et dSLR?
28/3,5, 35/2,8, 50/2, 105/2,5, 135/2,8 & 200/4.
Jeg har hørt noget med at brændvidden skal ganges med 1,5, Er det rigtigt?

Hvad med meterkobling? - Er de nye huse i stand til at arbejde sammen med
disse analoge objektiver?

Osv. osv....

Med venlig hilsen
Tonni

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-08-06 08:08

Tonni skrev:
> [...]
>
> Hvad med meterkobling? - Er de nye huse i stand til at arbejde sammen med

Se her:

http://www.bythom.com/lensacronyms.htm

1,5 er korrekt for Nikon

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : Reidar Solberg

Dato : 12-08-06 09:19

> Jeg har hørt noget med at brændvidden skal ganges med 1,5, Er det rigtigt?

Det er riktig for Nikon ja. Og her forklares hvorfor:
http://www.fototips.no/index.php?side=dslr_cropfaktor

Fra : HKJ

Dato : 12-08-06 10:02

Tonni wrote:
> Kan man bruge disse antikviteter på et dSLR?
> 28/3,5, 35/2,8, 50/2, 105/2,5, 135/2,8 & 200/4.

Så lang tid at de er AI, kan de sagtens bruges.

> Jeg har hørt noget med at brændvidden skal ganges med 1,5, Er det rigtigt?

Brændvidden ændre sig ikke, men du får ikke så meget med på Nikons dSLR,
som på et film SLR. Den forskel svarer til at du bruger et objektiv der
1.5 gange længere på et film SLR.

> Hvad med meterkobling? - Er de nye huse i stand til at arbejde sammen med
> disse analoge objektiver?

Afhænger af model: D200 og D2x arbejder fint sammen med dem, D50 og
D70(s) mister lysmåleren.

Fra : Tonni

Dato : 12-08-06 14:57

Mange tak for svarene!

Hvad med den nye D80?
- Er der nogle af jer der ved noget konkret om den med hensyn til
kompabilitet?

Falder den sammen med d50, d70(s) eller d200, d2*?

Eller skal jeg bare holde mig til mine gamle FT3, 2 * FM, & FE huse? -
Hvorfor pokker fortsatte de ikke bare med udviklingen af databagstykker?

Med venlig hilsen
Tonni

Fra : AS

Dato : 12-08-06 17:07

"Tonni" <hauge@hardware.dk> wrote in message
> Mange tak for svarene!
>
> Hvad med den nye D80?

nemt at finde i dpreview.com

> - Er der nogle af jer der ved noget konkret om den med hensyn til
> kompabilitet?
>
> Falder den sammen med d50, d70(s) eller d200, d2*?

Eksponering kun med de 2 sidste.

> Eller skal jeg bare holde mig til mine gamle FT3, 2 * FM, & FE huse? -

Alt efter smag. Jeg har en FM3a

> Hvorfor pokker fortsatte de ikke bare med udviklingen af databagstykker?

Det er også stoppet udvikling af selve huse. IMHO F6 bliver allersidste
filmkamera

Fra : R-\)

Dato : 12-08-06 14:58

> Kan man bruge disse antikviteter på et dSLR?
> 28/3,5, 35/2,8, 50/2, 105/2,5, 135/2,8 & 200/4.
> Jeg har hørt noget med at brændvidden skal ganges med 1,5, Er det rigtigt?

Jeg har bl.a. 85/1.4, 105/2.5 (perle) og et 180/2.8, alle AI, som jeg nu
bruger flittigt med mit nyindkøbte D200, og det fungerer rigtigt godt.
Desværre bliver mit nyere 24mm til en ganske ordinær 36mm hvilket jeg synes
er lidt ærgeligt, så regn med at skulle ud og købe dig en nyt vidvinkel
optik hvis du ikke kan leve uden

R-)

Fra : Tonni

Dato : 12-08-06 15:23

"R-)" <yeahrigth@bingo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> synes er lidt ærgeligt, så regn med at skulle ud og købe dig en nyt
> vidvinkel optik hvis du ikke kan leve uden

Er helt enig med dig i din vurdering omkring 105/2.5'eren! - Det er glas!!!

Når det kommer til vidvinkel kunne man jo overveje kitobjektivet?
- Den 18 -70 skulle være ok (?) - Selv om den er lidt blind...

Med venlig hilsen
Tonni