Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Overbelyst billede?
Fra : Ukendt

Dato : 26-07-06 22:58

En del billeder taget denne sommer er "overbelyst". Kan nogen sige mig hvad
problemet er? Et eksempel ligger i dk.binaer under "overbelyst billede".
Billedet er taget med solen i ryggen, så det har ikke skylden.

Kamera:
Olympus Camedia C-4000 zoom

--
Michael

Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : www.condrup.eu

Dato : 27-07-06 07:17

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad problemet er? Et eksempel ligger i dk.binaer under "overbelyst
> billede". Billedet er taget med solen i ryggen, så det har ikke skylden.

Hej.

Til at starte med, så er det ikke overbelyst specielt meget. Jeg vil dog
give dig ret i, at der er noget galt med lyset eller eksponeringen på den
hvide t-shirt. Hvad problemet er, er svært at sige.. Justerer du billedet
med eks. levels, så ser resten af billedet faktisk ok ud, men der er stadigt
en form for "flare" i det hvide.. Er det kun på dette ene billede du har
"fænomenet" eller er der flere ? Er det noget du tit oplever eller er det
første gang ? Umiddelbart kan det være lysmåleren der "flipper" lidt over
det reflekterende lys fra det hvide..

Mvh Ole C.
www.condrup.eu

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 11:40

"www.condrup.eu" <kontakt@REMOVECAPSFIRSTcondrup.eu> skrev i en meddelelse
> Til at starte med, så er det ikke overbelyst specielt meget.

Jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde det. Er ikke fotoekspert.

> [...]
>tit oplever eller er det første gang ? Umiddelbart kan det være lysmåleren
>der "flipper" lidt over det reflekterende lys fra det hvide..

Det er begyndt fornyligt. Jeg har ikke lagt mærke til det før....

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-07-06 08:29

Trekroner skrev:
> [...]
> problemet er? Et eksempel ligger i dk.binaer under "overbelyst billede".
> Billedet er taget med solen i ryggen, så det har ikke skylden.

Det er ikke ret overbelyst om noget: Hvidt blokker let om lysmålingen
ikke kompenserer og her er det hvide i kanten af billedet.

Men
Der er flare, der ikke burde være og der er fejl i bunden af billedet i
form af baner der ikke vises. Begge er ting, der _kunne_ tyde på
alvorligere fejl i kamera

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, june 2006

Fra : John Larsson

Dato : 27-07-06 12:45

"Trekroner" <xx> writes:

>sige..
>ok
>du
>lysmåleren
>

>Det er begyndt fornyligt. Jeg har ikke lagt mærke til det før....

Objektivet består jo af mange linsegrupper, og hvis man mistænker at der
er sket noget med indfæstningen, kan det nemt afsløres. Man skyder mod en
punktformet lyskilde med korteste tid/mindste blænde og evt. filter i fuld
tele OG maks vidvinkel. Man kan så se på linserefleksionerne hvordan
objektivet har det sådan rent geometrisk. Ideelt skal refleksionerne ligge
"på en snor" fra centrum og udefter (man skal helst sigte en lille anelse
ved siden af lyskilden, så at refleksionerne bliver adskilt fra
hinanden!). Man skal ikke være så bekymret for om "linien" ikke er helt
lige, men det er ikke godt hvis "linien" dækker over mere end 30 grader,
set fra centrum og der er noget helt galt ved objektivet, hvis der er
refleksioner i den modsatte side af centrum.

Testen kan være ret gavnlig også hvis man ikke mistænker noget vedr. sit
kamera og den er jo meget nem at lave, før man køber et brugt kamera eller
et brugt objektiv!

John

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-06 11:13