Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kan det passe at......
Fra : Gert Medom

Dato : 27-07-06 06:33

.......Fotobatterier drænes hurtigere for strøm ved temperaturer over 25
grader celsius?

Jeg synes mine Canon BP-511-batterier til 300D melder hurtigere udsolgt end
hvad normalt er.

- Gert M.

Fra : John Larsson

Dato : 27-07-06 07:59

"Gert Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> writes:
>......Fotobatterier drænes hurtigere for strøm ved temperaturer over 25
>grader celsius?

Alle batteriers (engangs og akkumulatorer) selvafladning stiger med
temperaturen. For akkumulatorer skal man være opmærksom på en høj
omgivelsestemperatur kan vanskeliggøre opladningen. Det hjælper at fjerne
evt. låg, men en lille vifte, bare en lille sag på nogle få watt, kan være
nødvendig! Man kan også lægge en pose med koldt vand over batterierne,
hvis man kan komme til det, men det er måske en god idé at bruge *to*
poser; vand er jo ikke så sjovt at have i en lader!

John

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-07-06 08:34

John Larsson skrev:

> Alle batteriers (engangs og akkumulatorer) selvafladning stiger med
> temperaturen.

Læste en gang (Elektronik Ståbi?) en anbefaling om at opbevare batterier
(alkaliske) i køleskab.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, june 2006

Fra : Christopher Stein

Dato : 31-07-06 12:31

Ole Larsen skrev:

> Læste en gang (Elektronik Ståbi?) en anbefaling om at opbevare batterier
> (alkaliske) i køleskab.

jeps - har mine i æggebakken.. :) seriøst!

Fra : John Larsson

Dato : 27-07-06 10:27

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> writes:
>Læste en gang (Elektronik Ståbi?) en anbefaling om at opbevare batterier
>(alkaliske) i køleskab.

Det er en god idé; "udløbsdatoen" forlænges væsentlig!

John

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-08-06 17:06

"Gert Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> ......Fotobatterier drænes hurtigere for strøm ved temperaturer over 25
> grader celsius?
>
> Jeg synes mine Canon BP-511-batterier til 300D melder hurtigere udsolgt
> end hvad normalt er.

Jeg kender ikke meget til LiteOn batteriers selvafldning.

Men NiMh batterier er kendt for stor selvafladning, af samme grund bruges de
ikke så meget i tropiske områder med høj temp.

Når du oplader et genopladeligt batteri, er en af de væsentligste faktorer
ved opladningen varme, jo højere varmen er i miljøet ved ladningen jo før
stopper ladningen af batteriet.

Derfor læg aldrig aldrig batterier til ladning på varme steder, såsom
vindueskarme med sollys, radiatorer m.m..

Det kan hjælpe ved endt opladning, at lægge batteriet i køleskabet nogle
timer, således at det er ordentlig afkølet, og så sætte det i laderen igen
for det man populært kalder en "topladning".

MVH Hans