Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"gennemsnitsfarve"
Fra : Helge Duif

Dato : 30-07-06 20:15

Hej, kan det lade sig gøre at udregne en "gennemsnitsfarve"....???

Forklaring: Vi har et hus, der er opført i hvide/lyse kalk-sandsten. Vi har
en garage af gasbeton, der er pudset/vandskuret, så det lige nu står i den
lysegrå betonfarve.

Nu kunne vi godt tænke os at male garagen i en farve, så det mest muligt
kommer til at ligne huset, men sådan en mursten består jo af en hel masse
forskellige farver, ligesom fugen har en lidt anden farve + skygger osv...

Hvis jeg nu tager et digitalfoto af væggen (tæt på eller langt fra...??)
findes der så en funktion i et billedebehandlingsprogram, der kan udregne
den "gennemsnitlige" farve, så vi kan få malet garagen i en farve, så det på
afstand ser ud som om hus og garage har den samme farve...???

mvh. Helge

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-06 20:27

"Helge Duif" <helgeGULBILduif@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den "gennemsnitlige" farve, så vi kan få malet garagen i en farve, så det
> på afstand ser ud som om hus og garage har den samme farve...???

Hej Helge
Sjov opgave
Et bud: Find et billede og beskær ind til det nødvendige udsnit.
Lav billedstørrelsen om til måske 5x5 pixels og prøv med en pipette/color
picker at indstille til de samme 5x5 pixels. Så skulle du kunne læse
vardien.
Jeg ved ikke om du kan gå direkte til 1x1 pixel og så aflæse.
Dette var et bud - ingen garanti!

Mvh. Claus Petersen

Fra : HKJ

Dato : 30-07-06 21:21

Helge Duif wrote:
> [...]
> den "gennemsnitlige" farve, så vi kan få malet garagen i en farve, så det på
> afstand ser ud som om hus og garage har den samme farve...???

Det kan godt blive svært da et kamera ikke altid gengiver samme farve
ens. Der er flere parameter der styre dette, bl.a. hvidbalance og farve
mætning.

Fra : Ivar

Dato : 30-07-06 21:48

HKJ skrev:

> Der er flere parameter der styre dette, bl.a. hvidbalance og farve mætning.

Ja, og måske vigtigst af alt: lyset. Din gennemsnitsfarve er afhængig
af hvorledes lyset var da billedet blev taget. Du er nok nødt til at
gå den modsatte vej. Printe en farve ud og se hvorledes det matcher.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? http://LexInfo.dk/MesNews/

Liste over objektiver mm til Canon: http://lexinfo.dk/eos/canon.html

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-07-06 22:09

Helge Duif skrev:
> [...]
> forskellige farver, ligesom fugen har en lidt anden farve + skygger osv...

Tror det er en rigtig dårlig ide. Kunne fristes til at opfatte det som
en joke?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, june 2006

Fra : Niels Christoffersen

Dato : 31-07-06 15:57

> [...]
> lysegrå betonfarve.
>
> Nu kunne vi godt tænke os at male garagen i en farve, så det mest muligt

Vær også obs på, at farven skifter efter luftfugtigheden. (Højt kalkindhold
+ fugt = mørkere tone (Pudset væg + regnvejr = anden farve))

Mvh
Niels Christoffersen,
Engang farvehandler med speciale i håndtonede farver.