Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
lidt hjælp ønskes.....
Fra : jess

Dato : 11-08-06 16:47

Hej. jeg har tænkt på at købe et Nicon D80. med en Sigma 18-200mm.linse. og
et 2 Gb sd extrem kort.

er det et godt valg. grunden til linsen. er at jeg syntes det kunne være
fedt at kunne zoome meget ind.

på forhånd tak

Jess

Fra : K

Dato : 11-08-06 17:07

"jess" <reinbachsnabela@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> Hej. jeg har tænkt på at købe et Nicon D80. med en Sigma 18-200mm.linse.
> og et 2 Gb sd extrem kort.
>
> er det et godt valg. grunden til linsen. er at jeg syntes det kunne være
> fedt at kunne zoome meget ind.

Hej Jess..

Jeg har selv D80'eren i søgeren, så jeg har lavet lidt research.
D80 skulle angiveligt komme med kit-objektiv, et helt nyt AF-S 18-135mm.
http://www.europe-nikon.com/product/da_DK/products/broad/1127/overview.html
Og prisen i alm. forretninger i Danmark vil ligge omkring 9.999,- kr.

Hvis jeg selv skulle have noget, der rækker længere end de 135mm, så ville
jeg investere i en fixed focal lens på 200+ mm. ud over det medfølgende
kit-objektiv.
Nu ved jeg ikke, hvor god Sigmaen er til det store spænd i brændvidden, men
nogen obj. tegner ikke lige godt over så stort et spænd, efter hvad jeg har
fået fortalt.
Så hellere nøjes med et mindre spænd og så købe et ekstra med stor blænde
eks. 300 mm. F4 eller 200 mmm F2,0.
http://www.europe-nikon.com/product/da_DK/products/broad/637/overview.html
Se også de andre muligheder.

Mvh.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-08-06 19:41

K wrote:

> [...]
> fået fortalt.
> Så hellere nøjes med et mindre spænd og så købe et ekstra med stor blænde

Du har fat i den lange ende. Det er ikke ikke de mange pixels, men
optikens kvalitet, der gør forskellen. Faste brændvidder med stor
lysstyrke er ikke billige, men de leverer varen inde på CCD/CMOS'en

Bo //
-- der ikke ejer en zoom...

Fra : K

Dato : 11-08-06 20:05

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Du har fat i den lange ende. Det er ikke ikke de mange pixels, men
> optikens kvalitet, der gør forskellen. Faste brændvidder med stor
> lysstyrke er ikke billige, men de leverer varen inde på CCD/CMOS'en

Og nu har jeg så været inde på Fotograficas website, som lægger en pris på
D80+18-135mm, som jeg ikke synes om.
Jeg mener at have set en overslagspris andet steds noget billigere.
Det må have været Technikdirekt i Tyskerland, som har den til noget mere
favorabel preis.
Men det her er jo OffTopic, da det jo hører til i dk.fritid.foto.indkøb...
Beklager dybt overfor de, som måtte være sure over mit fejlpostede indlæg..
Undskyld!

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-06 18:23

> [...]
> og et 2 Gb sd extrem kort.
>
> er det et godt valg. grunden til linsen. er at jeg syntes det kunne være

Mon ikke du skulle være i indkøb

Nikon D80 er givet et godt kamera, men 10M kræver godt glas, hvis det skal
udnyttes.
Ellers får du ligeså gode resultater med en D50/ D70.
Kik på Nikons 18-200. Den er både dyrere og meget bedre over hele
zoomområdet.
Gert

Fra : jess

Dato : 11-08-06 19:01

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ellers får du ligeså gode resultater med en D50/ D70.
> Kik på Nikons 18-200. Den er både dyrere og meget bedre over hele

jo. men den havde jeg ikke lige set at den var kommet til.

jeg tror jeg følger K råd og køber en D80 med et AF-S 18-135mm. det skulle
havd jeg kan læse svare til lidt over 200mm.

jeg er slet ikke inde i alle de ting man skal. jeg har i øjeblikket et
olympius 750 ultra wide. sådanne en kombi fætter. men vil gerne noget mere.
uden at købe noget lort. så alle forslag og råd er jeg meget glade for. jeg
er bare sikker på at det skal være et D80

mvh.

Jess

Fra : jess

Dato : 12-08-06 09:10

takker for svarene og beklager at jeg brugte den forkerte gruppe.

info. jeg har købt et D80 med 18-135mm hos Technikdirekt.de

hilsen Jess

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-08-06 12:19

jess skrev i f1ca4$44dca657$5293ef18$4530@news.arrownet.dk dette:
> Hej. jeg har tænkt på at købe et Nicon D80. med en Sigma
> 18-200mm.linse. og et 2 Gb sd extrem kort.
>
> er det et godt valg. grunden til linsen. er at jeg syntes det kunne
> være fedt at kunne zoome meget ind.

Du vil kunne tage væsentligt bedre billeder med et d70(s) eller d50(s) og så
hælde overskuddet efter en bedre optik.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : jess

Dato : 12-08-06 23:40

> Du vil kunne tage væsentligt bedre billeder med et d70(s) eller d50(s) og
> så hælde overskuddet efter en bedre optik.
>
> vh
> Jan
undskyld hvis jeg ikke kige forstår dig. men siger du at D50 og D70s er en
beder kamaera end et D80
eller er det pga. den sigma linse ?

mvh.

Jess

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-08-06 23:55

jess skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> undskyld hvis jeg ikke kige forstår dig. men siger du at D50
> og D70s er en beder kamaera end et D80

Selve kameraet har ikke den store betydning for, hvor gode
billeder, du kan tage - optikken og fotografen er næsten
altafgørende og betyder langt mere end kamerahuset.

Jan (en anden af slagsen)

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-08-06 11:12

jess skrev i 5e03f$44de58bd$5293ef18$14107@news.arrownet.dk dette:

> undskyld hvis jeg ikke kige forstår dig. men siger du at D50 og D70s
> er en beder kamaera end et D80
> eller er det pga. den sigma linse ?

Nej, jeg siger at du med fordel ville kunne spare 4000 (tallet er fremkommet
i en anden tråd) på huset ved at købe et af de førstnævnte og så i stedet
købe et ordentligt objektiv. D50 og D70 overgår så langt den nævnte zoom,
hvorfor du vil få langt bedre kvalitet totalt ved at skifte det svageste led
i kæden ud med noget bedre. Altså bedre optik. I øvrigt er det en bedre
investering - kamerahuse falder lynhurtigt - god optik holder rigtigt
længe - både teknisk og prismæssigt.

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : jess

Dato : 13-08-06 15:43

> [...]
> er det en bedre investering - kamerahuse falder lynhurtigt - god optik
> holder rigtigt længe - både teknisk og prismæssigt.

tak. det var også sådanne jeg helst ville have forstået det. nu har jeg
bestilt det sammen med
den linse Nikon har monteret fra fabrikken. det må vel virke fint sammen. og
så må jeg jo
ud og lære at bruge det og alle funkitionerne. måske skulle man tage et
kursus i foto

mvh.

Jess