Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Infrarød dias-film
Fra : John H Gamborg

Dato : 09-08-06 07:20

Hej!

Jeg har fået fat i en Kodak Ektachrome infrarød film og de nevnte i
butikken at jeg kunne få problemer med at fremkalde den.

Er der nogen der ved hvordan / hvor man kan gøre det?

John

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-06 10:45

> Jeg har fået fat i en Kodak Ektachrome infrarød film og de nevnte i
> butikken at jeg kunne få problemer med at fremkalde den.
>
> Er der nogen der ved hvordan / hvor man kan gøre det?

Er du spion

--

Med Venlig Hilsen

KIm MIchael LArsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Asle Bjerva

Dato : 09-08-06 18:40

kimila wrote:

> Er du spion

Hvis det er en:
KODAK EKTACHROME Professional Infrared EIR Film
CAT No: 144 8406

Så er det en film som er kompatibel med E-6 kemi.

Fra databladet hos Kodak:

http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/cis188/cis188.jhtml

" EKTACHROME Professional Infrared EIR Film can be processed in either
Process AR-5 or Process E-6 chemicals, depending on the results required:

a.. For infrared accuracy, use KODAK EA-5 Chemicals and Process AR-5. An
exposure index of 100 is a good starting point for daylight exposures with a
KODAK WRATTEN Gelatin Filter No. 12.
b.. Process E-6 produces images with higher color saturation and contrast.
The effective speed of film processed in Process E-6 chemicals is EI 200.
EIR film can be pushed one stop for an exposure index of approximately 320.
We do not recommend pushing the film beyond one stop.
Note: Be sure to turn off all sources of infrared radiation that may be
associated with your processing equipment (sensors, goggles, cameras, etc)
to avoid fogging this film. "

Enkelte kameraer har en infrørød lyskilde for å detektere filmtransport, ved
fremtrekk.
Sjekk om ditt kamera har dette. Det kan ødelegge dine bilder (sløre filmen)

Pass også på fokusering, den er IKKE i samme punkt for infrarød og synlig
lys.

--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : waal

Dato : 09-08-06 19:22

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> filmen)
>
> Pass også på fokusering, den er IKKE i samme punkt for infrarød og synlig

De fleste objektiver der kan bruges på filmhuse har vel stadig den røde
markering på afstandsskalaen så man kan korrigere efter fokusering

Michael

Fra : Asle Bjerva

Dato : 10-08-06 12:14

> De fleste objektiver der kan bruges på filmhuse har vel stadig den
> røde markering på afstandsskalaen så man kan korrigere efter
> fokusering

På objektiver med autofokus er det i mange tilfeller ikke skala for
meterinnstilling.
Ingen av mine nyere Canon objektiv har det.
På de gamle manuelle objektivene jeg har er det markert med et rødt punkt,
sammen med dybdeskarphetsmarkering.