Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dioptri spørgsmål
Fra : Søren

Dato : 06-08-06 10:57

Hej !

Jeg har et Canon 1D og et 1D mark II ... På mit 1D ser jeg tydeligt når jeg
har fokuseret (jeg bruger næsten altid udelukkende centerfokus) ... på mark
II er det knapt så tydeligt at motivet er i fokus (jeg HAR forsøgt at
justere dioptrien) .. Og en test at back/frontfokus viser at fokuseringen er
korrekt.

Hvad kan man gøre ? skifte dioptrien ??

Fra : waal

Dato : 06-08-06 14:28

"Søren" <soren@rudemtb.dk_fjernvedsvar> skrev i en meddelelse
> [...]
> justere dioptrien) .. Og en test at back/frontfokus viser at fokuseringen

Søger og matskive er identisk så det må være et justeringsspørgsmål. Er det
både ved auto- og manuel fokus problemet viser sig ?

mvh
Michael

Fra : Søren

Dato : 06-08-06 15:55

Når jeg bruger autofokus og midterste fokuspunkt er billedet simpelthen ikke
skarpt i søgeren. Men det færdige billede er knivskarpt, så det er "kun"
søgeren/dioptrien der ikke er skarp. Derfor er det heller ikke muligt at
fokusere manuelt jo ...

Fra : waal

Dato : 06-08-06 16:56

> [...]
> ikke skarpt i søgeren. Men det færdige billede er knivskarpt, så det er
> "kun" søgeren/dioptrien der ikke er skarp. Derfor er det heller ikke

Hvis ikke det justerbare okular er defekt eller fejlindstillet så må det
være matskiven er ikke sidder som den skal. Kan du få motivet skarpt i
søgeren selv om billedet så bliver uskarpt ?

Søgerbilledet skal selvfølgelig være skarpt, ellers kan du jo ikke
kontrollere hvad du gør, inklusive dybdeskarpheden

mvh
Michael

Fra : Søren

Dato : 06-08-06 17:02

Ja, jeg kan godt ved manuel fokus få motivet skarpt, men så er det ikke
skarpt i det færdige billede.

Kan matskiven have skubbet sig ifb med sensorreensning ? (kameraet var hos
CAV sidst i Juni)

Fra : Søren

Dato : 06-08-06 18:01

Nå, det var matskiven der ikke var klikket ordentligt på plads!

Tak for hjælpen

Mvh Søren